handdator

Visa fullständig version : Viktökning hos nybörjare under deff

Drast
2009-04-19, 14:13
Jag har nu under några månader gått ner i vikt en hel del men det har gått lite sådär dom senaste veckorna. Den senaste veckan tycker jag dock att jag skött mig väl men vågar visar idag en väldigt låg viktminskning (mot 1kg/v annars).

Kan 1-2 gångers styrketräning (samma vecka ex. tis/tors) med hyffsad belastning & teknik leda till att man lägger på sig lite muskelmassa?

Kan det hela kanske också bero på att det blir svårare och svårare att gå ner i vikt ju lägre bf% man kommer ner i? Jag har ju fortfarande ca 20kg övervikt så det känns inte så väldigt troligt.

Fattar om det verkar vara en dum fråga men måste ha svar på det så jag inte använder detta som en ursäkt för mig själv utan istället kämpar ännu mer med kost & träning.

stybb
2009-04-19, 14:18
Jag tror att många "nybörjare" bulkar rätt friskt utan att ha speciell koll på maten. Sen när deffen kommer kollar man över allt och är noggrannare med att få i sig nyttiga fetter, lagom dos kolhydrater och oftast en större mängd protein än den tidigare bulken. Då kommer muskelökningen på köpet som ett resultat av den goda kosten.

Dock tror jag inte det är något du lär märka över en vecka. Utan jag tror snarare det beror på ett annorlunda vätskeintag, ökad glykogeninlagring eller en välfylld tarm.

Har du koll på kosten och vet att du borde ha gått ner, har du med allra största säkerhet gjort det. Kämpa på en vecka till så lovar jag att även vågen visar resultat.

Ps. Spegeln är det bästa måttet.

Drast
2009-04-19, 14:27
Okej, jag vågar påstå att jag har hyfsad koll på vad man bör (och inte bör) äta, dock så kan det ibland slinka ner lite godsaker som jag hade klarat mig bättre utan.

Det har varit många rundor med viktnedgång och viktuppgång pga bristande disciplin & annat men nu går det bättre än någonsin.

Det får nog bli att (som du säger) fortsätta jobba med det här och inte grubbla för mycket på saken.

Ang det sista där: Det stämmer iofs men det är lite svårt när man har sån övervikt, det "enda" jag märkt är att jag fått mindre chipstuttar, mage och sladder lite överallt, skulle nog behöva gå ner 10-15kg till iaf för att kroppens former verkligen kommer fram och då kanske det blir lite enklare att gå efter spegeln, men kan måttband vara ett bra sätt att hålla koll på utvecklingen?

stybb
2009-04-19, 14:48
kolla tex varje morgon.. böj dit fram och tillbaka och kolla valkarna. Där har du något som du kan se rätt fort.

keep it up

Drast
2009-04-19, 14:53
Jo det får nog bli nåt sånt, får bara akta mig för att bli för besatt av mått & vikt som förr, men det verkar vara en bra idé. Tack för all hjälp!