handdator

Visa fullständig version : Kasein optimalt vid deff?

Twistit
2009-04-16, 23:59
Jag har under hela mitt korta liv (17 år) alltid legat lite i övervikt, men efter jag börjat träna har det förbättrats ypperligt, och byggt muskler har jag på det halvåret jag styrketränat.

Nu vill jag då inleda min första deff, och jag har kollat överallt på forum, läst deff-guiden (som var väldigt hjälpsam!), och har då bara 2 frågor obesvarade.

Är ett kaseintillskott optimalt vid deff? Detta har jag börjat tro, eftersom kasein verkar ha bra effekt på fettförbränning enligt väldigt många och de ska förhindra muskelnedbrytning bra. Har kört på vassle och litet näringsöverskott under min träning hitintills, och vill nu ha ett effektivt protein när jag ligger på underskott.

En annan mer alternativ grej, är att jag inte riktigt fått koll på mitt kaloribehov. Har använt mig av formeln via deffguiden, och får fram siffror som verkar jättehöga. Jag har i princip ätit som jag borde vid en deff hela tiden förut.. men enbart behållt/gått upp i vikt. Jag vill må bra, behålla muskulatur och gå ner ca 500-750 gram i veckan, men mina uträkningar säger i princip att jag borde ha gjort så redan förut.. Hjälp mig hitta väsentliga siffror.

Ålder: 17 (kille)
Vikt: 77,3kg
Längd: 176cm

Billybilly
2009-04-17, 00:41
Är det inte tvärtom, att vassle är mer fettförbrännande och kasein mer fettinlagrande, eller har jag fel? :/

Twistit
2009-04-17, 05:39
vassle är mer fettförbrännande och kasein mer fettinlagrande:/

Det står att exempelvis produkten Sloow Protein ger en lägre insulinnivå, och då att insulin stänger av förbränningen av fett, samtidigt som det då ska återhämta din muskelmassa bra och därför är ett bra val vid fettförbränning och diet. :/ Någon annan som har åsikter om det kan stämma ? eller om alla proteintillskott gör såhär ?

Eller rentutav att en kombination e bäst för deff:O?

Eddie Vedder
2009-04-17, 06:34
Är det inte tvärtom, att vassle är mer fettförbrännande och kasein mer fettinlagrande, eller har jag fel? :/

Det stämmer.

Vassle har lipolytiska egenskaper och kasein har lipogena. Men inget av detta innebär ju att kaloribalansen upphör att vara avgörande. Kasein är kanon som både kvällsprotein, mellanmålsprotein och protein direkt efter passet!:thumbup:

dannegavle
2009-04-17, 07:42
Kasein mättar mer än vassle tycker jag vilket är positivt vid en deff.

Fredrik_S
2009-04-17, 08:08
Det är energibalansen som avgör precis som du läste i deffguiden, inte små mikroskopiska skillnader vad gäller de olika proteinernas egenskaper.
Kassein är mycket bättre som mellanmål kvällsmål och måltidsutfyllnad då det mättar betydligt mer, vilket gör att det blir lättare att hamna på kaloriunderskott.

Det här med att räkna kalorier blir ofta fel även om man tycker att man räknar nogrannt, pga det är extremt svårt att uppskatta sin förbrukning dag för dag på ett korrekt sätt.
Bättre är nog att väga dig själv i så fall och försöka se om det går åt rätt håll i det stora hela. Men det är också viktigt att förstå att vätskebalansen och tarminnehåll osv kan påverka vikten upp eller ner en eller par kilo kortsiktigt, så att man inte tar de siffrorna på för stort allvar heller.

Billybilly
2009-04-17, 11:34
Det stämmer.

Vassle har lipolytiska egenskaper och kasein har lipogena. Men inget av detta innebär ju att kaloribalansen upphör att vara avgörande. Kasein är kanon som både kvällsprotein, mellanmålsprotein och protein direkt efter passet!:thumbup:

Hur är det egentligen med kasein, efter träning?
Är kasein "lika snabbt", som vassle även då?

King Grub
2009-04-17, 11:48
Det förbättrar i alla fall fenylalaninbalansen lika bra, och det är oklart vilket som är effektivast.

http://www.sportsnutritionworkshop.com/Files/18.SPNT.pdf

Ganymedes
2009-04-17, 11:50
Hur är det egentligen med kasein, efter träning?
Är kasein "lika snabbt", som vassle även då?

edit. Pucktvåa.

Anton Fräs
2009-04-17, 12:06

Det håller jag verkligen med om!

Twistit
2009-04-17, 14:27

Med tanke på att det är lite oklart och varierande tankar om effekten av självaste proteinet går jag nog efter dessa riktlinjer, psyket kan vara bra att följa ju : ) Köper förmodligen något utav Sloow Protein Fairing, Slow FX eller möjligen Eiselt Protec. Tack för alla svar!

Twistit
2009-04-17, 14:50
Nu fick jag ytterliggare en tanke.. Aminosyror (dvs EAA tillskott?), bör dessa tas istället/också vid deff? Behöver en proteinkälla, har mitt multivitamintillskott. Vill ha så effektivt protein som möjligt. Eller tänker jag fel nu ?

King Grub
2009-04-17, 15:03
EAA stimulerar muskeluppbyggnaden effektivare än vassle eller kasein.

Twistit
2009-04-17, 15:32
EAA stimulerar muskeluppbyggnaden effektivare än vassle eller kasein.

Med det påståendet så är det då det mest optimala för uppbyggnad ? alltså inte för deff?

Optimal återhämtning bör vara :O ? trasslar in mig i de olika grejorna.

King Grub
2009-04-17, 15:35
EAA (och vassle) fungerar på samma sätt vid deff och stimulerar muskeluppbyggnaden. Muskeluppbyggnaden sker på precis samma sätt, enligt samma mekanismer, när man deffar som när man bulkar.

Twistit
2009-04-17, 16:12
EAA (och vassle) fungerar på samma sätt vid deff och stimulerar muskeluppbyggnaden. Muskeluppbyggnaden sker på precis samma sätt, enligt samma mekanismer, när man deffar som när man bulkar.

Vad är då skillnaden i förhållande till Kasein i sin tur i förhållande till deff då jag strävar efter så god återhämtning som möjligt.. Ursäkta min seghet, och detaljfokus, uppskattar svar ! :)

Och om du/ni har lust, svara gärna vad ni hade kört på med mina omständigheter, ålder vid en deff för att få bort ungefär 5-7 kg fett?

Sniggel
2009-04-17, 16:37
EAA kommer att stimulera proteinsyntesen dramatiskt, speciellt om det tas före träning på tom mage. Effekten kommer efter cirka en timme efter träningen men vara kanske inte så himla länge.
Kasein är bra på ett annat sätt, nämligen att minska proteinnedbrytning och att göra det under lång tid. Därför kan det användas när som helst på dygnet och motarbeta muskelnedbrytning under flera timmar trots att du ligger på kcalunderskott. Det funkar dock bra efter träning också men effekten blir inte lika stor som EAA blir när man tar det före.
Tar du både EAA före och kasein efter kanske du får både effekten av EAA och kaseinets långsammare egenskaper, men det finns egentligen inga studier på denna kombination, man kan mest spekulera.

Själv tycker jag att kasein passar som en egen måltid (eller tillsammans med något annat, exempelvis frukter och nötter) när man vill ha ett högt proteinintag utan att få i sig för mycket kalorier. Eller om man vill, ta det tillsammans med en vanlig måltid för att höja proteinintaget (vilket säkert vassle funkar bra till också), bli mer mätt och se till att proteinet från måltiden kan användas under lång tid.