handdator

Visa fullständig version : Strul med studera?

Flossy
2009-04-15, 20:57
Någon fler än jag som har problem med att bli utloggad ur studera.nu när ni skall välja anmälningsalternativ?*gah!*

Prankie
2009-04-15, 21:00
Är samma visa varje år. Sista antagningsdag och alla blivande och nuvarande studenter försöker logga in.

saab900
2009-04-15, 21:02
Någon fler än jag som har problem med att bli utloggad ur studera.nu när ni skall välja anmälningsalternativ?*gah!*

Ajajaj, inte vänta till sista dagen, det gör nämligen alla andra också, och så blir det som det blir :)
Samma visa varje termin, servern blir överbelastad. Har du tur förlänger de anmälningstiden ett par dagar.

Offtopic:

Vad är det som är så svårt med att anmäla sig i tid? Man har ju i regel minst två veckor på sig, ändå kommer alla sista dagen, och så gnälls det över att servern inte klarar belastningen och att man måste få längre anmälningstid. Skulle tiden flyttas fram tre dagar kan man ge sig fan på att alla ändå ska in på den tredje dagen...

Edit: Pucktvåa.

petersson
2009-04-15, 21:03
jag brukar alltid anmäla mig till mina kurser i efterhand.. lugnast så

Karvig
2009-04-15, 21:03
Om du fortsätter klicka så kommer du nog fram till slut. Jag gör det nu bara för skojs skull och är ett klick ifrån en anmälan. Woho! :D

Scratch89
2009-04-15, 21:04
Losers. Jag sökte i förrgår.

saab900
2009-04-15, 21:04
jag brukar alltid anmäla mig till mina kurser i efterhand.. lugnast så

I efterhand? Går du något med låg konkurrens om platserna? Jag glömde helt bort att anmäla kurser en gång, kom inte på det förrän sommaren, men lärarna fixade till det ändå ;)

Loke
2009-04-15, 21:22
I efterhand? Går du något med låg konkurrens om platserna? Jag glömde helt bort att anmäla kurser en gång, kom inte på det förrän sommaren, men lärarna fixade till det ändå ;)

Går man programmet som kurserna är obligatoriska på så har man väl förtur och kommer in ändå?

Tolkia
2009-04-15, 21:34
Studera.nu är förmodligen Sveriges sämsta sajt. Även de dagar den inte är överbelastad.

Karvig
2009-04-15, 21:38
Studera.nu är förmodligen Sveriges sämsta sajt. Även de dagar den inte är överbelastad.

Amen.

Upptaget
2009-04-15, 21:46
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4914267.ab

varför vänta till allra sista dagen?

Rackham
2009-04-15, 22:13
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article4914267.ab

varför vänta till allra sista dagen?

Vardagsedge

saab900
2009-04-16, 00:22
Precis som väntat :D

Kl. 11.45 imorgon går nog sidan ned igen, när alla morgontrötta studenter ska anmäla sig i sista sekunden igen. Fan, har man haft ett par veckor på sig får man väl stå sitt kast och be institutionen på sina bara knän om att få gå kurserna istället.

Nitrometan
2009-04-16, 07:14
Kl. 11.45 imorgon går nog sidan ned igen, när alla morgontrötta studenter ska anmäla sig i sista sekunden igen. Fan, har man haft ett par veckor på sig får man väl stå sitt kast och be institutionen på sina bara knän om att få gå kurserna istället.
Förlängt till 12:00 idag.

Living on the edge. ;)

Gissar att alla väntar så att servern blir överlastad gen.

z_bumbi
2009-04-16, 07:30

Inte långt ifrån.

Mourten
2009-04-16, 07:35
jag tycker folk som segar får skylla sig själv, låt 10k pers vara utan ansökan för dom segar, så slipper vi problemet igen, dvs folk börjar anmäla några dagar innan!

Erik__
2009-04-16, 08:45
Det roligaste är att läsa alla buhu-livet-är-orättvist-jag-har-inget-personligt-ansvar-kommentarer, var ute i god tid ffs, hur smart är det att göra i sista sekund hur som helst? internet kan ju gå ner, lokalt strömavbrott mm.

ordet på 13 bokstäver

Nitrometan
2009-04-16, 08:51
Prokrastination ftw!

sunkan
2009-04-16, 08:55
strömavbrott mm.

ordet på 13 bokstäver

Bandkrängning?

Ballefittakuk?

Systembolaget?

Förtänksamhet!

Erik__
2009-04-16, 08:57
Bandkrängning?

Ballefittakuk?

Systembolaget?

Förtänksamhet!

(bandkrängning var ny för mig :D )

analstimulans

dinmammasuger

Karvig
2009-04-16, 09:16
Gjorde en plojanmälan idag med och folk har lärt sig läxan. Eller så är de bara för borta för att ha märkt att man kan fortsätta anmäla sig idag. Geschwinnt gick det.

Tolkia
2009-04-16, 09:20
jag tycker folk som segar får skylla sig själv, låt 10k pers vara utan ansökan för dom segar, så slipper vi problemet igen, dvs folk börjar anmäla några dagar innan!
För att komplicera det hela lite, så kanske inte universiteten är överförtjusta i idén att missa en armé senfärdiga studenter.

Studera.nu är ett bra exempel på när funktioner överförs till internetsjälvbetjäning utan att man kontrollerar (eller förstår att man borde kontrollera, jag lutar åt det senare) att den ersatta funktionen verkligen i sin helhet blir ersatt. I och med att den instans som tidigare haft hand om funktionen försvinner, försvinner även kompetent personal och ersätts av diverse tonåriga telefonister med huvudfuktion att säga "gå in på studera.nu och läs där" (lätt tillspetsat). Mycket upplysande om man ringde för att man inte förstod, alt. inte hittade det man sökte på sajten. Studera.nu är inte det enda exemplet, men kanske det tydligaste.

Tryman
2009-04-16, 09:30
Det roligaste är att läsa alla buhu-livet-är-orättvist-jag-har-inget-personligt-ansvar-kommentarer, var ute i god tid ffs, hur smart är det att göra i sista sekund hur som helst? internet kan ju gå ner, lokalt strömavbrott mm.

ordet på 13 bokstäver

De kan väl gå ihop med elbolagen som gör strömavbrott lite här och var mellan 18-24 sista kvällen det är ansökan :naughty:

Nitrometan
2009-04-16, 09:35
5000 användare per timme klarade de inte.

http://www.idg.se/2.1085/1.224208/edb-servern-bakom-studeranu-klarade-inte-trycket

Outsourcingleverantören EDB har fått behålla kontraktet för högskolornas ansökningssajt Studera.nu år efter år, trots att sajten både 2007 och 2008 kraschade bara timmar innan ansökningstiden gick ut, med mycket omskrivna förseningar som följd.

På onsdagskvällen hände det igen. Omkring 5 000 anmälningar i timmen räckte för att sänka sajten, vilket drev upp svarstiderna till upp mot sju minuter. Det är långt mer än tillräckligt för att göra sajten helt oanvändbar.

Både verkets egna tekniker och externa konsulter från EDB hade jourberedskap på onsdagkvällen och kunde följa hur belastningen ökade tills den nådde en gräns där systemet inte längre klarade av anstormningen.

– Vi har haft full beredskap sedan förra gången och vidtagit ett antal åtgärder med systemet tillsammans med EDB och andra inblandade. Vi har förstärkt prestanda på vitala delar.

Men varför räcker det inte?
– Det återstår att analysera. Vi har tillsammans försökt lösa det.

z_bumbi
2009-04-16, 09:42
Att dela upp ansökningarna så de som redan läser program söker en vecka tidigare är det ingen som har tänkt på?

Mescreant
2009-04-16, 09:47
Skräpsystem. Märkte idag att mina betyg inte finns med under meriter trots att jag skickat in dom förut och t.o.m läst på högskola. HP fanns däremot med.
Skickar in dom idag och hamnar väl i gruppen sena anmälningar.

mini
2009-04-16, 09:55
Det är ju skit samma om det är smart eller inte att göra det sista dagen. Har man till midnatt den femtonde på sig ska man ha till midnatt den femtonde på sig. Punkt.

Mescreant
2009-04-16, 10:05
Det är ju skit samma om det är smart eller inte att göra det sista dagen. Har man till midnatt den femtonde på sig ska man ha till midnatt den femtonde på sig. Punkt.

This.

Sen att sidan inte klarade lite mer än en anmälning i sekunden är ju patetiskt.

Baskagge
2009-04-16, 10:30
Skräpsystem. Märkte idag att mina betyg inte finns med under meriter trots att jag skickat in dom förut och t.o.m läst på högskola. HP fanns däremot med.
Skickar in dom idag och hamnar väl i gruppen sena anmälningar.

Jag skickade in mina betyg förra året flera gånger och ringde och tjatade. Det slutade dock med att mina betyg aldrig blev uppdaterade, så jag blev inte antagen till utbildningen jag sökt. Jättekul att vänta ett år...

Tolkia
2009-04-16, 10:31
Det är ju inte heller primärt en fråga om huruvida studenter är sena av sig eller inte (se minis inlägg) utan en fråga om att den leverantör som utger sig för att och sedermera tar på sig att leverera en tjänst (jag gör en djärv gissning att det är fråga om en upphandling, det bör med andra ord ha funnits ett gäng konkurrenter) skall kunna göra det också. Ingen annanstans är det OK att sälja en vara och leverera förpackningen halvtom.

jakke
2009-04-16, 10:34

Så bara de som kommer till tågcentralen 10min innan ska få åka med tåget?

Jag tycker det är märkligt att man inte löst detta tekniska problem.

Tryman
2009-04-16, 10:45
Det är ju inte heller primärt en fråga om huruvida studenter är sena av sig eller inte (se minis inlägg) utan en fråga om att den leverantör som utger sig för att och sedermera tar på sig att leverera en tjänst (jag gör en djärv gissning att det är fråga om en upphandling, det bör med andra ord ha funnits ett gäng konkurrenter) skall kunna göra det också. Ingen annanstans är det OK att sälja en vara och leverera förpackningen halvtom.

Att vara ute i sista minuten är naivt och inte direkt genomtänkt.

Att inte leverera den tjänst man åtagit sig via upphandling är väl kontraktsbrott beroende på hur kontraktet är skrivet.

mini
2009-04-16, 11:03
Att vara ute i sista minuten är naivt och inte direkt genomtänkt.

Men sista minuten är fortfarande i tid. Egentligen har vi bara två lägen - i tid eller för sent. Det finns en exakt tidpunkt då det ena blir det andra. I det här fallet är det kl. 24.00 15/4. Inga konstigheter.

Tryman
2009-04-16, 12:04
Men sista minuten är fortfarande i tid. Egentligen har vi bara två lägen - i tid eller för sent. Det finns en exakt tidpunkt då det ena blir det andra. I det här fallet är det kl. 24.00 15/4. Inga konstigheter.

Läste du hela mitt inlägg? Jag var inte kritisk mot varken ditt eller Tolkias inlägg. Att vara naiv är inte att begå ett fel, dock att inte leverera tjänsten att folk ska kunna ansöka är ett fel.

saab900
2009-04-16, 13:21

Händer tyvärr i kommuner och landsting jämt och ständigt. Det blir så när lägst pris råder och inte kvalitét, och det är svårt att veta på förhand att det kommer att bli så. Och det är inte OK.

Men det ursäktar inte att man sätter sig att söka kl. 22 sista dagen när man haft 2 veckor på sig. Det är alltid samma visa. Man vet ju själv hur snacket gick:
- Har du sökt än?
- Näee, jag ska bara/det är ingen brådska/det är ju inte förrän inatt det ska vara inne/

eller: - VA?! Är det idag?/Var det igår?

Servern måste ju gå med en grym överkapacitet om man ska behöva räkna med att samtliga studenter ska anmäla kurser susta timmen på fristen. Det är därför man har två hela veckor på sig.

Dessa som ständigt håller på sin rätt att vara ute i sista minuten, vad gör de om det blir ett lokalt strömavbrott kl. 23.45 så att de inte hinner få in sin anmälan? Sånt slipper man om man är ute i god tid.