Visa fullständig version : Hur och när fettbränner jag bäst?
Lamewolf
2009-04-19, 20:44
Tjo tänkte kolla mer er här hur jag ska bli av med mina "love handles" och det överflödiga fettet på brösten och magen.
Ok bestämde mig i februari att försöka fixa 6-pack till sommaren och hittils har det väl inte gett det bästa resultat då jag inte ens vet hur jag ska göra för att uppnå detta =) men började i februari då jag vägde 83kg ( är btw 1.79 lång ) och använda hjulet och träna magen men hittils har jag fått 3-pack haha så att säga har inte jämna magmuskler så =) och väger 76kg nu =P men för att få bort detta underhudsfett om det nu är det som är envist är det visst konditionsträning som gäller? har ju magmusklerna men är fettet som täcker dom så ^^
så till frågan hur ska jag träna? menar är jogga bäst? köra hiit? och har t.e.x varit ute och sprungit nu ska man då käka nåt efter? efter styrketräning ska man det för att det inte ska ta energi från musklerna men nu är jag ute efter att gå ner i vikt bara så gör inge att förlora lite muskler samtidigt är redan för stor ( bredaxlad, stora bröst etc ) ja och ska man springa varje dag? lr ska man ha vilodagar också? och när är det bäst att springa? innan man käkat? efter? haha ja som ni märker jag helt borta om vad jag ska göra =) är tacksam för alla svar =)
deff-guiden.. snälla bara läs den. den finns där för en anledning.
sorry om jag verkar sur men där står verkligen _ALLT_ du behöver veta för att förlora underhudsfettet och inte bli av med en massa muskelmassa.
Lamewolf
2009-04-19, 21:15
hehe jo har läst den men fick inte svar på alla mina frågor ^^
Ganymedes
2009-04-19, 21:17
Du fick svar på de frågor som är värda att ställa. I princip. Så bra är den guiden. Resten är bara finlir som är mer eller mindre oväsentligt. ;) Om du inte är akademiskt intresserad då.
Ställ gärna dem frågorna så kan jag försöka svara så gott jag kan, men är det frågorna som ställdes ovan och i sån röra som där uppe vet jag inte om jag orkar ^^
Billybilly
2009-04-19, 22:45
Citerat från King Grubs deffguide;
Är du mån om att förbruka så mycket fett under själva aktiviteten som möjligt är högre tempo än promenad bättre; en maximal fettförbränning kontra kolyhydratförbränning under själva aktiviteten nås vid en intensitet på 60-65% av VO2max på fastande mage, dvs 75% av maxpuls, för tränade individer. Motsvarande siffror för otränade är 47-52% av Vo2max.
Sedan har jag en följdfråga till detta, angående morgonpromenader.
Förbrukar en promenad före frukost, mer kalorier från direkt fettvävnad, än vad löpning på oavnstående "maximal fettförbränning" gör, ifall promenaden och löpträningen är under samma tidsperiod, för ett exempel, 60 minuter?
Hoppas någon förstog, kanske var en konstigt formulerad fråga ;)
Flexipop
2009-04-20, 08:37
Löpning bränner alltid mer kalorier än promenader oavsett tidpunkt. Det är bara slöa tjockisar som vill höra att promenader bränner mer.
*ahem*
Slöa tjockisar överlag bör inte springa, om du inte vill lägga dina skattepengar på att betala knäoperationer. Promenader och kostförändringar är vad som gäller där.
Löpning bränner alltid mer kalorier än promenader oavsett tidpunkt. Det är bara slöa tjockisar som vill höra att promenader bränner mer.
Om vi snackar om samma TID/strecka ja
Flexipop
2009-04-20, 08:47
@ Mikaelj: Helt sant. Promenader är mer skonsamt men det är många som tycks tro att promenader bränner mer än löpning.
@14K: Ja och det var ju det som var frågan nu.
Ska tillägga att jag själv är överviktig så det var med glimten i ögat jag skrev slöa tjockisar ;)
Lamewolf
2009-04-21, 20:41
hehe kk ska göra ett försök att göra det lättare att svara =)
När ska jag springa/jogga för att förlora mest fett, på morgonen innan frukost? 1-2 timmar efter man käkat för att orka mera?
För att förlora fett ska man käka nåt efter man sprungit? eller gäller det bara efter styrketräning?
Ska man springa varje dag?
Ska man springa så mkt och så ofta man orkar för att uppnå snabbast resultat? ( desto mer springande desto lägre kaloriunderskott ) om man inte käkar mer då också ofc.
Hur ska man springa? är det jogga? hiit? (high intensiv interval training) eller vad det nu står för.
tror det var alla frågorna =)
Flexipop
2009-04-21, 20:51
När ska jag springa/jogga för att förlora mest fett, på morgonen innan frukost? 1-2 timmar efter man käkat för att orka mera?
Spring när det känns bäst. Då är chansen stor att du fortsätter och det är det som räknas i det långa loppet!
För att förlora fett ska man käka nåt efter man sprungit? eller gäller det bara efter styrketräning?
Jag brukar vänta 2 timmar innan jag äter efter ett konditionspass. Läste någonstans att förbränningen stannar om man äter. Vet ej om det stämmer dock.
Ska man springa varje dag?
Bättre att lägga krutet på styrketräning tycker jag. 60% styrka 40% motion.
Ska man springa så mkt och så ofta man orkar för att uppnå snabbast resultat?
Om du orkar så är det det bästa ja.
Hur ska man springa? är det jogga? hiit? (high intensiv interval training) eller vad det nu står för.
Börja med vanlig jogging om du är otränad. HIIT som utförs på korrekt sätt är ordentligt påfrestande. Det anses dock vara kraftigt fettförbrännande så det är värt att satsa på om du har rätta kondisen.
Nu får Grub och alla andra "docenter" rätta mig om jag har fel :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.