handdator

Visa fullständig version : Rökig kyckling

LadyG
2009-04-20, 14:08
Testade en ny grej för inte så länge sedan, rök på flaska. Hur gott som helst! Använde det i det här receptet, en variant på ugnsrostade rotsaker som jag normalt gör till t ex fläskfilé.

Kycklingen:
1 st kyckling
1 msk majsolja
2 tsk liquid smoke
1 tsk salt
2 tsk paprikapulver, starkt
2 msk olivolja

Grönsaker:
6 st potatis, medelstora
2 st morötter
1 st broccolistånd
0,5 st blomkålshuvud
1 st rödlök
2 msk olivolja
1 tsk salt

Gör så här
1. Skölj kycklingen och torka med hushållspapper. Dela kycklingen i delar. (Man kan även välja kycklingbröst, dela dem då inte alls om det är små bröst eller 1-2 gånger på sin höjd om det är stora bröst)
2. Blanda olja, paprikapulver och liquid smoke i en liten skål och pensla kycklingen på både ut- och in sidan. 8Pensla på rikligt av blandningen.)
3. Olja en långpanna eller form lätt och lägg i kycklingdelarna.
4. Skölj, skala och dela potatisen i klyftor. Skala och skär morötterna i tjocka skivor. Skölj broccoli och blomkål och dela dem i mindre buketter. Skala och klyfta löken. Blanda grönsakerna med olja och salt i en bunke.
5. Fördela grönsakerna runt kycklingen. Stek mitt i ugnen i 30-40 min i 225 grader. Kycklingen är klar när köttsaften är genomskinlig och klar när du petar med provnålen.

Så gott att det nästan är skrämmande :D

agazza
2009-04-20, 14:09
Länk till detta liquid smoke?

LadyG
2009-04-20, 14:10
http://www.recepthjalpen.se/rokarom.html

Denna använder jag:
http://www.risbergimport.se/tryme/trymebutiker.html

agazza
2009-04-20, 14:15
Perfekt för att äta grillat i vinter :) tack för tipset.

LadyG
2009-04-20, 14:19
Perfekt för att äta grillat i vinter :) tack för tipset.

Ta inte för mycket bara, det luktar och smakar verkligen massor. Annars är det en perfekt krydda :)

mr ruhl
2009-04-20, 20:47
aldrig hört talas om det tidigare, ska provas om jag nu hittar det i "min" butik, en fråga, nu kanske jag gör bort mig om det är nåt som ska vara självklart men iaf: varför sköljer du kycklingen och torkar av den?

omnibus
2009-04-20, 20:49
Jag har dessvärre ledsnat på liquid smoke, använt det i minst fem år :(
Annars är det väldigt gott att ha i en skvätt när man gör hamburgare.

fishy
2009-04-20, 20:50
Ahh, liquid smoke är en trogen vän i köket :D

LadyG
2009-04-20, 21:00
aldrig hört talas om det tidigare, ska provas om jag nu hittar det i "min" butik, en fråga, nu kanske jag gör bort mig om det är nåt som ska vara självklart men iaf: varför sköljer du kycklingen och torkar av den?

Det känns fräschare att skölja av kycklingen, det kanske är helt onödigt men det är ungefär som att skölja äpplet innan man äter upp det. Torka av den gör jag för att bli av med överskottsvattnet, jag vill ha stekt kyckling och inte kokt :)

mr ruhl
2009-04-20, 22:04
Det känns fräschare att skölja av kycklingen, det kanske är helt onödigt men det är ungefär som att skölja äpplet innan man äter upp det. Torka av den gör jag för att bli av med överskottsvattnet, jag vill ha stekt kyckling och inte kokt :)

ja det är ju sant..tack för tipset..

LadyG
2009-04-21, 00:02
Glömde såsen, men det gjorde inget. Det var så gott ändå :D

bear.flowertwig
2009-04-21, 19:51
Förstår att den gick hem. Har testat en del grillsåser med "smokey hickory" och liknande. Funkar utmärkt.

LadyG
2009-04-21, 20:13
Förstår att den gick hem. Har testat en del grillsåser med "smokey hickory" och liknande. Funkar utmärkt.

Visst borde man kunna göra sin egen barbequeue-sås med liquid smoke som ingrediens och få till en bra smak? Rent spontant tänkte jag "grillfest" när jag kände smaken och doften :D

bear.flowertwig
2009-04-21, 20:28
Visst borde man kunna göra sin egen barbequeue-sås med liquid smoke som ingrediens och få till en bra smak? Rent spontant tänkte jag "grillfest" när jag kände smaken och doften :D

Utan tvekan. Olja, chilisauce, soya, riven lök, liquid smoke + kryddor borde bli en riktigt trevlig kombination.

LadyG
2009-04-21, 21:33
Utan tvekan. Olja, chilisauce, soya, riven lök, liquid smoke + kryddor borde bli en riktigt trevlig kombination.

Det låter som en bra kombination! Det måste jag experiemtera med härnäst, jag har en hel flaska kvar att leka med :D

Frillan
2009-04-23, 19:34
Har liquid smoke hemma.. använde det hela sommarn, asgott VAR det.. nu blir jag spyfärdig av bara namnet, har använt den för mycket : <