handdator

Visa fullständig version : Uteblivna styrkeförluster garanti för bibehållen muskelmassa?

Conny
2009-04-21, 18:54
Ja rubriken säger väl allt egentligen :)

2009-03-17 82,8
2009-03-24 80,7
2009-03-31 80,1
2009-04-07 79,4
2009-04-14 77,7
2009-04-21 76,5

är mitt resultat hitills det jag är orolig för att det går för fort. Första veckan är det mycket vatten osv så den oroar jag mig inte för. Jag har inte blivit svagare i någon av övningarna direkt. Kör lågvolymsträning helkroppspass 3 dagar i veckan med 40 minuters promenader. Men jag börjar känna mig liten även om musklerna syns mer. Är det någon som varit med om detta och kan lugna mig lite? :D (kör DTD btw)

Men för att ställa frågan är bibehållen styrka en liten garanti för att inte allt för mycket muskler stryker med? :)

Tacksam för svar
Mvh Conny

Cerberus
2009-04-21, 20:14
så länge du utför övningarna på samma sätt som när du var tyngre borde du logiskt inte förlora märkbart med muskelmassa iaf. TROR jag iaf, finns kunnigare här på kolo men styrka e iaf det bästa måttet för mig o hålla koll på om ja förlorar rätt sorts massa.

regus
2009-04-21, 20:49
Men jag börjar känna mig liten även om musklerna syns mer. Är det någon som varit med om detta och kan lugna mig lite? :D (kör DTD btw)

Tacksam för svar
Mvh Conny

Det är antagligen så enkelt att du inte har så mycket muskler under fettet som du tror.

Conny
2009-04-22, 06:32
Det är antagligen så enkelt att du inte har så mycket muskler under fettet som du tror.
Så kanske det kan vara men det tror jag inte så var det förra deffen nämligen :) Lite stats är:

bänk 85x5x3
bicepscurl 27,5x8x3
Dips kv+25kg runt midjan 8x3
Chins kv 12x3
Latsdrag bakom nacke 95x5x3
Dragonflies kv 8x3
Knäböj 90x8x3 (precis börjat därav flugvikter)
Militärpress stående 50x6x3

Conny
2009-04-22, 06:34
så länge du utför övningarna på samma sätt som när du var tyngre borde du logiskt inte förlora märkbart med muskelmassa iaf. TROR jag iaf, finns kunnigare här på kolo men styrka e iaf det bästa måttet för mig o hålla koll på om ja förlorar rätt sorts massa.
Du är allvetande och allt du säger stämmer... ;D Nä men din kommentar stillade mitt sinne lite tack :) Och jag tycker också det verkar mest logiskt. Hoppas det går bra med träningen.

944RS
2009-04-22, 08:25
Jag har ökat vikterna i flera övningar samtidigt som jag har minskat min kroppsvikt ganska mycket.
Är du fortfarande lika stark som tidigare så gör det väl inte så mycket om du skulle ha "tappat" lite muskler. Man blir oftast mindre av att deffa och om musklerna syns ännu mer nu så borde du bara njuta av livet och den kommande sommaren =)

mattilainen
2009-04-22, 09:03
Bara för du är kvar på samma vikter som innan kan betyda en hel del olika saker. Det kan betyda att du är så van att köra på de vikterna så hjärnan vill fortsätta, vill hjärnan klarar man faktiskt ofta av det även om du förlorat lite muskler så kämpar du på något otroligt för att klara det. På så vi kan du förlorat muskler men ändå orka samma vikter. Det kan finnas övningar du kör som du använder kroppen av och samtidigt som du går ner i vikt blir övningen lättare och du klarar alltså av samma reps som tidigare.

Det kan finnas en hel del förklaringar, kroppen anpassar sig väldigt bra. För mig kom mitt första viktras bland övningarna efter 6 veckor. De första 6 veckorna slog jag pb nästan varje pass, sen fick jag sänka nästan allt med över 25 %. Höll på så några veckor och nu är jag tillbaka på de tunga vikterna igen. Så allt går nog upp och ner och är väldigt individuelt