handdator

Visa fullständig version : Hur snabbt ökar konditionen?

Latarziie
2009-04-23, 23:27
Tjoo!
Jag ska inom 3-4 månader öka min fysik så mycket som det går (kommer självklart inte sluta träna då men behöver bästa resultat möjligt), just nu tränar jag gym enligt nybörjar schemat på forumet + fotboll 2 ggr i veckan, har förstått att fotboll inte ger den uttållighet jag eftersträvar så jag behöver några råd på hur jag kan lägga upp konditions träningen.
Min nuvarande kondition är bra explosivt men jag är USEL på längre sträckor, slutade röka för 4 månader sen och har nu insett hur förstörd jag blivit av allt rökande, finns det något bra nybörjar upplägg?

saab900
2009-04-24, 00:17
Hej!

Jag vet inte om kondition har någon bufferteffekt, så att man snabbt kommer tillbaka som när det gäller uppehåll från styrketräning. jag har i alla fall märkt att efter mina vinteruppehåll förr om åren så har jag gått från 24 minuter till under 20 minuter på 5 km elljusspår på ungefär tre veckor.

Ibland har jag lyckats få ett par otränade kompisar att börja löpträna ett tag, och de första veckorna förbättrar sig även de flera minuter på 5 km, men med ett annorlunda utgångsläge, typ från 28 till 24 minuter på 5 km. Springer du varannan dag oavsett väder en månad i sträck skulle jag tro att du kan se en väldigt stor skillnad på tiderna. Bara mellan första och andra, tredje passet kommer du nog att kapa någon minut :D

Karvig
2009-04-24, 01:03
På http://www.marathon.se finns det en hel del bra program.

Att ge ett svar på trådens rubrik är lite knivigare. Ganska snabbt skulle jag svara. :D