Visa fullständig version : Proteintillskott deff och insulin?
kimpaa88
2009-04-19, 23:01
Tja!
Har kollat runt lite på forumet, men inte hittat något direkt svar på detta, enligt mig;). Jag deffar för tillfället och dricker 3 st Star Nutrition Whey-100 drinkar om dagen som blandas med vatten. Det jag undrar är om det ger några större insulinpåslag som kan påverka min deff negativt, så att jag lägger på mig fett även fast jag ligger på kaloriunderskott? Hur illa är det egentligen med några proteindrinkar om dagen under deff? Är det verkligen möjligt att gå upp i vikt vid kaloriunderskott? :confused: :smash:
Jag skulle rekommendera Kassein Protein istället för vassle till mellanmål/kvällsmål då de tas upp långsammare men ta vassle efter din träning.
Så har jag fått veta att det är bra
Nu imon när ja börjar deffa så kmr ja köra med kasseinprotein till mellanmål.
Och jag tror inte du kan gå upp i vikt vid kaloriunderskott.
Hoppas jag inte svara fel på dina frågar är ej kunnig.
Svara bara så som jag har hört / fått veta.
kimpaa88
2009-04-19, 23:13
Tack för svaret! Surt att man just köpt hem 4kg whey 100. Sålänge det inte påverkar deffen märkbart så får det duga. :P
kalajset
2009-04-19, 23:19
1. Nej, det så kallade insulinpåslaget kommer ske, oundvikligt om du vill använda dig av vassleprotein, men det är precis som det ska vara och kommer inte påverka din deff negativt i sig.
2. Några proteindrinkar om dagen är i princip bara bara, förutsatt att du fortfarande ligger på ett kaloriunderskott. En riklig mängd protein per dag är högst önskvärd om du deffar, men det känner du säkert redan till i sak. Så länge man har utrymme för det i sin kaloribudget så finns det inte mycket negativt att säga om det.
(Vassle är som sagt ett protein som tas upp snabbare än t ex kasein, men det är inte så mycket man behöver bry sig om i praktiken, särskilt inte om man använder det "normalt", t ex före/efter träning, och sedan kanske en extradrink i samband med mat. Äter man normal mat till sänker man nämligen hastigheten på vassleprotein, blir betydligt långsammare för kroppen att ta upp).
3. Nej, förutsatt att du helt enkelt undrar om det är möjligt att "öka praktiskt i fettmängd" under ett kaloriunderskott. Däremot kan saker som t ex tillfälligt väldfyllda glykogendepåer få en att gå upp i vikt trots underskott, så även kreatin, och annat som binder vatten i kroppen. Men som sagt - svaret på frågan du söker är nej i grund och botten.
kimpaa88
2009-04-19, 23:24
1. Nej, det så kallade insulinpåslaget kommer ske, oundvikligt om du vill använda dig av vassleprotein, men det är precis som det ska vara och kommer inte påverka din deff negativt i sig.
2. Några proteindrinkar om dagen är i princip bara bara, förutsatt att du fortfarande ligger på ett kaloriunderskott. En riklig mängd protein per dag är högst önskvärd om du deffar, men det känner du säkert redan till i sak. Så länge man har utrymme för det i sin kaloribudget så finns det inte mycket negativt att säga om det.
(Vassle är som sagt ett protein som tas upp snabbare än t ex kasein, men det är inte så mycket man behöver bry sig om i praktiken, särskilt inte om man använder det "normalt", t ex före/efter träning, och sedan kanske en extradrink i samband med mat. Äter man normal mat till sänker man nämligen hastigheten på vassleprotein, blir betydligt långsammare för kroppen att ta upp).
3. Nej, förutsatt att du helt enkelt undrar om det är möjligt att "öka praktiskt i fettmängd" under ett kaloriunderskott. Däremot kan saker som t ex tillfälligt väldfyllda glykogendepåer få en att gå upp i vikt trots underskott, så även kreatin, och annat som binder vatten i kroppen. Men som sagt - svaret på frågan du söker är nej i grund och botten.
Tack så mycket! Precis vad jag ville veta. :thumbup:
Three pigs
2009-04-19, 23:28
Kan bekräfta det kalajset skrev om det känns ännu bättre ;)
kalajset
2009-04-19, 23:36
:cheers:
kimpaa88
2009-04-19, 23:48
Kan bekräfta det kalajset skrev om det känns ännu bättre ;)
:hbang:
Till kalajset utmärkta förklaringar vill jag tillägga en sak till punkt 1:
Insulin är ett livsvitigt hormon som används till mycket annat än att göra dig fett. Att insulinnivån ökar så mycket & snabbt av vassle beror helt enkelt på att det tas upp snabbt av kroppen. Ser man det som "insulin på grund av vassle" tittar man på det från fel håll, men skall snarare tänka sig "insulin tack vare vassle" (eller så).
Dessutom, om jag inte minns fel, har vassle i sig fettförbrännande egenskaper "trots" insulinhöjningen, vilket kasein å andra sidan inte har.
Scratch89
2009-04-20, 07:47
Pratar du positivt om insulin nu?
Använd du ditt whey -100 med gott samvete. Men behöver du verkligen 3st drinkar om dagen för att nå upp till ditt proteinbehov? De är smidiga att ta och man vet ganska exakt hur mycket man får i sig men de mättar oftast sämre. Vilket kan vara jobbigt under en diet.
Självklart en ekonomisk fråga men kan du inte köpa kaseinprotein oxå och kanske ta en sådan drink som mellanmål/kvällsdrink?
Pratar du positivt om insulin nu?
Njae, jag säger bara att det är livsvitigt. Om det ordet har en positiv laddning, eller vad det ens betyder, är en annan sak.
kimpaa88
2009-04-20, 10:51
Tack för alla svar. Bestämt mig för att byta ut åtminstone en av drinkarna mot något annat, jag får sluta vara så lat ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.