Visa fullständig version : Redskapsfråga, skivstång
KaptenKnäsvag
2009-04-21, 12:05
Vanligtvis brukar skivstänger komma i sorten av 20-kg av varierande kvalitet. Men vanligt annars är 7-kg stänger, de som brukar ingå i hemmagym.
Jag är nyfiken över dessa stängers kapacitet, i runda svängar? Går det att lasta på 160 på dessa, eller lär de skita sig då? Har bänkat lite med 95 kg på stången i fråga, och det kändes rätt stabilt, men jag vill veta vad ni tror om att lägga på ytterligare ~60 kg, eller lär den böjas?
kungconny
2009-04-21, 13:50
jag tror att det största problemet är att man inte kan lasta av vikterna. tex. om man har en 25kg kaka på vardera sida och sedan tar av en så välter stången till sidan där kakan är kvar.
den borde nog hålla för att bänka +100 fast den kanske böjer sig.
enstorochstark
2009-04-21, 13:58
Vi har ett litet källargym i området med en stång på 7-10 kg och den har klarat av både 200 i böj och 230 (eller i det området) i mark utan att gå sönder: den böjer sig något fruktansvärt dock och dessutom blir det väldigt svårt att fästa viktklämmorna, så det gäller att göra ettor i marken och hålla balansen i knäböj. :D
kungconny... been there, done that. Hävstångsprincipen funkar inte lika bra på de där korta, smala rackarns stängerna! :D
Att du vågar lassa på 200 kilo på en sådan stång, de kan ju vara av väldigt varierande kvalité. Vad tror du händer om stången knäcks?
MEGA_MAN
2009-04-21, 14:36
Beror till stor del vad det är för stång... En 99kr stång från Rusta eller liknande håller nog inte för så mycket, men sålänge den inte är ihopjängad på mitten så skall det inte vara någon större säkerhetsrisk. Det som dock kan hända är att den böjer sig då det inte är något bra fjäderstål i stången.
Jag har själv en gammal Eleikostång med skolvikter hemma vilken klarar många kilon, men det skiljer även här beroende på vad stängerna är tillverkade för.
Det är bättre om stången är för mjuk än för hård. Är den mjuk så böjs den ihop ganska kontrollerat och de flesta inser att den är för tungt lastad, är den för hård så ser den ut att hålla för att sen gå tvärt av.
Jag skulle aldrig överlasta en skivstång och jag tvivlar också på att jag skulle gå i närheten av maxlasten, det är helt enkelt inte värt att chansa då skadorna som kan uppstå är ganska allvarliga.
KaptenKnäsvag
2009-04-21, 16:21
Tack för all respons
Har någon lyckats paja en stång? (någon som vill skriva om det dvs)
enstorochstark
2009-04-21, 16:40
Att du vågar lassa på 200 kilo på en sådan stång, de kan ju vara av väldigt varierande kvalité. Vad tror du händer om stången knäcks?
Vikterna landar på min tå? Skämt åsido, visst kanske det inte var optimalt, men ingen stång och ingen rygg gick av och numer tränar ingen utav oss med sådan utrustning. :thumbup:
von huff
2009-04-21, 16:43
Har själv en 25mm stång pch har nog lastat den med 125kg som mest men har ingen aning hur mycket de håller men mycket mer än 130 skulle jag inte våga träna med
Tack för all respons
Ja, det hände på OS eller VM i tyngdlyftning då stången small och slet upp halsen eller hur det var så lyftaren dog. Mitt i frivändningen tror jag, skrevs om det här vill jag minnas.
Det finns äldre, något grövre och kortare stänger från 50 talet och bakåt, har några själv, som känns hållbarare än de gängade 100kgs stänger man kan köpa i sportaffäreerna nu. De böjer sig ofta vid 120, 150 kg. Gränsen ligger nog vid 100 om man vill känna sig säker, även om jag överskridit många gånger.
Har även en IHÅLIG stång, som ett rör, hittat i England som håller förvånansvärt bra men man känner när den börjar ge vika, runt 120kg.
Tack för all respons
Sök, jag har för mig om att jag läst här om någon som knäckte en stång i knäböj och fick ganska allvarliga skador, betydde slutet för styrkelyftkarriären i alla fall.
KaptenKnäsvag
2009-04-21, 17:20
Ja, det hände på OS eller VM i tyngdlyftning då stången small och slet upp halsen eller hur det var så lyftaren dog. Mitt i frivändningen tror jag, skrevs om det här vill jag minnas.
Det är något liknande jag är rädd för, ska nämnligen köra lite pushpress med den oxå. Inte så att jag har på 160 kg då, men den utsätts för lite mer tryck av en frivändning än en bänkpress lastad med 94 kg...
Tommy Neselius (ASK Eskilstuna) råkade ut för en riktigt otäck olycka när stången gick av i knäböj. Sköt bägge knäna om jag inte missminner mig.
Fabrikatet var inte Eleiko/Leoko iaf.
/the_PL_man
Det tidigare nämnda exemplet om en OL-kille som dog är dessvärre sant. Det var någon sent 60-tal och en rysk lyftare skulle köra stöt på nytt PR under träning. Efter det andra momentet i frivändningen när stången passerar knäna så bröts den rakt av på mitten, i det skedet färdas stången i flera meter per sekund och i och med att det var ett PR så var det troligtvis över 200 kg på stången. Den vikten i så hög fart hade sådan kraft att stångens nu vassa del där den hade brutits itu skar rakt genom hans adamsäpple ända upp till bihålan. Han dog nästan ögonblickligen.
...
Tommy körde med en Puunti (stavning?) som gick av med 320-330 kg lastat. karriären var dock inte över och han har tagit ett SM-guld efter det.
Nu är han iofs trasig igen :D , den här gången i en axel/biceps efter lag-SM för tre år sedan.
CrazyJoeDavola
2009-04-21, 18:16
Köp en riktig stång istället. Så mycket kostar de inte om man tänker på att man kan använda den livet ut.
KaptenKnäsvag
2009-04-21, 20:51
Köp en riktig stång istället. Så mycket kostar de inte om man tänker på att man kan använda den livet ut.
Det är inte min : )
Använder den ibland dock
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.