Logga in

Visa fullständig version : Ang svält/deff

kimpaa88
2009-04-16, 12:42
Tjena!

Har tränat styrketräning nu i ca 6år. Påbörjade en deff eller lättare sagt svält för några månader sen, aldrig deffat tidigare, så anledningen till det låga kaloriintaget ligger främst på okunskap inom området. Kaloriintaget jag höll mig till var ca 1000kcal per dag, tappade ca 10kg och väger nu ca 70kg. Antar att mycket av det var muskler eftersom jag fortfarande har fett kvar.

Nu har jag försökt ändra på det hela och ökat mitt kaloriintag till ca 1700kcal med betydligt mer protein först och främst. Mitt kaloribehov med träning ligger på ca 2400kcal. Tidigare hade jag helgerna som någon sorts ätardagar, då slank det lätt ner säkert 15000kcal under en helg.. Nu hade jag tänkt att skippa ätardagarna överhuvudtaget och hålla mig till min kost under en viss tid. Allt som allt så borde jag få i mig mindre kalorier per vecka nu än förut, även fast jag höjer mitt dagliga intag. Frågan är, kan jag rädda min viktnedgång och bränna lite fett till? Kommer det ge något resultat överhuvudtaget om jag följer det till punkt och pricka? :smash:

Pontus H
2009-04-16, 14:01
kolla denna, där står det nog allt du behöver veta. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

kimpaa88
2009-04-16, 14:21
kolla denna, där står det nog allt du behöver veta. http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Har gjort det några gånger, borde ha följt den tidigare dock.. Det jag egentligen vill veta kortfattat är hur kroppen kommer reagera om jag går från näst intill svältdiet till en lite mer normal deff diet? Kan säga att jag stannade totalt i vikt med min förra diet och nu hoppas jag kunna bränna något kilo fett nu till sommaren. Har nu ökat kaloriintaget och spridit ut måltiderna mer över dagen, dessutom så skippar jag nu all skräpmat på helgerna, som det blev ganska mycket av tidigare. Antar att det blev +-0 kalorier tillslut om man räknar in mina ätardagar. Väldigt ohälsosamt var det iaf. *popcorn*

Flexipop
2009-04-16, 14:35
Låter som att du är rädd att gå upp i fett om du äter mer än 1000 kcal? Det kommer inte hända så länge du ligger på ett underskott om 500 kcal/dag, även om du ökar från nuvarande 1000 kcal. För att behålla musklerna så styrketränar du hårt och äter minst 2g protein per kg som du väger. Funkar för mig iaf.

Zera
2009-04-16, 14:49
Antar att det blev +-0 kalorier tillslut om man räknar in mina ätardagar. Väldigt ohälsosamt var det iaf. *popcorn*

Du kan inte ha legat på +-0 om du gick ner 10kg.

kimpaa88
2009-04-16, 15:23
Du kan inte ha legat på +-0 om du gick ner 10kg.

Stämmer bra det, glömde att säga att det är rätt nyligen jag börjat käka mycket skräpmat osv, beror nog på att 1000kcal är för lite och räcker inte till i längden, därför har jag fått enorma sötsug på helgerna osv som jag haft svårt att stå emot. *screwy*

kimpaa88
2009-04-16, 15:24
Låter som att du är rädd att gå upp i fett om du äter mer än 1000 kcal? Det kommer inte hända så länge du ligger på ett underskott om 500 kcal/dag, även om du ökar från nuvarande 1000 kcal. För att behålla musklerna så styrketränar du hårt och äter minst 2g protein per kg som du väger. Funkar för mig iaf.

Tack så mycket för svaret :thumbup:

kimpaa88
2009-04-16, 17:04
En följdfråga; Angående aktivitetsfaktor, tränar ca 1 timme hård styrketräning och 1 timme kardio (motionscykel) per dag. Utöver detta så blir det kanske en promenad på 20 minuter och resten av dagen blir mest stillasittande. Vilken aktivitetsfaktor kan man anta att jag ligger på?

Flexipop
2009-04-16, 17:09
Jag valde den akitivetsfaktor som jag har på jobbet. Det blev den minsta ( 1.2 ) eftersom jag har ett kontorsarbete. Sen räknar jag ut vad jag bränner på styrka/kondition varje dag och drar av.
http://www.caloriesperhour.com/ om du vill se hur mycket som bränns vid varje aktivitet.