handdator

Visa fullständig version : 6 mål om dagen??

Christyle
2009-04-21, 13:28
Hejsan alla glada kost galningar där ute=)

Många tjatar om att dem under deffen är hungriga hela tiden & att dem behöver hjälp och visa säger att man ska äta 6mål om dagen i små portioner

Men när jag började deffa tänkte jag att den första veckan var ganska jobbig men nu så är det inga problem jag har vant mig o håller mig sysselsatt och magsäcken har nog minskat o allt det där men min fråga lyder: Jag äter ju bara 3 portioner och blir mätt o det är inga stora portioner så jag hoppas att jag inte gör nåt fel nu jag hoppas att jag gör rätt iaf. jag e så kass på räkna kcal o sånt men så här ser min kost ut typ:

T.e.x
Frukost: Havregrynsgröt med lite mjölk i med 2grova mackor skinka & ost inget smör. eller havregryn bara 2 ägg

efter gymet ungefär Lunch tid: 1 burk tonfisk 2 knäckemackor med makrill i tomatsås

efter Thaiboxningen Middag/Kvällsmat sista måltiden: Fullkornspasta med köttfärsås eller t.e.x ris med grillad kyckling sweet chili sås 1 portion.

Jag tycker att jag skött mig riktigt bra iaf o jag har sett att många inte kan kontrollera hunger o blir lite rädd över att jag klarar mig bra på dessa 3måltider o tänker e jag mänsklig? eller ska jag va stolt? så jag skulle vilja ha ett svar & hoppas att jag inte behöver oroa mig tack.

PS. jag brukar dricka kaffe/Te ibland på kvällarna men det påverkar inte deffen hoppas jag

King Grub
2009-04-21, 13:32
Det spelar ingen roll hur många mål du delar upp kaloriintaget på.

Billybilly
2009-04-21, 13:38
Det spelar ingen roll hur många mål du delar upp kaloriintaget på.

Du länkade till den här artikeln, minns inte precis när.
http://www.duo.uio.no/publ/basalfag/2008/71651/Thexeffectxofxmealxfrequencyxonxbodyxcompositionxd uringxxx..pdf

Skulle 3 mål om dagen, under en deff, möjligtvis minska proteinnedbrytning, eller hjälpa till att bibehålla mer muskelmassa?

Ifall det möjligtvis var "effektivare", under uppbyggnadsfasen?

King Grub
2009-04-21, 13:39
Den där studien rör överätning med 1200 KJ per dag, inte deff.

Christyle
2009-04-21, 13:42
AHh okej men då förstår jag

Billybilly
2009-04-21, 13:45
Den där studien rör överätning med 1200 KJ per dag, inte deff.

Så tre större eller sex mindre måltider, har ingen påverkan på muskelförlusten under deff?

King Grub
2009-04-21, 14:06
Det har inte gjorts några sådana jämförande studier där deltagarna varit styrketränande som "deffat". Det finns inte några belägg för påståenden att det skulle vara varken åt det ena eller det andra hållet.

Antonz2
2009-04-21, 14:10
vet att det är kalori in minus ut och så. Så det spelar ingen roll hur du delar upp målen. Men, har för mig jag läst att kroppen endast kan ta upp 20g protein åt gången, stämmer det? Då bör man väl egentligen dela upp det totala proteinintaget över dagen?

King Grub
2009-04-21, 14:11
Men, har för mig jag läst att kroppen endast kan ta upp 20g protein åt gången, stämmer det?

Nej. Du tar upp (nästan) allt protein du äter. Tarmens upptag är långsamt. Äter du mer protein i ett mål, tar det bara längre tid att tas upp.

Man hittar bara spår av protein i en persons avföring, oavsett hur han delat upp födointaget.

Billybilly
2009-04-21, 14:31
Okej, tack för information, King Grub.

Oxideras inte protein ifall man tar över, minns inte siffran, (20gram?) enbart proteinintag vid styrketräning, eller har jag fått detta helt om bakfoten?

mikaelj
2009-04-21, 14:36
Du tänker kanske på maximala vassleupptaget efter belastning som brukar anges till 20g?

King Grub
2009-04-21, 14:39
Att protein oxiderar är inget fel eller något som skall åtgärdas. Majoriteten av proteinet man äter oxiderar alltid. Äter man 200 gram protein per dag blir det inte 200 gram muskelprotein av det. Det har inte med upptag att göra.

Billybilly
2009-04-21, 14:52
Du tänker kanske på maximala vassleupptaget efter belastning som brukar anges till 20g?

Det är möjligt, skumläste någon artikel eller studie för ett tag sedan, men det kanske är helt fel, vet inte. ;)

Att protein oxiderar är inget fel eller något som skall åtgärdas. Majoriteten av proteinet man äter oxiderar alltid. Äter man 200 gram protein per dag blir det inte 200 gram muskelprotein av det. Det har inte med upptag att göra.

Antar att det här är genetiskt och högst individuellt och varierar utifrån träningsform och mängd, men finns det någon siffra för hur mycket protein som blir muskelprotein? :/

Sniggel
2009-04-22, 00:09
En riktigt bra dag kanske du har brutit ner 240g och byggt in 250g (eller om 140 vs 150 är mer realistiskt, kommer ej ihåg). Dvs +10 gram. Det är i alla fall siffror jag har hört.
10 gram om dagen blir 3650g på ett år, vilket i muskelmassa kanske är 11-12 kg?

King Grub
2009-04-22, 08:49
Det är väldigt svårkvantifierbart, och ödet för individuella aminosyror från kosten är inte klarlagt. Av dom där 250 grammen muskelprotein som Sniggel nämner kan byggas in som muskelprotein, kommer inte allt, eller ens majoriteten, från aminosyror från kosten, utan från kroppseget nedbrutet muskelprotein som återanvänds i proteinomsättningen.

Intag av aminosyror, höga nivåer av aminosyror i blodet, sänder signaler till att muskelprotein skall nybildas, men det måste inte vara just aminosyrorna som sänder signalerna som slutar som muskelprotein. Dom kan oxidera till energi, men ändå göra sitt muskeluppbyggande jobb genom att sända signaler som får andra aminosyror att byggas in som muskelprotein.

NCoE
2009-04-22, 13:14
Nej. Du tar upp (nästan) allt protein du äter. Tarmens upptag är långsamt. Äter du mer protein i ett mål, tar det bara längre tid att tas upp.

Man hittar bara spår av protein i en persons avföring, oavsett hur han delat upp födointaget.

Varför vill man då dricka kaseinbaserade proteindrinkar framför vasslebaserade inför nattsömnen?

Det ter ju sig helt onödigt om tarmen ändå sparar på intaget protein tills det är redo att tas upp.

Eddie Vedder
2009-04-22, 13:16
Det ter ju sig helt onödigt om tarmen ändå sparar på intaget protein tills det är redo att tas upp.

Det är ju inte så att aminosyrorna ställer sig på kö utanför tarmen och väntar på att bli insläppta.;)

Det King Grub skriver handlar ju om tiden det tar för ALLT protein att absorberas. Ju mer man äter desto längre tid innan det sista från den måltiden tagits upp helt enkelt.

Men det pågår ju kontinuerligt.

NCoE
2009-04-22, 13:38
Det är ju inte så att aminosyrorna ställer sig på kö utanför tarmen och väntar på att bli insläppta.;)

Det King Grub skriver handlar ju om tiden det tar för ALLT protein att absorberas. Ju mer man äter desto längre tid innan det sista från den måltiden tagits upp helt enkelt.

Men det pågår ju kontinuerligt.

Okej så kroppen kan tillgodogöra sig all protein man stoppar i sig, men kasein är att föredra därför att flödet av upptaget protein ut i bloder sker under en längre tid?

Om det är sant, borde påståendet att 3 måltider är lika bra som 6 måltider endast vara sant om ingen av våra normala proteinkällor vid dubbel dos (från 6 mål till 3) tas upp av tarmen på kortare tid än 8h (3 måltider spritt på 16 vakna timmar).

Är det så?

Sniggel
2009-04-22, 15:22
Okej så kroppen kan tillgodogöra sig all protein man stoppar i sig, men kasein är att föredra därför att flödet av upptaget protein ut i bloder sker under en längre tid?

Om det är sant, borde påståendet att 3 måltider är lika bra som 6 måltider endast vara sant om ingen av våra normala proteinkällor vid dubbel dos (från 6 mål till 3) tas upp av tarmen på kortare tid än 8h (3 måltider spritt på 16 vakna timmar).

Är det så?

Det är inte nödvändigtvis en fördel att ha konstant tillgång till aminosyror (med ursprung från kosten) i kroppen. Finns studier som visar att proteinsyntesen inte kan stimuleras högt, obegränsat många gånger. EAA i kosttillskottform ger t ex bäst effekt vid fasta, och då innebär det ju förmodligen att man inte har haft tillgång till aminosyror (med ursprung från kosten) innan före man tar EAA.
Har du tagit exempelvis ett kaseinprotein (eller en proteinrik måltid) någon/några timmar innan du intar EAA (så att aminosyror från kosten fortfarande cirkulerar) är det inte säkert att proteinsyntesen stimuleras lika mycket.

Av vad jag läst (mestadels från the protein book av lyle mcdonald) så verkar det inte vara en fördel att ha konstant inflöde av aminosyror (och det har jag läst här på kolo också) utan det kan skifta mellan snabbt tillflöde, inget tillflöde, inget tillflöde, långsamt tillflöde (givetvis finns det alltid aminosyror att tillgå pga den konstanta proteinnedbrytningen) och det finns inget som säger att det ena är bättre än det andra så länge proteinintaget är tillräckligt under en dygnsperiod och man inte följer någon extremdiet, såsom att leva enbart på vassledrinkar som proteinkälla.

edit: givetvis verkar det ju finnas en vits med näringstiming kring träning för extra effekt ifall nån vill påpeka detta