handdator

Visa fullständig version : Vilat 72 timmar, träna?

omfgChill
2009-04-23, 08:51
Tjena, jag tränade bröst i måndags och har vilat ~75 timmar, men har ändå lite träningsvärk.

Värken är alltså inte kraftig utan mer kännbart, är det skadligt att träna då?

*cupid*

Popeye
2009-04-23, 08:55
Om det bara pirrar lite så borde det väl inte vara någon större fara? Men jag är själv intresserad att höra mer om det här. :D

dream_theater_
2009-04-23, 08:55
Vad ska du träna? Ska du ut och cykla borde det väl vara lugnt..

Kejet
2009-04-23, 08:59
Träna på du.

omfgChill
2009-04-23, 08:59
Vad ska du träna? Ska du ut och cykla borde det väl vara lugnt..

Nej, syftade mer på att träna bröst igen. ;)

Anton Fräs
2009-04-23, 09:01
Nej, syftade mer på att träna bröst igen. ;)

Borde inte vara någon fara. Det är inte farligt eller dåligt på något sätt att träna med träningsvärk.

omfgChill
2009-04-23, 09:28
Borde inte vara någon fara. Det är inte farligt eller dåligt på något sätt att träna med träningsvärk.

Allright ! :hbang:

simme-
2009-04-23, 10:19
Träna, men blir inte för fokuserad på att träna bara bröst!

Varför skulle det vara skadligt? :)

omfgChill
2009-04-23, 10:40
Träna, men blir inte för fokuserad på att träna bara bröst!

Varför skulle det vara skadligt? :)

Haha nej, när jag sa bröst menade jag 'bröstpasset' som jag så fint kallar det, (bröst, triceps och axlar)

FÖr om man har träningsvärk kan man ju som inte allt för erfaren tränare tro att kroppen behöver mer vila

Martin Löwgren
2009-04-23, 10:45
Ingen fara att köra men jag undrar hur ditt schema ser ut om du tränade bröst för 3dgr sen och redan ska köra det igen.

Har du hunnit med kroppens alla andra muskelgrupper?

Blöjan
2009-04-23, 11:03
Ingen fara att köra men jag undrar hur ditt schema ser ut om du tränade bröst för 3dgr sen och redan ska köra det igen.

Har du hunnit med kroppens alla andra muskelgrupper?

Är väl inge konstigt om han tex kör
1 bröst, triceps, axlar
2 ben
3 rygg, biceps, mage

Martin Löwgren
2009-04-23, 11:08
Är väl inge konstigt om han tex kör
1 bröst, triceps, axlar
2 ben
3 rygg, biceps, mage

Självklart inte (jag kör själv så) men inte alla som tränar 6dgr i veckan och därför undrade jag. Vanligare att det är fel i schemat och för mkt prio på bröst.

Mr.Sarkastisk
2009-04-23, 11:10
Man bör ej träna med träningsvärk. Jag skulle ha väntat en dag till eftersom att jag tolkar det som att muskeln inte riktigt är färdig för att brytas ned igen... Det beror på hur hårt du tränar också, jag har hört att det ska vara bra att få blod i muskeln igen när man har träningsvärk eftersom att det minskar själva värken.
Någon som kan detta med träningsvärk bör rätta och fylla ut lite.

Black Star Abyss
2009-04-23, 11:52
Alltså, detta med 5-7 dagars vila är bara båg eller? Kan man köra slut på varje muskelgrupp två gånger i veckan? Eller gäller det kanske att testa och se vad som fungerar för en själv?

Martin Löwgren
2009-04-23, 11:54
Alltså, detta med 5-7 dagars vila är bara båg eller? Kan man köra slut på varje muskelgrupp två gånger i veckan? Eller gäller det kanske att testa och se vad som fungerar för en själv?Ja

Jag kör förtillfället varje muskel 2gr i veckan utan problem. Har man ett välplanerat schema där det växlas reps, set, övningar och intensitet som kombineras med korrekt kost och god tid till återhämtning går det alldeles utmärkt men det är väldigt jobbigt :thumbup:

omfgChill
2009-04-23, 11:55
Man bör ej träna med träningsvärk. Jag skulle ha väntat en dag till eftersom att jag tolkar det som att muskeln inte riktigt är färdig för att brytas ned igen... Det beror på hur hårt du tränar också, jag har hört att det ska vara bra att få blod i muskeln igen när man har träningsvärk eftersom att det minskar själva värken.
Någon som kan detta med träningsvärk bör rätta och fylla ut lite.

Mitt schema ser ut såhär:

M: Bröst triceps axlar
T:Ben mage trapz
O: Biceps Rygg
T:Vila
M: kör om igen,
(Lägger in kondition när jag känner för det, 2gg/vecka)

Varför jag vill köra idag (trots att jag har ltie träningsvärk) är för att jag åker till Holland imorgon och kommer hem på onsdag !

aelgen
2009-04-23, 12:16
Träna med träningsverk, ingen som helst 'fara' på något sätt. Om målet är att bygga muskler så är det viktigt att passen inte ligger för tätt inpå varandra, men 75 timmars vila mellan 2 liknande pass är helt ok, så länge du inte körde slut dig helt och hållet på det passet (alltså forcerade reps, fail på varje set osv.) då 3-5 dagar kan vara mer lämplig vila än 2-3.

Träna på :D

omfgChill
2009-04-23, 12:30
Träna med träningsverk, ingen som helst 'fara' på något sätt. Om målet är att bygga muskler så är det viktigt att passen inte ligger för tätt inpå varandra, men 75 timmars vila mellan 2 liknande pass är helt ok, så länge du inte körde slut dig helt och hållet på det passet (alltså forcerade reps, fail på varje set osv.) då 3-5 dagar kan vara mer lämplig vila än 2-3.

tack :)

Mr.Sarkastisk
2009-04-23, 22:27

Det bör gå minst 24 timmar innan du tränar samma muskel igen, men efter 48 timmar så är det lugnt. Känner du träningsvärk efter 48+ timmar så bör du inte träna muskeln över huvud taget. Det är inte farligt att göra det, men du bygger heller inga muskler om du tränar med värk.

mattilainen
2009-04-23, 22:32
Det bör gå minst 24 timmar innan du tränar samma muskel igen, men efter 48 timmar så är det lugnt. Känner du träningsvärk efter 48+ timmar så bör du inte träna muskeln över huvud taget. Det är inte farligt att göra det, men du bygger heller inga muskler om du tränar med värk.

Klart att du bygger muskler även om du tränar med träningsvärk. Ta och slå upp ordet träningsvärk och se vad det egentligen är för något...

Mr.Sarkastisk
2009-04-23, 22:41
Klart att du bygger muskler även om du tränar med träningsvärk. Ta och slå upp ordet träningsvärk och se vad det egentligen är för något...

Lite muskler men tror inte det är någon höjdare direkt. För att få folk att förstå så bör man överdriva lite, annars tränar antagligen folk med träningsvärk iaf!?

Det nya jag hört är att detta med att det blir muskelinflammation och att det är muskelfibrerna som bryts ner (att det är därför man får värken) är tydligen inte heller sant.
Något du hört om kanske?

(PS, dra ner på kolhydraterna och träna hårdare)

hampfuz
2009-04-23, 22:55
Det "nya" är väl, vad jag har förstått, att det inte beror på inflammation och att vidare träning med träningsvärk inte skadar muskeln.

Edit: http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:umu:diva-105

Commando1980
2009-04-23, 23:28

stämmer ej.

aelgen
2009-04-23, 23:50
Känner du träningsvärk efter 48+ timmar så bör du inte träna muskeln över huvud taget. Det är inte farligt att göra det, men du bygger heller inga muskler om du tränar med värk.

Droppa gärna en källa när du kommer med sådana kommentarer...

Möjligt att man kan vara lite svagare i muskeln vid träningsverk, men inget som påverkar vidare hypertrofi (enligt vad jag förstått från det jag läst).

Commando1980
2009-04-24, 00:10
man vet väl inte exakt vad det är som orsakar träningsvärk.

det (senaste) jag har läst pekar dock på att det är inflammation av bindväven som orsakar träningsvärk MEN att det inte finns något direkt samband mellan träningsvärk och proteinsyntesen ,träningsvärk och långsiktig tillväxt eller för den delen mellan träningsvärk och 'mikroskador' på muskelfibrer.

kungconny
2009-04-24, 07:02
Lite muskler men tror inte det är någon höjdare direkt. För att få folk att förstå så bör man överdriva lite, annars tränar antagligen folk med träningsvärk iaf!?

Det nya jag hört är att detta med att det blir muskelinflammation och att det är muskelfibrerna som bryts ner (att det är därför man får värken) är tydligen inte heller sant.
Något du hört om kanske?

(PS, dra ner på kolhydraterna och träna hårdare)

Men snälla. Som någon sa, du kan inte bara säga en sådan här sak utan en källa. Och var i hela världen har du hört detta någon stans? Anna skipper?
"dra ner på kolhydraterna och träna hårdare" vad har det med någonting att göra?

aelgen
2009-04-24, 09:36
Haha, det läste jag inte ens "Dra ner på kolhydraterna och träna hårdare". Vad har hans konsumption med kolhydrater att göra med ifall han kan träna med träningsverk? Kolhydrater HJÄLPER återhämtningen vilket, rent logiskt, resulterar i att han kan träna igen snabbare än om han inte äter kolhydrater.

petah
2009-04-24, 11:32
Helt ofarligt att träna med träningsvärk har jag fått lära mig.

pragmatist
2009-04-24, 11:49
Det enda som är problematiskt med att träna om man har träningsvärk är att man sannolikt presterar sämre än man skulle gjort om man kände sig helt "fräsch". Enstaka pass är det säkert inget problem men om man alltid hindras av träningsvärk från att ta i ordentligt och prestera bra så kan ju det ha negativa effekter på den långsiktiga utvecklingen.

Samtidigt är ju hög träningsfrekvens ett bra sätt att motverka träningsvärk (genom den s.k. repeated bout-effekten), så det hela är ju en avvägningsfråga. Vilar man länge mellan passen för att få bort varje tillstymmelse till träningsvärk så får det som konsekvens att man får mer träningsvärk när man väl tränar, och i sin tur måste vila mer o.s.v.