Visa fullständig version : "näringsriktigt"
tortured
2003-08-05, 17:02
Hur måste man äta för att kosten ska ses som näringsriktig? Jag har ett mer eller mindre stort problem med att få i mig riktig mat, orkar inte laga till det, har knappt råd att äta, är dessutom aldrig sugen på något. Dock kan jag få i mig pasta/potatis/bönor med ketchup eller något liknande.
Om jag äter i stort sett samma sak varje dag, men ser till att få i mig tillräckligt med kolhydrater, protein, fett, och ser till så att proteinet är fullvärdigt, tar mina vitamintabletter varje dag och fixar även någon omega-3 källa, missar jag någonting då?
Spontan reaktion är nej, du får nog inte i dig allt du behöver.
tortured
2003-08-05, 17:56
Yepp, min spontana tanke också, men jag kommer inte på vad det är i sådana fall som jag missar.
Mat ? Du kan ju inte lita på piller...
Piller är bara ett kompliment. Första målet är att få en bra kost sen så lägger man till pillren som en garant för att man verkligen får i sig allt.
tortured
2003-08-05, 18:46
men måste bra kost absolut vara varierad?
tortured: Beror på hur du menar, tänker du äta alla de olika matvaror som brukar ingå i en bra kost varje dag så behöver du ju inte variera dig skulle jag tro...
Ska du äta bönor och ketchup så är det dags att variera sig.
tortured
2003-08-05, 19:15
Mjo, jag har väl tänkt mig det liiiite mer varierat än så, så länge det inte smakar middag så funkar det. Aja skit samma, hellre tabletter än ingenting alls.
Nitrometan
2003-08-05, 19:33
Tja, för vår skull så kanske alternativet inget alls är ganska bra? :smash:
Nä, men ärligt talat - se till att få i dig en varierad kost, det gör stor skillnad. Skaffa en bra vego-kokbok om du behöver få idéer. :thumbup: :love:
tortured
2003-08-05, 20:24
Jo alltså, att komma på mat är inget problem, problemet ligger i att få i mig den. Mat = blä. Frukt funkar bra, men det kan man inte leva på. Pasta och annat grejs som inte smakar så mycket och som inte lägger sig som en sten i magen funkar också. Havregryn äter jag med, nyttigt värre. Men MAT tycker jag inte om, lagade saker.
Originally posted by tortured
Mat = blä.
stackars, stackars, stackars dig...
mat=himmelriket.. fan ett av mina största intressen är ju att äta..
jag tycker defintivt du måste börja äta riktig mat, vego eller inte spelar ingen roll.. så länge det är ordentliga lagade måltider och inte bara ett par frukter och en prottedrink el dylikt..
att äta goda måltider är livskvalité helt enkelt..
Nitrometan
2003-08-06, 08:02
Då får du väl bli fruktarian, en snäll person som inte ens dödar växter för att få mat utan bara äter ders växter och bär (samt nötter).
Om du inte driver med oss så är det riktigt synd om dig, torturerad. Mat som är så gott. Det som är så skönt att vara riktigt mätt.
Kompisar till dig? (http://helgo.net/fika/Fruktarian)
Aldrig varit spec förtjust i mat, har ätit ruskigt lite vissa perioder och jag kan ju konstatera att ätaer man lite och sällan så blir man inte hungrig eller sugen på mat.
Det går lixom över.
Börjar man röra mkt på sig och äta mkt så blir man hungrigare och emr sugen på mat när förbränningen går igång.
tortured
2003-08-06, 09:10
Synd om mig? Ni behöver ju inte bli spydiga. Detta är inget etiskt val jag gör, utan det är helt enkelt som jag sa, att jag tycker inte om riktig mat. Jag lider inte av att inte äta mat, förrutom om jag får näringsbrist, och det är där mitt problem ligger.
Hitta en bra receptbok eller sida, testa några olika recept till du har en bas på kanske 10 maträtter som du gillar.
Variera sen maten utifrån dessa recept och lägg till och/eller dra bort något varje gång du lagar dem.
Att få upp aptiten kräver viss planering och det Grahn skriver stämmer.. man måste vänja sig vid att äta mer/bättre.
Tyckte inte det lät spydigt. Han tyckte det var gott att äta och bli mätt och tyckte det var synd att inte du upplevde det så.
tortured
2003-08-06, 11:36
Okay, tack för hjälpen då. När jag tänker efter så finns det fler anledningar till att jag inte kan äta riktig mat, men det går att lösa, tror jag. Jag kanske missförstod vissa, vad vet jag, ni menade säkert bara väl och jag skyller min paranoia på att jag var nyvaken efter tre hääärliga timmars sömn.
Nitrometan
2003-08-06, 11:52
Det var ingen spydighet. Jo, förresten, mitt allra första inlägg i den här tråden var lite spydigt. I övrigt så var det bara så att jag tycker synd om dig. Du måste som har påpekats jobba seriöst på det för att få upp din aptit.
Kanske röra på dig lite mer? Äta lite och ofta?
Apropå din paranoia så kanske den kan bero på att du förväntar dig att bli bemött på samma sätt som du bemöter andra?
Att du är paranoid behöver inte betyda att de inte är ute efter dig.
tortured
2003-08-06, 15:16
Japp det är ett problem det här faktiskt.
Sen behöver man inte vara Einstein för att veta att större delen av folket här inte har alltför höga tankar om mig, men det är lugnt, jag kan ta det.
Klart man inte har aptit eller tycker om att äta när man inte äter kött. En rejäl biff med något till :hbang:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.