handdator

Visa fullständig version : Sysslar jag med självsvält?

NiCrue
2009-04-21, 10:33
Hej kära koloniter!

Egentligen borde jag inte behöva posta det här inlägget. Jag har läst deffguiden till fördärve. Jag läser ständigt artiklar om kost och träning och inbillar mig att jag har "koll" på vad som är hälsosamt och vad som inte är full lika hälsosamt. Denna vetskap förhindrar mig dock inte från att ständigt gå mot den lära som jag själv väljer att lära ut till andra människor.

Därför behöver jag er hjälp, eller rättare sagt, jag vill ha era synpunkter på mitt kostschema (som jag befarar kanske är helt åt h-vete).

Matschema

Havregryn 100g – 360 kcal, K 59 P 13 F 7
Banan 90g – 85 kcal K 20 P 1 F 0
Mjölk 2dl – 95 kcal K 10 P 7 F 3
Proteinpulver 25g – 96 kcal K 1,2 P 20 F 1,7

Proteinpulver 25g - 96 kcal K 1,2 P 20 F 1,7
Mjölk 2dl - 95 kcal K 10 P 7 F 3
Morot 45g – 20 kcal K 4 P 0 F 0

EAA 10g 39 kcal K 0 P 9,5 F 0
EAA 6g 23 kcal k 0 P 6 f 0

Tonfisk 150g – 165 kcal K 0 P 37 F 2
Broccoli/wokgrönsaker 250g – 80 kcal K 11 P 8 F 1
Sojabönor 80g – 95 kcal K 4,5 P 8,8 F 4
Dressing 30g – 90 kcal K 5 P 1 F 8

Proteinpulver 25g - 96 kcal K 1,2 P 20 F 1,7

Jordnötter 40g – 250 kcal K 4 P 11 F 20
Kesella 250g – 190 kcal K 9 P 32 F 3

TOTAL:
Kcal: 1875
K 140 P 201 F 56, 1

Jag får alltså i mig runt 1900 kcal per dag.
Efter noga uträknande har jag, pga min aktivitetsnivå (1.6 alt. 1,7), räknat ut att jag bör få i mig ca. 3000 - 3200 kcal/dag.
Vilket vid deff borde innebära ca. 2500kcal.

Jag bör kanske understryka att jag är 1.85 och väger runt 80-78 kg (om jag ska tro vågen igår - vilket jag antagligen ska - så har jag gått ned till 76 kg).

Så, nu till den slutgiltiga domen - svälter jag mig själv? Bör jag utöka mitt energiintag? Om ja, vilket intag borde jag isf att öka?

Mvh,

NiCrue

z_bumbi
2009-04-21, 10:43
Hur snabbt går du ner i vikt?
Hur mycket tränar du?

King Grub
2009-04-21, 10:44
Nära 2000 kcal per dygn är inte svält. Men du ökar risken för muskelförlust och kraftigare sänkning av ämnesomsättningen vid ett större underskott.

Sniggel
2009-04-21, 11:49
Som sagt, det beror på hur snabbt du går ner. Är din våg pålitlig?
Du kan ha förlorat mycket vätska nu i början (om du precis börjat).
Uträkningar kanman itne lita på till 100%, individuella skillnader påverkar.
Hur stort underskott du ligger på kan du beräkna säkrast genom att räkna kalorier in samt hur snabbt du går ner i vikt. Det bör dock ha gått ungefär en månad med daglig koll för att få en hyfsat noggran uträkning, där man inte räknar första veckan (pga vätskebortfall).
Ligger du på ett väldigt stort underskott kan det märkas snabbare än så, 2-3 kg första veckan och ytterligare 1-1½ kg i veckan och du har förmodligen ett stort underskott (1000-1500).

Kischen
2009-04-21, 12:06
Jag låg på 1400 kcal vanliga dagar och 1600 på träningsdagar under 4 veckor för några år sedan, det var ingen hit. Gick ner drygt ett kilo i veckan men orkade nada, bara gå ner och handla var jobbigt.

Flexipop
2009-04-21, 12:09
Jag tycker inte att 1900 kcal vid din längd och vikt är svält. Under 1500 kcal kanske det börjar bli för lite. Jag är 173cm väger 78kg och ligger på 1500 -1800 kcal/dag utan några större problem.

ThisIsTheOne
2009-04-21, 13:48
Jag tycker inte att 1900 kcal vid din längd och vikt är svält. Under 1500 kcal kanske det börjar bli för lite. Jag är 173cm väger 78kg och ligger på 1500 -1800 kcal/dag utan några större problem.

Jag låg på 1600-1900 kcal och har gått från 90 till 83,5 kilo under perioden 1 mars - 21 april. Det har fungerat bra utan några större muskeltapp. Det TS får i sig kan knappast kallas för svält.

NiCrue
2009-04-21, 13:55
Hur snabbt går du ner i vikt?
Hur mycket tränar du?

Jag styrketränar à 45 min fem dagar i veckan, går morgonpromenad à 50 min varje morgon och slänger in ett och annat cykel/löppass (45 min, högt tempo) en till två gånger i veckan.

Nära 2000 kcal per dygn är inte svält. Men du ökar risken för muskelförlust och kraftigare sänkning av ämnesomsättningen vid ett större underskott.

Nej, men i min utträkning av mitt matschema har jag ju inte räknat med min energiförbrukning i form av styrketräning och morgonpromenad. Jag borde väl göra av med minst 500 kcal när jag styrketränar 45min och promenerar i 50min?

Som sagt, det beror på hur snabbt du går ner. Är din våg pålitlig?
Du kan ha förlorat mycket vätska nu i början (om du precis börjat).
Uträkningar kanman itne lita på till 100%, individuella skillnader påverkar.
Hur stort underskott du ligger på kan du beräkna säkrast genom att räkna kalorier in samt hur snabbt du går ner i vikt. Det bör dock ha gått ungefär en månad med daglig koll för att få en hyfsat noggran uträkning, där man inte räknar första veckan (pga vätskebortfall).
Ligger du på ett väldigt stort underskott kan det märkas snabbare än så, 2-3 kg första veckan och ytterligare 1-1½ kg i veckan och du har förmodligen ett stort underskott (1000-1500).

Vågen är pålitlig. Dock är inte min vikt alltid pålitlig då jag väger mig efter varje träningspass - beroende på hur mycket jag druckit etc. så visar den naturligtvis olika. Däremot har jag lagt märke till att jag vid senaste vägningen var nere vid låga 76 kg. För en - två veckor sedan låg jag stadigt vid 80-81kg.

Nej, men som sagt, 1900kcal minus min dagliga träning - vilket borde landa på ca. 1500kcal(?)

Jag låg på 1600-1900 kcal och har gått från 90 till 83,5 kilo under perioden 1 mars - 21 april. Det har fungerat bra utan några större muskeltapp. Det TS får i sig kan knappast kallas för svält.

Nej, svält är naturligtvis en överdrift från min sida. Om det har uppfattats som om att jag på allvar har hävdat att jag svälter mig själv så får jag be om ursäkt.

ThisIsTheOne
2009-04-21, 14:09
Nej, svält är naturligtvis en överdrift från min sida. Om det har uppfattats som om att jag på allvar har hävdat att jag svälter mig själv så får jag be om ursäkt.

Jag förstod att det inte var bokstavligt. Vad jag menade var att jag inte upplevde några problem (stor muskelförlust) i en liknande situation.

Sniggel
2009-04-21, 14:52
Vågen är pålitlig. Dock är inte min vikt alltid pålitlig då jag väger mig efter varje träningspass - beroende på hur mycket jag druckit etc. så visar den naturligtvis olika. Däremot har jag lagt märke till att jag vid senaste vägningen var nere vid låga 76 kg. För en - två veckor sedan låg jag stadigt vid 80-81kg.

Ok, ja det kan vara svårt att veta hur mycket du egentligen tappat, om vätskenivåerna fluktuerar mycket.
Jag tappade själv 2 kg första veckan på min nuvarande diet, sen nåt halvt kilo till någon dag senare, sen gick det upp och stod stilla i princip i en vecka. Senaste veckan har jag tappat 1 kg så det är svårt att utläsa exakt hur mycket man tappar förrän det gått en längre period.

Fortsätt väga dig och se om du om en vecka väger runt 75, då skulle jag gissa på att det går aningen fort. Men det kan lika gärna vara så att du väger runt 77 nästa vecka trots att du inte gjort några ändringar och då kanske din takt är ok.
En annan sak att titta på är din ork och ifall du tappar mycket styrka, det kan ge en fingervisning på om det går för fort eller ej. Givetvis får man räkna med viss prestationsminskning men det är bra om man kan hålla en takt som gör att styrkeförsämringen blir försumbar (och om man gör det riktigt bra och har rätt förutsättningar för det, lyckas öka styrkan).

Bahir
2009-04-21, 15:35
Det låter som om du äter mycket mer än mig, och jag har inte förlorat särskilt mycket vikt. Jag käkar kanske 60 gram havegryn, 0.5 liter mjölk, 6 ägg (ca 57 g styck), lite olja (oliv/raps) för att steka i (grovt uppskattat totalt 30 gram eller så)250 gram keso, plus 30-60 gram genomsnittligt vassleproteinpulver. Jag har ingen aning om hur många kalorier det rör sig om totalt, men jag gissar att det är mycket mindre än vad du äter.

kolle
2009-04-21, 15:45
Det låter som om du äter mycket mer än mig, och jag har inte förlorat särskilt mycket vikt. Jag käkar kanske 60 gram havegryn, 0.5 liter mjölk, 6 ägg (ca 57 g styck), lite olja (oliv/raps) för att steka i (grovt uppskattat totalt 30 gram eller så)250 gram keso, plus 30-60 gram genomsnittligt vassleproteinpulver. Jag har ingen aning om hur många kalorier det rör sig om totalt, men jag gissar att det är mycket mindre än vad du äter.

Är det allt du äter på en hel dag?

Såvida du inte är runt 140 cm lång och väger 40 kilo så är det där alldeles för lite!

Räkna ut din aktivetetsfaktor och hur många kcal du får i dig per dag.

Skulle tro att det där är runt 1000 kcal och det håller inte om du vill genomföra en "bra" viktnedgång.

Bahir
2009-04-21, 15:51
Är det allt du äter på en hel dag?

Såvida du inte är runt 140 cm lång och väger 40 kilo så är det där alldeles för lite!

Räkna ut din aktivetetsfaktor och hur många kcal du får i dig per dag.

Skulle tro att det där är runt 1000 kcal och det håller inte om du vill genomföra en "bra" viktnedgång.

Du har antagligen rätt, men det skumma är ju att jag inte tappat särskilt mycket vikt sedan jag började med denna diet för drygt en månad sedan. Inte särskilt mycket skillnad på magfettet heller.

944RS
2009-04-21, 15:59
Är snarare 1500+ kcal

NiCrue
2009-04-21, 17:13
Ok, ja det kan vara svårt att veta hur mycket du egentligen tappat, om vätskenivåerna fluktuerar mycket.
Jag tappade själv 2 kg första veckan på min nuvarande diet, sen nåt halvt kilo till någon dag senare, sen gick det upp och stod stilla i princip i en vecka. Senaste veckan har jag tappat 1 kg så det är svårt att utläsa exakt hur mycket man tappar förrän det gått en längre period.

Fortsätt väga dig och se om du om en vecka väger runt 75, då skulle jag gissa på att det går aningen fort. Men det kan lika gärna vara så att du väger runt 77 nästa vecka trots att du inte gjort några ändringar och då kanske din takt är ok.
En annan sak att titta på är din ork och ifall du tappar mycket styrka, det kan ge en fingervisning på om det går för fort eller ej. Givetvis får man räkna med viss prestationsminskning men det är bra om man kan hålla en takt som gör att styrkeförsämringen blir försumbar (och om man gör det riktigt bra och har rätt förutsättningar för det, lyckas öka styrkan).

Kan nämna att jag vid dagens vägning vägde in på 77,8 kg! Och precis som du säger har jag inte gjort några ändringar i mitt matschema.

Hur som helst så vill ja tacka och bocka för alla svar. Jag väljer att fortsätta äta som jag har anfört här ovan. Resultaten har nämligen börjat komma riktigt bra - magrutorna syns bättre än någonsin :thumbup:

Men som sagt, tack tack! *cupid*