LadyG
2009-04-20, 14:08
Testade en ny grej för inte så länge sedan, rök på flaska. Hur gott som helst! Använde det i det här receptet, en variant på ugnsrostade rotsaker som jag normalt gör till t ex fläskfilé.
Kycklingen:
1 st kyckling
1 msk majsolja
2 tsk liquid smoke
1 tsk salt
2 tsk paprikapulver, starkt
2 msk olivolja
Grönsaker:
6 st potatis, medelstora
2 st morötter
1 st broccolistånd
0,5 st blomkålshuvud
1 st rödlök
2 msk olivolja
1 tsk salt
Gör så här
1. Skölj kycklingen och torka med hushållspapper. Dela kycklingen i delar. (Man kan även välja kycklingbröst, dela dem då inte alls om det är små bröst eller 1-2 gånger på sin höjd om det är stora bröst)
2. Blanda olja, paprikapulver och liquid smoke i en liten skål och pensla kycklingen på både ut- och in sidan. 8Pensla på rikligt av blandningen.)
3. Olja en långpanna eller form lätt och lägg i kycklingdelarna.
4. Skölj, skala och dela potatisen i klyftor. Skala och skär morötterna i tjocka skivor. Skölj broccoli och blomkål och dela dem i mindre buketter. Skala och klyfta löken. Blanda grönsakerna med olja och salt i en bunke.
5. Fördela grönsakerna runt kycklingen. Stek mitt i ugnen i 30-40 min i 225 grader. Kycklingen är klar när köttsaften är genomskinlig och klar när du petar med provnålen.
Så gott att det nästan är skrämmande :D
Kycklingen:
1 st kyckling
1 msk majsolja
2 tsk liquid smoke
1 tsk salt
2 tsk paprikapulver, starkt
2 msk olivolja
Grönsaker:
6 st potatis, medelstora
2 st morötter
1 st broccolistånd
0,5 st blomkålshuvud
1 st rödlök
2 msk olivolja
1 tsk salt
Gör så här
1. Skölj kycklingen och torka med hushållspapper. Dela kycklingen i delar. (Man kan även välja kycklingbröst, dela dem då inte alls om det är små bröst eller 1-2 gånger på sin höjd om det är stora bröst)
2. Blanda olja, paprikapulver och liquid smoke i en liten skål och pensla kycklingen på både ut- och in sidan. 8Pensla på rikligt av blandningen.)
3. Olja en långpanna eller form lätt och lägg i kycklingdelarna.
4. Skölj, skala och dela potatisen i klyftor. Skala och skär morötterna i tjocka skivor. Skölj broccoli och blomkål och dela dem i mindre buketter. Skala och klyfta löken. Blanda grönsakerna med olja och salt i en bunke.
5. Fördela grönsakerna runt kycklingen. Stek mitt i ugnen i 30-40 min i 225 grader. Kycklingen är klar när köttsaften är genomskinlig och klar när du petar med provnålen.
Så gott att det nästan är skrämmande :D