Visa fullständig version : Hjarntvattad av media!!
plattenbullen
2009-04-16, 10:09
Hej, ar 23 ar gammal, kanner (borjar inse ibland) att man har blivit javligt hjarntvattad av media under sin uppvaxt! Det hander aven nu dagligen, jag andrar asikter hit och dit och inser ganska snabbt att det var nanting som paverkade mej!
Jag funderar starkt pa att prova vara helt utan mediapaverkan sa gott det gar i 1 manad, DVS, Ingen TV, Radio, Tidningar. Nu bor jag iofs i USA sa det ar ganska svart att halla sej undan eftersom det har landet ar en stor business. (allt ar business) och det medfor att nastan allt marknadsfors pa en massa olika vis. Te.x sa visar dom reklam pa TV pa Dagtid om piller du kan ta for att fa din penis att vaxa!
Ar det nan som har trottnat pa allt skit som ar i media och medvetet bara slutat blivit paverkad av det? Jag tror man saknar det i borjan, men efter ett tag sa inser man nog hur mycket skit man far intryckt i hjarnan hela tiden.
Det kommer bli svart att halla sej undan fran allting men det vore ett kul experiment, jag tror man kommer borjar vardera saker som verkligen betyder natt i livet (Familj, Vanner, osv.) igen, istallet for matrealistiska varderingar som egentligen inte har nagon betydelse nar det verkligen galler.
Jag kanner att mina varderingar hela tiden blir storda av alla mediabilder och allting, aven manniskor som inspirerar en, har blivit hjarntvattade pa nagot vis, sa manga vanners goda rad om hur man ska gora i livet eller sa kan vara mycket styrda av hur han har blivit hjarntvattad!
Det kanske later lite som att jag ar nagon konspirations teoretiker som har setat instangd och varit arg typ :) sa ar det inte alls vill jag saga, jag ar bara en vanlig kille som har borjat inse lite saker, och vill bara hora era erfarenheter
Slutfraga: Ar det nagon som har slutat HELT att kolla/lyssna pa media under en viss tid? Hur paverkades dina varderingar om livet och annat?
Hur skiljer du mellan information och hjärntvätt här?
plattenbullen
2009-04-16, 10:24
Oj, svar fraga, jag tankte faktiskt inte alls pa det..
Men mer hjarntvatt som att vi inte duger som vi ar, vi behover den bilen, det jobbet, de klader for att vi ska ma bra,den kroppen, annars ar man en looser. San hjarntvatt tar ju bort tankarna pa viktiga saker i livet som familj och vanner och skola, och annat liknande. Istallet gar man runt (iaf jag) och funderar hit och dit ska jag kopa det och det, blir det battre om jag har ager det och det.. Forstar du?
Tja, jag ser inte på TV, har ingen reklam i min webläsare och åker bara till stan om jag ska på systemet så jag är en god bit på väg.
Ganymedes
2009-04-16, 10:25
Potential att bli en intressant tråd!
Jag gjorde samma experiment under nästan 2 månader. Det jag fann var att jag var betydligt mindre tyngd. Grubblade mindre över saker som egentligen inte intresserade mig. Och jag hade lite mer eget framresonerade åsikter, istället för att lite nochigt och slappt låta media välja åsikt åt mig i mindre viktiga frågor. Jag blev heller inte lika arg som när jag lyssnade mycket på radio eller läste kvällstidning dagligen. Förbannad över allt skit som händer i världen och som man ändå inte kan påverka, annat än att man mår dåligt över det, samt förbannad över hur mycket totala idioter som tillåts komma till tals. Sinnessjuka övertolkningar av jämställdhet, där små pojkar tvingas till dagis i kjol av sina föräldrar för att det ska vara något slags markering om manligt/kvinnligt. Äcklande reportage om självmordsbombare som ska väcka sympati FÖR självmordsbomberiet. Och alla dessa osmakliga pk-utspel som bara blir så löjliga att man känner för att köra av vägen och ta "the easy way out". Nästan.
Det som rapporteras i seriös media är nästan bara tragedier och hemska händelser som du egentligen ändå inte kan påverka i stor utsträckning (men väl påverkas av). Resten av media (som jag inte räknar som seriös) rapporterar vilken Big Brother-tjej som har opererat brösten och vilken Hollywood-stjärna som blivit vegan. Och det klarar jag mig gott utan. Jag behöver heller inte veta vilken i min stad som har "dyraste huset" och jag klarar nog mig bättre med en ekonomisk rådgivare och sunt förnufft, än med Aftonbladets "så sparar du 12.230 kr per år" (då tipset är i stil med: sluta med onödiga utgifter - nähä?!)
De nyheter som VERKLIGEN är viktiga kommer du få reda på ändå, om du inte är totalt enstörig. Allt annat, som du glömt några dagar senare, kommer du klara dig undan. Du kommer med stor sannolikhet må bättre. Det gjorde jag. Dessvärre är jag för nyfiken av mig för att kunna hålla mig borta helt, även om det är mot bättre vetande. Jag är en slav under informationsåldern och kan inte bryta mig fri. Jag behöver nyhets- och informationsfixen dagligen. Men lyckligtvis klarar jag mig med lägre doser nu.
Det enda nyhetsrapportering/media i övrigt jag nyttjar, är P1 nyheterna på morgonen och någon enstaka titt på www.svd.se. I övrigt är det egenvald film, musik och litteratur som gäller.
Snart dags att börja bojkotta i ett par månader igen. Sommaren är på väg och ju färre bekymmer desto skönare är det i solstolen.
Intressant tråd, och jag går i samma tankar. Känner mig så fylld av dynga att jag bara vill spy. Varenda sak jag läser eller hör i media är någon annans åsikt, och det känns som om att en liten del av mig försvinner varje dag till förmån för all jävla bullshit man har proppats full med ända sedan den dag man först stegade in på lågstadiet, och hjärntvättningen och likformningen tog sin början.
Jag är förbannad hela dagarna över alla orättvisor som jag inte kan påverka.
Jag blir förbannad när jag ser på tv, läser nyheter, läser på kolo, eller pratar med idioter till folk som är ännu värre indoktrinerade i den skit vi lever i, och som i ännu högre grad saknar egna åsikter och tankegångar.
Tv:n har jag gett upp för länge sedan, och det är nog hög tid att lägga ner Internet också. Det är där jag hittar de mesta av källorna till min självdestruktiva ilska.
Känslan är att jag vet för mycket för mitt eget bästa, och jag kan inte hantera min maktlöshet inför att inte kunna påverka det jag ser.
Några som jag tror är hjärntvättade är just amerikaner. De snackar alla om hur de älskar sitt land, vilken bra patriot man är etc. Regeringen har ju fått alla att tycka så bara för att kunna ha stöd när de ska ut i krig?
jag tycker det är sunda tankar att ta ett avbrott ifrån media ett tag
Ganymedes
2009-04-16, 11:07
Några som jag tror är hjärntvättade är just amerikaner. De snackar alla om hur de älskar sitt land, vilken bra patriot man är etc. Regeringen har ju fått alla att tycka så bara för att kunna ha stöd när de ska ut i krig?
Det tror jag inte är anledningen till deras patriotism. Tycker du att USA hade stöd av majoriteten amerikaner när de invaderade Irak t.ex?
Egentligen är det väl snarare frågan om varför vi själva inte tycker lika mycket om vårt land? Förutom att man allt för lätt bli rasiststämplad om man gör det då.
Det tror jag inte är anledningen till deras patriotism. Tycker du att USA hade stöd av majoriteten amerikaner när de invaderade Irak t.ex?
Egentligen är det väl snarare frågan om varför vi själva inte tycker lika mycket om vårt land? Förutom att man allt för lätt bli rasiststämplad om man gör det då.Jag är stolt svensk och tycker att det är ett förjävla fint land, dock måste jag inte gå runt och säga det hela tiden.
Fredszky
2009-04-16, 11:19
Jag tycker det är lika roligt varje gång folk diskuterar händelser som till exempel Irak-kriget eller liknande, och börjar med meningen "Det är ju..." Som om vi har någon som helst insikt om vad som händer utanför vårt synhåll. I princip allt vi vet om omvärlden ("nyheter") är vad media väljer att visa, och vad vi diskuterar sinsemellan kommer från samma källa hela tiden.
Jag tycker det är lite löjligt att Svensson (TM) ska bilda sig en uppfattning och ha en stark åsikt när man egentligen inte vet någonting vad som händer. Förutom det media säger. lol.
Jag intresserar mig inte mycket om nyheter av denna anledning, och tittar inte på TV överhuvudtaget om det inte är intressanta vetenskapsdokumentärer. All inflation i saker som ska märka uppmärksamhet är löjlig. Konstiga, höga ljud, flashiga sekvenser, sexanspelningar. Mer och mer hela tiden. Det är skräp alltihop och jag är glad att det finns några till som tycker som jag.
Jag tycker det är lika roligt varje gång folk diskuterar händelser som till exempel Irak-kriget eller liknande, och börjar med meningen "Det är ju..." Som om vi har någon som helst insikt om vad som händer utanför vårt synhåll. I princip allt vi vet om omvärlden ("nyheter") är vad media väljer att visa, och vad vi diskuterar sinsemellan kommer från samma källa hela tiden.
Vilken källa är det?
Också väldigt lustigt hur alla skriver "media" som det vore en källa och en åsikt det handlade om.
Ni som påstår att ni diskuterar med bara källa att referera till, har ni någonsin funderat på att läsa historiska böcker, biografier, osv? Nätet är ju också en fantastisk källa till information, och det finns ju inte heller någon anledning att bara begränsa sig till svensk eller amerikansk media. I många länder så går det att läsa nyheterna på engelska, även om det officiella språket är något annat.
Frågan är väl snarare vad SKULLE ni veta om ni inte hade tillgång till det mediala utbud som finns idag.
Ni ska inte bli mormoner på en gång? Mediaflödet må vara lite overkill ibland, men det är ju det som gör att vi vet såpass mkt i vår del av världen.
shut teh face
2009-04-16, 12:37
Min sambo har varit utan media i säkert 1,5 år. Och vi kollar ju aldrig på tv så reklam där finns ju inte heller.
Hon mår iaf bra av detta, och är det något viktigt som händer, 9/11 igen t,ex, så får man ju reda på det ändå.
Själv så läser jag alltid tidningen på tåget och på nätet. :em:
Att inte sitta för mkt på häcken och konsumera TV, webb eller dagstidningar är säkert bra på många vis.
Var och en på sitt vis :)
Kan ju knappast påstå att jag inte blivit påverkad av Staffan Westerberg, vilse i pannkakan, lillstrumpa och syster yster.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.