Visa fullständig version : För lite proteiner?
Slartibartfast
2003-08-05, 07:12
Jag har just räknat ut att jag konsumerar ca 130-140 g protein per dag. Är det för lite att bygga med om man väger 92 kg?
Det är nämligen det jag misstänker då jag står still i träningen. Jag tror även jag käkar för mycket kolhydrater, för då jag försöker öka på födointaget för att få igång ökningarna så blir jag bara fet och väldigt väldigt lite händer med träningen.
Hur får man billigast och på bäst sätt i sig mera protein?
Verkar lite lite, ät mer kött, ägg etc. Ta proteindrinkar morgon och efter träning.
shirunai
2003-08-05, 08:42
jag tycker åtminstonde att du ska konsumera 2g/kg kroppsvikt
Proteindrinkar är ju nästan det billigaste. Andra billiga proteinkällor är ju mjölk, ägg, kassler, festskinka, pollock och tonfisk.
Har också hört att man ska kunna köpa kycklingfileer för 55 kronor kilot på konsum, av konsums eget märke blåvitt.
Slartibartfast
2003-08-05, 09:08
Vad kostar proteinpulver? Ska man bara typ ta det efter träningen eller på morgonen eller när? Hur mycket per dag? Blanda i vatten? saft? :confused:
Mellan 600-1000kr för en 3-4kg hink på butik, billigare om du köper via privata återförsäljare. Ta en deciliter eller två efter träningen och ät mer kött resten av dagen...
Slartibartfast
2003-08-05, 10:40
En snabb beräkning visar att en 4 kg burk då skulle räcka i knappt tre månader ifall man käkar av det varje dag.
Det blir ju över 4000 spänn i året!
The Dwag
2003-08-05, 10:50
Hehe :laugh:
4kg Räcker ju inte ens en månad :D
Exempel !
Fett fri Kroppsvikt x 2.6gram = 100kilo x 2.6gram= 260gram !
Så mycket protein måste du ungefär äta för att hålla en positiv kvävebalans...
Slartibartfast: Mat som mat.. du ska väl ändå äta något ?
Slartibartfast
2003-08-05, 11:01
Dwag: HAH! :D
Z_bumbi: Visst, men är proteinpulver billigare per gram protein än vanlig mat?
The Dwag
2003-08-05, 11:06
Originally posted by Slartibartfast
Dwag: HAH! :D
Z_bumbi: Visst, men är proteinpulver billigare per gram protein än vanlig mat?
Jag svarar åt z_bumbi !
Jappz proteinpulver är billigare än samma mängd protein från mat , sen slipper du fett osv.
Räkna lite på det skall du se... rent protein från pulver VS ren protein från mat !
Men nu måste du äta mat med... jag äter tonfisk,ägg,torsk,biff,kyckling, osv ! pulver är bara för att fylla upp kcal och öka protein mängden
Ni säger att man ska ta proteinpulvret efter träningen, är det det enda ni tar då i pulverform? Nu tex tar jag en gainer, ska jag byta ut den mot proteinpulver sådana fall?
Får räcka med att använda ett sorts pulver tycker jag, sedan får det bli mat även om jag med all säkerhet äter för dåligt där?
Originally posted by Pontus
Ni säger att man ska ta proteinpulvret efter träningen, är det det enda ni tar då i pulverform? Nu tex tar jag en gainer, ska jag byta ut den mot proteinpulver sådana fall?
Får räcka med att använda ett sorts pulver tycker jag, sedan får det bli mat även om jag med all säkerhet äter för dåligt där?
Ja och lägg till lite snabba kollisar oxå...
Fördelen med det är alltså att man inte får lika mycket viktuppgång som en gainer? Iofs lät det dyrare också... men man kanske inte behöver ta lika många gram protein som man gör med en gainer?
LunaSpice
2003-08-05, 22:23
Fördelen med det är alltså att man inte får lika mycket viktuppgång som en gainer? Iofs lät det dyrare också... men man kanske inte behöver ta lika många gram protein som man gör med en gainer?
Nu förstod jag nog inte riktigt...
Alltså efter träning så ska du fylla på kroppen med snabba kolisar och snabbt protein (läs: vassle). Detta gör du ANTINGEn genom att ta en gainers (och ev. komplettera med extra protein) eller så tar du en vassleproteindrink (ev. extra stor) samt 100 g skumbananer (*duckar för grubs jublande*) eller andra snabba kolhydrater. Du kan lika gärna trycka i dig vitt bröd men då får du äta MKT. Det är alltså antingen att äta godis, maltodextrin/druvsocker TILLSAMMANS med protein eller ta en gainers med extra protte.
Så tycker jag iaf. :)
Originally posted by LunaSpice
Nu förstod jag nog inte riktigt...
Alltså efter träning så ska du fylla på kroppen med snabba kolisar och snabbt protein (läs: vassle). Detta gör du ANTINGEn genom att ta en gainers (och ev. komplettera med extra protein) eller så tar du en vassleproteindrink (ev. extra stor) samt 100 g skumbananer (*duckar för grubs jublande*) eller andra snabba kolhydrater. Du kan lika gärna trycka i dig vitt bröd men då får du äta MKT. Det är alltså antingen att äta godis, maltodextrin/druvsocker TILLSAMMANS med protein eller ta en gainers med extra protte.
Så tycker jag iaf. :)
:thumbup:
Aha.. på det viset :) Så om jag tar en Gainer som jag gör åtminstonde till hinken är slut så behöver jag inte ta något godis?
Varför tar man vassleproteindrink istället för en Gainer? Hur många gram brukar en portion vara?
LunaSpice
2003-08-05, 22:32
Aha.. på det viset :) Så om jag tar en Gainer som jag gör åtminstonde till hinken är slut så behöver jag inte ta något godis?
Varför tar man vassleproteindrink istället för en Gainer? Hur många gram brukar en portion vara?
LÄS! Vassledrink PLUS snabba kolhydrater. Inte bara istället för gainers. En portion efter träning bör ligga på 40-50 g protein. Jag brukar trycka i mig ca. 100 g kolhydrater också...i synnerhet efter ett riktigt hårt pass.
Anledningen till att man tar protein + kolisar ist för gainers. KAN vara en ekonomisk fråga. Jag orkar inte göra kalkyler på huruvida det ena är billigare än det andra men det är nog det mest troliga. Jag kan inte tänka mig att det ena alternativet är bättre än det andra så länge man får i sig lika mkt protein och kolhydrater oavsett vilket alt. man väljer.
Jo, det läste jag. Blev bara förvånad över att man skulle ta godiset tillsammans med vassleproteindrink och INTE ta det om man tog en Gainer. Har för mig att det är vad King Grub sagt (alltså, ta Gainer och sedan 1g godis per kg kroppsvikt), antar att jag glömde säga att jag tog gainer eller så tänkte han inte på det...
LunaSpice
2003-08-05, 22:43
Jo, det läste jag. Blev bara förvånad över att man skulle ta godiset tillsammans med vassleproteindrink och INTE ta det om man tog en Gainer. Har för mig att det är vad King Grub sagt (alltså, ta Gainer och sedan 1g godis per kg kroppsvikt), antar att jag glömde säga att jag tog gainer eller så tänkte han inte på det...
Nu är det ju så här...lille (eller store) Pontus. :) Det finns inga "regler" för hur just du ska återhämta dig på bästa sätt efter ett pass. Det som alla skriver här på forumet är bara förslag på hur de själva (och andra) gör för att DE själva ska få bäst resultat. När det gäller återhämtning dock så gäller snabba kolisar + protein efter pass samtliga tränande människor.
Om du kört skiten ur dig under ett pass, vilket man ofta gör, så är det absolut inget FEL att ta en gainers, lite extra protte OCH godis. Det mesta av den näringen går ändå direkt till musklerna. Ät på du bara efter träningen och gör så som du tycker känns bäst.
Vi är alla unika...:bpump: :eating:
Jag är nog liten ;) Förstår att det är från person till person, även om jag tror på att det finns någon "standard", därmed inte sagt att jag passar för den...
Jag har tyvärr inte kommit in i några längre träningsperioder på de snart 2 år jag tränat utan har hamnat i uppehåll av olika anledningar så jag har inte lust att testa fram och tillbaka vad som kanske passar mig bäst, för att sedan upptäcka efter en lång period att det inte alls var bra (har dessutom inget att jämföra med), så jag hakar på standarden! Fast då kommer jag aldrig veta vad som är bäst men det kan jag ta om några år istället.
Så är det...
Tack för att du tog dig tid iaf :thumbup:
The Dwag
2003-08-06, 08:02
Pontus->
Efter Träning!
Ta 0,8-1gram Kolhydrater per kilo kroppsvikt
och 0.4-0.5gram Protein per kilo kroppsvikt
- Dvs 100kilo
80-100gram Kolhydrater
40-50gram Protein
- Du kan ha kvar din Gainer och blanda i extra protein pulver ( eller äta en burk tonfisk) tills du får upp rätt på proteinmängd.
King Grub
2003-08-06, 09:43
Gainer och extra kolhydrater i form av godis eller något annat har jag aldrig sagt. Kolhydraterna finns redan i gainern. Det sämsta med gainern är att man inte kan reglera kolhydratgrammen man får i sig utan att proteingrammen också följer med i motsvarande grad.
Slartibartfast
2003-08-06, 10:00
Grubis! Vad tror du? Är 130 gram protein för lite för en räka på 92 kg? *drar grub i byxbenet*
King Grub
2003-08-06, 10:16
Grubis! Vad tror du? Är 130 gram protein för lite för en räka på 92 kg? *drar grub i byxbenet*
Släpp! :smash:
Ja, absolut. Inte för att leva och må bra, men för optimala träningsresultat är jag ganska säker på att det är för lite. 130 gram har jag redan satt i mig klockan 09:00 på morgonen.
LunaSpice
2003-08-06, 10:39
Originally posted by King Grub
Släpp! :smash:
Ja, absolut. Inte för att leva och må bra, men för optimala träningsresultat är jag ganska säker på att det är för lite. 130 gram har jag redan satt i mig klockan 09:00 på morgonen.
jovisst men du är heller inte normal för fem öre. :eating:
King Grub
2003-08-06, 10:48
Originally posted by LunaSpice
jovisst men du är heller inte normal för fem öre. :eating:
Det har du helt rätt i, men 130 gram, utspritt på 16 timmar, om man räknar med 8 timmars sömn per dygn, vad blir det? Mindre än 30 gram totalt per mål? Usch nej. Ett par rejäla proteintoppar på dagen, och minst 35-40 gram protein i de andra målen tror jag stenhårt på. Minst så mycket.
Slartibartfast
2003-08-06, 10:58
Ok, thanx!
Då har jag nåt att skylla på. :D
Består skumbananer till mesta dels av glukos eller?
Eller är det sukros?
Tänkte på att om det är sukros är det ju maximalt 50g glukos i 100g skumbananer medans de andra 50g blir fruktos (om vi antar att skumbanan skulle vara 100% sukros).
Då blir det ju bara 50g kolhydrat för musklerna. Räcker det?
King Grub
2003-08-06, 13:03
Originally posted by Ozz
Eller är det sukros?
Tänkte på att om det är sukros är det ju maximalt 50g glukos i 100g skumbananer medans de andra 50g blir fruktos (om vi antar att skumbanan skulle vara 100% sukros).
50/50 glukos/fruktos. Men en viss mängd fruktos är nog bara bra här, eftersom den då hamnar i levern och ser till att glukosen verkligen hamnar där del skall, dvs i musklerna. Om kolhydratintaget uteslutande består av glukos efter passet kommer ändå en stor del av denna glukos att absorberas av andra vävnader och organ, som levern och fettvävnaden.
Personligen har jag nyligen ökad kolhydratintaget efter passen till ca 250 gram, uppdelat under 60 minuter, utan minsta fettökning.
Determinants of post-exercise glycogen synthesis during short-term recovery.
Jentjens R, Jeukendrup A.
Human Performance Laboratory, School of Sport and Exercise Sciences, University of Birmingham, Edgbaston, Birmingham, UK.
The pattern of muscle glycogen synthesis following glycogen-depleting exercise occurs in two phases. Initially, there is a period of rapid synthesis of muscle glycogen that does not require the presence of insulin and lasts about 30-60 minutes. This rapid phase of muscle glycogen synthesis is characterised by an exercise-induced translocation of glucose transporter carrier protein-4 to the cell surface, leading to an increased permeability of the muscle membrane to glucose. Following this rapid phase of glycogen synthesis, muscle glycogen synthesis occurs at a much slower rate and this phase can last for several hours. Both muscle contraction and insulin have been shown to increase the activity of glycogen synthase, the rate-limiting enzyme in glycogen synthesis. Furthermore, it has been shown that muscle glycogen concentration is a potent regulator of glycogen synthase. Low muscle glycogen concentrations following exercise are associated with an increased rate of glucose transport and an increased capacity to convert glucose into glycogen.The highest muscle glycogen synthesis rates have been reported when large amounts of carbohydrate (1.0-1.85 g/kg/h) are consumed immediately post-exercise and at 15-60 minute intervals thereafter, for up to 5 hours post-exercise. When carbohydrate ingestion is delayed by several hours, this may lead to ~50% lower rates of muscle glycogen synthesis. The addition of certain amino acids and/or proteins to a carbohydrate supplement can increase muscle glycogen synthesis rates, most probably because of an enhanced insulin response. However, when carbohydrate intake is high (> or =1.2 g/kg/h) and provided at regular intervals, a further increase in insulin concentrations by additional supplementation of protein and/or amino acids does not further increase the rate of muscle glycogen synthesis. Thus, when carbohydrate intake is insufficient (<1.2 g/kg/h), the addition of certain amino acids and/or proteins may be beneficial for muscle glycogen synthesis. Furthermore, ingestion of insulinotropic protein and/or amino acid mixtures might stimulate post-exercise net muscle protein anabolism. Suggestions have been made that carbohydrate availability is the main limiting factor for glycogen synthesis. A large part of the ingested glucose that enters the bloodstream appears to be extracted by tissues other than the exercise muscle (i.e. liver, other muscle groups or fat tissue) and may therefore limit the amount of glucose available to maximise muscle glycogen synthesis rates. Furthermore, intestinal glucose absorption may also be a rate-limiting factor for muscle glycogen synthesis when large quantities (>1 g/min) of glucose are ingested following exercise.
hmm... jag väger 61-62 nånting.... å jag äter nog säkert 160-180 gram protein.
ät mer protte! :smash:
igår åt jag 4,6 g protein/kg kroppsvikt... :em:
Jag tycker det är svårt att hålla _nere_ protein intaget på 3 g / kg som det ska ligga på... för alltid i mig för mycket:)
Niclaaas
2003-08-06, 14:14
Originally posted by Loco 2
igår åt jag 4,6 g protein/kg kroppsvikt... :em:
Jag tycker det är svårt att hålla _nere_ protein intaget på 3 g / kg som det ska ligga på... för alltid i mig för mycket:)
hur äter du?
Har inte min matdagbok framme, & kommer inte ihåg grammen men igår var det typ:
Mål 1: havregryn, mjölk,banan, vassleprotein, glycerol, kreatin, vanadyl
Mål 2: (efter träning) vassledrink & godis (Grub wannabe)
Mål 3: ris, kyckling
Mål 4 : pommes frites, kycklingbröst
Mål 5: ris, räkor
Mål 6: kaseindrink
Mål 7 : pasta, keso, glycerol, kreatin
+ 3 l vatten
:)
King Grub
2003-08-06, 14:30
Jag håller också med om att man nästan alltid hamnar långt, långt över några 2-3 gram per kilo kroppsvikt. Jag menar, om jag kokar 150 gram pasta och äter det med en burk tonfisk och 100 gram keso i en röra, och dricker ett glas mjölk och äter en grovmacka till det, så är jag en bra bit över 60 gram protein bara i ett enda mål, kanske 70 t om.
ivandrago
2003-08-06, 17:16
grub: hur pass fullvärdigt blir proteinet från pasta om man dricker mjölk till? Tycker pasta är godast med tomatsås utan kött, och en portion på 300g blir ju ändå över 30g protein bara från pastan. Detta protein har ju dock rätt lågt biologiskt värde, men om man dricker 4dl mjölk till, blir det då högre bv på hela proteinmängden?
King Grub
2003-08-06, 17:17
Originally posted by ivandrago
grub: hur pass fullvärdigt blir proteinet från pasta om man dricker mjölk till? Tycker pasta är godast med tomatsås utan kött, och en portion på 300g blir ju ändå över 30g protein bara från pastan. Detta protein har ju dock rätt lågt biologiskt värde, men om man dricker 4dl mjölk till, blir det då högre bv på hela proteinmängden?
Helt fullvärdigt.
Originally posted by Ozz
Eller är det sukros?
Vad innehåller godis ?
Jag var tvungen att kontrollera vad godis innehåller eftersom jag sällan äter det själv.
Innehållsdeklarationen på bilar och gele´hallon sa stärkelsesirap, socker, …. King Grubs skumbananer innehåller socker, stärkelsesirap,…..
Stärkelsesirap är flytande maltodextrin dvs glukos i olika långa kedjor och är lika snabb som maltodextrin.
Stärkelsesirap används tillsammans med, och stället för socker när man vill ha en mindre söt smak på godiset.
Förhållandet glukos:fruktos är alltså inte 50 : 50 utan snarare 75 : 25 lite beroende vad som deklareras först.
Håller sedan med King Crub att fruktos är bra efter träningen.
ivandrago
2003-08-06, 17:42
Helt fullvärdigt.
ah bättre än man kunnat hoppas på! http://www.alcofielen.com/pics/forumpics/peopleOK/cool.jpg :bow: :bow:
King Grub
2003-08-06, 17:58
Originally posted by ivandrago
ah bättre än man kunnat hoppas på! http://www.alcofielen.com/pics/forumpics/peopleOK/cool.jpg :bow: :bow:
Mjölk + vete hade faktiskt ett BV på hela 105!
subliminal
2003-08-06, 21:46
Schysst!! Vad har vassle för BV? Förresten var kan man se sådant, finns det tabeller någonstans? Kan vara bra att veta hur man ska komponera sina måltider. :eating:
104 tror jag att jag har läst nångång nånstans...
ivandrago
2003-08-06, 23:06
heureka! :eating: :bow:
King Grub
2003-08-07, 06:32
Originally posted by subliminal
Schysst!! Vad har vassle för BV? Förresten var kan man se sådant, finns det tabeller någonstans? Kan vara bra att veta hur man ska komponera sina måltider. :eating:
Vassle har som Ozz pekade ut BV 104.
Potatis och ägg tillsammans har hela 137.
Det finns kompletta tabeller i de större amerikanska böckerna om näringslära. T ex de flesta som jag räknade upp i den här tråden:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=12933
Slartibartfast
2003-08-07, 06:48
Verkar som om folk lätt får i sig stora mängder protein. Jag fattar inte.
Såhär ser en vanlig dag ut för mig:
morgon: fyra rågbrödssmörgåsar med ost, halvliter mjölk och en banan
Lunch: halvkilo potatis, 150-200 gram kött, halv liter mjölk, ett rejält fat grönsaker, en smörgås.
middag: 1,5 dl ris (vad det nu väger), 150 g kött, halvliter mjölk, en smörgås
kväll: 150 gram myssli, 2,5 dl mjölk.
Detta räknar jag till 130-140 g protein. Och jag borde komma upp i nästan 200.
King Grub
2003-08-07, 07:04
Verkar som om folk lätt får i sig stora mängder protein. Jag fattar inte.
Såhär ser en vanlig dag ut för mig:
morgon: fyra rågbrödssmörgåsar med ost, halvliter mjölk och en banan
Lunch: halvkilo potatis, 150-200 gram kött, halv liter mjölk, ett rejält fat grönsaker, en smörgås.
middag: 1,5 dl ris (vad det nu väger), 150 g kött, halvliter mjölk, en smörgås
kväll: 150 gram myssli, 2,5 dl mjölk.
Detta räknar jag till 130-140 g protein. Och jag borde komma upp i nästan 200.
Varken morgon eller kväll har du ju några högproteinprodukter (dvs 20+ gram protein per 100 gram). Och bara 4 mål per dag? Ett proteinrikt mellanmål skulle hjälpa upp siffran en hel fel.
Varför baserar du kvällsmålet på kolhydrater?
Slartibartfast
2003-08-07, 07:39
Varken morgon eller kväll har du ju några högproteinprodukter (dvs 20+ gram protein per 100 gram). Och bara 4 mål per dag? Ett proteinrikt mellanmål skulle hjälpa upp siffran en hel fel.
Nä, jag vet. Vad är billigt och bra att äta på morgon, som innehåller mycket protein? Vad är bra mellanmål? Nåt man kan ta med till skolan/jobbet?
Varför baserar du kvällsmålet på kolhydrater?
För att jag är lat :em:
Antagligen av samma orsaker som min frukost suger. Myssli är så behändigt :em:
King Grub
2003-08-07, 07:43
Nä, jag vet. Vad är billigt och bra att äta på morgon, som innehåller mycket protein? Vad är bra mellanmål? Nåt man kan ta med till skolan/jobbet?
Samma saker som senare på dagen. Bra mat är bra mat, oavsett vad klockans visare pekar på. Lägg på rejält med mager skinka på mackorna, Valio's grynost eller en burk härlig tonfisk, om du nu känner dig sugen på fisk direkt när du vaknar. :) Ägg är en morgonklassiker.
Det som man kan ta med sig till jobb/skola som inte kräver kylning begränsas väl tyvärr till konserver. Tonfisk kanske inte är alltför roligt, men det är lätt att ta med sig och att äta, och de flesta burkar kräver inte öppnare heller.
Slartibartfast
2003-08-07, 08:04
Är det någon skillnad på om man äter stekta eller kokade ägg? Jag tycker det är både godare och snabbare att äta stekta.
Finns det nåt bra sätt att få i sig havregryn, förutom i gröt? Havregryn e billigt :em:
King Grub
2003-08-07, 08:08
Är det någon skillnad på om man äter stekta eller kokade ägg? Jag tycker det är både godare och snabbare att äta stekta.
Finns det nåt bra sätt att få i sig havregryn, förutom i gröt? Havregryn e billigt :em:
Om du menar proteinkvaliteten i ägg, så förändras den inte negativt på ett nämnvärt sätt. Däremot är stekning inte världens hälsosammaste tillagningssätt i övrigt, men dina träningsresultat påverkas i alla fall inte.
Havregryn kan du bara blanda med mjölk och äta om du vill. Vill du har ner GI:t blandar du bara ner lite loppfrön också, eller sveper dem bredvid.
Slartibartfast
2003-08-07, 08:13
Loppfrön?
King Grub
2003-08-07, 08:15
Loppfrön?
Loppfrön gör alla kolhydrater långsamma. Här är en både informativ och väldigt rolig tråd om dem:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9392&highlight=psylliumfr%F6n
Jag käkar mitt havre på 3 olika sätt, som gröt, med lättfil/minimjölk/yoghurt eller i mixern med nåt.
Havre är riktigt bra grejer, häng inte upp dig på GI.
Slartibartfast
2003-08-07, 08:21
Jag prövade blanda havregryn med vaniljyoghurt en gång. Det smakade klumpiga sura uppstötningar. Kanske är bättre med mjölk.
King Grub
2003-08-07, 08:25
Originally posted by palme
Jag käkar mitt havre på 3 olika sätt, som gröt, med lättfil/minimjölk/yoghurt eller i mixern med nåt.
Havre är riktigt bra grejer, häng inte upp dig på GI.
Men som sagt, med loppfrön i behöver man aldrig tänka på GI, och dessutom får mag/tarmsystemet bra stimulans. Och det gäller alla kolhydrater, inte bara havre.
Jag prövade blanda havregryn med vaniljyoghurt en gång. Det smakade klumpiga sura uppstötningar. Kanske är bättre med mjölk.
Ni har väl vanlig naturell yoghurt i finland?
Personligen hakar jag inte upp mig på hur det smakar alla ggr. Man kan inte va gourmé alla måltider.
Loppfrön gör alla kolhydrater långsamma. Här är en både informativ och väldigt rolig tråd om dem:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9392&highlight=psylliumfr%F6n
En riktig bajs tråd ;)
LunaSpice
2003-08-07, 08:28
Originally posted by palme
Ni har väl vanlig naturell yoghurt i finland?
Personligen hakar jag inte upp mig på hur det smakar alla ggr. Man kan inte va gourmé alla måltider.
Word!
Jag använder min stavmixer frebilt varenda morgon. En av mina frukostkomponenter är 2 dl havre, 5 dl mjölk, 2 skopor vassle, en banan samt upplöst kreatin och glutamin (under träningsperioder alltså). Sen käkar jag lite grovt bröd med mjukost eller liknande på samt 1-2 frukter. Sen är jag förhållandevis mätt.
Slartibartfast
2003-08-07, 08:30
Ska fan skaffa mig en stavmixer :thumbup:
edit: Hur mixar man så att det inte skvätter överallt?
LunaSpice
2003-08-07, 08:40
? Det skvätter inte det minsta för mig. Håll handen över om du tycker det skvätter. Det viktiga är att heller själva knivarna nere i smeten så att de inte snurrar omkring i luften OVANFÖR smeten så att säga. Bra förklaring...jag vet, jag är enormt pedagogiskt begåvad. :smash:
Man kan också mixa det värsta utan att ha så mkt vätska i (lite måste man dock ha för konsistensens skull). Mer vätska = mer lättflytligt vilket resulterar i större risk för skvätt. Sen när du har mixat klart allt så häller du i lite mer mjölk och kör ett par varv till med mixern i botten på skålen så att det bara blandas runt så att säga.
Hoppas du förstod. :D
Slartibartfast
2003-08-07, 08:42
Japp! Tack för tipsen! :cheers:
subliminal
2003-08-07, 13:16
Men en sådan här:
http://www.onoff.se/onoff/bilddb.nsf/pictures/20520/$file/prod_20520.jpg
Använder själv en blender att mixa morgondrinkar med.
Blir det nån skillnad i proteinkvalitet på äggen om man gör dom på kväöllen, sätter in dom io kylen och äter dom på morronen?
King Grub
2003-08-07, 13:29
Originally posted by Loco 2
Blir det nån skillnad i proteinkvalitet på äggen om man gör dom på kväöllen, sätter in dom io kylen och äter dom på morronen?
Inte vad jag vet. Så gör jag nästan alltid, och äter äggen kalla till frukost. Stor fördel att inte behöva koka dem om man skall iväg till gymmet klockan 6 på morgonen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.