Visa fullständig version : Meningslos morgonpromenad vid kaloriunderskott?
Snorre Snabel
2009-04-17, 08:46
Manga foresprakar morgonpromenader fore frukost nar de deffar eftersom lagintensiv traning med tomma glykogendepaer ger optimal fettforbranning (ratta mig om jag har missforstatt). Borde dock inte detta sjalvspakeri vara onodigt om man anda ligger pa kaloriminus? Den totala energiatgangen ar juh densamma bara att du borjar forbranna fettet lite tidigare pa kvallen/natten istallet (nar dagens tillforda energi har forbrukats)?
Hatar namnligen jobbigheter fore frukost.
King Grub
2009-04-17, 08:47
Det blir ingen skillnad. Det blir ingen skillnad ens om du skippar allt vad konditionsträning/promenader heter och äter lika mycket mindre kalorimässigt i stället. Upp till dig.
Snorre Snabel
2009-04-17, 08:54
Tack, precis vad jag ville hora!
Atergar till soffan.
Flexipop
2009-04-17, 08:56
Jag tror vissa har blivit lite väl hysteriska med morgonpromenader. Jag går till jobbet på morgonen om jag är utvilad och känner mig pigg, annars sover jag lite extra och cyklar istället.
Dessutom så bränner du inte så fruktansvärt mycket på promenader heller. Visst är det bra om du kör dem men du kan lika gärna äta lite mindre och få samma resultat.
Morgonpromenader är absolut inget måste i mina ögon iaf.
Jag tror vissa har blivit lite väl hysteriska med morgonpromenader. Jag går till jobbet på morgonen om jag är utvilad och känner mig pigg, annars sover jag lite extra och cyklar istället.
Dessutom så bränner du inte så fruktansvärt mycket på promenader heller. Visst är det bra om du kör dem men du kan lika gärna äta lite mindre och få samma resultat.
Morgonpromenader är absolut inget måste i mina ögon iaf.
Även om man inte förbränner mkt på promenader så märkte jag iaf att det gav en väsentlig ökad kondition, går ca 1 mil 7km/h och nu när jag provade att ge mig ut och springa så kändes väldigt lätt och jag kan nog tänka mig det är pga av morgonpromenaderna sen är det ju betydligt roligare att få äta mer och röra på sig än att ligga helt still i sängen och inte äta nåt.
Efter att ha gått 1 mil snabbt så känns det ju i musklerna också så nåt måste ju ske, samt alla psykologiska + placebo effekter att du tror att du har brännt mkt efter en promenad är nog inte att underskatta, man kan nog lura hjärnan att förbränna lite extra med goda tankar...*flex*
Flexipop
2009-04-17, 12:22
Som sagt, jag försöker ju själv gå på morgonen när jag vaknar då det är det ultimata. Men jag tycker det är överdrivet att ha ångest om man rör på sig en annan tid på dygnet istället. Sååå stor skillnad är det nog inte i slutändan.
Jag personligen märker av en stor skillnad i mina dieter när jag börjar lägga in morgonpromenader. Tycker fettet bara rinner av mig. Jag har inga problem med det och gillar att gå särskilt nu när det börjar bli fint väder.
Men det är även en stor boost för mig mentalt, jag känner mig duktig,nöjd med mig själv efter jag har gått. Men den kanske största mentala fördelen tycker jag är den sköna känslan av att jag vet att jag har startat min dag med att ligga på kcal minus och det tycker jag känns skönt!
Så skulle inte kalla det meningslöst precist (även om du kan uppnå samma sak genom att minska kosten)
Snorre Snabel
2009-04-19, 10:39
Na inte meningslos, energiforbrukningen ar val halften av jogging men det meningslost att gora fore frukosten an efter om jag anda gar pa minus. Att det ar nyttigt med en liten promenix menar jag inte, bara onodigt att plaga sig fore frullen.
För att väcka lite liv i denna tråd har jag en fråga kring detta med morgonpromenader. Hörde nämligen av en på jobbet som hävdade att ny forskning hade bevisat att om man käkar BCAA och L-glutamin på morgonen innan man gick sin promenad så skulle de som förbrändes bara tas ifrån fettreserverna istället för från musklerna, skillnaden skulle vara att man inte får högre insulinnivåer då man käkar dessa aminosyror.
True or False?
BobaFett
2009-06-04, 10:20
Om du promenerar med mat i magen så bränner du bara maten och du kommer att bli hungrig fortare. Promenerar du på tom mage är du hungrig under promenaden och maten du äter efteråt kommer gå åt till att hålla dig mätt i stället för att gå åt till att promenera.
Jag gillar inte att vara hungrig, känns som att man bränner mycket muskler då.
Man kan äta mindre eller motionera mer men om man gillar att äta är det senare bättre ;)
King Grub
2009-06-04, 10:22
skillnaden skulle vara att man inte får högre insulinnivåer då man käkar dessa aminosyror.
True or False?
Inte får högre insulinnivåer jämfört med vad?
Jämfört med fastande blir insulinfrisättningen naturligtvis många hundra procent större. Dom grenade aminosyrorna (BCAA), särskilt leucin, är kraftfulla insulinfrisättare.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.