handdator

Visa fullständig version : Gå vilse

Lellan
2009-04-21, 22:25
Jepp, jag gör det rätt ofta. Ibland bara högst tillfällig iskyla i magen att "oj.. vänta lite nu.. var är jag?", men överallt där jag bott har jag emellanåt slösat ngra timmar på att vara vilse, hyfsat regelbundet. Går sällan i cirklar dock, alltid något.

Såå ge mig nu.. hur vet man var man är nu igen? Förbättra ett lokalsinne? Ofta är jag helt lost om jag tex går till ett ställe, och sedan ska tillbaks, jag kan inte heller beskriva för vänner var jag bor när de vill hälsa på utan måste typ träffa dem på offentlig plats och guida i bilen om de inte har gps osv. Inuti byggnader går jag lätt vilse också (fick mitt smeknamn "guldfisken" när jag en gång i tiden jobbade i en fyrkantig skola i köping, det var hemskt).

Om jag nu vill bli bättre på att veta var jag är och vart jag ska, några tips? *popcorn*

Patrick Bateman
2009-04-21, 22:27
Memorera hela Sverige via karta.

ceejay
2009-04-21, 22:29
Tough luck :)

nu var jag elak, men vet faktiskt inte vad man kan göra, alltid försöka komma ihåg platserna man varit på?

Lellan
2009-04-21, 22:33
Memorera hela Sverige via karta.

Ah... idag övervägde jag faktiskt att ringa Eniro - men blev röd om kinderna när jag kom att tänka på en teliareklam när pappan gör en sån grej.

Men jag har iaf utarbetat några strategier:

-backa (neej, inte gå baklänges.. *rolleyes*). Svårt om det inte är en tydlig väg, typ en raksträcka, för jag har lite svårt att avgöra vart jag kom ifrån.

-bara köra på! Ibland blir jag irriterad och gör denna, fast bara om jag inte har en tid att passa. Ofta blir man lite förvånad.

-gå åt det håll det "känns" bra, 50/50.

-fråga folk (vet inte varför, men thailändskor här i sverige har haft en tendens att vilja följa med mig rätt, vet inte om det är en kulturgrej el om slumpen lekt med mig 3 ggr). Pålitligaste sättet.

-låtsas som om jag vet vart jag är på väg, fippla med telefonen och distrahera mig från den obehagliga känslan att inte veta vart nånting är. Sämst utslag, har i vissa fall lett till återvändsgränder. Då kan man ju just stå där och försöka se cool och snygg ut...

Lellan
2009-04-21, 22:35
Tough luck :)

nu var jag elak, men vet faktiskt inte vad man kan göra, alltid försöka komma ihåg platserna man varit på?

Meeen... det är ju det jag misslyckas med. Jag kan väl inte gå i 3km/h heller och glo som ett djur. (Läs: jag zoomar ut rätt friskt, rätt ofta.. hrrm.).

Trance
2009-04-21, 22:37
Mobil med gps i.

ceejay
2009-04-21, 22:39
Meeen... det är ju det jag misslyckas med. Jag kan väl inte gå i 3km/h heller och glo som ett djur. (Läs: jag zoomar ut rätt friskt, rätt ofta.. hrrm.).

Går du till nya ställen hela tiden eller? ;) Jag skullle nog inte heller komma ihåg en avlägsen plats första gången

Loke
2009-04-21, 22:44
Du går och funderar på saker istället för att vara uppmärksam på dina omgivningar. Tänk mindre, observera mer.

Lellan
2009-04-21, 22:57
Mobil med gps i.

Du råkar inte veta någon du kan rekommendera? Vore ju galet bra, dessutom har min mobil valt att ge upp just idag så sitter med reserven nu. :)

Lellan
2009-04-21, 22:59
Går du till nya ställen hela tiden eller? ;) Jag skullle nog inte heller komma ihåg en avlägsen plats första gången

Tja, jag har legat och gömt mig under en sten alla år här i stan så håller på å upptäcker den. Gjorde samma i min hemstad, samt örebro tog väl iaf 3 år att få lite kläm på. Hittar nog bäst där, i Örebro.

Du går och funderar på saker istället för att vara uppmärksam på dina omgivningar. Tänk mindre, observera mer.

Kan inte. :( Är inte särskilt observant alls, dessutom brukar jag glömma linser (inga jättesynfel dock, -0,5).

Alone_in_the_dark
2009-04-21, 23:01
Du råkar inte veta någon du kan rekommendera? Vore ju galet bra, dessutom har min mobil valt att ge upp just idag så sitter med reserven nu. :)

NOKIA 5800, har räddat mig ett par ggr när jag glömt bilnavigatorn hemma*rolleyes*

Sebbe_H
2009-04-21, 23:10

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v890

Bara att kolla upp vilken som matchar dina behov, kan ju variera rätt mycket i prisklass med.

Tricce
2009-04-21, 23:11
Du kanske ska gå kursen som min son och hans klass fick göra, fint diplom får man också :)

http://www.civil.se/#/barn/hitta-Vilse

saab900
2009-04-21, 23:19
Jepp, jag gör det rätt ofta. Ibland bara högst tillfällig iskyla i magen att "oj.. vänta lite nu.. var är jag?", men överallt där jag bott har jag emellanåt slösat ngra timmar på att vara vilse, hyfsat regelbundet. Går sällan i cirklar dock, alltid något.

Såå ge mig nu.. hur vet man var man är nu igen? Förbättra ett lokalsinne? Ofta är jag helt lost om jag tex går till ett ställe, och sedan ska tillbaks, jag kan inte heller beskriva för vänner var jag bor när de vill hälsa på utan måste typ träffa dem på offentlig plats och guida i bilen om de inte har gps osv. Inuti byggnader går jag lätt vilse också (fick mitt smeknamn "guldfisken" när jag en gång i tiden jobbade i en fyrkantig skola i köping, det var hemskt).

Om jag nu vill bli bättre på att veta var jag är och vart jag ska, några tips? *popcorn*

Du går väl inte vilse här i Västerås :D
Nej, vet inte vad man kan göra faktiskt. Min uppfattning är att lokalsinne har man antingen, eller så har man det inte. Virrpannor jag känt länge har inte blivit ett dugg bättre tyvärr:)

Det enda som gäller är väl att memorera stället, men det hjälper ju föga om du kommer till en ny plats.

Jag har ett annat problem. Jag går aldrig vilse eller så, men jag har otroligt svårt att hitta saker. Morsan brukar säga att om jag inte hittar något så har jag det nog framför näsan, och det stämmer allt som oftast, typ letar efter en hink och står med foten i den :D

CrazyJoeDavola
2009-04-22, 00:43
Lika bra att du ger upp, tyvärr, säkert något genetiskt. Jag själv har dock ett mycket bra lokalsinne, kan utan vidare besöka en större stad för att sedan återkomma några år senare och känna igen mig/hitta till rätt ställe :D

agazza
2009-04-22, 00:49
Ta riktmärken när du ska någonstans, du ska kunna se en sak från den förra osv, så kan du bara stega bakåt, saker man känner igen bra.

Condemned
2009-04-22, 06:45
Ta riktmärken när du ska någonstans, du ska kunna se en sak från den förra osv, så kan du bara stega bakåt, saker man känner igen bra.

+1
Precis, ta ut objekt i terrängen som är lätta att komma ihåg, och som inte flyttar på sig, t.ex: stora gula huset, höga tallen, stora stenen, stora skylten, korsningen osv.

Frost
2009-04-22, 07:18
...säkert något genetiskt.

Forskningen har väl försökt koppla lokalsinnet till storleken hippocampus. Studier har visat att exempelvis taxigubbarna i London har klart större än gemene man, så det verkar tyvärr vara genetiskt till viss del. Men att öva upp sina sinnen går ju alltid. Riktmärken som nämnts använder jag mig själv av då jag förmodligen begåvats med lite mindre hippocampusstrukturer än genomsnittet.

Nordenator
2009-04-22, 08:17
Forskningen har väl försökt koppla lokalsinnet till storleken hippocampus. Studier har visat att exempelvis taxigubbarna i London har klart större än gemene man, så det verkar tyvärr vara genetiskt till viss del. Men att öva upp sina sinnen går ju alltid. Riktmärken som nämnts använder jag mig själv av då jag förmodligen begåvats med lite mindre hippocampusstrukturer än genomsnittet.

Praktiskt helt klart. Då man kommer till en helt ny stad / nytt land och ska navigera tillbaka till boende lite lätt på lyset är det alltid en bra idé att försöka hitta något att hålla koll på :D I överlag funkar mitt lokalsinne bra, men ibland krävs det lite mer från situationen. Räkna gator, komma ihåg gatunamn, minnas färger/butiker...

Lellan
2009-04-22, 08:27
Du går väl inte vilse här i Västerås :D
Nej, vet inte vad man kan göra faktiskt. Min uppfattning är att lokalsinne har man antingen, eller så har man det inte. Virrpannor jag känt länge har inte blivit ett dugg bättre tyvärr

Det enda som gäller är väl att memorera stället, men det hjälper ju föga om du kommer till en ny plats.

Jag har ett annat problem. Jag går aldrig vilse eller så, men jag har otroligt svårt att hitta saker. Morsan brukar säga att om jag inte hittar något så har jag det nog framför näsan, och det stämmer allt som oftast, typ letar efter en hink och står med foten i den :D

Jo... :em: Ett bostadsområde i Viksäng för ett par veckor sen, Rocklundaskogen (jo, tack, jag vet om märkningarna men det går fint ändå tydligen) igår, gideonsberg häromdagen. Tja, lite varstans. Ofta innanför cityringen.. (var ligger tex Budo&Fitness? Kan se på kartan men min hjärna blir som ett svart hål när jag letar..). Är du en medelålders tant är det stor risk att jag frågat dig om vägen (av ngn anledning inbillar jag mig att de är de bästa offren att fråga). Fast just den där affären har de dålig koll på tycker jag.

Kan lägga saker på konstiga platser, men det där fenomenet du beskriver att ha det framför ögonen är välkänt men obekant för mig. Tycker förefallande ofta att killar lider av det? Hm.

Du kanske ska gå kursen som min son och hans klass fick göra, fint diplom får man också :)

http://www.civil.se/#/barn/hitta-Vilse

Det var faktiskt några barn som också gick vilse igår, kanske borde joina dem och gå kursen.. diplom är ju alltid fint.

Lika bra att du ger upp, tyvärr, säkert något genetiskt. Jag själv har dock ett mycket bra lokalsinne, kan utan vidare besöka en större stad för att sedan återkomma några år senare och känna igen mig/hitta till rätt ställe :D

Ge upp = inte envisas med att traska runt failar. Ge upp som i att inse faktum kanske..

+1
Precis, ta ut objekt i terrängen som är lätta att komma ihåg, och som inte flyttar på sig, t.ex: stora gula huset, höga tallen, stora stenen, stora skylten, korsningen osv.

Men i skogen... liksom.. där är ju alla träd stora och små, stenar likaså, hur ska jag minnas i vilken ordning de var stora och små? När jag tar riktmärken annars (gult hus, grön stolpe osv) så minns jag aldrig ordningsföljden. Bara ATT de finns..

z_bumbi
2009-04-22, 08:36
Lär dig använda en klocka som kompass och sen får du lära dig ta riktmärken, så svårt är det inte och det blir inte bättre av att du säger att det inte går.

Lellan
2009-04-22, 08:40
Lär dig använda en klocka som kompass och sen får du lära dig ta riktmärken, så svårt är det inte och det blir inte bättre av att du säger att det inte går.

Jag säger det inte, trådinlägg säger det.. ;)

Jo, jag kan ta riktmärken men har extremt svårt att komma ihåg ordningen och då failar det. Men kom på att jag kan använda mobilen, typ skriva upp när jag tar ett: rött hus, grön pinne etc. Så läser jag det bakvänt på tillbakavägen.

Tänk att man ska behöva tänka till själv när man ber om tips här va.. ;) Idag ska jag utmana ödet och leta upp lite ställen jag letat efter en längre tid, är ledig så tid har jag.

(Dessutom är inget svårt om man kan det. Jag kan göra saker lätt och snabbt som kanske du får kämpa lite extra med, sånt är livet. )

saab900
2009-04-22, 12:24
Jo... :em: Ett bostadsområde i Viksäng för ett par veckor sen, Rocklundaskogen (jo, tack, jag vet om märkningarna men det går fint ändå tydligen) igår, gideonsberg häromdagen. Tja, lite varstans. Ofta innanför cityringen.. (var ligger tex Budo&Fitness? Kan se på kartan men min hjärna blir som ett svart hål när jag letar..). Är du en medelålders tant är det stor risk att jag frågat dig om vägen (av ngn anledning inbillar jag mig att de är de bästa offren att fråga). Fast just den där affären har de dålig koll på tycker jag.

Kan lägga saker på konstiga platser, men det där fenomenet du beskriver att ha det framför ögonen är välkänt men obekant för mig. Tycker förefallande ofta att killar lider av det? Hm.

Oj, jag tänker inte ljuga för dig, det här är illa, mycket illa :D
Men om du följer en karta bör det väl inte vara några som helst problem, så länge du till att börja med kan lokalisera din startposition på kartan och väderstrecken. Sedan är det bara att kolla gatorna på karta, och se om du ska t ex tredje korset till vänster och sedan höger. I V-ås ser du ju skrapan och kyrkan nästan hela tiden, det bör räcka för att ta ut riktningen. Och E 18 går ju lite grovt från väster till öster. Ute i skogen är solen bra att ta ut riktning från om man inte har kompass med sig. Mobil GPS som någon nämnde lär funka klockrent, men då är det kört när du går in i en stor byggnad. Får man fråga om du upplever stora mataffärer, typ Coop Forum och ICA Maxi jobbiga? :D

MVH

/saab900 som hittade till ProAros bemanningstjänst på första försöket, men lade in smöret i skafferiet och knäckebrödet i kylen :em:

Medelålders tant :laugh:

agazza
2009-04-22, 12:31
Men i skogen... liksom.. där är ju alla träd stora och små, stenar likaså, hur ska jag minnas i vilken ordning de var stora och små? När jag tar riktmärken annars (gult hus, grön stolpe osv) så minns jag aldrig ordningsföljden. Bara ATT de finns..

Men ordningsföljden spelar ingen roll, bara du kommer ihåg dom. Du ska kunna se det ena riktmärket från det andra. När du nu hittat ett riktmärke står du bara där och spanar tills du ser nästa. Går dit och kollar så du är säker, annars får du bara backa till förra, och spana lite till.

Eller får du bara leta rätt på en å och följa den nedströms :smash:

saab900
2009-04-22, 12:33
Myrstackar ligger i norrsluttningar eller hur var det :D

agazza
2009-04-22, 12:38
Här finns det endel småtips

https://www.flashback.info/archive/index.php/t-416822.html

saab900
2009-04-22, 13:14
Lellan, Swedish Compass är nog helt klart lösningen för dig när du navigerar downtown Västerås :D

När du hittat vilket håll söder är och du ska gå rakt i en riktigt så skaffa dig en "swedishcompass" en drygt tre fyra meter lång träpinne du bär i handen i riktningen du ska gå. 1/3 bakåt. Då ser du genom att titta på pinnens spets om du ändrar riktning (bakgrunden rör sig) och på så vis kan du hitta dit du ska. Det låter helt befängt men det fungerar när man går i skog och mark, dock ser det väldigt retarded ut.

Jag lär ju känna igen dig i alla fall så jag kan visa vägen :laugh:

Commando1980
2009-04-22, 13:23
låter som du får skaffa en ledsagare.

Madame
2009-04-22, 13:28

Jag är inte så insatt i GPSmobiler men jag har iallafall en Nokia 5800 med GPS i. trevlig telefon :) Pojkvännen har en Iphone, funkar också.

För övrigt så behöver jag också tips på hur man förbättrar lokalsinnet. Jag gick vilse en gång på en enorm utomhusmarknad i moskva i -20nånting grader, höll på att frysa röven av mig. Hade tyvärr bara öronmuffar som efter ett tag tryckte och gjorde överdjävligt ont på öronbrosket, men det blev ju tokkallt att ta av dem! men jag tog tillslut av dem och gick runt med händerna (vantarna) för öronen, lätt desperat att hitta ut från den jävla marknaden och med gråten i halsen... efter ca 1,5 timme hittade jag ett ställe jag kännde igen, och kunde ta mig hem :D

Lellan
2009-04-22, 18:46
Idag gick jag vilse, tja, vet inte riktigt var faktiskt - men ska kolla karta sen, och sen gick jag vilse när jag skulle hitta ett ställe på Djäkneberget.

Men precis som igår så bestämde jag mig att knata runt före träningen, illa! :( Blev kortpass.. Så det har jag iaf lärt mig: träna först, gå vilse sen. Skoskav fick jag också. Och fick ringa dagis och be att få hämta ½ timme senare, rätt illa. Gillar inte stress el att springa.

Skrapan är bra, kyrkor tycker jag det kryllar av orka bry sig om dem. Vattentorn är bra också. Men när jag gick vilse innan trådstart var det en kall mulen dag, jag försökte faktiskt titta efter solen - är inte fullt så puckad som jag låter. Rocklunda är tomt på myrtackar förresten, barasånivet.

En del av problemet är att jag istället för att stå förvirrad och fundera låtsas jag som om jag vet precis vad jag sysslar med när jag möter ngn för 3e gången, ler lite extra och försöker se cool och avslappnad ut.. (kanske skulle ägna lika mkt energi åt att navigera mig via klocka och pinne och skita i fåfängan så skulle det inte konsumera så mkt tid).

Nu tänker jag vila från att gå vilse, ska kika på gps mobil men tänker fan inte gå runt med en pinne.. Swedish compass downtown, yeah.. ;)

ceejay
2009-04-22, 18:49
Varje dag är tydligen ett äventyr för dig ;)

Lellan
2009-04-22, 18:50
låter som du får skaffa en ledsagare.

Jag har jobbat som ledsagare. :D Hon jag jobbade åt hade dock varit seende och var uppväxt i stan (örebro) så hon hittade som handen i handsken, jag var mest till för väghinder och att avlasta hennes ledarhund.

Minns en snöstorm vi gick i, var väl lite lost (:em:) och hon bad mig kolla efter vägskylt så vi visste var vi var. "Jag ser inte ett skit" ropade jag i snöstormen. "Inte jag heller!!" :D sa hon med ett asgarv.. (hon var ju blind).

Vi är fortfarande kompisar. :)

Lellan
2009-04-22, 18:51
Varje dag är tydligen ett äventyr för dig ;)

Mm, och för folk i min närhet (se inlägg jag skrev nyss ;)).

ALEXPALEX
2009-04-23, 19:02
Du behöver zen-navigera (Douglas Adams;the long dark tea time of the soul)
Helt enkelt följa efter någon som ser ut som att DEN vet var den ska. Detta kommer att leda dig rätt oftare än fel.
:)

coxie
2009-04-23, 20:18
Telefon med GPS?

Jag går alltid vilse i Stockholm och då är GPS i telefonen guld värt.

Wille005
2009-04-23, 20:22
Jag har bäst lokalsinne av alla jag känner och hittar i princip alltid tillbaka där jag varit. Tror det är för att jag har bra känsla för hur man svänger och alltid ser mig omkring var jag går, fotografiskt memorerar områden och märken som kan skilja ett vägskäl från ett annat. Det är ingen enkel vetenskap men jag vet att jag har mycket svårare att minnas när jag är full för att jag då mest fokuserar på att hålla balansen och inte tappa ölburken.

Håll upp huvudet och hjärnan vid liv! får bli mitt lilla tips. :D

Lellan
2009-04-23, 20:26
Håll upp huvudet och hjärnan vid liv! får bli mitt lilla tips. :D

Men exakt HUR kul är det att promenera då? :D Det är full rulle på min hjärna när jag promenerar, blir nästan hög, men inte sjutton blir jag det om jag ska se vart jag går hela tiden, när ska jag hinna tänka alla mina fantastiska filosofiska skruvar (de känns fantastiska, sa inte att de är det.. ;)) då hade du tänkt?

En mobil med gps kommer det bli när jag velat färdigt om modell. :thumbup:

coxie
2009-04-23, 20:29
Jag är likadan när jag promenerar utan något direkt mål. Går helt i min egen värld och svarar inte ens på tilltal. Det ser jag som en stor fördel för med en livlig fantasi kan en tråkig promenad förvandlas till ett blodigt fältslag med efterföljande lägring av en vacker jungfru.

Madame
2009-04-23, 20:33
Du får flytta till manhattan! Fy fan vad sweet det var att turista där, inga problem att hitta bland gatorna! Blev iockförsig lite jobbigt nere vid soho och där i krokarna där vägarna går i ett virrvarr, men annars helt opti :thumbup: