Logga in

Visa fullständig version : Jobb inom området inbyggda system

Janitorr
2009-04-20, 18:13
Hej

Tänkte be om lite jobbtips/råd.

Min bakgrund först:

Har en tek. kand. i elektroteknik. (2006)
Gillade mest att programmera (hårdvarunära) mikrokontrollers i skolan.
Är rätt dålig/ointresserad av hårdvarukonstruktion.
Kan en del C och assembler programmering, speciellt för 8-bitars mikrokontrollers.
Kan en del om DSP. Kan dock inget om realtids OS o sånt.
Kan heller inget om VHDL eller annan FPGA-programmering.
Jag har sen examen, varit arbetssökande i ett år, haft ett jobb som testutvecklare(bara hårdvara) i ett år, och arbetar nu som konsult(rookie) inom inbyggda system(sen aug -08).

-------------------------------------------------------------------

Jag vill egentligen komma bort från hårdvarukonstruktions-biten. Dock är det nog inte riktigt möjligt på mitt nuvarande jobb. Jag är ju ganska grön så mina superiors vill nog att jag ska få känna på lite allt möjligt.
Jag känner dock att jag mer o mer vill sitta med utveckling av mjukvara bara...speciellt de dagar jag får sitta med hårdvara.

Då jag har en elektroteknisk bakgrund så är mina programmeringskunskaper inte att jämföra med nån som har en datateknisk bakgrund (generellt alltså).
Dock förmodligen bättre förståelse/kunskap inom hårdvara (generellt här också).

Kan jag jobba bara med hårdvarunära programmering av mikrokontrollers, med de kunskaper jag har.. jag menar finns det sådana typer av jobb? Eller behöver jag plugga mer? Jag är medveten om att lite hårdvara blir det ju alltid.
Hur ser det ut egentligen? Skulle gärna vilja veta om nån har erfarenhet av det här.

The_RobRoy
2009-04-20, 20:37
Du får väl läsa på lite programmering på fritiden..

ulfalf
2009-04-20, 21:19
Jobba så länge du har jobb se till att bygga upp ett bra CV. Man kan ju faktiskt lära sig saker även fast man inte går i skolan. Ett välfyllt CV är alltid bättre än en massa högskolepoäng med tillhörande csnlån. Själv är jag konsult inom inbyggda system men får nu i dessa dåliga tider jobba med adaprogrammering istället. Inte så pjåkigt om man jämför med att vara arbetslös.

jakke
2009-04-20, 21:53
inbyggda system ger 17 träffar på monster...