Visa fullständig version : Hjälp med vippströmbrytare
Guybrush
2009-04-28, 18:10
Jag är ingen hejare på el och skall koppla en vippströmbrytare med LED-belysning på min MC. Syftet är att koppla förbi tempgivaren till fläkten, som är trasig, och ersätta med manuellt start/stopp. Strömbrytaren har tre stift. Ett har jag kopplat ihop med kabeln som förut satt på tempgivaren och ett har jag kopplat till jord (chassi). Detta fungerar fint och fläkten startar när jag trycker (vippar?) på brytaren. So far so good!.
Problemet är att jag inte får knappfan till att lysa då fläkten är igång. Skall det tredje stiftet kopplas till + på batteriet? I så fall är lampan trasig för det funkar inte. Hur svårt kan det vara!!!?
En sån här är det: http://www.nelco.se/infobase/IB_ProductViewer.php?nodeId=1033&rowId=4&web=1
Alone_in_the_dark
2009-04-28, 18:28
Normalt brukar det vara matning på mittenstiftet och förbrukare på ytterstiften. Du har ingen typ av summer eller liknande för att kolla hur den kopplar mellan stiften?
Musselbank
2009-04-28, 18:37
Det ska gå att utläsa på själva knappen.
Alone_in_the_dark
2009-04-28, 18:38
Det ska gå att utläsa på själva knappen.
Precis kolla på sidan av brytaren, och posta en bild så hjälper vi till ;)
Guybrush
2009-04-28, 18:53
PowerPoint skillz!
http://i190.photobucket.com/albums/z280/bonkeman/Blandat/brytare.jpg
Enl bilden så ser det ut som siffrorna du fyllt i är toleransnivåer och vad knappen är utformat till för system (12v dc, max 15A)
Mitten brukar man mata med 12v, de andra stiften till höger resp vänster är dit strömmen går när man ändrar knappen.
edit, aha det var att knappen inte lyser.....led fungerar bara i en riktning, byt plats på temp och jord så ska den nog lysa.
Du har alltså kopplat den i serie? Rent spontant tycker jag att det skulle funka utan extern matning på lampan.
Ah, kom på vad som antagligen är felet... LEDen funkar ju bara åt ett håll, fläkten åt båda. Byt plats på matning och jord så ska det funka.
Guybrush
2009-04-28, 20:52
OK, såhär har jag testat nu:
- Matning 12V på mittstiftet och jord på högra = fläkten snurrar
- Matning 12V på mittstiftet och jord på vänster = lampan lyser
Det var ju roligt, då funkar lampan. Men jag får det ICKE till att göra båda grejer samtidigt! Jag har provat jord på båda yttre samtidigt men det enda som händer är att fläkten går. Ingen lampa. Tar jag bort jorden på höger så lyser lampan. Just nu känner jag mig lagom korkad!
Alone_in_the_dark
2009-04-28, 21:52
OK, såhär har jag testat nu:
- Matning 12V på mittstiftet och jord på högra = fläkten snurrar
- Matning 12V på mittstiftet och jord på vänster = lampan lyser
Det var ju roligt, då funkar lampan. Men jag får det ICKE till att göra båda grejer samtidigt! Jag har provat jord på båda yttre samtidigt men det enda som händer är att fläkten går. Ingen lampa. Tar jag bort jorden på höger så lyser lampan. Just nu känner jag mig lagom korkad!
Ok, nu kanske jag tänker trögt men prova att ha fläktens jord på samma stift som - Matning 12V på mittstiftet och jord på vänster = lampan lyser sen vet jag inte om du har en jordsladd till fläkten, bara tänkte högt nu.
Guybrush
2009-04-29, 05:32
Ok, nu kanske jag tänker trögt men prova att ha fläktens jord på samma stift som - Matning 12V på mittstiftet och jord på vänster = lampan lyser sen vet jag inte om du har en jordsladd till fläkten, bara tänkte högt nu.
Det har jag provat, men det som händer då är att lampan lyser... Och bara det...
Börjar fundera på om jag har fel sorts brytare för det här tycker jag är skumt.
Alone_in_the_dark
2009-04-29, 11:05
Rimligtvis borde det se ut på detta sätt tycker jag...
http://img151.imageshack.us/img151/9956/strombrytare.jpg
Guybrush
2009-04-29, 21:22
Jag gav upp. Fan vet hur fläkten är kopplad med reläer och grejs. Jag tog en tvåstiftig brytare istället som är märkt med 0 och 1. Det ser faktiskt bättre ut tillsammans med all annan gammal instrumentering. Hojen är från -84.
Tack för all hjälp ändå!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.