Visa fullständig version : Bowling: Hur många poäng tar "eliten" i varje serie i snitt?
Som topic lyder. För högt rankade i Sverige, eller om det finns några olika divisioner osv., någon som vet vad spelare som tävlar tar i snitt per serie?
Fick själv 206poäng idag i en serie o är rätt stolt som amatör :D Snittar en 170 kanske annars, o skulle vilja veta hur bra det skulle stå sig bland de som tävlar? Troligen inte alls så bra antar jag..
250-300? Allt utöver en strike anses vara en dålig bowl.
:o
Då jag snittar runt 90p så gissar jag runt 250+ på de duktiga ;)
Lövbiffen
2009-04-27, 18:46
Min brorsa har spelat i elitserien och spelar nu snäppet under tror jag(pinsamt när man inte har koll på familjen) och han snittar nära 210.
Jag har för mig att det finns proffs som ligger uppemot 240 i snitt, men jag har inte spelat sen många år tillbaka, tror dock att det inte ökat alltför mycket.
Man ska aldrig vara stolt över ett bra bowlingresultat.
The Dude och Dexter bowlar, då är det coolt.
Jag har bowlat typ 5 gånger i mitt liv och var rejält packad varje gång så jag tror mitt snitt är sub 100.
för att?
206 öl på en bowlingrunda? Ändå bra.
för att?
Det är aldrig så bra som man tror :(
Samir Troudi
2009-04-27, 22:11
PB 265 poäng.
9 strikar i rad.
Bra amatör e man över 160 i snitt.
Svenska eliten ligger väl på runt 240 i snitt.
Bowla e bland de bästa som finns och ni som inte fattat det än har inte gett det en ärlig chans =)
SYnd att det är så jävla pissdyrt i gbg bara.
iv_93WxYqCk
leVJIOrKSmk
Finns det något du inte är bra på samir? ;)
Samir Troudi
2009-04-27, 23:53
Finns det något du inte är bra på samir? ;)
raka mig ? =)
raka mig ? =)
Ahh!!!! :devil:
Nitrometan
2009-04-28, 07:34
Jag har bowlat typ 5 gånger i mitt liv och var rejält packad varje gång så jag tror mitt snitt är sub 100.
Bowling och öl hör ju ihop.
Precis som dart och öl.
Undrar varför engelsmännen vill blanda såna farliga redskap med alkohol?
Baal_Sebul
2009-04-28, 09:33
Amerikanska proffstouren: http://www.pba.com/stats/ytdstats.asp?Tour=1&Stype=Average
Ungefär samma siffror för den svenska eliten.
Svårt att säga ett normalt snitt bland proffs, p.g.a underlaget (laminat/käglor/oljeprofil/temperatur/luftfuktighet) skiljer sig väldigt mycket från liga till liga men om man skulle låta proffs spela på lite förlåtande så ligger snittet på ca 235-255 på 8++ serier. Jag har rätt så bra koll på det mesta gällandes bowling, spelar i Div1 mitt snitt är 191. PM:a om ni vill veta nå mer :D
Fd_Megatuttarna
2011-01-08, 23:54
Vad sugen jag blev på att se filmen Kingpin just nu.
Nalfaren
2011-01-08, 23:56
Suger rätt hårt, men tycker det va så pass kul att jag köpte mig ett bowlingklot, skor å allt för en massa år sedan, å lira sedan 20 ggr till :)
Har gjort hemsidan till Kim Bolleby som är rätt duktig bowlare och följt honom sedan
många år tillbaka: http://www.kimbolleby.com/
å mitt max är 248, 2 ggr :|
Viktor_Balck
2011-01-08, 23:59
Vad sugen jag blev på att se filmen Kingpin just nu.
Dricka lite mjölk från kossan?
Vad sugen jag blev på att se filmen Kingpin just nu.wat
Tidigare ikväll hämtade jag hem just Kingpin, någon timme senare bumpas den här tråden och sedan nämner du Kingpin.
Le destiny!
Suger rätt hårt, men tycker det va så pass kul att jag köpte mig ett bowlingklot, skor å allt för en massa år sedan, å lira sedan 20 ggr till :)
Har gjort hemsidan till Kim Bolleby som är rätt duktig bowlare och följt honom sedan
många år tillbaka: http://www.kimbolleby.com/
å mitt max är 248, 2 ggr :|
Intressant att du gjort Kims hemsida :) Spelar du för någon klubb nu?
Fd_Megatuttarna
2011-01-09, 00:05
Dricka lite mjölk från kossan?
Haha, inte lätt att heta Munson
Averages: 2010-2011 season
Last updated on 11/11/2010 at 12:48 PM
Name Events Average
Bill O'Neill 5 225.44
Chris Loschetter 5 224.41
Norm Duke 5 223.99
Ritchie Allen 5 223.72
Sean Rash 5 223.26
Michael Haugen Jr 5 222.57
Chris Barnes 5 222.53
Lonnie Waliczek 5 222.43
Osku Palermaa 5 222.20
Tommy Jones 5 222.01
Averages: 2010-2011 season
Last updated on 11/11/2010 at 12:48 PM
Name Events Average
Bill O'Neill 5 225.44
Chris Loschetter 5 224.41
Norm Duke 5 223.99
Ritchie Allen 5 223.72
Sean Rash 5 223.26
Michael Haugen Jr 5 222.57
Chris Barnes 5 222.53
Lonnie Waliczek 5 222.43
Osku Palermaa 5 222.20
Tommy Jones 5 222.01
Visst, det där kan man kolla på som ett litet riktmärke från PBA, men man skulle kunna säga att dessa spelare "sprider" med ca 0,5 ribbor varje slag vilket i CM blir 0,4. Man skulle kort och gott kunna säga att dem är riktigt äckligt bra.
Nalfaren
2011-01-09, 00:24
Intressant att du gjort Kims hemsida :) Spelar du för någon klubb nu?
Evigheter sedan jag gjorde sidan, har jobbat med Bolleby familjen
i massa år, hemsidor, support med mera. Nej jag spelar inte i en klubb
och har aldrig heller, bara som hobby :)
rajjan_dammit
2011-01-09, 00:28
Det enda som slår mig är hur eliten i bowling inte slår strike varje gång?
Som topic lyder. För högt rankade i Sverige, eller om det finns några olika divisioner osv., någon som vet vad spelare som tävlar tar i snitt per serie?
Fick själv 206poäng idag i en serie o är rätt stolt som amatör :D Snittar en 170 kanske annars, o skulle vilja veta hur bra det skulle stå sig bland de som tävlar? Troligen inte alls så bra antar jag..
Jag gick i bowling för några år sen, och då hade jag ett snitt på runt 180 har jag för mig, men de bästa har väl en sisådär 220-230 i snitt skulle jag tro
PB 265 poäng.
9 strikar i rad.
Bra amatör e man över 160 i snitt.
Svenska eliten ligger väl på runt 240 i snitt.
Bowla e bland de bästa som finns och ni som inte fattat det än har inte gett det en ärlig chans =)
SYnd att det är så jävla pissdyrt i gbg bara.
iv_93WxYqCk
leVJIOrKSmk
Du ser ut att ha lite udda teknik, finns det nån speciell anledning till det? Tänker framförallt på att du inte låter armen pendla överhuvudtaget. Uppenbarligen lyckas du få lite fart på klotet ändå men såg lite speciellt ut :) Vi har btw exakt samma PB i bowling!
Slår golfare hole in one varje slag? Sätter en tyngdlyftare PB varje dag? Klart som fan att dem inte slår strike varje gång, dem är ju inget annat än människor :smash:
Bowlade lite då och då när jag gick i skolan, hade oftast svårt att komma över 100 men fick i alla fall till 125 som bäst på en serie.
5-6 bowlingfria år senare så testar jag igen och fick 226 på en serie. Tackar styrketräningen för det, bara plockade åt mig tyngsta klotet jag hittade och hivade iväg det rakt på :)
Bowlade lite då och då när jag gick i skolan, hade oftast svårt att komma över 100 men fick i alla fall till 125 som bäst på en serie.
5-6 bowlingfria år senare så testar jag igen och fick 226 på en serie. Tackar styrketräningen för det, bara plockade åt mig tyngsta klotet jag hittade och hivade iväg det rakt på :)
Bowling handlar inte om styrka utan om att repetera hela tiden, de ställen man ska vara stark i är bålen och benen i bowling, det är bara svårt att ta i och använda muskler för när du spänner musklerna så är det i stort sett omöjligt att göra likadant. Som ni kan se i den här videon så gör dem inte strajk hela tiden, men det beror på att dem har ca 1,5cm att spela på. Men om ni kollar noga så kommer ni att se att klotet träffar käglorna på ungefär samma ställe hela tiden så ofta är det viktigaste att få med sig käglorna om man ska spela bra :cool: 53V8hcdgZuI
rajjan_dammit
2011-01-09, 11:50
Slår golfare hole in one varje slag? Sätter en tyngdlyftare PB varje dag? Klart som fan att dem inte slår strike varje gång, dem är ju inget annat än människor :smash:
:confused: Eeh, det är ju mycket svårare att slå en hole-in-one i golf eller böja 400 kg än en att slå en bowlingstrike, det fattar väl du med för fan.
Om jag klarar av att på en bowlingrunda göra minst fem strikes, utan någon träning och med två år mellan varje runda så ska det väl inte vara så svårt för den som tränar bowling fem timmar om dagen att slå en strike varje gång?
Det har jag också tänkt på. Tycker det är jävligt konstigt.
Jämför man med golf så är det ju en strike betydligt lättare att genomföra än en hole in one.
Jämförelsen med tyngdlyftare är också dålig, då svårighetsgraden i bowling är konstant. En bättre jämförelse hade varit: Tangerar tyngdlyftare PB varje dag?
shut teh face
2011-01-09, 12:00
Också tänkt på det där med bowling på elitnivå. Jag har spelat bowling 10 ggr i mitt liv och man får alltid in 2-3 strikes.
rajjan_dammit
2011-01-09, 12:06
Också tänkt på det där med bowling på elitnivå. Jag har spelat bowling 10 ggr i mitt liv och man får alltid in 2-3 strikes.
Och då är promillehalten något högre än på elitnivå. :D (Eller? *jorgen*)
coolboynesko
2011-01-09, 12:12
Min PB ligger på 60 :)
känner dock en kille som brukar få 300 ganska ofta! Tror han brukade tävla i de förr!
Men när ni säger att dem ska slå strike hela tiden innebär det ju 300. Bowling är aldrig likadant, olika laminat/käglor/oljeprofiler gör det hela fruktansvärt svårt, hade aldrig de variablerna funnits så hade det varit lätt men nu finns de ju!
rajjan_dammit
2011-01-09, 12:35
Men när ni säger att dem ska slå strike hela tiden innebär det ju 300. Bowling är aldrig likadant, olika laminat/käglor/oljeprofiler gör det hela fruktansvärt svårt, hade aldrig de variablerna funnits så hade det varit lätt men nu finns de ju!
Okej, jag kan köpa att detaljer blir viktigare på högre nivå. Men man borde väl ändå slå strikes 90-95 % av slagen.. kasten.. rullningarna, vafan heter det? :)
Spelar själv bowling, har ett snitt på 205-210 ungefär.
Elitspelare i Sverige, snittar ungefär 225. Sen är det inte som många tror, att dom bästa får strike hela tiden, även fast dom tränar varje dag.
Som JojjeG skriver, så har laminat/käglor/oljeprofiler stor betydelse. Samt även hur dagsformen är, man kan ju inte prestera på topp hela tiden.
Men för att bli en riktig bra bowlare så handlar det om att höja sin lägstanivå.
Okej, jag kan köpa att detaljer blir viktigare på högre nivå. Men man borde väl ändå slå strikes 90-95 % av slagen.. kasten.. rullningarna, vafan heter det? :)
Kalla det slagen, procentuellet så slår dem strike kanske 70-80% Beroende på underlag.
Haha, så har jag också tänkt ett par gånger.
Spelar själv bowling, har ett snitt på 205-210 ungefär.
Elitspelare i Sverige, snittar ungefär 225. Sen är det inte som många tror, att dom bästa får strike hela tiden, även fast dom tränar varje dag.
Som JojjeG skriver, så har laminat/käglor/oljeprofiler stor betydelse. Samt även hur dagsformen är, man kan ju inte prestera på topp hela tiden.
Men för att bli en riktig bra bowlare så handlar det om att höja sin lägstanivå.
Kloka ord, kul med fler bowlare här! Vilken klubb spelar du i?
Kloka ord, kul med fler bowlare här! Vilken klubb spelar du i?
Rätt nystartad klubb i Skövde. BK Arn.
Vilken klubb spelar du i?
Rätt nystartad klubb i Skövde. BK Arn.
Vilken klubb spelar du i?
Bk-BD Pärlan, Norrbotten. Är med i Team Talang nu.
Bowling handlar inte om styrka utan om att repetera hela tiden.
Klart som fan det handlar om styrka till viss del. Om jag har styrkan i händer/underarmar kan jag ju helt fokusera på att sikta och träffa rätt istället för som klenis behöva kämpa för att hålla i klotet och utföra själva rörelsen.
Sen kändes det som att jag som bara dundrar tyngsta klotet rakt på fick käglorna att studsar runt åt alla håll och därmed öka chansen att få ner många jämfört med t ex en tjej som körde med lättare klot och knappt får käglorna att välta även om hon träffade lika bra som mig.
de ställen man ska vara stark i är bålen och benen i bowling, det är bara svårt att ta i och använda muskler för när du spänner musklerna så är det i stort sett omöjligt att göra likadant.
Här är du ju inne på det jag menar, är man stark behöver man inte spänna musklerna eller anstränga sig och kan därmed mer avslappnat fokusera på att sikta. Sen tror jag knappast att jag använde benen eller bålen direkt men det beror väl på att man inte alls har någon teknik :)
Du får tänka på att jag snackar amatörbowling om det inte framgick när jag sa att jag spelar ungefär vart 5:e år :)
:confused: Eeh, det är ju mycket svårare att slå en hole-in-one i golf eller böja 400 kg än en att slå en bowlingstrike, det fattar väl du med för fan.
Om jag klarar av att på en bowlingrunda göra minst fem strikes, utan någon träning och med två år mellan varje runda så ska det väl inte vara så svårt för den som tränar bowling fem timmar om dagen att slå en strike varje gång?
Låter lite som en "Klart han lyfter 250kg i bänken, hade jag också gjort om jag ville lägga tiden blablabla"-attityd.
Ingen människa presterar på topp 100% av alla gånger. Gör denne det utan några som helst "felsteg" så är något jävligt sjukt.
rajjan_dammit
2011-01-09, 15:02
Låter lite som en "Klart han lyfter 250kg i bänken, hade jag också gjort om jag ville lägga tiden blablabla"-attityd.
Ingen människa presterar på topp 100% av alla gånger. Gör denne det utan några som helst "felsteg" så är något jävligt sjukt.
Tycker du man kan jämföra att slå en strike med att lyfta 250 kg i bänk?
Skillnaden är att det ena är lätt, det andra är svårt.
Och klart att man kanske inte lyckas varje gång, men om man med många års träning på elitnivå kan bänka 250 kg (som är riktigt svårt i jämförelse), borde man inte kunna slå en strike i princip varje slag med samma elitträning i bowling?
Det är ungefär som om t.ex. Sisu skulle säga att han misslyckas med att bänka säg 200 kg i 30 % av fallen.
Och klart att man kanske inte lyckas varje gång, men om man med många års träning på elitnivå kan bänka 250 kg (som är riktigt svårt i jämförelse), borde man inte kunna slå en strike i princip varje slag med samma elitträning i bowling?
Det är ungefär som om t.ex. Sisu skulle säga att han misslyckas med att bänka säg 200 kg i 30 % av fallen.
Nej. Jag pratade om attityden om inte det var uppenbart av ordet "attityd" ;) Du vet när man hör folk på gymmet som säger "Det skulle jag också kunna göra om jag.." och sedan fortsätter de med något som de sedan ska få att låta självklart trots att de själva inte gör det?
Den attityden är lite störig - Om det är så lätt att slå en strike i 100% av fallen, go for it? Finns det pengar att tjäna i elitsatsning i bowling så lär ju flera här inne tjäna storkovan hör jag ;)
Andreas Guiance
2011-01-09, 15:41
Att jämföra ett tungt lyft i bänk och en strike i bowling är som att jämföra äpplen och päron. En strike kan nästan vem som helst lyckas med, men ingen kan lyckas med det varje gång. Att lyfta exempelvis 180 kg i bänkpress kan väldigt få lyckas med, men den som lyfter 250 kg klarar utan problem 180 kg varje gång.
Edit: Mitt pb är 236 – jag önskar dock att det var i bänk istället för bowling:D
Min PB ligger på 60 :)
känner dock en kille som brukar få 300 ganska ofta! Tror han brukade tävla i de förr!
Ofta? Sett det med egna ögon? Ovanligt att man ser 300 serier även när den absoluta världseliten spelar....
rajjan_dammit
2011-01-09, 16:55
Nej. Jag pratade om attityden om inte det var uppenbart av ordet "attityd" ;) Du vet när man hör folk på gymmet som säger "Det skulle jag också kunna göra om jag.." och sedan fortsätter de med något som de sedan ska få att låta självklart trots att de själva inte gör det?
Den attityden är lite störig - Om det är så lätt att slå en strike i 100% av fallen, go for it? Finns det pengar att tjäna i elitsatsning i bowling så lär ju flera här inne tjäna storkovan hör jag ;)
Bowling är till för utekvällar och inget man tävlar i. ;) väntar på shitstormen från alla bowlingpojkar
Samma sak med dart och biljard, är man nykter får det va.
coolboynesko
2011-01-09, 16:59
Ofta? Sett det med egna ögon? Ovanligt att man ser 300 serier även när den absoluta världseliten spelar....
Jag har sett honom göra de två gånger!
Lelle Pelle
2011-01-09, 17:14
Hur många poäng får man om man sätter en spärr, och resten strike?
Hur många poäng får man om man sätter en spärr, och resten strike?
290p
Landström
2011-01-09, 17:56
290p
Beror inte det på hur många käglor man får ner på första slaget innan spärren..?
Beror inte det på hur många käglor man får ner på första slaget innan spärren..?
Nej, inte om man slår spärr i första rutan.
Minimjölk
2011-01-09, 18:32
Ha ha, mitt PB i bänk är 1 bättre än min bästa serie i Bowling.
se där minimjölk :D
Jag tror mitt rekord ligger någonstans runt mitt max i bänk. Då är jag inte heller särskilt stark.
Landström
2011-01-09, 20:15
Nej, inte om man slår spärr i första rutan.
Nej det är sant, men nu var inte frågan ställd på det sättet. :)
Mitt PB är på 208... :)
Nej det är sant, men nu var inte frågan ställd på det sättet. :)
"Hur många poäng får man om man sätter en spärr, och resten strike? "
Löd frågan, det blir väll en tolkningsfråga isåfall. Jag tolka de en spärr, resten strike alltså först en spärr sen resten strike :thumbup:
246 i pebe förövrigt.
Landström
2011-01-09, 20:25
"Hur många poäng får man om man sätter en spärr, och resten strike? "
Löd frågan, det blir väll en tolkningsfråga isåfall. Jag tolka de en spärr, resten strike alltså först en spärr sen resten strike :thumbup:
Precis, det är en tolkningsfråga. Jag tolkade det som att spärren kunde slås när som helst under serien. Och OM det var så frågeställaren menade så blir det missvisande att bara svara "290" rakt av. :thumbup:
Bowling handlar inte om styrka utan om att repetera hela tiden, de ställen man ska vara stark i är bålen och benen i bowling, det är bara svårt att ta i och använda muskler för när du spänner musklerna så är det i stort sett omöjligt att göra likadant. Som ni kan se i den här videon så gör dem inte strajk hela tiden, men det beror på att dem har ca 1,5cm att spela på. Men om ni kollar noga så kommer ni att se att klotet träffar käglorna på ungefär samma ställe hela tiden så ofta är det viktigaste att få med sig käglorna om man ska spela bra :cool: 53V8hcdgZuI
Du glömde den nästan viktigaste muskeln: underarmen
Btw så ryser jag nästan när jag ser riktiga proffs spela bowling. Helt perfekta slag precis hela tiden. Hög fart, hög rotation på klotet, lyckas träffa nästan exakt samma ställe varenda gång osv. Så såg det inte riktigt ut när man själv spelade bowling förr
Landström, trodde du menade att man började med spärr, sen resten strike.
Men säg att du får tex "9/" i mitten av serien, resten strike. Då får man 279p
Jisses vad de dåliga jämförelserna haglar då. Den bästa jämförelsen är att jämföra med en annan precisionssport, inte en styrkesport ffs. Säg skytte. Jag har skjutit mitt i prick också när jag testat, innebär det att alla proffs i världen ALLTID skjuter perfekta skott? Nej. Det gör det inte. Varför? Pga små marginaler. Precis som i bowling med andra ord. Hur ska du veta när du kommer till en ny bana, om du ska använda ett klot som tenderar att skruva sent, eller tidigt? Eller hur oljan på banan är? Och sen är det även så att om man spelar i samma linje på banan hela tiden kommer det bli mindre och mindre olja på det stället, så spelet är INTE exakt likadant varje slag, eftersom oljeprofilen på banan ändras kontinuerligt.
Känns smått löjligt när du och andra i den här tråden som inte har nån som helst koll på bowling försöker prata om det på det där sättet. Ni ska inte börja fråga er själva varför inte fotbollsproffsen gör mål lite oftare också? "Jag har ju själv gjort mål i fotboll, då borde ju de göra det hela tiden..."?
Landström
2011-01-09, 20:43
Landström, trodde du menade att man började med spärr, sen resten strike.
Men säg att du får tex "9/" i mitten av serien, resten strike. Då får man 279p
Nu var det inte jag som ställde frågan från början men jag ville bara kolla med nån kunnigare så att jag förstod rätt och inte var helt borta. :D Tack för klargörandet.
Alldeles för sällan jag bowlar... :(
Nu var det inte jag som ställde frågan från början men jag ville bara kolla med nån kunnigare så att jag förstod rätt och inte var helt borta. :D Tack för klargörandet.
Alldeles för sällan jag bowlar... :(
Ojj, sorry:Virro läste lite fel.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.