handdator

Visa fullständig version : Bulk, deff, bulk, deff osv

Aimar
2009-04-16, 16:11
Nu vet jag inte om de här är rätt tråd men nån moderator för byta i så fall.

Jag har nu bulkat och deffat en gång och de gick väl sådär, men jag skulle gärna vilja veta ni som bulkar och deffar er uppåt hur ni går tillväga.

Exempel: Säg att ni börjar bulka vid 70kg, bulkar ni då upp er till 85 sen ner till 75 för att sen gå upp till 90 därefter ner till 80 osv? Eller har ni gått direkt från 70 till 100 sen ner till den nivå ni känt er nöjd med. Hoppas ni förstår vad jag menar.

mattilainen
2009-04-16, 16:14
beror på hur du vill se ut under tiden, går du direkt upp till 100 kg så komer du garanterat vara fläskig också, bryr du dig inte om utseendet så kör på.

Det är väl hur man själv tycker är ens max som avgör?

Aimar
2009-04-16, 16:32
Jag är medveten om att det är jag själv som sätter gränserna på hur mycket jag vill gå upp eller ner. Men jag är nyfiken på hur kolozzeum medlemmerna bulkar och deffar långsiktigt.

Sniggel
2009-04-16, 22:45
Jag gick från 59 till 88 kg innan jag deffade. Nu bulkade jag iofs inte under hela tiden (8½ år) men under de perioder jag bulkade gick jag upp 1-2 kg i månaden, 2-4 månader i stöten.

Nu är ju inte vad jag gjort, samma sak som jag rekommenderar förstås haha. Men jag skulle väl säga att det beror på utgångsläge och ifall man har svårt för att gå upp i vikt (och är underviktig) eller inte. men för det mesta är det väl att bulka sansat och långsamt, se till så att prestationen på gymmet kontinuerligt går uppåt annars är det ingen vits och när man känner att man åstadkommit stora framsteg och har svårt att fortsätta eller känner sig lite mullig kan man testa att deffa till en lagom nivå.
Är man smal från början och typ 15 år bör man inte behöva deffa förrän tidigast 20 imo (då går viktuppgången för snabbt).