Logga in

Visa fullständig version : Havregryn i överkant?

KaptenKnäsvag
2009-04-16, 11:18
Funderar på att basera mitt kolhydratintag på havregryn och skippa allt bröd/pasta osv som jag käkar för tillfället. Jag äter redan mycket havregryn (~100-200g om dagen), men finns det några negativa aspekter av att förhålla sig till upp emot 300-400g havregryn om dagen?

Vad gäller just fibrerna tror jag inte att jag kommer att få rännskita om jag äter 300-400g protein dagligen som jag gör nu, eller hoppas iaf. Utöver havregrynen får jag inte i mig särskilt mycket kostfibrer, tillägningsvis, har slutat äta bönor vilekt det blev en del av förr i tiden bland annat.

Vet föresten inte om det gör någon skillnad, men havregrynen äts i samband med kvarg, omrört i en mixer. Grynen förblir "råa" dvs.

Tack på förhand

King Grub
2009-04-16, 11:35
Klarar du fibermängden finns det inget annat ohälsosamt med den mängden gryn.

Grahn
2009-04-17, 09:09
But...why?

Finns ju massor av kolhydratskällor man kan variera, varför välja att ensidigt äta havregryn?

KaptenKnäsvag
2009-04-17, 09:47
But...why?

Finns ju massor av kolhydratskällor man kan variera, varför välja att ensidigt äta havregryn?

Smidigt, billigt

Grahn
2009-04-17, 09:50
Smidigt, billigt

Okidoki, förutom att det låter trist så leder väl egentligen alla ensidiga dieter till brister av något slag. Men det styrs givetvis inte bara av din kolhydratsbas. :)

Minns att jag läst ngt om överkonsumption av fibrer och lågt testo, fast det är mycket möjligt att det bara är gojja. :)