handdator

Visa fullständig version : träningsmängd under kommande deff

aelgen
2009-04-20, 17:23
Tjo

Sitter och grubblar lite över min kommande deff som dras igång när jag blir frisk :(

För tillfället kör jag halvkropp 4 ggr i veckan med 2 lätta (10-12 reps) och 2 tunga (5-7 reps) pass i veckan och detta har jag kört under min bulk. Har tränat måndag tisdag, vila onsdag, sen torsdag fredag och vila lördag söndag.

Jag gillar upplägget skarpt men lurar på om det kan blir lite för mycket under en deff, framförallt eftersom jag inte får i mig så mycket kolhydrater förrän 1.5 timma efter passet. Funderar på att fortsätta men kanske bara dra ner volymen till 2-3 set per övning istället för nuvarande 3-4.

Vad tror ni? Syftet är ju så klart att bevara så mycket muskelmassa som möjligt.

Tack :D

kimpaa88
2009-04-20, 17:39
Träna som du vill växa under deff också, så kör jag iaf. Alltså bör styrketräningen vara ungefär densamma som under bulk om du vill behålla så mycket muskelmassa som möjligt.

aelgen
2009-04-20, 17:48
Nja, träna som under bulk där kroppen har tillgång till "oändligt" med energi för återhämtning och träna likadant under deff där kroppen har tillgång till mindre energi än den behöver för att klara ett dygn så känns det inte som något optimalt upplägg om man vill undvika överträning och kontraproduktivitet. Men tack för tipset :D

kimpaa88
2009-04-20, 17:53
Vad jag har läst så bör man träna hård styrketräning under deff också. Får väl vänta tills någon kommer med ett bättre svar ;)

Kischen
2009-04-20, 17:53
Jag kör vidare som vanligt, i den mån jag kan. Skippar dom där extrasetten man alltid kör för att det är kul typ.

aelgen
2009-04-20, 17:58
Kischen - något åt det hållet jag tänkte.
Kimpa - Hård i intensitet (vikterna på stången), lägre i volym (mängden set/reps).

944RS
2009-04-20, 18:00
Nja, träna som under bulk där kroppen har tillgång till "oändligt" med energi för återhämtning och träna likadant under deff där kroppen har tillgång till mindre energi än den behöver för att klara ett dygn så känns det inte som något optimalt upplägg om man vill undvika överträning och kontraproduktivitet. Men tack för tipset :D

Låter som du redan bestämt dig för att träna mindre??

Varför får du inte i dig något förrän efter 1,5 timme?

aelgen
2009-04-20, 18:09
Lång resväg, och vill undvika att fylla kalorie utrymme med malto eller dyl. Tar iofs en protein drink direkt efter passet. Det är väl just bristen på kolhydrater snabbt efter passet som får mig att vilja dra ner på volymen lite nästa dag, eftersom kroppen kanske inte hunnit återhämta sig helt. Får testa och se. Är sjukt nu så då ligger man bara och tänker fram och tillbaks hur man ska göra. Så jävla seeegt :(

944RS
2009-04-20, 18:16
Inte för att jag vet hur stor ryggsäck/träningsbag du har, men har du inte plats för en frukt/brödbit?

Men som du sa, det är bara att testa och se!

Flexipop
2009-04-20, 19:09
Varför inte käka lite kolhydrater runt träningspasset då?