handdator

Visa fullständig version : Cardio hur är det ientligen?

Kmsi
2009-04-19, 13:57
Ja undrar när cardio är bäst då man vill bränna fett har hört att det är bättre på morgonen och efter styrketräning?

King Grub
2009-04-19, 14:04
Ja, man förbrukar mer fett under aktiviteten vid dessa tillfällen. Det betyder inte automatiskt att hela dygnets fettförbränningen blir större. "Cardio" ökar inte fettförbränningen över dygnet överhuvudtaget vid en viss kaloribalans. Det är bara ett sätt att förbruka energi, oavsett tillfälle, och du får lika stor fettförbränning över dygnet helt utan "cardio" genom att äta motsvarande kalorimängd mindre i stället. Upp till dig, om och när du vill utföra träningen.

Kmsi
2009-04-19, 14:12
jag brukar jogga lite lätt efter styrkepasset i ca 20 min men jag orkar inte göra de alltid eftersom jag inte har energi till det efter ett hårt styrkepass.
Så om jag inte vill ta de efter styrkepasset är det lika bra då att jag typ gör de på morgonen och så styrke senare på dagen . istället för direkt efter

King Grub
2009-04-19, 14:14
Konditionsträning i direkt anslutning till styrketräning är absolut sämsta tillfället; det sänder signaler som mer eller mindre tar ut styrkträningens effekter.

Kmsi
2009-04-19, 14:19
aha okej´då tar jag och joggar på morgonen tack för svar!

Pontus H
2009-04-19, 19:57
Konditionsträning i direkt anslutning till styrketräning är absolut sämsta tillfället; det sänder signaler som mer eller mindre tar ut styrkträningens effekter.

fan, och jag som brukar köra en timma på crosstrainern innan fysen. :/

robztr14
2009-04-19, 20:05

Gäller inte det där om man vill vara optimal? Kan tänka mig att professionella byggare tar skada av det, men för en vanlig svensson är det väl inte så farligt?

Du får det att låta som om att det inte är någon ide att styrketräna om man vill göra 30-40 min cardio efter.

King Grub
2009-04-19, 20:08
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=125137

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

Jag förstår inte resonemanget med att det bara är eliten som skulle "drabbas". Snarare tvärtom. En person med halvdåliga gener på hobbynivå som ändå satsar på styrketräning så gott han kan - varför skulle han vilja nedreglera sina styrketräningsresultat, som kanske inte är så lysande till att börja med? Varför skulle han vilja ha sämre resultat av sin styrketräning än han hade kunnat få? Proffsen har supergener och är vandrande medicinskåp; dom klarar sig nog.

Klart det inte är bortkastad träning, men det är sämsta tillfället (efter direkt före), vilket var vad jag sade.

Olaaa
2009-04-19, 20:30
Hur ligger det till med att gå? Jag brukar gå på band en stund efter (inte konditions träning utan bara för att förbränna fett) nu när jag deffar. Är det att avråda också eller kan jag fortsätta så länge jag tar det lugnt?

robztr14
2009-04-19, 20:42
Jag menade som så att eliten antar jag vill vara optimal och skippa cardio helt vid styrketräningen medans den 'alldagliga' kanske inte bryr sig lika mycket om resultaten utan tar det som det kommer och bara kör på.

r3mpuh
2009-04-19, 21:12
Jag skippar cardio för annars måste jag få i mig mer kalorier. Billigare så:hbang:

Ostknäcket
2009-04-19, 21:13
Jag menade som så att eliten antar jag vill vara optimal och skippa cardio helt vid styrketräningen medans den 'alldagliga' kanske inte bryr sig lika mycket om resultaten utan tar det som det kommer och bara kör på.

Hmm, du joinade kolo jan 2008, och har fortfarande inte märkt vilken optinoja det är här? ;) Nämen för en kille/tjej som har kassa gener och vill skapa de bästa förutsättningarna för muskelbygge med kondition med i träningen också så är det ju ett bra råd att lägga dessa passen på olika dagar, så långt från varandra som möjligt. Och kanske också inte köra alldeles för mycket konditionsträning iheller.

Eddie Vedder
2009-04-19, 21:14
Hur ligger det till med att gå? Jag brukar gå på band en stund efter (inte konditions träning utan bara för att förbränna fett) nu när jag deffar. Är det att avråda också eller kan jag fortsätta så länge jag tar det lugnt?

Du skjuter upp återhämtningen. Men någon direkt ansträngning är det ju inte. I mina ögon totalt onödigt slöseri med tid men det är ju ditt val.

Jag hade gått ut och promenerat vid någon annan tidpunkt istället.

robztr14
2009-04-19, 21:16
Hmm, du joinade kolo jan 2008, och har fortfarande inte märkt vilken optinoja det är här? ;) Nämen för en kille/tjej som har kassa gener och vill skapa de bästa förutsättningarna för muskelbygge med kondition med i träningen också så är det ju ett bra råd att lägga dessa passen på olika dagar, så långt från varandra som möjligt. Och kanske också inte köra alldeles för mycket konditionsträning iheller.

Det vet väl jag också. Jag försöker inte säga hit eller dit, sa bara att det lät som om att den var bortkastad om man kör cardio före/efter.

robztr14
2009-04-19, 21:19
såsom jag kör nu när jag kör diet så kör jag cardio 20-40 min efter varje pass. 5 dagar i veckan, skulle detta nu göra så att jag förlorar mer muskelmassa?

Eddie Vedder
2009-04-19, 21:21
skulle detta nu göra så att jag förlorar mer muskelmassa?

Knappast så att du lär märka skillnaden. Men troligtvis det sämsta tänkbara tillfället du kan lägga konditionsträningen på.

Ostknäcket
2009-04-19, 21:21
såsom jag kör nu när jag kör diet så kör jag cardio 20-40 min efter varje pass. 5 dagar i veckan, skulle detta nu göra så att jag förlorar mer muskelmassa?

Det är i alla fall större risk än ifall du inte skulle göra det.

robztr14
2009-04-19, 21:23
Knappast så att du lär märka skillnaden.

Nej precis, det var det jag menade.

robztr14
2009-04-19, 21:24
Det är i alla fall större risk än ifall du inte skulle göra det.

Ja det förstår jag, men som Eddie sa. skillnaden lär inte vara speciellt stor/märkbar.

Ostknäcket
2009-04-19, 21:25
Knappast så att du lär märka skillnaden.

Nej precis, det var det jag menade.

Knappast, inte med alla säkerhet. Men har du väldigt kassa gener?

robztr14
2009-04-19, 21:28
Knappast, inte med alla säkerhet. Men har du väldigt kassa gener?

Det var citerat från Eddie men vart lite fel (:

Danne80
2009-04-20, 00:49
Har tänkt börja deffa nu och hade tänkt köra cardio efter varje styrkepass, men tydligen är det inte en bra ide. Om jag styrketränar på dagarna 4 gånger i veckan och inte hinner jogga på morgonen hur ska jag då göra för att få ut maximal effekt av min deff bortsett från att ha en bra kost, skippa kolhydraterna helt?

Sniggel
2009-04-20, 01:13
Har tänkt börja deffa nu och hade tänkt köra cardio efter varje styrkepass, men tydligen är det inte en bra ide. Om jag styrketränar på dagarna 4 gånger i veckan och inte hinner jogga på morgonen hur ska jag då göra för att få ut maximal effekt av min deff bortsett från att ha en bra kost, skippa kolhydraterna helt?

Skär ner på styrketräningen så du kan köra mer cardio om du vill köra på "mellandagarna".
Om du nu inte tror att du måste träna 4 ggr i veckan för att motverka muskelförlust. (Detta är bara ett förslag)

Danne80
2009-04-20, 01:24
Skär ner på styrketräningen så du kan köra mer cardio om du vill köra på "mellandagarna".
Om du nu inte tror att du måste träna 4 ggr i veckan för att motverka muskelförlust. (Detta är bara ett förslag)

Kan nog köra 4 dagar styrke och 2 dagar cardio så får jag åtmisntånde en dag vila. Det här är väl offtopic men om jag skippar kolhydrater, vad är då det bästa att äta före träning?

kalajset
2009-04-20, 02:21
Kan nog köra 4 dagar styrke och 2 dagar cardio så får jag åtmisntånde en dag vila. Det här är väl offtopic men om jag skippar kolhydrater, vad är då det bästa att äta före träning?

Du behöver som sagt egentligen inte köra cardio alls, teoretiskt sett kan det t om vara negativt ur ett muskelbevarande synsätt. Att helt enkelt äta mindre för att slippa "kompensera" för cardions energiåtgång fungerar ypperligt. (Cardio har ju iofs självfallet andra fördelar, så vill man köra för t ex hälsans/konditionens skull är man naturligtvis helt rätt ute).

Ifall du nu har en viss kaloribudget att röra dig med, och sedan försöker skippa kolhydrater får du antingen höja intaget av fett eller protein, eller båda två, finns inga andra alternativ. Under deff är i princip så mycket protein som möjligt att föredra, (upp till en viss gräns naturligtvis), så har man möjlighet så bör man gärna ligga på mellan 2-3g protein per kroppskilo. Fett för hela slanten gällande resterande kalorier m ao. Just före träning, (och efter), är det av yttersta vikt att du äter protein, gärna i så direkt anslutning som möjligt. (Personligen är jag något tveksam till att skippa kolhydrater helt, men var och en blir salig på sin tro).

Scratch89
2009-04-20, 07:50
Det behöver ju inte vara så svart eller vitt hela tiden. Om du styrketränar fem dagar i veckan, skulle du kunna lägga konditionsträning de två andra dagarna, t.ex. Det är inget roligt att behöva skära ner så pass mycket på maten som man annars behöver göra.

Sen tror jag nog inte att du behöver noja dig; det finns flera stora starka grabbar som tränat en hel del konditionsträning.

Sniggel
2009-04-20, 09:50
Ett tips kan vara att träna konditionsträning året om, på så vis kommer du när du påbörjar en deff att återhämta dig lättare från konditionspassen (du kan ha fler eller längre pass) och du kommer att ha bättre kondition vilket resulterar i fler kalorier förbrukade.
Om man inte kört konditionsträning förut och börjar med det på ett kaloriunderskott, så kan man förvänta sig att det kan bli problem med återhämtningen, givetvis går det att justera med antal pass i veckan (både styrke och cardio) men det är en fördel om kroppen redan är van vid träningen.

M0e
2009-05-10, 18:17
Tjena ja förstog det som att man bränner lite mer fett efter styrkepasset och om man tar det på morgonen och kör cardio?
Jag har en fråga bara jag brukar köra typ styrketräning på morgonen och cardio senare vid 6-7 ?
Jag undrar då är det en mycket större skillnad om jag skulle ta och köra det på morgonen eller köra det efter styrkepasset än att jag kör det bara nu som vanlig ? jag brukar köra 40 min Crosstrainer ? om det är möjligt skulle jag vilja veta i % hur mycket mer fett man förbrukar under de två tillfällen ,tack för svar.