handdator

Visa fullständig version : Har ett gäng ägg

morc
2009-04-27, 21:39
Jag har ett gäng ägg som jag behöver använda nu för bäst före datumen gick precis ut.

Någon som har lite bra förslag? =)

Hade tänkt mig något i efterrättsklassen.

Tabbe
2009-04-27, 21:49
Ägg,socker,grädde,lite vaniljsocker och låt det fluffa till sig och smälta i ugnen.
*drool*
venne om det har något namn.

eller typ pannkakor med sirap

Anton Fräs
2009-04-27, 21:53
Sockerkakor, bullbak, pannkakor med lite spännande kryddning eller tillbehör. Chokladpannkakor är en höjdare!

Tabbe
2009-04-27, 21:59
marräng! shit va sugen ja blev

LadyG
2009-04-27, 22:11
Ugnspannkaka med äpple och kanel? Plättar? Våfflor?

Tabbe
2009-04-27, 22:14
Nämn nån efterätt utan ägg liksom :D

morc
2009-04-27, 22:15
hmm, ungspannkaka skulle minsann inte vara fel! Var så länge sen man åt det att jag inte kommer ihåg hur det smakar knappt :/

Axwell
2009-04-27, 22:36
hmm, ungspannkaka skulle minsann inte vara fel! Var så länge sen man åt det att jag inte kommer ihåg hur det smakar knappt :/

Do it.

MyungChul
2009-04-27, 23:21
glass!

occt
2009-04-28, 11:04
glass!

Hur? :eating:

shadowfire
2009-04-28, 11:07
glass i ugn:
http://www.dn.se/mat-dryck/recept/glass-i-ugnen-glace-au-four-1.341551

Cohen
2009-04-28, 19:39
Omelett med valfritt tillbehör.

Spriteblender
2009-04-28, 20:08
omelett
:)

Alone_in_the_dark
2009-04-28, 21:27
Du sa inte svårighetsgrad eller liknande så jag slår till med denna :D

Ile flottante (flytande öar av maräng i vaniljsås)

För ”öarna”: Vispa 3 äggvitor och ½ krm salt i en ren, torr skål tills man kan forma styva ”toppar”. Fortsätt att vispa äggvitorna och tillsätt ½ dl socker gradvis. Droppa stora matskedar av äggvitorna i kokande vatten (de ska flyta, så tryck inte ner de under vattnet) i ca 2 minuter. Ta upp ”öarna” och lägg dem på en tallrik så länge. För vaniljsåsen: I en annan kastrull, värm 3¾ dl mjölk tillsammans med 1 snittad och urfröad (skrapas t.ex. med kniv) vaniljstång, lägg alltså både i fröna och själva stången. När den börjat koka lite, ta bort mjölken från plattan och låt svalna. Vispa 3 äggulor och ¾ dl socker i en bunke. Häll i den varma mjölkblandningen och blanda väl. Häll tillbaka i kastrullen och värm på låg värme i ca 5 minuter under konstant omrörning. OBS! Den ska inte koka under tiden! Efter några minuter kommer vaniljsåsen att bli tjock. Ta bort vaniljstången. Häll upp lite sås i t.ex. coupe-glas och lägg en ”ö” i varje glas.

morc
2009-04-29, 05:31
Jo det blev en ugnspannkaka med bacon och sallad till=) det satt fint i magen!
Tyvärr tänkte jag inte på att ta en bild för jag var så hungrig att jag satte tänderna i den direkt.

Men jag har fortfarande ägg kvar!
Det verkar ju faktiskt inte fel alls Alone_in_the_dark, måste dock handla hem vaniljstång då. Det kan man hitta på Maxi eller så hoppas jag.. har aldrig köpt det innan.
Men det låter ju så exotiskt att man bara måste ta en bild på det, hoppas bara jag inte misslyckas horribelt, hehe.

kungehimselfboi
2009-04-29, 10:21
äggröra med schtekt bäjkoN, livets bakfylle käk

Alone_in_the_dark
2009-04-29, 11:48
Tyvärr tänkte jag inte på att ta en bild för jag var så hungrig att jag satte tänderna i den direkt.

Det verkar ju faktiskt inte fel alls Alone_in_the_dark, måste dock handla hem vaniljstång då. Det kan man hitta på Maxi eller så hoppas jag.. har aldrig köpt det innan.
Men det låter ju så exotiskt att man bara måste ta en bild på det, hoppas bara jag inte misslyckas horribelt, hehe.

Kolla bland baktillbehör, våran ICA Maxi har detta så det tror de flesta har hemma.

MyungChul
2009-04-29, 12:41
Finns alltid vaniljstänger i kryddhyllan.

Alone_in_the_dark
2009-04-29, 13:32
Finns alltid vaniljstänger i kryddhyllan.

Trodde jag med o leta som ett fån bland kryddorna, tills jag frågade "Nä det är baktillbehör...":smash: så nu fick du två ställen att leta på:)

Eddie Vedder
2009-04-29, 13:41
Trodde jag med o leta som ett fån bland kryddorna, tills jag frågade "Nä det är baktillbehör...":smash: så nu fick du två ställen att leta på:)

Ja de finns på båda ställena och man gör bäst i att kolla båda dessutom. Sist jag skulle handla vaniljstänger kollade jag just bland bakgrejerna och där var de SVINDYRA.

Jag gick vidare till kryddhyllan och där fanns de för normalt pris. Så även om man hittar på första försöket kan det vara klokt att titta på fler platser om man är snål som jag.:D

MyungChul
2009-04-29, 15:23

Låter som okunnig personal :O

Gabbus
2009-05-07, 10:16
Omelett !! går att variera på många sätt också

Cohen
2009-05-07, 22:59
Creme Brule skulle man också kunna göra om man har många ägglor över. Eller en Creme Caramel om man gillar det bättre.

O_Wao
2009-05-08, 07:40

vaniljstång finns antingen i kryddhyllan eller bland efterrättsgrejorna, typ bland blockchoklad och liknande.

Lellan
2009-05-08, 08:42
Vaniljstång är rätt jäkla dyrt tycker jag, brukar använda denna istället, räcker längre för samma pris:

http://www.vsell.se/images/pulver.JPG

Liten glasburk i naturfärgad pappkartong, ekologiskt vaniljpulver. Finns på Coop, 36 kr. Gott!

Pontus H
2009-05-09, 09:39
har du ägg så är ju kladdkaka givet

2 ägg
3dl socker
2dl mjöl
100g smör
4msk kakao (nyttigt!)
1tsk vaniljsocker (gärna 2)
1/2 tsk bakpulver

smält smöret, blanda ihop med sockret och äggen

blanda ihop resten i en annan bunke, tillsätt jämt så det inte blir klumpigt,

grädda på 175 grader i mitten på ugnen i 21 mintuer. ställ in i kylskåpet i 4-5 timmar sen jävlar får man passa sig så man inte äter upp allting själv..

om man vill vara onyttig till denna annars väldigt nyttiga kaka, så kan man toppa med grädde, och en vindruva. (grön)

lycka till!

polaren
2009-05-09, 14:30
har du ägg så är ju kladdkaka givet

2 ägg
3dl socker
2dl mjöl
100g smör
4msk kakao (nyttigt!)
1tsk vaniljsocker (gärna 2)
1/2 tsk bakpulver

smält smöret, blanda ihop med sockret och äggen

blanda ihop resten i en annan bunke, tillsätt jämt så det inte blir klumpigt,

grädda på 175 grader i mitten på ugnen i 21 mintuer. ställ in i kylskåpet i 4-5 timmar sen jävlar får man passa sig så man inte äter upp allting själv..

om man vill vara onyttig till denna annars väldigt nyttiga kaka, så kan man toppa med grädde, och en vindruva. (grön)

lycka till!

Jag ser inte hur den där kladdkakan är nyttig? :P

Pontus H
2009-05-09, 17:48
jag var sarkastisk :/

swarre
2009-05-10, 13:42
Ja de finns på båda ställena och man gör bäst i att kolla båda dessutom. Sist jag skulle handla vaniljstänger kollade jag just bland bakgrejerna och där var de SVINDYRA.

Jag gick vidare till kryddhyllan och där fanns de för normalt pris. Så även om man hittar på första försöket kan det vara klokt att titta på fler platser om man är snål som jag.:D

Det här är ett mycket spännande fenomen. Jag har gjort liknande iakttagelser, kommer dock inte ihåg vad det handlade om just nu. Möjligtvis nötter och/eller (söt)mandel.

Kan det må hända ha att göra med att folk anses vara villigare att öppna plånboken (eller tappar lite av sitt kritiska tänkande) när det handlar om "gottesaker", dit mycket av bakprylarna får räknas. När det handlar om lite mer vardagsinköp är mentaliteten ofta en annan.

mikaelj
2009-05-11, 09:32
http://www.vsell.se/images/pulver.JPG

Har den hemma. Finfin smaksättning till kojuice.

Maaggee
2009-05-16, 21:50
haha hur lyckas man låta äggen gå ut ;D ett 12pack tar ju slut på 3-4 dagar :P iallafall hemma hos mig :)