Visa fullständig version : Inför straffavgifter på feta och visa inte tjockisar i tv
Pudzianovski
2009-04-23, 19:36
SVT 1 22:00
Fler dör av övervikt i världen än de som dör av svält. Vart tionde barn i Sverige är överviktigt. Hur ska vi stoppa utvecklingen och vems är felet? Föräldrarnas? Samhällets? Inför straffavgifter på feta och visa inte tjockisar i tv - det blir norm, säger "Du är vad du äter"-paret Anna och Olof Skipper. Det pågår en hetsjakt mot tjockisar, menar debattören Erik Hörstadius. Debatt om fetma. Även 24/04 i SVT1, 24/04 i SVT24, 26/04 i SVT1 och 29/04 i SVT24.
Brukar vara populära ämnen häromkring.
Alltid roligt med pajkastning. Skipper är ju inte känd för att vara världens mest slipade människa, så det kan nog bli underhållande.
Folk får väl bli feta, spelar mig mindre roll.
Det är inte raketforskning att hålla koll på vikten, fast folk skjuter hellre upp saker än tar tag i det.
kan bli intressant o kolla ;)
Problemet som jag ser de med risk för att bli dödad här:
Allting handlar om pengar, saker som leder till för tidig död, sjukdomar, sjukskrivningar etc kostar samhället massivt med pengar.
Alkohol, rökning, övervikt bidrar alla i höggrad till detta, men jag tycker inte de ska vara straffavgift på tjocka människor men jag tycker helt klart att de ska vara högreskatt på onyttiga livsmedel än nyttiga för att uppmuntra till hälsosam livsstill, subenventionera gärna gymkort å dylikt. Samer givet mer idrott i skolorna!
Eddie Vedder
2009-04-23, 19:48
Jag både vill och inte vill se det här programmet. Jag är rädd för att bara bli förbannad på extrem okunnighet om komplexiteten av övervikt och pinsamma människor som kör med "det krävs bara lite disciplin". I många fall är det så men i väldigt många fall är det extremt mycket mer komplicerat än så, både stora varietioner i fysiologiska förutsättningar och därtill den mentala aspekten.
subenventionera gärna gymkort å dylikt
Tyvärr leder det nog bara till att de som ändå skulle köpa gymkortet till fullpris gläds av att det blir billigare och de människor till vilka interventionen de facto riktas utnyttjar det inte ändå.
Jag både vill och inte vill se det här programmet. Jag är rädd för att bara bli förbannad på extrem okunnighet om komplexiteten av övervikt och pinsamma människor som kör med "det krävs bara lite disciplin". I många fall är det så men i väldigt många fall är det extremt mycket mer komplicerat än så, både stora varietioner i fysiologiska förutsättningar och därtill den mentala aspekten.
håller med till viss del, men det känns som om majoriteten av de som har lite för mycket extravikt inte har något problem med gener eller liknande utan helt enkelt inte tar tag i det. Extremfall finns det alltid!
Allting handlar om pengar, saker som leder till för tidig död, sjukdomar, sjukskrivningar etc kostar samhället massivt med pengar.
Alkohol, rökning, övervikt bidrar alla i höggrad till detta, men jag tycker inte de ska vara straffavgift på tjocka människor men jag tycker helt klart att de ska vara högreskatt på onyttiga livsmedel än nyttiga för att uppmuntra till hälsosam livsstill, subenventionera gärna gymkort å dylikt. Samer givet mer idrott i skolorna!
Väl talat du svenska dunder sosse som älskar högskatt och anser att spinkisarna byggt upp detta samhälle.
Väl talat du svenska dunder sosse som älskar högskatt och anser att spinkisarna byggt upp detta samhälle.
haha visste att den skulle komma :D
Bara för att man är kapitalism behöver man inte anse att alla får skylla sig själv, jag vet att skatten kommer förbli hög vilket jag accepterar men då ser jag gjärna att pengarna går till vettiga saker och inte till sjukvård för alla som lider i sjukdomar från saker som OFTAST går att undvika, tex rökning, övervikt, alkohol etc.
Eddie Vedder
2009-04-23, 19:53
håller med till viss del, men det känns som om majoriteten av de som har lite för mycket extravikt inte har något problem med gener eller liknande utan helt enkelt inte tar tag i det. Extremfall finns det alltid!
Genetiken tros förklara ca 60%. Därtill kommer hormonella förutsättningar som drastiskt försämras när du väl blir fet och det blir bara svårare och svårare. Och i många fall har ju övervikten inletts redan vid barnsben. Ett barn som är överviktigt har en livslång kamp framför sig.
Och återigen är den mentala aspekten mer komplicerad än vad många vill erkänna. Det är ju skönt att ha en fit kropp och kunna se ner på alla sämre individer som inte är lika optimala.
jag tycker helt klart att de ska vara högreskatt på onyttiga livsmedel än nyttiga för att uppmuntra till hälsosam livsstill,
Vad är onyttiga livsmedel?
Idén med straffskatt på "onyttig" mat känns spontant rätt dum. Varför ska folk som kan hantera sina intag straffas för andras okunnande och dumhet?
Bättre att t.ex. plocka bort högkostnadskyddet på läkarvård som är relaterade till övervikt, då både tjänar vi pengar och oskyldiga slipper straffas. Jag tycker däremot att det borde vara fritt att göra vad man vill med sin kropp så jag tycker inte vi ska göra något åt saken.
Genetiken tros förklara ca 60%. Därtill kommer hormonella förutsättningar som drastiskt försämras när du väl blir fet och det blir bara svårare och svårare. Och i många fall har ju övervikten inletts redan vid barnsben. Ett barn som är överviktigt har en livslång kamp framför sig.
Och återigen är den mentala aspekten mer komplicerad än vad många vill erkänna. Det är ju skönt att ha en fit kropp och kunna se ner på alla sämre individer som inte är lika optimala.
Så pass mycket? Jag har svårt för att tro att det kan vara svårt, men det är ju endast pga det jag har lärt mig hittills.... :/ Kcal-balans etcetc...
Fast du måste väl hålla med om att många överviktiga äter extremt pissigt också? Det är iofs mentalt som du säger, svårt att ändra på...
Vad är onyttiga livsmedel?
I mina ögon allt som kroppen kanske inte behöver men man äter de för att de är gott.
Idén med straffskatt på "onyttig" mat känns spontant rätt dum. Varför ska folk som kan hantera sina intag straffas för andras okunnande och dumhet?
Bättre att t.ex. plocka bort högkostnadskyddet på läkarvård som är relaterade till övervikt, då både tjänar vi pengar och oskyldiga slipper straffas.
Hur ser du då på saker som alkoholskatt, tobaksskatt, bensinskatt etc ?
Skatten är hög för att sakerna kostar samhället mycket, men i dagens utveckling kommer övervikt snart kosta mer, vad leder till övervikt ?
Dålig kost är iaf en stor bidragande orsak, nu kommer nån säkert säga att de finns andra själv allala men att neka till att dålig kost är ett tungt skäl är bull.
Hur ser du då på saker som alkoholskatt, tobaksskatt, bensinskatt etc ?
Skatten är hög för att sakerna kostar samhället mycket, men i dagens utveckling kommer övervikt snart kosta mer, vad leder till övervikt ?
Dålig kost är iaf en stor bidragande orsak, nu kommer nån säkert säga att de finns andra själv allala men att neka till att dålig kost är ett tungt skäl är bull.
Jag misspostade innan jag hunnit klart, jag tycker inte att man ska straffskatta saker. Vem ska bestämma vad som är dålig mat? Det är inte direkt svårt att äta sig tjock på nyttiga produkter.
Eddie Vedder
2009-04-23, 19:58
Fast du måste väl hålla med om att många överviktiga äter extremt pissigt också? Det är iofs mentalt som du säger, svårt att ändra på...
Jag påstod aldrig något annat. Tvärtom, jag är mycket väl medveten om det. Men även matvalen i sig är en del i hela bilden som jag menar att många inte vill erkänna.
Men jag må vara biased av att ha läst mycket om det och lyssnat på föreläsningar om fetma och överviktsproblematik. De föreläsarna och den litteraturen har påverkat mig väldigt så jag är kanske för subjektiv.:)
von huff
2009-04-23, 20:00
Iallafall borde man satsa på hälsosam skolmat och mer idrott i skolan och föräldrarna borde ta sitt ansvar ochså.Dessa saker är grunden och de kostar heller inte mycket. Straffavgifter låter ganska sjukt.Sen undrar man inte varför endel väljer ohälsosam mat då det ofta är billigare
shut teh face
2009-04-23, 20:00
Det är svårt det här med övervikt, många personer kämpar hela sitt liv men lyckas ändå aldrig gå ned i vikt. Vad ska man säga om dessa personer - svaga individer? Knappast, jag har en del i min närhet som är enormt begåvade inom många områden men som ändå inte kan ta hand om sin egen kropp på rätt sätt.
Det gäller att gå ned i vikt på något sätt, och sen när det är gjort är det en kamp livet ut.
I mina ögon allt som kroppen kanske inte behöver men man äter de för att de är gott.
Ah, våra ovänner kolhydraterna! ;-)
Det gäller att gå ned i vikt på något sätt, och sen när det är gjort är det en kamp livet ut.
De får troligtvis hålla koll på vad de äter, men det behöver inte betyda en kamp mot hungern varje dag i resten av deras liv.
idén med straffskatt på "onyttig" mat känns spontant rätt dum. Varför ska folk som kan hantera sina intag straffas för andras okunnande och dumhet?
+3000
[QUOTE=coxie;3623962]Idén med straffskatt på "onyttig" mat känns spontant rätt dum. Varför ska folk som kan hantera sina intag straffas för andras okunnande och dumhet?
QUOTE]
Jag förstår din poäng men om dom sen blir sjuka etc varför ska vi då straffas och betala för dom ?
Men de går att säga om allt, varför ska jag betala för nånting som inte rör mig ? Därför att vårt samhälle har löst de så, säger inte att de är bra, verkligen inte eftersom jag är åt höger men men.
Jag påstod aldrig något annat. Tvärtom, jag är mycket väl medveten om det. Men även matvalen i sig är en del i hela bilden som jag menar att många inte vill erkänna.
Men jag må vara biased av att ha läst mycket om det och lyssnat på föreläsningar om fetma och överviktsproblematik. De föreläsarna och den litteraturen har påverkat mig väldigt så jag är kanske för subjektiv.:)
Försöker hitta på något att skriva tillbaka ;)
aja, kan inte säga annat än att jag håller med dig! Du är mycket kunnig käre eddievedder :)
shut teh face
2009-04-23, 20:06
aja, kan inte säga annat än att jag håller med dig! Du är mycket kunnig käre eddievedder :)
Han tror bara att han kan mycket, det enda som duger något är hans musiksmak. :D
Eddie Vedder
2009-04-23, 20:06
:em:
Så säger du bara för att vi ska träna ihop någon dag och du är rädd för stryk.:D
Jag förstår din poäng men om dom sen blir sjuka etc varför ska vi då straffas och betala för dom ?
Men de går att säga om allt, varför ska jag betala för nånting som inte rör mig ? Därför att vårt samhälle har löst de så, säger inte att de är bra, verkligen inte eftersom jag är åt höger men men.
Problemet som jag ser det är att man enkelt kan äta sig tjock på nästintill allt nyttigt som finns. Kött med låg fetthalt, olivolja, potatis är alla tre nyttiga basvaror men det är fortfarande enkelt och jävligt gott att frossa i.
johan karlberg
2009-04-23, 20:09
godiset kostar 3,99 på willys här! godis is teh shit för byggare ju.
Jag är faktiskt beredd att hålla med om att det borde vara extra skatt på godis.
+1 Känner likadant inför programmet.
Räcker med att jämföra hur det är att gå en vända på stan idag, jämfört med 50 kg tidigare. Visst, jag kan ha ändrat attityd själv också, utstrålar ngt annat men det kan inte förklara den totala skillnaden i hur man blir bemött.
Sen ska feta inte få synas på tv heller, för de blir norm? Suck... *rolleyes* Jag tror tvärtom att alla skulle vinna på att avdramatisera fetman, se problemen med inaktivitet, överätning, psykologiska faktorer etc men inte dra det så hiiimla långt?! Man ÄR inte en annan art bara för att man är fet.
När det gäller att gå ner så vet alla att det krävs mer energiåtgång än man tar in. Inte svårt. Men tydligen så går folk inte ner, alltså är det ngt jättesvårt för många. Alla är dessutom individer, men olika skäl till viktuppgång.
När det gäller att gå upp så vet alla att det krävs mindre energiåtgång än man tar in. Inte så svårt. Ändå tror jag att det är så otroligt olika varför och hur man gått upp resp tenderar att gå ner.
Så varför detta stigma, är man fet=värdelös och förtjänar att vara osynlig el ev utsättas för förakt?
Fetma smittar inte, fattar inte varför folk är så rädda för folk över normalvikt. Är själv fortfarande överviktig men hur folk behandlar mig nu (omedvetet el medvetet) är som att tas tillbaks till innan min viktuppgång. Trevligt för mig, men trist fenomen.
Har inte läst allt men ni som säger ah men dom som är feta äter så jävla dåligt osv. Visst många gör det men hur många normal viktiga personer äter egentligen så mycket bättre? Än vad dom feta gör. Jag var fet och gick upp pga olika anledningar jag inte direkt kunde styra över pga att jag var så ung osv. Dock så när jag låg still på min övervikt så åt jag inte direkt sämre än vad mina normalviktiga polare gjorde.
ManuelIT
2009-04-23, 20:12
Iallafall borde man satsa på hälsosam skolmat och mer idrott i skolan
Är det verkligen där problemet ligger då? Av min personliga erfarenhet från skolgången så var maten i skolan inte så värst onyttig och ett större problem var snarare att folk helt enkelt sket i att äta då "maten var äcklig".
Och mer idrott i skolan tror jag inte heller på, återigen utifrån egen erfarenhet så var nog idrott de lektionerna som elever antigen hade intresse för eller inte, och de som inte hade det (vilket inkluderade majoriteten av de överviktiga) så var det lektion man hatade/ville undvika så mkt som möjligt, medan de som hade intresse för idrotten absolut älskade de lektionerna.Tror det är fel sätt att försöka inspirera till träning genom tvång.
Vill påpeka att jag aldrig själv varit överviktig utan det här är helt baserade på personliga åsikter o observationer.
Däremot håller jag med om att föräldrar har en stor del i ekvationen.
:em:
Så säger du bara för att vi ska träna ihop någon dag och du är rädd för stryk.:D
Vad tror jag jag tränar för egentligen? För att bli snyggare? ;)
Är det verkligen där problemet ligger då? Av min personliga erfarenhet från skolgången så var maten i skolan inte så värst onyttig och ett större problem var snarare att folk helt enkelt sket i att äta då "maten var äcklig".
Och mer idrott i skolan tror jag inte heller på, återigen utifrån egen erfarenhet så var nog idrott de lektionerna som elever antigen hade intresse för eller inte, och de som inte hade det (vilket inkluderade majoriteten av de överviktiga) så var det lektion man hatade/ville undvika så mkt som möjligt, medan de som hade intresse för idrotten absolut älskade de lektionerna.Tror det är fel sätt att försöka inspirera till träning genom tvång.
Vill påpeka att jag aldrig själv varit överviktig utan det här är helt baserade på personliga åsikter o observationer.
+1
skolmaten är bra, så är det bara. Iaf här i sverige.
Om vi snackar USA blir det dock en helt annan sak
Eddie Vedder
2009-04-23, 20:14
Vad anser du om lite "mildare" saker såsom reglering om var t.ex. godis, kakor m.m. får placeras i affären?
T.ex. att man inte ser bullarna, munkarna och bakelserna det första man gör i affären samt att godis och läsk inte placeras framme vid kassan? Såna småsaker t.ex. Vore det för långt att "gömma undan" den typen av mat litegrann i affären.
Så att man får leta upp det lika aktivt som man idag får göra för att hitta mjölk t.ex.
shut teh face
2009-04-23, 20:16
Det är faktiskt sjukt det där Eddie. Jag vet många butiker som har placerat sin ugn och bakpersonal mycket närmare ingången, det är helt ologiskt för de har byggt något fult skjul där istället för att ha det där bak vid brödet eller liknande. Detta är för att man ska känna lukten av nybakade bullar, och det gör man, och oj vad de suktar. På samma sätt vid tunnelbanan och Pressbyrån; de måste fan ha någon ugn som blåser ut os från bakrummet.
ManuelIT
2009-04-23, 20:17
Det är svårt det här med övervikt, många personer kämpar hela sitt liv men lyckas ändå aldrig gå ned i vikt. Vad ska man säga om dessa personer - svaga individer? Knappast, jag har en del i min närhet som är enormt begåvade inom många områden men som ändå inte kan ta hand om sin egen kropp på rätt sätt.
Håller med där. Jag känner flera överviktiga (min farsa aningen bla.) som är fan så mkt mer disciplinerade och mentalt starka än jag någonsin kommer bli. Jag har helt enkelt ett intresse för träning och kost, något man måste inse att alla inte har, dumt att gå runt och kalla de som har det svårare för lata och svaga.
shut teh face
2009-04-23, 20:19
Ja de finns ju helt enkelt dem som är överviktiga och skiter i det, eller trivs. Det är inte så konstigt egentligen, finns ju folk som röker till cancern kommer eller dricker till levern är borta.
von huff
2009-04-23, 20:20
Nej skolmaten är egentligen helt ok men som du säjjer lite äcklig ibland;)
Mera mångsidig idrott ofta är de som skolkar från idrotten kanske mer intresserade av boxing än av bollekar.
kanske har dessa saker ingen betydelse men det lönar ju sig att pröva.
Ärligt sagt så tror jag inte att någonting hjälper, men det största ansvaret hänger på föräldrarna, jag fick bara äta godis en gång i veckan som barn och gör det inte oftare idag heller och kompisar som fick äta när de ville äter ochså idag godis hela tiden.Låer lite löjligt kanske men jag tror att det man blir van med som barn fastnar ganska bra i bakhuvudet
Vad anser du om lite "mildare" saker såsom reglering om var t.ex. godis, kakor m.m. får placeras i affären?
T.ex. att man inte ser bullarna, munkarna och bakelserna det första man gör i affären samt att godis och läsk inte placeras framme vid kassan? Såna småsaker t.ex. Vore det för långt att "gömma undan" den typen av mat litegrann i affären.
Så att man får leta upp det lika aktivt som man idag får göra för att hitta mjölk t.ex.
Det känns som ett bra alternativ och borde definitivt testas innan man höjer skatten. Alla har väl varit med om att stå hungrig i en kö med godis vart du än vänder dig.
Jag förstår att staten vill väl med att höja skatten på onyttiga saker, men problemet är vart gränsen ska dras. Det är inte direkt onyttigt att äta lite skumbananer som snabba kolhydrater vid träning.
Sedan tror jag att man måste chockhöja priserna för att det verkligen ska ge en effekt, minst det dubbla. Att en påse godis kostar 5kr extra tror jag inte räcker för att få folk att sluta köpa.
ManuelIT
2009-04-23, 20:30
Jag vet inte. Känns jävligt obehagligt att man måste lösa problemet genom att börja gömma kakorna i affären och chockhöja priserna på godis. Är det verkligen det bästa sättet, att tvinga till lösningar?
Känns som det är en ytlig lösning till ett djupt problem.
Eddie Vedder
2009-04-23, 20:45
Jag vet inte. Känns jävligt obehagligt att man måste lösa problemet genom att börja gömma kakorna i affären och chockhöja priserna på godis.
Jag satte medvetet "gömma undan" inom parentes för att tydliggöra att jag inte menar just GÖMMA. Tycker du att man "gömmer" t.ex. toapappret och tandkrämen idag?
Och det ör det jag menar, helt enkelt låta godis och bakverk m.m. vara placerat någon annanstans än strategiskt för att verkligen locka till impulsköp och barn som vill ha godis i kön.
Jag vet inte. Känns jävligt obehagligt att man måste lösa problemet genom att börja gömma kakorna i affären och chockhöja priserna på godis. Är det verkligen det bästa sättet, att tvinga till lösningar?
Så vänd på det? Lyft fram nyttiga livsmedel. Då hamnar godiset automatiskt i skymundan.
Jacksatan
2009-04-23, 20:56
Varför skulle du bli dödad? Var väl vettiga förslag du hade.
Sheogorath
2009-04-23, 20:56
Tjockisarna är redan idag överlag fattigare än de smala och smärta. Alltså straffbeskattar vi tjockisarna så att de blir ännu fattigare, sen stigmatiserar vi dem ytterligare genom att inte visa dem i TV. Vidare ges Bambu-rätt till alla med fettprocent under 15 %. Det innebär att dessa får slå tjockisarna med bambu-käpp on sight. Fattigare, mer utsatta och ännu mer förnedrade än idag och de kanske helt enkelt hänger sig själva eller hoppar framför ett tåg och så var det problemet ur världen.
ManuelIT
2009-04-23, 20:57
Jag satte medvetet "gömma undan" inom parentes för att tydliggöra att jag inte menar just GÖMMA. Tycker du att man "gömmer" t.ex. toapappret och tandkrämen idag?
Och det ör det jag menar, helt enkelt låta godis och bakverk m.m. vara placerat någon annanstans än strategiskt för att verkligen locka till impulsköp och barn som vill ha godis i kön.
Jo, jag förstod precis.
Men jag gillar fortfarande inte tanken med att påtvinga sådana regleringar. Att kidsen i kön vill ha godis tycker jag är något föräldrar borde ansvara över, det är liksom där det grundläggande problemet ligger, snarare än att storebror tvingar på affärer regleringar.
Ostknäcket
2009-04-23, 21:02
Lägga mer energi utbildning om det i skolan kanske (alltså om kost etc, eftersom media kan göra många väldigt förvirrade), men framför allt få folk att fatta vad affärerna gör genom att ha godiset så tillgängligt och varför det luktar bullar etc skulle kunna förbättra situationen en hel del. Ingen gillar att bli lurad.
Eddie Vedder
2009-04-23, 21:06
Men jag gillar fortfarande inte tanken med att påtvinga sådana regleringar.
Om vi ser livsmedelshygien som en hälsoaspekt, tycker du då att alla regler om förvaringstemperaturer och kontamineringsrisker också skall upphöra? Är det okej att glutenfri mix placeras i närheten av vanligt mjöl t.ex.?
Jag säger varken bu eller bä själv men menar bara att det redan finns saker som regleras och som kanske vore befogat att reglera.
Varför skulle du bli dödad? Var väl vettiga förslag du hade.
Mina åsikter brukar gå stick å stäv med allt, gardera med lite fegt ;)
"Antingen gör man ingenting eller så inför man hårdare straff. Annars är man nöjd med som det är idag."
Jahaaaaa. Hårdare straff är den ENDA insatsen man kan införa som inte redan finns..
ManuelIT
2009-04-23, 21:14
Lägga mer energi utbildning om det i skolan kanske (alltså om kost etc, eftersom media kan göra många väldigt förvirrade), men framför allt få folk att fatta vad affärerna gör genom att ha godiset så tillgängligt och varför det luktar bullar etc skulle kunna förbättra situationen en hel del. Ingen gillar att bli lurad.
Yeah. Även om det alltid låter så jävla krystat när man säger "vi måste satsa mer på utbildning!", "det är skolans ansvar!", så händer liksom aldrig något ändå.
Men jag är idealistisk nog att hålla med, jag vill hellre att man ökar medvetandet om marknadsföringsknep, kost&näringslära och träning snarare än att gubbarna uppe på kontoret reglerar produktplaceringar, höjer priset på lakritsbåtarna och tvingar till mer idrott i skolan.
Jag har väl antagligen ganska svårt att förstå det hela eftersom jag aldrig haft problem med att gå upp eller ner i vikt. Men... kvinnan i rutan nu hade lagt all energi hon lagt på sin pjäs på att gå ner i vikt hade hon ju varit slim som fanken nu.
Fast hon ville kanske göra ett statement också.
Edit: Eller så ville hon vara tjock visst. Var lite ouppmärksam här..
Hahah janne josefsson
"Tycker du att du är tjock?"
Tjock kvinna
"ja de tycker jag"
janne josefsson
"ja, de tycker jag också" HAHA
Det är ju inte sällan någon psykisk ohälsa bakom just fysisk ohälsa. Det går nog inte att göra så mycket mer än att de själva känner de vill ta itu med sina negativa tankegångar :/
Har sällan sett mer motivation eller drivkraft hos tidigare överviktiga personer jag känner som sedan nått sin målvikt, det är något som händer vid en viss nivå som får dem att vakna upp och sätta igång
Ostknäcket
2009-04-23, 21:23
Jag har väl antagligen ganska svårt att förstå det hela eftersom jag aldrig haft problem med att gå upp eller ner i vikt. Men... kvinnan i rutan nu hade lagt all energi hon lagt på sin pjäs på att gå ner i vikt hade hon ju varit slim som fanken nu.
Fast hon ville kanske göra ett statement också.
Edit: Eller så ville hon vara tjock visst. Var lite ouppmärksam här..
Man vill inte vara tjock. Har inte lyssnat på henne men det finns nog extremt få (med undantag från undernärda barn i afrika kanske) som VILL vara tjocka. Däremot kanske hellre tjock än på diet. :P
OK, Skipper får Paolo Roberto att framstå som modest och diskret. Orka kolla på idioter.
Angående att ta bort högskostnadsskyddet på överviktsrelaterade sjukdomar för att överviktiga individer "har sig själva att skylla", så faller ju det, om inte redan på det etiska, så på att gränsdragningen blir omöjlig. Vilka sjukdomar/skador är överviktsrelaterade och vilka inte? Och om alla som själva rår för att de behöver läkarvård skall bära hela kostnaden själva gäller det ju även "medvetna" Kolozzeummedlemmar som drar på sig skador genom sin "dedikerade" träning.
Edit: Olof Skipper, är det kanske bäst att jag påpekar. Jag hann byta kanal innan hans fru kom in i bilden.
Man vill inte vara tjock. Har inte lyssnat på henne men det finns nog extremt få (med undantag från undernärda barn i afrika kanske) som VILL vara tjocka. Däremot kanske hellre tjock än på diet. :P
Kan hålla med om att man kanske inte vill vara tjock om man tänkte på den ultimata fysiken man vill ha men man kan säkert vara nöjd med att vara tjock. Alltså inte bry sig så mycket om det.
Ja, jag missade nog några poänger där i början. Multitasking är inte minstarka sida visst...
Fast jag kan tänka mig att det finns människor som är nöjda med att vara tjocka. När jag blir bitter gammal gubbe vill jag nog också vara fet. Fet, röka pipa och slå ungdomar med käpp.
RIcky Gervais om tjockisar. Bland annat övervikt på flygplanen.
Fniss on!
RXTq2_3LfXM
ManuelIT
2009-04-23, 21:27
Om vi ser livsmedelshygien som en hälsoaspekt, tycker du då att alla regler om förvaringstemperaturer och kontamineringsrisker också skall upphöra? Är det okej att glutenfri mix placeras i närheten av vanligt mjöl t.ex.?
Jag säger varken bu eller bä själv men menar bara att det redan finns saker som regleras och som kanske vore befogat att reglera.
Just det här problemet anser jag är något man borde lösa med ökad medvetenhet hos befolkningen. Det går liksom inte att skylla på individen att denne "borde veta bättre" om han råkar få gluten i sin glutenfria, men det är något jag känner gäller för ett problem som övervikt. En ökad medvetenhet om träning, kost etc. och ett självmant beslut som individ är receptet till det grundläggande problemet (imo!).
johan karlberg
2009-04-23, 21:31
hahaha, snacka om att verkligen överdriva storleken på en "bulle från nutiden" jag har aldrig sett en sådan bulle
Folk får väl bli feta, spelar mig mindre roll.
Det är inte raketforskning att hålla koll på vikten, fast folk skjuter hellre upp saker än tar tag i det.
kan bli intressant o kolla ;)
Nej, jag tycker inte att folk får bli feta hur som helst. Det kostar samhället enorma summor i sjukskrivningar, sjukvård och för tidig död.
Just det här problemet anser jag är något man borde lösa med ökad medvetenhet hos befolkningen. Det går liksom inte att skylla på individen att denne "borde veta bättre" om han råkar få gluten i sin glutenfria, men det är något jag känner gäller för ett problem som övervikt. En ökad medvetenhet om träning, kost etc. och ett självmant beslut som individ är receptet till det grundläggande problemet (imo!).
På sikt tror jag med att det är ett bra recept men jag tror det skulle ta minst 2-3 generationer innan det gav en märkbar effekt. Även om man började med rejält med undervisning i skolan och mycket tryck i media så kommer föräldrar och vänner påverka lika mycket.
JustinCredible
2009-04-23, 21:35
Janne Josefsson är som en vandrande Aftonbladet-rubrik. Såfort någon säger något som han kan medvetet missuppfatta och vrida på så gör han det.
hot_tuna
2009-04-23, 21:36
otroligt underhållande program, mest för att det är en sån enastående samling av dårar, både paret Skipper och "glad och tjock"-tanten och Josefsson själv.
Visst är det upp till var och en om man vill äta sig tjock eller inte, men det kan av samhället inte accepteras att det är "okej" att vara tjock som tanten vill. Med tanke på hur bevisat farligt det är så måste fetma anses vara ett samhällsproblem.
Vad är det för ufon dom samlat ihop egentligen...
"Vi kan inte själva tänka rätt." Hah...
Janne Josefsson är som en vandrande Aftonbladet-rubrik. Såfort någon säger något som han kan medvetet missuppfatta och vrida på så gör han det.
Som en genomsnittlig kolo medlem alltså, typ scrath89 eller krampus.
Så jävla sant.
Inte lika sant.
Scratch89
2009-04-23, 21:38
Näh'men stackars.
Herr Skipper kan prata han!
Bättre att t.ex. plocka bort högkostnadskyddet på läkarvård som är relaterade till övervikt, då både tjänar vi pengar och oskyldiga slipper straffas. Jag tycker däremot att det borde vara fritt att göra vad man vill med sin kropp så jag tycker inte vi ska göra något åt saken.
Om du tjänar hyggligt och inte behöver utnyttja sjukvården och aldrig skaffar barn betalar du fortfarande för vård, skola och omsorg fastän du inte utnyttjar den. Vi har det så i samhället.
Ostknäcket
2009-04-23, 21:42
Ja, jag missade nog några poänger där i början. Multitasking är inte minstarka sida visst...
Fast jag kan tänka mig att det finns människor som är nöjda med att vara tjocka. När jag blir bitter gammal gubbe vill jag nog också vara fet. Fet, röka pipa och slå ungdomar med käpp.
Finns säkert dom som är nöjda med att vara tjocka, det är inte det jag menar.
Men vill man vara något så strävar man efter det, är man nöjd med att vara tjock så är man nöjd TROTS man är tjock, för att man inte bryr sig.
Skulle man få välja mellan alternativen:
Tjock-man får äta vad man vill, när man vill, hur mycket man vill.
Snygg/het/vältränad-man får äta vad man vill, när man vill, hur mycket man vill. Så väljer man inte alternativ nr 1.
Den halvalkoholiserade småfeta damen verkar inte ha alla hästar i stallet.
edit
johan karlberg
2009-04-23, 21:43
haha, "vi tjocka vet att det är farligt att äta fett" det kanske är som skipper sa att dem feta blir dummare :D
johan karlberg
2009-04-23, 21:44
förstår inte varför dem inte kan ha ett helt program med ett ämne någon gång, blir ju alltid slut mitt i så man bara blir irriterad.
Men vad jobbigt att det bara slutade så där! Dom gav 20 minuter till det inledande ämnet som typ inte kom någonstans, sedan 20 minuter till detta ämne som man skulle kunnat lägga 3-4 timmar på utan problem. Blev bara tjafs här, och många myter om fett och fetma som fick djupare rötter.
Inte en enda person som sa något om träning och fysisk aktivitet... :/
maaherra
2009-04-23, 21:45
I det fallet får nog du axla rollen som kolos Olof Skipper.
Den halvalkoholiserade småfeta damen verkar inte ha alla hästar i stallet.
edit
haha exakt vad jag å ctorsten också kommenterade!
maaherra
2009-04-23, 21:46
Jag fann programmet väldigt underhållande faktiskt :D
I det fallet får nog du axla rollen som kolos Olof Skipper.
den rollen tar jag gärna, han hade sjukt coolt fittskägg *cupid*
haha, "vi tjocka vet att det är farligt att äta fett" det kanske är som skipper sa att dem feta blir dummare :D
lade också märke till det :)
hahaha, snacka om att verkligen överdriva storleken på en "bulle från nutiden" jag har aldrig sett en sådan bulleJag gillade läsken med etiketten "läsk". Kommunist-SVT utan produktplacering :)
CrazyJoeDavola
2009-04-23, 21:48
hmm blev lite förvånad att Anna skipper lät vettig. Kom väl med de smartaste inläggen i den där debatten.
Sedan gillade jag den kvinnan som föreslog frukost i skolan. Mycket bra. Jag har nästan aldrig käkat frukost i mitt 26åriga liv. Inte alla som kan äta så tidigt på morgonen och alla vet ju att skolungdomar ofta är rejält trötta på morgonen :)
anna var vettig
olof var sisådär vettig ;)
läraren
många vettiga faktiskt
sen fanns det ju stolpskott som skulle argumentera om saker de inte kunde
Musselbank
2009-04-23, 21:51
... visa inte tjockisar i tv ...
Numera har väl de flesta wide-screen, ser inte problemet.
Men vad jobbigt att det bara slutade så där! Dom gav 20 minuter till det inledande ämnet som typ inte kom någonstans, sedan 20 minuter till detta ämne som man skulle kunnat lägga 3-4 timmar på utan problem. Blev bara tjafs här, och många myter om fett och fetma som fick djupare rötter.
Surprise, surprise ...
hmm blev lite förvånad att Anna skipper lät vettig. Kom väl med de smartaste inläggen i den där debatten.Faktiskt. Även Olof hade bra poänger. Väldigt oväntat men kul.
Surprise, surprise ...:)
(Det här är illa, anna skipper har fått mig att delvis ändra uppfattning om henne *gah!*)
Jävla utsvävat, men kan den här mediafixeringen av smala och vältränade personer ha fler positiva fördelar än negativa?
hot_tuna
2009-04-23, 22:35
hmm blev lite förvånad att Anna skipper lät vettig. Kom väl med de smartaste inläggen i den där debatten.
Det värsta är att det nog säger mer om övriga debattdeltagare än om AS *screwy*
[UnTr] freshmint
2009-04-24, 18:53
Det värsta är att det nog säger mer om övriga debattdeltagare än om AS *screwy*
Dessvärre måste jag säga att jag hålla med om vad dom andra sa.
Paret Skipper hade ju iofs inte alla rätt, men visst fan var dom ovanligt nyanserade och vettiga.
Trode aldrig att jag skulle få höra dom kommentera Anna som en "skådespelerska i ett tv-format" :eek:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.