Logga in

Visa fullständig version : Fettförbränningsprodukter

Zalaeal
2009-04-21, 15:57
Håller på med min första deff nu och allt går sakta men säkert framåt. Dock har jag kikat lite på diverse "fettförbränningspreparat" av typen Hydroxycut eller Lose it och har lite frågar kring produkter av den här typen.

Vad är det exakt som dom gör? Det jag menar är att om jag har förstått rätt är en viktnedgång på ca 0.5 kg i veckan en lagom takt. Vissa av dessa produkter säger att dom ökar upp kalorieförbränningen och då antar jag att detta leder indirekt till att man går ner mer i vikt av detta. Så om jag då håller en diet som gör att jag stadigt tappar 0.5 kg i veckan. Är dessa produkter av nån nytta för mig? eller är dom till för att man ska kunna äta mer och ändå bibehålla en viktnedgång av ca 0.5 kg?

Eller ger dessa produkter en mer kvalitativ viktnedång så en deff med hjälp av t.ex hydroxycut innebär att jag kommer att ha mer muskler kvar när jag når målet än om jag gör det enbart med hjälp av en strikt diet?

Så slutligen, vilken funktion fyller dessa produkter egentligen? är det av någon nytta för mig om jag har en diet som jag går ner i lagom takt utan att vara allt för hungrig eller energilös?

Eddie Vedder
2009-04-21, 16:01
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3072907&postcount=4

Billybilly
2009-04-21, 16:30
Tror inte på några tillåtna mirakelkurer.

Är inte ett kaloriunderskott på X antal kalorier, ett underskott, och därav en viktnedgång?

Du kan ju alltid läsa den här innan du köper något "fettförbrännande";
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=110212

Cerberus
2009-04-21, 20:21
var får man tag på MCT och Grönt te-extrakt?

Billybilly
2009-04-21, 20:43
Är inte MCT mättat, typ som i kokosfett?

Eddie Vedder
2009-04-21, 21:01
Är inte MCT mättat, typ som i kokosfett?

Jo

mikaelj
2009-04-21, 21:23
Fast bara en liten del (ca 7%) om man går efter de fettsyror som är max 10 mummel långa. Laurinsyra, på 12 mummels längd däremot är 45% av kokosfettets innehåll (silverpaketet man gör ischoklad av), och finns mycket av i bl.a. bröstmjölk, och anges ha antiinflammatoriska egenskaper.

Billybilly
2009-04-21, 21:36
Med andra ord, lite kokosfett skulle kunna ge större fettförlust än vad så kallade "bra fetter" som olivolja, skulle kunna ge?

Eddie Vedder
2009-04-21, 21:49
Med andra ord, lite kokosfett skulle kunna ge större fettförlust än vad så kallade "bra fetter" som olivolja, skulle kunna ge?

Kokosfett ÄR bra fett. Men om det ger mer fettförlust är högst tveksam och knappast troligt. Du kan inte jämföra den typen av MCT-fett som man köper i tillskottsform med rent kokosfett kan jag tro.

mikaelj
2009-04-21, 21:50
Jag vet inte om det höjer ämnesomsättningen i någon högre bemärkelse, men jag blir riktigt svettig och får hjärtklappning när jag äter för mycket kokosfett. Händer inte med samma mängd smör.

Billybilly
2009-04-21, 22:05
Kokosfett ÄR bra fett. Men om det ger mer fettförlust är högst tveksam och knappast troligt. Du kan inte jämföra den typen av MCT-fett som man köper i tillskottsform med rent kokosfett kan jag tro.

Okej, right, tack för informationen iaf :)

Jag vet inte om det höjer ämnesomsättningen i någon högre bemärkelse, men jag blir riktigt svettig och får hjärtklappning när jag äter för mycket kokosfett. Händer inte med samma mängd smör.

Det finns väl studier som både talar för och emot, att MCT fett skulle höja ämnesomsättningen, så jag vet inte vad man ska tro.

mikaelj
2009-04-21, 22:07
Jag har läst tillräckligt många studier som visar att det höjer den, och ihop med att jag blir svettig och får hjärtklappning tar jag som att det gör något.

Sedan hur mycket det påverkar fettförbränning och viktminskning är en helt annan sak!

Billybilly
2009-04-21, 22:22
Jag vågar inte säga något om det, vet tillräckligt lite.

Men jag läste en studie sist igår, där det på kort sikt ökade fettoxidationen, men "adiposity" ändrades inte (betyder det fetma eller motsvarande?) men hur detta speglar sig i slutet, vet jag inte.

Finns det något svar på att MTC fett påverkar fettförbränning och en viktnedgång positivit? Förutom den studien som King Grub postade för ett tag sedan?