Visa fullständig version : stämmer detta?
Christyle
2009-04-23, 11:46
hej! alltså när man deffar? då borde väl musklerna också växa, om man tillgodoger de ämnena de behöver som du skrev. Har hört från flera håll att det är omöjligt att växa i muskler samtidigt som man går ner i fettvikt.
1+1 blir ju 2 liksom...
Eftersom du ligger på ett energiunderskott kan du inte gå upp i muskelmassa, däremot kan du behålla muskelmassan under deffen.
Ja, när du deffar växer musklerna, dvs det pågår proteinsyntes i kroppen. Men när du deffar så bryts även musklerna ned, vid de timmar på dygnet då du inte ligger på energiöverskott. Varje gång du äter så ligger du temporärt på energiöverskott ett tag, sedan ligger du på underskott tills du äter igen. När du nyligen har ätit är alltså proteinsyntesen större än nedbrytningen, men när du hamnar på underskott inför nästa mål är muskelnedbrytningen större än proteinsyntesen och då tappar du alltså muskler igen. Så här ser det alltid ut med både fettförbränning, fettinlagring, muskelnedbrytning och proteinsyntes, oavsett om du deffar eller bulkar. Skillnaden är bara att fettinlagring och proteinsyntes är större vid bulk.
Det du kan göra dock är att när du deffar fortsätta med att träna hårt och äta rätt så att du på bästa vis stimulerar proteinsyntesen. Isf kan du näst intill uppnå en nivå där du bibehåller muskelmassan. Rent teoretiskt går det väl egentligen att bygga och tappa fett under samma dygn, men då blir det oerhört liten minskning i fett och ökning i muskelmassa. Så generellt är det bättre att bulka en period och deffa en annan. Sen behöver inte dessa perioder vara speciellt långa. Ifall man nu vill ligga på en låg fettprocent under en längre tid och samtidigt öka i muskelmassa.
Billybilly
2009-04-23, 12:09
Det är ingen omöjlighet att öka i muskelmassa under ett energiunderskott, men det är riktigt svårt, och det är nog få som lyckas.
Så det troligaste är väl att du kommer tappa lite i muskelmassa, beroende på hur länge du deffar?
Och ifall mysklerna växer, det vet jag inte.
Men styrkeökning under en deff är inget ovanligt.
Men genom att äta och träna rätt kan du hjälpa till att försöka bibehålla så mycket muskelmassa som möjligt.
Billybilly
2009-04-23, 12:16
Fin stavning av mig i föregående inlägg, haha, och inte gick det att editera :(
Christyle
2009-04-23, 12:18
Roosm o BillyBilly tack för svaren shit! kunde inte fått bättre info nu är det bara att köra på som vanligt då
Pontus H
2009-04-23, 14:10
om man ligger på den exakta kaloriförbrukningen man har under dagen och tränar, så att musklerna växer men fettet sitter kvar, så ökar du väl i vikt samtidigt som BF% går ner trots att allt fett dock är kvar på kroppen? bara liten tanke.
King Grub
2009-04-23, 14:11
om man ligger på den exakta kaloriförbrukningen man har under dagen och tränar, så att musklerna växer men fettet sitter kvar, så ökar du väl i vikt samtidigt som BF% går ner trots att allt fett dock är kvar på kroppen? bara liten tanke.
Det är en teoretisk tankegång, men en praktisk omöjlighet.
Billybilly
2009-04-23, 14:16
Man ligger aldrig på kaloribalans varje dag.
Pontus H
2009-04-23, 14:22
haha ne det vore ju lite väl 1337 ifall man kunde ligga på kaloribalans varje dag. :/
king grub: jo tack, omöjligt.. :)
dannekungen
2009-04-25, 14:00
Mitt första inlägg i detta forum.
Är ingen hardcorebyggare alls, men tränat nu rätt hårt i typ två år. Har nyss för första gången räknat lite på mitt kaloriintag och sett att jag dom flesta dagar ligger på ett underskott, typ 500 under. Trots detta så blir jag ju hela tiden starkare av min träning, även om resultaten kanske skulle varit större om man öst i sig mat. Däremot har jag några kilon fett runt magen som jag skulle velat bli av med, känns dock som jag verkar måsta svälta mig för att bli av med fett.....
Men funderar lite över detta med kalorier in å ut. Alla säger att det är det enda som spelar roll för att gå upp eller ner i vikt. Men lika mycket måste väl bero på VAD kalorierna består av? Jag vet ju många människor som bara äter normalt å relativt nyttig mat, samt nån proteindrink om dagen. På det hård styrketräning och en del konditionsträning. Dom står då still fettmässigt, eller t.o.m. bränner fett, samtidigt som dom blir både större å starkare muskelmässigt. Hur är då detta möjligt enligt alla experters snack om att man måste välja mellan fettbränning eller muskelökning? Tycker bara det verkar konstigt att det bara finns två lägen...................
young_george
2009-04-25, 15:12
För ren vikt spelar bara kcal in/kcal ut roll. Om det så är grönsaker eller socker.
Men det säger ganska lite om kroppssammansättningen och hälsan. Nu ser man ju tjocka människor som samtidigt är undernärda för att deras kost är så dålig och ensidig.
Dock verkar du missförstå. Du kan inte gå ner i vikt och gå upp i muskler exakt samtidigt, eller under en väldigt kort mätperoid. Men säg på en, eller ett par månaders sikt så är det ingen omöjlighet, utan snarast det du borde vänta dig om du sköter din träning och kost.
ajminfot
2009-04-25, 18:21
Hmm en rent teoretisk fråga;
Om man varje dag räknar ut sitt exakta energibehov inklusive träning, återhämtning o allt vad det är, och äter detta exakta värde, kommer kroppen ha exakt samma komposition elle rkommer fettet att brännas och muskler bildas med bibehållen vikt?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.