handdator

Visa fullständig version : Biceps övningar.

Tiga
2009-04-24, 20:09
Hej

Detta är de enda biceps övningar jag kan göra i gymmet där jag tränar.

-Hantelcurl

-Cablecurl

-Koncentrationscurl

-Hammercurl

-Single Arm Curl (cable)

-Sittande (lutande) curl

Är här några som går bort direkt som typ är dåliga? Jag ser heller ingen skillnad
mellan hantelcurl & hammercurl förutom "handläget" när händerna är uppe(dålig förklaring).

Tack

ceejay
2009-04-24, 20:12
Jag tycker du kanköra

Hantelcurls
Hammercurls
koncentrationscurls

Fast ingen av övningarna är dåliga egentligen, mycket är också en smaksak ;)

spange
2009-04-24, 20:16
målet med hammercurls är väl att träffa brachioradialis, hur stor den reella skillnaden mellan vanliga curls och hammercurls är vet jag inte, men jag upplever i alla fall skillnad i aktivering av muskulaturen .
jag skulle välja vanliga hantelcurl, samt koncentrationscurl då det funkar riktigt bra för att prickskjuta biceps, jag kör tunga hantelcurls/stångcurl som första övning, och brukar lägga till scottcurl/konc. curl för att kunna trycka ur det sista. Sen kan nog kabelcurl fylla sin funktion med, jag kör ibland det som sista övning

CiCoro
2009-04-24, 20:18
målet med hammercurls är väl att träffa brachioradialis, hur stor den reella skillnaden mellan vanliga curls och hammercurls är vet jag inte, men jag upplever i alla fall skillnad i aktivering av muskulaturen .
jag skulle välja vanliga hantelcurl, samt koncentrationscurl då det funkar riktigt bra för att prickskjuta biceps, jag kör tunga hantelcurls/stångcurl som första övning, och brukar lägga till scottcurl/konc. curl för att kunna trycka ur det sista. Sen kan nog kabelcurl fylla sin funktion med, jag kör ibland det som sista övning

+1. Exakt likadant kör jag oftast.

Tiga
2009-04-24, 20:41
Danke =)

Mycket trevligt forum där man snabbt får den hjälp man behöver.

Hej