Visa fullständig version : Statisk träning
Till vilken typ av idrott passar sig statisk träning bäst egentligen? T.ex. statisk benträning av låren, statisk ryggträning där man håller ryggen rak och övningen där man ligger på sidan och håller sig spänd... plankan etc...
Vad är det bra för, jämfört med dynamisk styrketräning? Kan man uppnå samma muskeluttröttning med statisk som dynamisk styrketräning - alltså går det lika bra att bygga muskler via statisk träning?
*popcorn*
Till vilken typ av idrott passar sig statisk träning bäst egentligen? T.ex. statisk benträning av låren, statisk ryggträning där man håller ryggen rak och övningen där man ligger på sidan och håller sig spänd... plankan etc...
Vad är det bra för, jämfört med dynamisk styrketräning? Kan man uppnå samma muskeluttröttning med statisk som dynamisk styrketräning - alltså går det lika bra att bygga muskler via statisk träning?
*popcorn*
Statisk träning är exempelvis (som komplement då) bra för brottare, alpint och gymnaster. Som träningsform är det inte speciellt mycket att hänga i granen om det är hypertrofi som eftersträvas. Du orkar mer vikt i statiska träningsformer än i dynamiskt (koncentriskt) arbete, och får självklart effekt av det. Det du först och främst blir starkare i är i den vinkel du belastar dig + ca 5-10 grader år vardera håll. Sedan avtar effekten ganska snabbt vid större vinkel.
Om du är intresserad av styrketräning i dess olika former så kan jag varmt rekommendera:
S. J. Fleck & W. J. Kraemer. (2004). Designing resistance training programs (Third Ed.) Human Kinetics.
Billig är den med!
Men om man löper så funkar väl statisk träning(t ex plankan) också bra eftersom bålet stabiliserar hela kroppen när man rushar så är det är väl riktigt bra om man har ett starkt bål?
dream_theater_
2009-04-23, 20:20
VARFÖR tvingade då oss vår fotbollstränare att köra dessa jävla core-övningar en hel vinter + försäsong? *gah!*
Core övningarna är ju bra för att bygga upp styrka i bålen, vilket är användbart i många fall (böj, mark osv). Statisk core träning är ju riktigt bra, plankan är ju en grym övning för att jobba upp bålstabilitet. Hypertrofi behöver inte alltid vara det enda målet med varenda övning man gör :D
Däremot angående låren och ryggen osv vågar jag inte uttala mig.
Pontus H
2009-04-23, 20:41
jag antar att rida en häst kräver ganska bra uthållighet statiskt.
VARFÖR tvingade då oss vår fotbollstränare att köra dessa jävla core-övningar en hel vinter + försäsong? *gah!*Finns en del som talar för att det kan minska skaderisken. Sen ska man inte ge sig på en massa dynamisk träning för bålen om man inte är stark nog att hålla den statiskt.
Finns en del som talar för att det kan minska skaderisken. Sen ska man inte ge sig på en massa dynamisk träning för bålen om man inte är stark nog att hålla den statiskt.
Så all träning med plankan har egentligen inte gett någon som helst fördel på planen när det verkligen gäller? Trodde det var pga all bålträning som fotbollslag använder sig utav MAQ men det är alltså ett "missförstånd" utan den egentliga anledningen är skadeförebyggande.
Vad räknas som stark nog för att kunna gå över till dynamisk träning av bålen?
kungconny
2009-04-23, 22:11
Jag blandar dynamiska och statiska övningar när jag kör bål.
Ett pass kan se ut som följande:
3 set sprinter situps
3 set hypersträck
2 set plankan
2 set sidplanka
ev. lite benlyft eller liknande :)
Så all träning med plankan har egentligen inte gett någon som helst fördel på planen när det verkligen gäller? Trodde det var pga all bålträning som fotbollslag använder sig utav MAQ men det är alltså ett "missförstånd" utan den egentliga anledningen är skadeförebyggande.
Vad räknas som stark nog för att kunna gå över till dynamisk träning av bålen?MAQ konceptet är mer kring rörlighet och hållning skulle jag säga. Men oavsett...
Det kan mycket väl vara så att även den statiska bålträningen kan leda till prestationsförbättringar, det finns bara inga ordentliga studier på det vad jag vet.
Det finns ingen satt standard för när man är starkt nog och det finns olika "guidelinjer" beroende på vem man väljer att lyssna på. Personligen brukar jag ställa kravet 60 sek i plankan innan jag börjar ge dynamiska övningar när jag tränar fotbollskillar. Sen när jag går över på dynamiska övningar så är det fortfarande väldigt lite rörelser kring bålen och mer rörelser och krafter som man arbetar emot för att kunna behålla sin hållning. Först därefter lägger jag in övningar där man skapar kraft dynamiskt för de som behöver det.
Tack för svaret Guddi, då fortsätter jag med statiska plankan respektive sidoplankan. Tills jag klarar en längre tid iaf, typ 3 min
För att bli stark/uthållig i statiska övningar så funkar dynamisk träning som ett bra komplement, tvärt om funkar det sämre så jag ser inte riktigt nyttan med att köra statiskt först (om det inte föreligger en extremt dålig muskelkontroll)?
Att köra dessa parallellt är däremot en bra idé och att då se till att tekniken inte fallerar i någon.
För att bli stark/uthållig i statiska övningar så funkar dynamisk träning som ett bra komplement, tvärt om funkar det sämre så jag ser inte riktigt nyttan med att köra statiskt först (om det inte föreligger en extremt dålig muskelkontroll)?
Att köra dessa parallellt är däremot en bra idé och att då se till att tekniken inte fallerar i någon.När det gäller bålen och hållning tycker jag en klar majoritet har totalt usel kontroll :) Kör alltid statiskt först när jag tränar fotbollskillar så de lär sig hålla formen.
iPerfektion
2010-04-29, 15:11
Jag bumpar denna med en fråga. Om man nu ska köra plankan eller andra statiska övningar, hur länge bör man arbeta då egentligen?
Alltid till failure? På gränsen till failure? En minut? Två minuter?
Och hur många set får anses som ''bra''?
Jag bumpar denna med en fråga. Om man nu ska köra plankan eller andra statiska övningar, hur länge bör man arbeta då egentligen?
Alltid till failure? På gränsen till failure? En minut? Två minuter?
Och hur många set får anses som ''bra''?
Jag kör plankan i slutet på varje magpass. Kör "vanliga" plankan 1 minut och sidoplankan 30 sek på vardera håll.
Läste någon gång om att man skulle köra 2xfailure.
Någon mer kunnig får svara på detta.
philosofen
2010-04-30, 13:59
Statisk träning passar väldigt bra till segling.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.