Visa fullständig version : Hur mycket ägg kan man äta?
1.Hur många (medelstora) ägg kan man äta per dag utöver den kostenvanliga kosten (som kanske också innehåller ägg, bröd mm.) utan att få i sig för mycket kolesterol...?
2. Ngt annat negativt med att äta mycket ägg än kolesterolet?
3. Vad innehåller mest kolesterol gulan eller vitan?
4. Hur många gram protein innehåller ett (medelstort) ägg?
King Grub
2003-08-04, 14:01
1. Det finns bra kolesterol (HDL) och dåligt (HDL). Mycket förenklat är det det mättade fettet i charkuterier och fet mjölk, grädde, smör och ost som är värsta boven när det gäller att höja det dåliga kolesterolet. Enkelomättat fett hjälper till att sänka det dåliga kolesterolets nivåer.
Du har också en stor egenproduktion av kolesterol, varje dag. Därför är det inte farligt att äta ägg - om du äter något med kolesterol i, som ägg, sjunker egenproduktionen i motsvarande grad. Det är kostens helhet, den totala mängden mättat fett, man bör hålla en viss koll på, inte hur många ägg t ex man äter. En frisk individ kan äta i princip hur många ägg han eller hon vill.
2. Mättat fett i gulan. Men återigen: no big deal för en frisk, tränande person.
3. Vitan innehåller inget kolesterol, utan bara protein, vatten och mineraler. Men gulan innehåller också mer protein än vitan!
4. Ca 7 gram om du äter hela. Mindre än 2 gram om du bara äter vitan.
Åse Columbus
2003-08-04, 14:37
gruben...dåligt heter väl LDL...
ok, jag har hört att man inte bör äta mer än 3 ägg om dagen......, men det stämmer alltså inte. Jag kan äta 10 ägg om jag vill alltså !?
Bara 2 gram i vitan ? Är inte ett annat namn för protein äggviteämne :-) och på tyska heter det Eiweiss :-)
Ja ja, men trodde faktiskt att det var mer än 7 gram per ägg, typ 12 eller nåt :-) men där ser man......
Då är det bara till att bulka massa ägg då.....:eating:
King Grub
2003-08-04, 15:11
Originally posted by Åse Columbus
gruben...dåligt heter väl LDL...
Japp. Skrev HDL på båda ser jag.
King Grub
2003-08-04, 15:12
Originally posted by AJO
Bara 2 gram i vitan ? Är inte ett annat namn för protein äggviteämne :-) och på tyska heter det Eiweiss :-)
Äggvitan består faktiskt till 90% av vatten, därav den låga proteinhalten.
Så ägg innehåller alltså inte så jätte stora mängder LDL ändå, i vilken anna kost finns det, allt mättat fett?
King Grub
2003-08-04, 15:23
LDL kolelsterolet skall vara den största delen av kolesterolet i ditt blod! Inget du skall unvika i sig. Kolesterol är livsnödvändig. Som sagt: du har en egenproduktion av kolesterol, och den sjunker när du äter något med kolesterol. Du behöver inte undvika kolesterol.
Det är många fler faktorer som spelar in. Den största är dina gener. Rökning, högt blodtryck och övervikt är också större bovar än din kost.
LunaSpice
2003-08-04, 22:13
Originally posted by King Grub
LDL kolelsterolet skall vara den största delen av kolesterolet i ditt blod! Inget du skall unvika i sig. Kolesterol är livsnödvändig. Som sagt: du har en egenproduktion av kolesterol, och den sjunker när du äter något med kolesterol. Du behöver inte undvika kolesterol.
Det är många fler faktorer som spelar in. Den största är dina gener. Rökning, högt blodtryck och övervikt är också större bovar än din kost.
Precis, så länge man inte ligger över ett totalt kolesterolvärde på 200 mg/dl så är det ingen fara. Varej 50 mg över det dubblar risken för hjärta- kärlsjukdomar. Av det totalt kolesterolvärdet så ska man försöka ha LDL runt 130-160 mg/dl. Dessa värden kan lätt kollas hos läkare om man är intresserad eller orolig.
nu käkar jag 4 ägg.....hoppas att det är lungt....:eating:
King Grub
2003-08-06, 18:46
Originally posted by AJO
nu käkar jag 4 ägg.....hoppas att det är lungt....:eating:
Aj då. Jag ringer krematoriet. ;)
I mina yngre dumma dagar har jag ätit som mest 18 ägg kokt med nån slags sås. 2160% RDI kolestrol. :D
LunaSpice
2003-08-06, 21:12
Originally posted by Prankie
I mina yngre dumma dagar har jag ätit som mest 18 ägg kokt med nån slags sås. 2160% RDI kolestrol. :D
Japps, och se vilka men det har givit dig. :smash:
:angel:
Enlig den här sidan som VILL att man ska äta ägg, så är rekomenderat intag 4-6 ägg per VECKA, med tanke på kolesterolhalten...
http://www.svenskalantagg.se/01_alltom/1_5_3.htm
Originally posted by AJO
Enlig den här sidan som VILL att man ska äta ägg, så är rekomenderat intag 4-6 ägg per VECKA, med tanke på kolesterolhalten...
Äh.. Take a walk on the wildside. :D
Sen rekommenderas ju max 1.6gr protein / kg kroppsvikt (eller om det var 1.8) till elitidrottsmän... rekommendationer är luddiga och inget jag tar på allvar iallafall. :hbang:
/pez - rebellisk. :smokin:
King Grub
2003-08-09, 05:58
Originally posted by AJO
Men det är skrivet för 45-åriga, stillasittande kontorsslavar som inte tränar!
http://www.svenskaagg.se/artikelarkiv/naringhalsa/return0403.htm
Originally posted by King Grub
Men det är skrivet för 45-åriga, stillasittande kontorsslavar som inte tränar!
http://www.svenskaagg.se/artikelarkiv/naringhalsa/return0403.htm
Grub: har du nån bra studie som visar på att ägg är helt ofarligt vilken jag kan ge till min gnälliga mor? :)
Hon säger att man bara kan äta 4-5/vecka oberonde på ålder och om man tränar eller sitter stilla. :rolleyes:
King Grub
2004-06-23, 08:59
J Am Coll Nutr. 2000 Oct;19(5 Suppl):556S-562S.
Nutritional contribution of eggs to American diets.
Song WO, Kerver JM.
Food and Nutrition Database Research Center, Department of Food Science and Human Nutrition, Michigan State University, East Lansing 48824-1224, USA.
OBJECTIVES: The main purposes of this study were (1) to assess the nutritional significance of eggs in the American diet and (2) to estimate the degree of association between egg consumption and serum cholesterol concentration. METHODS: Data from the most recent National Health and Nutritional Examination Survey (NHANES III, 1988-94) were utilized to compare the nutritional quality indicators of diets that contained eggs (USDA food grouping system) with those that did not. Nutrient intake (from 24-hour dietary recall), egg intake (from food frequency questionnaire), sociodemographic data and blood cholesterol levels of subjects who met inclusion criteria (n = 27,378) were grouped according to the occurrence and frequency of egg consumption and were analyzed using SUDAAN. RESULTS: Daily nutrient intake of egg consumers (EC) was significantly greater than that of nonconsumers (NC) for all nutrients studied (except dietary fiber and vitamin B6). Eggs contributed < 10% of daily intake of energy and vitamin B6, 10% to 20% of folate and total, saturated and polyunsaturated fat, and 20% to 30% of vitamins A, E and B12 in EC. Compared to EC, NC had higher rates of inadequate intake (defined by Estimated Average Requirements (EAR) or < 70% Recommended Dietary Allowance (RDA)) for vitamin B12 (10% vs. 21%), vitamin A (16% vs. 21%), vitamin E (14% vs. 22%) and vitamin C (15% vs. 20%). After adjusting for demographic (age, gender and ethnicity) and lifestyle variables (smoking and physical activity), dietary cholesterol was not related to serum cholesterol concentration. People who reported eating > or = 4 eggs/wk had a significantly lower mean serum cholesterol concentration than those who reported eating < or = 1 egg/wk (193 mg/dL vs. 197 mg/dL, p < 0.01). More frequent egg consumption was negatively associated with serum cholesterol concentration (beta = -6.45, p < 0.01). CONCLUSIONS: In this cross-sectional and population-based study, egg consumption made important nutritional contributions to the American diet and was not associated with high serum cholesterol concentrations.
King Grub
2004-06-23, 09:02
http://www.eggs.ca/pdf/Journal%20of%20Nutrition%20-%20Cholesterol.pdf
Att mättat fett skulle vara hälsovådligt gäller bara om det är uphettat. Råa fetter är inte skadliga för hjärta och kärl. Tvärtom smörjer de och mjukar upp hela kroppen. Ett högt kolesterolvärde är bara skadligt om det är orsakat av upphettade fetter.
Att upphetta feta livsmedel är ofta possitivt. Vid upphettningen förstörs enzymer som lipaser och peroxidaser som direkt angriper och sönderdelar fettet. De bildade fria fettsyrorna är mycket känsliga för angrepp av syre och härsknar lättare.
Vid upphettning sker ofta brunfärgning av livsmedlet. De nya brunfärgningsprodukterna är ofta antioxidativa och antibakteriella.
Utmärkta exempel på detta är rostade nötter och solrosfrön.
Originally posted by Big_Vik
Grub: har du nån bra studie som visar på att ägg är helt ofarligt vilken jag kan ge till min gnälliga mor? :)
Hon säger att man bara kan äta 4-5/vecka oberonde på ålder och om man tränar eller sitter stilla. :rolleyes:
http://www.mowifit.com/mat-04-04-01.htm
Originally posted by Sverker
Att upphetta feta livsmedel är ofta possitivt. Vid upphettningen förstörs enzymer som lipaser och peroxidaser som direkt angriper och sönderdelar fettet. De bildade fria fettsyrorna är mycket känsliga för angrepp av syre och härsknar lättare.
Vid upphettning sker ofta brunfärgning av livsmedlet. De nya brunfärgningsprodukterna är ofta antioxidativa och antibakteriella.
Utmärkta exempel på detta är rostade nötter och solrosfrön.
Alla fettlösliga vitaminer förhindrar sådan härskning.
Originally posted by Klein
Alla fettlösliga vitaminer förhindrar sådan härskning.
Det fettlösliga vitaminerna, eg. E-vitaminerna, klarar alldeles utmärkt av upphettningen och kan fortsätta att bevara fettet i de rostade fröna/nötterna.
Helt plötsligt har man både livrem och hängslen.
Originally posted by Sverker
Det fettlösliga vitaminerna, eg. E-vitaminerna, klarar alldeles utmärkt av upphettningen och kan fortsätta att bevara fettet i de rostade fröna/nötterna.
Helt plötsligt har man både livrem och hängslen.
Fettet blir mer svårsmält. Vad är fördelen med detta?
Är det nån fördel att äta råa ägg jämfört med kokta?
Har hört att man kan få salmonella av råaägg stämmer det?
Att mättat fett skulle vara hälsovådligt gäller bara om det är uphettat. Råa fetter är inte skadliga för hjärta och kärl. Tvärtom smörjer de och mjukar upp hela kroppen. Ett högt kolesterolvärde är bara skadligt om det är orsakat av upphettade fetter.
Har du nån källa för det?
Originally posted by Krabban
Är det nån fördel att äta råa ägg jämfört med kokta?
Har hört att man kan få salmonella av råaägg stämmer det?
Ingen fördel, däremot nackdel. Salmonellarisken, precis som du har hört. Även om den är marginell i Sverige.
Originally posted by snej
Ingen fördel, däremot nackdel. Salmonellarisken, precis som du har hört. Även om den är marginell i Sverige.
Det finns många fördelar med att äta dom råa och enda nackdelen är salmonella. Chansen att få det är dock obefintlig. Det är så uppenbart att våra folksjukdomar är relaterade till vår upphettade kost men istället söker folk svaren i allt annat. Strålning, miljögifter eller för lite motion. Våga inse att det är maten som är A och O.
Originally posted by Styx
Har du nån källa för det?
Tyvärr inte. I princip alla officiella undersökningar som gjorts på fett och kolesterol har varit för upphettade fetter.
Det finns många fördelar med att äta dom råa och enda nackdelen är salmonella. Chansen att få det är dock obefintlig. Det är så uppenbart att våra folksjukdomar är relaterade till vår upphettade kost men istället söker folk svaren i allt annat. Strålning, miljögifter eller för lite motion. Våga inse att det är maten som är A och O.
Är det verkligen så uppenbart? Det har då undgått mig. Visst, kosten medför en del problem men det är inte bara upphettning som spelar in.
Originally posted by Styx
Är det verkligen så uppenbart? Det har då undgått mig. Visst, kosten medför en del problem men det är inte bara upphettning som spelar in.
Det är inte BARA upphettning som spelar in. All form av raffinerad mat är hälsovådlig och mat som kräver artificiell upphettning för att över huvudtaget kunna tas upp av kroppen är usel for "human nutrition".
Tyvärr inte. I princip alla officiella undersökningar som gjorts på fett och kolesterol har varit för upphettade fetter.
Kanske ligger någonting i det ?
Att någonting växt färdigt och är moget för skörd en tidpunkt på året och det måste lagras för att användas de 11 andra månaderna som är kvar till nästa skörd.
Vad gör man ? Torkar eller rostar givetvis. Båda metodern innebär någon form av värme men hållbarheten ökar enda fram till nästa skörd.
:rolleyes:
(många baljväxter är direkt ohälsosamma att äta okokta, till att börja med...)
Fråga Grub om chansen är obefintlig.
Alla FÖRDELAR, tack!
Originally posted by aliquis
:rolleyes:
(många baljväxter är direkt ohälsosamma att äta okokta, till att börja med...)
Det betyder att de inte är lämpade som människoföda. Du behvöer inte baljväxter eller spannmål för att tillfreställa ditt energibehov.
Det betyder att de inte är lämpade som människoföda. Du behvöer inte baljväxter eller spannmål för att tillfreställa ditt energibehov.
Om man ser på det från en annan vinkel så behöver du ej heller kött och dylikt då du istället kan äta baljväxter och andra växter för att täcka upp ditt energibehov.
Originally posted by [ZipX]
Om man ser på det från en annan vinkel så behöver du ej heller kött och dylikt då du istället kan äta baljväxter och andra växter för att täcka upp ditt energibehov.
Det är precis det man inte kan. Kött är den ultimata kosten för människor. Ät en måltid med baljväxter och nästa gång en måltid med rått kött. Det välbefinnande och den styrka du får av köttet går inte att jämföra med något annat.
Det är inte BARA upphettning som spelar in. All form av raffinerad mat är hälsovådlig och mat som kräver artificiell upphettning för att över huvudtaget kunna tas upp av kroppen är usel for "human nutrition".
Visst bildas det hälsovådliga ämnen i fett som värms.
Denna undersökning är mycket känd, och erkänd, och visar att det visst bildas ämnen som bromsar tillväxten hos växande råttor i stekoljor.
Oljan i undersökningen är solrosolja som är mycket fleromättad, ca 60 % linolsyra. Givetvis är oljan redan från start värmebehandlad men undersökningen visar att det bildas mer vid stekningen:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=7454133&dopt=Citation
Jag letar vidare;)
Jag har försökt att läsa lite om fett och hur fettet transporteras i kroppen, vet inte om det stämmer till 100% och man fattat rätt men här är en del.
När fett transporteras i blodet så sköts denna transport av olika proteiner. Proteinerna fäster vid fettet och gör också att fettet kan föras in i celler som är i behov av mer energi. Fett i blodet som inte är kopplat till protein är osynligt. Det finns några olika typer av protein som har till uppgift att transportera fett där en är extra farlig under vissa omständigheter, ett av de protein som transporterar fett brukar förkortas med LDL vilket står för ”Low Density Lipoprotein”. Fett kopplat som LDL består i hög grad av kolesterol. När fettet transporteras som LDL så har celler svårt att hämta in fettet. OM cellerna är mätta på energi (läs: inte behöver mera) då stänger de för LDL bundet fett och det stannar kvar i blodet. Enda sättet att få bort detta fett är via HDL (High Density Lipoprotein) vilket är ett annat protein som kan transportera fett. Detta protein transporterar tillbaka LDL bundet fett tillbaka till levern så den kan fixa till fettet.
Får LDL bundet fett ligga kvar i ådrorna så stelnar det och blir så kallat ”plack”. Detta innebär att personen åderförfettas vilket slutligen kan leda till diverse hjärtproblem och i värsta fall så stannar hjärtat.
Om jag fattat det hela rätt så är det inte kollestrolet i sig som är farligt utan just att kolestrolet binder sig till det protein som har svårast att föra in fettet i cellerna. Kommer inte ihåg exakt siffra nu men har för mig att det var omkring 40% av fettet som är bundet till LDL som bestod av kolestrol.
På :
http://www.fairing.se
finns ett antal artiklar om näringslära. Läs om fett och transport av fett där.
lyckegard
2004-06-26, 14:39
När jag ska äta ägg så kläcker jag ägg och försöker separera gulan. När jag klantat mig 2-3 gånger så slutar jag kläcka. Räknar bara gulor och har som regel att max 3 per dag. Detta för att jag har bestämt att det är så.
Var iofs någon konstigt proffs som åt 67 äggvitor per dag. Låter lite som att slakta en potensiell hönsfarm per frukost.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.