handdator

Visa fullständig version : Bort med störande elever från klassrummen... eller inte?


Ganymedes
2009-04-15, 13:36
Med tanke på den senaste tidens debatt... vad tycker du?

Själv tycker jag att det är givet att några få rötägg inte ska få förstöra för alla andra, oavsett om de har hjärtkramande anledningar. Se då till att försöka lösa deras problem utanför skolan, med folk som har relevant utbildning och som inte drabbar andra elver.

Att man ens ska behöva diskutera en sådan sak? Om jag skulle släppa ner en malawiciklid i mitt sällskapsakvarium, ska då alla andra fiskar anpassa sig för att det är synd om cikliden? Eller ska jag flytta undan den igen så att alla andra fiskar kan få leva utan att sakta ätas upp? Och nej, mobbare/bråkstakar är inte fiskar... De är svin.

Ishie
2009-04-15, 13:40
Inte riktigt samma sak, men det hör väll ihop. Om man får X betyg på alla prov och även på nationella, borde det vara olagligt att sätta betyg sämre än medelbetyget man hade på samtliga prov.
"Du pratar för mycket" är ingen bra anledning. "Du kan för lite", är däremot en bra anledning!

Ganymedes
2009-04-15, 13:42
Kanske ett separat ordningsbetyg igen? En som "pratar för mycket" kan ju bevisligen påverka studiekvaliteten för övriga. Eller är det "every man for himself" som ska gälla?

Sedan tror jag nog inte "pratar för mycket" är vad som avses, utan snarare folk som mobbas och lever jävel a'la 2009.

L-Sami
2009-04-15, 13:51
De blir inte bättre människor av att de särbehandlas och kastas ut ur vanliga klasser, men det skiter du väl i.

tossefar
2009-04-15, 13:59
Sälj ungarna till Polen. Ska 24 elever få en sämre utbildning för att hjälpa ett arsle att bli "en bättre människa"?

spoonchest
2009-04-15, 14:02
Ditt beteende kan speglas i betygen trots att de inte borde det. Det händer på vissa skolor. En person presterar V.G men får G för att han hon är uppkäftig. Så på så vis kan det ju vara bra med ordningsbetyg. Så slipper mina andra betyg fara illa.
Men å andra sidan ska läraren vara tillräckligt proffesionell att inte ta ut det över de andra betygen ifrån början.

Mindre klasser tror jag kan vara ett steg i rätt riktning. Sedan tänker jag också på lärarna. Alltför många är inte tillräckligt utbildade. Så var det för ett par år sedan iaf, jag vet inte hur det är nu.
JAg tycker också att kuratorn kopplas in alltför sent hos vissa elever. Om en elev visar minsta tecken på att bli en bråkstake, så skicka dem till kuratorn. Det kan ju inte skada.
Med rätt pedagogik ifrån lärarens håll kan de få ordning på i princip alla elever, så länge inte klassen är för stor.

saab900
2009-04-15, 14:06
De blir inte bättre människor av att de särbehandlas och kastas ut ur vanliga klasser, men det skiter du väl i.

När jag gick på mellanstadiet var det ett par stycken i klassen som fan totalt saknade vett och respekt. Halva lektioner kunde gå åt till att läraren försökte få ordning i klasstummet och fick ta emot svordomar, eller andra elever fick saker kastade på sig. De visste mycket väl att läraren var maktlös, och skrek och gapade och levde jävlar. Det höll på nästan ett år. Deras föräldrar menade ju på att alla överdrev, deras barn var ju så snälla. Föräldrarna fick vara med en dag, men då skötte sig ju ungarna förstås. När fler och fler barn inte ville gå till skolan reagerade alla andra föräldrar, och till slut fick ungarna varsin elevassistent som kunde begränsa odjurens dumheter till rasterna i alla fall.

Den ena av dem vet jag är småkriminell idag, bilstölder, bedrägerier etc. Allt klemande lärde honom aldrig var gränsen för normalt beteende går uppenbarligen.

Ge makten tillbaka till lärarna, ungarna vet att de kan leva jävlar utan att läraren får ingripa, och gör läraren det riskerar denna att bli av med jobbet. Det behöver inte vara så grovt som i mitt exempel, men i varje klass finns det individer som stojar och har sig och stör koncentrationen för alla andra. Såna som inte klarar att sitta still en halvtimme, utan ska ha allas uppmärksamhet hela tiden. De får aldrig lära sig att det inte är acceptabelt beteende när det i själva verket är att läraren ryter i eller skickar ut ungen ur klassrummet som är det icke acceptala beteendet.

L-Sami
2009-04-15, 14:06
Sälj ungarna till Polen. Ska 24 elever få en sämre utbildning för att hjälpa ett arsle att bli "en bättre människa"?

Det här arslet kanske hamnar på gatan och hittar på annat bus om det slängs ut ur klassen, är det bättre? Kommer kosta samhället i längden. Bättre hjälpa en individ i tid, innan det blir för sent.

z_bumbi
2009-04-15, 14:09
De blir inte bättre människor av att de särbehandlas och kastas ut ur vanliga klasser, men det skiter du väl i.

Det beror på vad som händer efter att man har kommit fram till att de inte riktigt passar in i en vanlig klass. Om de skickas hem utan åtgärd så nej då är det inte så troligt att de tjänar på det, om de istället hamnar i en mindre grupp där lärarna har mer tid för varje elev och förhoppningsvis också har mer specialkunskaper om div problem som förekommer så kan det göra stor skillnad.
Förslaget som ligger nu, eller om det redan är beslutat, riktar in sig på att bara skicka hem dem vilket jag ser som en smärre katastrof.

Ishie
2009-04-15, 14:11
Har man blivigt skickad till kuratorn har man nog redan fått en bråkstaks stämpel på sig?

Jag kan ju säga som såhär att vore jag arbetsgivare så skulle jag inte bry mig värst mycket om betyg. Nu är ju jag iofs verkstadsutbildad så det kanske inte är lika applicerbart på ett kontorsjobb, men ändå.

Hata mig nu, men i min värld så har man betyg till att söka utbildningar med, och erfarenhet att söka jobb med. Man blir ju inte VD för ABB direkt från gymnasiet bara för att man hade alla MVG..

L-Sami
2009-04-15, 14:15
När jag gick på mellanstadiet var det ett par stycken i klassen som fan totalt saknade vett och respekt. Halva lektioner kunde gå åt till att läraren försökte få ordning i klasstummet och fick ta emot svordomar, eller andra elever fick saker kastade på sig. De visste mycket väl att läraren var maktlös, och skrek och gapade och levde jävlar. Det höll på nästan ett år. Deras föräldrar menade ju på att alla överdrev, deras barn var ju så snälla. Föräldrarna fick vara med en dag, men då skötte sig ju ungarna förstås. När fler och fler barn inte ville gå till skolan reagerade alla andra föräldrar, och till slut fick ungarna varsin elevassistent som kunde begränsa odjurens dumheter till rasterna i alla fall.

Den ena av dem vet jag är småkriminell idag, bilstölder, bedrägerier etc. Allt klemande lärde honom aldrig var gränsen för normalt beteende går uppenbarligen.

Ge makten tillbaka till lärarna, ungarna vet att de kan leva jävlar utan att läraren får ingripa, och gör läraren det riskerar denna att bli av med jobbet. Det behöver inte vara så grovt som i mitt exempel, men i varje klass finns det individer som stojar och har sig och stör koncentrationen för alla andra. Såna som inte klarar att sitta still en halvtimme, utan ska ha allas uppmärksamhet hela tiden. De får aldrig lära sig att det inte är acceptabelt beteende när det i själva verket är att läraren ryter i eller skickar ut ungen ur klassrummet som är det icke acceptala beteendet.

Verkligheten är sådan att vissa människor har mentala störningar, t ex ADHD. De händer saker i deras hjärna som de kan inte påverka själv hur de än gör. Dessa behöver då hjälp och en elevassistent är ett bättre alternativ än slänga ut en ur klassen. Det är trist att andra barn behöver drabbas för att ett par stycken inte kan koncentrera sig i en klass och hålla inne tankar som snurrar i deras huvud. De är en del av samhället, för att de ska bli goda samhällsmedborgare så är det viktigt att de får vara med de andra människorna. Elevassistenter är bättre alternativ och även annan hjälp utanför skolan.

saab900
2009-04-15, 14:28
Verkligheten är sådan att vissa människor har mentala störningar, t ex ADHD. De händer saker i deras hjärna som de kan inte påverka själv hur de än gör. Dessa behöver då hjälp och en elevassistent är ett bättre alternativ än slänga ut en ur klassen. Det är trist att andra barn behöver drabbas för att ett par stycken inte kan koncentrera sig i en klass och hålla inne tankar som snurrar i deras huvud. De är en del av samhället, för att de ska bli goda samhällsmedborgare så är det viktigt att de får vara med de andra människorna. Elevassistenter är bättre alternativ och även annan hjälp utanför skolan.

En av dem fick diagnosen ADHD, den andra befanns mentalt frisk.

Som jag även skrev så behöver det inte vara så extremt beteende som i det fallet för att andra elever faktiskt ska bli störda, och lektionstid går åt helt i onödan till att få ordning i klassrummet.

Vi människor har alla olika personlighetstyper, och om du tänker tillbaka på din klass i låg/mellanstadiet, visst fanns det väl ett par-tre stycken som gillade att spela apa och få andras uppmärksamhet, även när tillfället var klart olämpligt, trots att de inte hade några störningar? De kan naturligtvis inte belastas för att de är som de är, men läraren måste få medel för att kunna få dem att förstå att sådant beteende får de ha på rasterna, det passar sig inte i klassrummet. Att skicka ut dem tillfälligt ur klassrummet kan vara en sådan idé.

Som det är nu kan läraren på sin höjd säga till eleven. Vad är viktigt för en tioåring som vill ha uppmärksamhet? Omgivningens beundran. Därför kanske han svär åt läraren, det är ju tufft. När eleven då märker att läraren faktiskt är maktlös är det kört. Läraren kan prata tillbaka utan att gå över gränsen, men då ligger hela klassens fokus på tioåringen, som har uppnått sitt mål, nu är han/hon i centrum för allas uppmärksamhet. Det blir bara värre.

Tolkia
2009-04-15, 14:34
De blir inte bättre människor av att de särbehandlas och kastas ut ur vanliga klasser, men det skiter du väl i.
Riktigt så enkel är ju inte frågan. Vad skall man säga om andra elevers rättigheter att få lärares uppmärksamhet och hjälp respektive vistas i klassrummet utan att trakasseras alt. störas av en klasskamrat som inte vill bete sig (för det handlar i en majoritet inte om "kan inte" bete sig utan om "vill inte"; mängden barn och ungdomar med så svåra beteendestörningar att de verkligen inte har någon möjlighet att kontrollera sig är inte SÅ stor)? Vad säger man om lärares rättighet att få undervisa och fostra?

Om det är existensen av ett sanktionssystem som du ogillar - skall man ta bort dem fullständigt ur samhället, eller gäller det bara skolan? Hur skall man hantera föräldrar som t.ex. ger sina barn utegångsförbud, indragen veckopeng, TV-förbud etc., skall det också vara otillåtet? Eftersom ingen blir en bättre människa av att särbehandlas osv.

palme
2009-04-15, 14:43
Man kanske skulle ta och anpassa skolan för barn som har add/adhd etc istället för att klanka ner på de?

D Andersson
2009-04-15, 14:52
Många likheter med brottslighetsdebatten. Två läger: Ett flum, dalt och låtgå samt ett kunskap, ordning och reda.

Vi har provat flumskolan i 40 år och det har inte lett någon annanstans än utför, förändringar är verkligen på tiden.

Tolkia
2009-04-15, 14:54
Jag kanske har missat något essentiellt, men jag har inte uppfattat det som att diskussionen handlar om att brännmärka och förfölja barn med ADHD m.fl. uppmärksamhetsstörningar. Långt ifrån alla barn/tonåringar som beter sig störigt i skolan, på lektioner eller raster, har någon form av uppmärksamhetsstörning, eller annan psykisk störning. Jag är helt för att barn med särskilda behov skall få den hjälp och det stöd de behöver (vilket f.ö. mycket väl kan vara specialundervisning i särskild klass; jag vet inte riktigt hur det blev så att det förvandlades till kränkande diskriminering, vilket det i vissas ögon verkar ha gjort). Det faktum att det finns ungar med särskilda svårigheter skall dock inte vara något som ungar som bara är allmänt odrägliga (eller sagda ungars föräldrar) kan gömma sig bakom.

Edit: Att klanka på "flumskolan" uppfattar jag som ganska trött; det görs i många läger (politiskt företrädesvis i oppositionen) utan att för den skull något bättre förslag presenteras. Jag skulle gärna se att "flum" och "dalt" definierades istället för att bara vara ord tacksamma att använda för att markera missnöje. Inte heller de som agiterar mot "flumskolan" verkar vilja ha tillbaka systemet som det var på typ fyrtiotalet, även om det kan låta så i diskussionen.

spoonchest
2009-04-15, 14:57
Har man blivigt skickad till kuratorn har man nog redan fått en bråkstaks stämpel på sig?

..

Om man blir skickad till rektorn däremot.
Men jag kan hålla med om att det är lite.. vad heter det.. stigmatiserat.
Men att gå/bli skickad till kuratorn kan vara att angripa problemet på rätt punkt. Plus, ju fler som går dit ju mindre "stämpling" blir det.

D Andersson
2009-04-15, 15:06
Edit: Att klanka på "flumskolan" uppfattar jag som ganska trött; det görs i många läger (politiskt företrädesvis i oppositionen) utan att för den skull något bättre förslag presenteras. Jag skulle gärna se att "flum" och "dalt" definierades istället för att bara vara ord tacksamma att använda för att markera missnöje. Inte heller de som agiterar mot "flumskolan" verkar vilja ha tillbaka systemet som det var på typ fyrtiotalet, även om det kan låta så i diskussionen.

Håller med till viss del, även om det Björklund gör är bra är det för lite och för mesigt. Mycket ord och lite handling, det lilla som görs är egentligen självklarheter.

Bönne
2009-04-15, 15:07
Verkligheten är sådan att vissa människor har mentala störningar, t ex ADHD. De händer saker i deras hjärna som de kan inte påverka själv hur de än gör. Dessa behöver då hjälp och en elevassistent är ett bättre alternativ än slänga ut en ur klassen. Det är trist att andra barn behöver drabbas för att ett par stycken inte kan koncentrera sig i en klass och hålla inne tankar som snurrar i deras huvud. De är en del av samhället, för att de ska bli goda samhällsmedborgare så är det viktigt att de får vara med de andra människorna. Elevassistenter är bättre alternativ och även annan hjälp utanför skolan.
Titta på en skola i ett område som har det sämre ställt och sedan på en i ett "välmående" område.

Knappast ADHD som är orsaken till att de flesta beter sig som de gör. Utan det handlar helt enkelt om brist på uppfostran om hur man ska bete sig.

jik
2009-04-15, 15:07
Många likheter med brottslighetsdebatten. Två läger: Ett flum, dalt och låtgå samt ett kunskap, ordning och reda.

Vi har provat flumskolan i 40 år och det har inte lett någon annanstans än utför, förändringar är verkligen på tiden.

+1
Pratas alltid om vad skolorna ska göra för att förhindra allting o vara alla socialt missanpassade white-trash-ungarna till lags.. vi har världens högsta skatter o världens sämsta skola!!!! Precis samma jävla fel som med krimonalvården!!! När ska folk inse att problemet börjar hos föräldrarna skolan ska inte uppfostra ungarna!!
I sverige måste man sköta sig och vara en god medborgare för att få lämp till körkort när det är avklarat, så ska det gås utbildningar m,m sen ska det tas lektioner både praktiskt och teoretiskt, dessutom kostar det multum. Men för att skaffa barn krävs det ingenting..

JA jag är lite "bitter & sarkastisk" men erkänn, visst har jag en poäng..*jorgen*

LoTiX
2009-04-15, 15:25
Det är lätt att prata om alternativa lösningar, det är även självklart. Men medan trötta kommunalanställda personer sitter och kliar sig på huvudet över skrikiga ungar så ska de fan ta mig inte sitta i ett klassrum där de både kan störa och skrämma andra elever. Det skapar klart mer skada hos 30 personer än vad det hjälper den enskilda individen.

Och de problembarn jag sett hade mått klart bättre av att hamna som lärlingar eller exakt vad som helst i hela världen än att tvingas gå år efter år i en skola de fullkomligt hatade.

Ishie
2009-04-15, 15:48
Om man blir skickad till rektorn däremot.
Men jag kan hålla med om att det är lite.. vad heter det.. stigmatiserat.
Men att gå/bli skickad till kuratorn kan vara att angripa problemet på rätt punkt. Plus, ju fler som går dit ju mindre "stämpling" blir det.

Jo, det kanske är sant. Men jag har alltid varit så, hur säger man.. Pessimisstisk. Så jag kanske inte kan se saker objektivt, men jag är bra på att hitta fel i allt *rolleyes*

brobban
2009-04-15, 15:48
Självklart ska bråkande ungar bort från klassen, att åka ut ur klassrummet för att man bråkar/busar trodde jag var standard? Var det för mig i alla fall. Mycket tror jag ligger hos lärarna, men inte i fråga om utbildning och sånt utan vanlig pondus. För många lärare är flumhumanister med en alltför liberal syn på skola&ungdomar där de ska ge eleverna för mycket frihet och försöka vara så jävla pedagogiska, återigen ett fel vi kan dra till de socialistiska instutionerna på universiteten/högskolorna. Barn är barn och ska styras, finns en anledning att barn under 18 inte får rösta, köpa sprit m.m. det är för att de(för det mesta) inte är mentalt färdigutvecklade. Därför är det ju självklart att de ska sitta ner och hålla käften i skolan.

Kan dra ett exempel, jag var en bråkig jävel i mellan- och högstadiet. Varför? Tja en blandad kompott av att skolan var alldeles för enkel, utan utmaningar och utan krav blandat med lärare som var alltför flata. Jag levde rövare hej vilt, inte tusan brydde jag mig om att jag fick prata med rektorn eller kuratorn. Däremot hade jag en lärare på mellanstadiet som jag respekterade, en f.d. YOFF med pondus som kunde styra & ställa och vara en ledare och inget får(som de flesta lärare är). När det var han som höll i trådarna så var det inga problem att sitta ner och sköta sig, eftersom jag visste att det var ingen ide att försöka "utmana" honom eftersom det var tydligt att var han som skötte ruljansen.

Jag är helt övertygad om att de mesta problemem ligger hos lärarna, men det är inte utbildningen som det är fel på utan för mycket flummesar och "kärring"-mentalitet som föder en alltför fri och okontrollerad miljö. Där bråkstakar märker att de kan gå längre och längre eftersom lärarna inte är ledartyper som klarar av att sätta gränser och ramar.

ryss
2009-04-15, 16:24
Jag är själv rätt stökig så jag svarar nej

shadowfire
2009-04-15, 16:29
Höj skatten för de föräldrar som inte får fason på sina barn. :D

Skämt åsido, det saknas ju ett vettigt incitament för föräldrar att faktiskt engagera sig i hur sina barn beter sig i skolan. Därför läggs ansvaret över på lärarkåren, som varken har rätt utbildning, lagar, verktyg eller rättigheter att få bukt med problembarnen.

Åker ungarna ut från skolan bara, så är det bara risk att då skiter alla i dem o vi får en ny generation dagdrivande halvkriminella busskursklottrare. De måste komma ut från skolan och till något bra isf.

Mr Chatterbox
2009-04-15, 16:41
Det är lätt att prata om alternativa lösningar, det är även självklart. Men medan trötta kommunalanställda personer sitter och kliar sig på huvudet över skrikiga ungar så ska de fan ta mig inte sitta i ett klassrum där de både kan störa och skrämma andra elever. Det skapar klart mer skada hos 30 personer än vad det hjälper den enskilda individen.

Och de problembarn jag sett hade mått klart bättre av att hamna som lärlingar eller exakt vad som helst i hela världen än att tvingas gå år efter år i en skola de fullkomligt hatade.

Frågan är ju också om det är rätt att ha klasser med 30 elever i...

Under mellanstadiet gick jag i en klass med några bråkstakar som levde rövare, och förstörde för alla andra. Men mycket av stöket berodde nog på lärare som reagerade på fel sätt, och blev arga. Några lärare kunde behandla dem på rätt sätt, och då minskade självklart stöket. De var ju ändå inte helt blåsta i huvudet, utan de hamnade oftast i fel sällskapskrets, och ibland var det även folk som eggade på dem. De var ju väldigt kreativa, men det riktades mot fel håll. Snackade man med dem ensam var de ju hur schyssta som helst. Men det var nog ända bra att de gick i en vanlig klass, speciellt för en av dem, eftersom då kunde de lättare fatta att de gjorde fel, eftersom fler och fler till slut sa till.

Diggler
2009-04-15, 16:43
Absolut Ja, om klasskamraternas utbildning blir lidande eller klasskamraterna far illa. Men man skall ordna med alternativ, specialklasser, specialpedagoger etc.

När jag gick i högstadiet bak i forntiden have vi en specialklass för stökiga elever och en specialklass för elever som inte var stökiga men hade inlärningssvårigheter. Båda dessa med extra resurser, och inte alltid som en permanent lösning utan man kunde flyttas tillbaks till vanlig klass (iaf i teorin)

Osten80
2009-04-15, 17:24
Det beror på vad som händer efter att man har kommit fram till att de inte riktigt passar in i en vanlig klass. Om de skickas hem utan åtgärd så nej då är det inte så troligt att de tjänar på det, om de istället hamnar i en mindre grupp där lärarna har mer tid för varje elev och förhoppningsvis också har mer specialkunskaper om div problem som förekommer så kan det göra stor skillnad.
Förslaget som ligger nu, eller om det redan är beslutat, riktar in sig på att bara skicka hem dem vilket jag ser som en smärre katastrof.

Är det verkligen så det är tänkt? Om så är fallet är det bedrövligt, och det gör mig mig heligt förbannad, och väldigt bekymrad.

Guybrush
2009-04-15, 18:18
Jag är själv rätt stökig så jag svarar nej

Sluta att vara det då. En enkel lösning.

saab900
2009-04-15, 18:27
Självklart ska bråkande ungar bort från klassen, att åka ut ur klassrummet för att man bråkar/busar trodde jag var standard? Var det för mig i alla fall. Mycket tror jag ligger hos lärarna, men inte i fråga om utbildning och sånt utan vanlig pondus. För många lärare är flumhumanister med en alltför liberal syn på skola&ungdomar där de ska ge eleverna för mycket frihet och försöka vara så jävla pedagogiska, återigen ett fel vi kan dra till de socialistiska instutionerna på universiteten/högskolorna. Barn är barn och ska styras, finns en anledning att barn under 18 inte får rösta, köpa sprit m.m. det är för att de(för det mesta) inte är mentalt färdigutvecklade. Därför är det ju självklart att de ska sitta ner och hålla käften i skolan.

Kan dra ett exempel, jag var en bråkig jävel i mellan- och högstadiet. Varför? Tja en blandad kompott av att skolan var alldeles för enkel, utan utmaningar och utan krav blandat med lärare som var alltför flata. Jag levde rövare hej vilt, inte tusan brydde jag mig om att jag fick prata med rektorn eller kuratorn. Däremot hade jag en lärare på mellanstadiet som jag respekterade, en f.d. YOFF med pondus som kunde styra & ställa och vara en ledare och inget får(som de flesta lärare är). När det var han som höll i trådarna så var det inga problem att sitta ner och sköta sig, eftersom jag visste att det var ingen ide att försöka "utmana" honom eftersom det var tydligt att var han som skötte ruljansen.

Jag är helt övertygad om att de mesta problemem ligger hos lärarna, men det är inte utbildningen som det är fel på utan för mycket flummesar och "kärring"-mentalitet som föder en alltför fri och okontrollerad miljö. Där bråkstakar märker att de kan gå längre och längre eftersom lärarna inte är ledartyper som klarar av att sätta gränser och ramar.

Jag håller inte med dig. Problemet ligger inte hos lärarna. Visst finns det psykiskt känsliga lärare som kanske skulle haft ett annat jobb, men de flesta lärare vill ha hårdare tag i klassrummet (jag skrev inte aga) med lagen begränsar möjligheterna till en muntlig tillrättavisning i milda ordalag. Allt utöver det kan ställa till ett ramaskri och leda till att läraren ifråga får söka sig en annan yrkesinriktning.

Vad hjälper det att prata med föräldrarna om de själva inte förstår problemet med sitt barns uppträdande, eller helt sonika tycker att det är skolans ansvar att uppfostra ungen?

Problemet är attityden mot vuxenvärlden hos barn av idag. När jag var liten, vilket faktiskt inte var så länge sedan, då respekterade man vuxna. Den respekten är borta idag. Vad det beror på vet jag inte, kanske föräldrar är för slappa?

saab900
2009-04-15, 18:31
Min poäng med ovanstående är att det alltid måste anses vara föräldrarnas ansvar hur ett barn uppfr sig, oavsett om det är hemma eller i skolan, och därmed föräldrarnas ansvar att rätta till sitt barns beteende, uppfostran. Dessvärre börjar föräldrar gärna trycka på om sitt barns rättigheter om ungen blir hemskickad istället för att fråga sig varför ens barn blir hemskickat.

kalle_kula
2009-04-15, 18:41
Jag tror att Jan Björklund blev mobbad i skolan och nu ska han ge igen på bråkstakarna som hämnd.

Condemned
2009-04-15, 18:42
Lösningen att "skicka hem dom" är ju jävligt fel, snacka om att inte ta tag i problemet.
Fler stödklasser, elevassistenter, uppföljning utanför skolan skulle kanske behövas. Men som allt annat så kostar det ju pengar och det finns ju aldrig när det behövs.
Sen läste jag lite hastigt, kan ha läst fel, att någon tyckte att det såklart inte var skolans uppgift att uppfostra barnen/ungdomarna. Det är lite svart/vitt att säga tycker jag. Föräldrarna/hemmet ska såklart lägga en god grund och ha huvudansvaret i ett barns uppfostran men skolan är en så stor del av ungas liv så jag tycker att det ter sig ganska naturligt att även dom har en del i uppfostran. Skolan är ju en läroplats där man lär sig grunder inom ämnen som kommer följa en hela ens liv, då inte enbart teoretiskt utan även praktiska saker som social samvaro/kompetens, lite rätt och fel, konflikthantering osv. Det om något är enligt mig en del av vad en uppfostran innebär. Som sagt, hemmet har huvudansvaret men skolan lägger till andra bitar och byggstenar.

Sen så måste jag bara säga att vissa lärare är extremt dåliga på konflikthantering och har enorma problem att handskas med en stor grupp olika individer och utstrålar väldigt lite pondus. Fan våga säga till på skarpen.

Aerials
2009-04-15, 18:46
Med tanke på den senaste tidens debatt... vad tycker du?

Själv tycker jag att det är givet att några få rötägg inte ska få förstöra för alla andra, oavsett om de har hjärtkramande anledningar. Se då till att försöka lösa deras problem utanför skolan, med folk som har relevant utbildning och som inte drabbar andra elver.

Att man ens ska behöva diskutera en sådan sak? Om jag skulle släppa ner en malawiciklid i mitt sällskapsakvarium, ska då alla andra fiskar anpassa sig för att det är synd om cikliden? Eller ska jag flytta undan den igen så att alla andra fiskar kan få leva utan att sakta ätas upp? Och nej, mobbare/bråkstakar är inte fiskar... De är svin.

Du skriver om relevant utbildning - vad har du själv för bakgrund/objektivitet som backar upp ditt sätt att resonera? DU verkar säker på hur DU tycker systemet borde vara men du har ingen aning om vad beslutet skulle kunna ha för effekter på andras liv.

Allt är inte svart och vitt, tänk en gång till nästa gång.

saab900
2009-04-15, 19:08
Lösningen att "skicka hem dom" är ju jävligt fel, snacka om att inte ta tag i problemet.
Fler stödklasser, elevassistenter, uppföljning utanför skolan skulle kanske behövas. Men som allt annat så kostar det ju pengar och det finns ju aldrig när det behövs.
Sen läste jag lite hastigt, kan ha läst fel, att någon tyckte att det såklart inte var skolans uppgift att uppfostra barnen/ungdomarna. Det är lite svart/vitt att säga tycker jag. Föräldrarna/hemmet ska såklart lägga en god grund och ha huvudansvaret i ett barns uppfostran men skolan är en så stor del av ungas liv så jag tycker att det ter sig ganska naturligt att även dom har en del i uppfostran. Skolan är ju en läroplats där man lär sig grunder inom ämnen som kommer följa en hela ens liv, då inte enbart teoretiskt utan även praktiska saker som social samvaro/kompetens, lite rätt och fel, konflikthantering osv. Det om något är enligt mig en del av vad en uppfostran innebär. Som sagt, hemmet har huvudansvaret men skolan lägger till andra bitar och byggstenar.

Sen så måste jag bara säga att vissa lärare är extremt dåliga på konflikthantering och har enorma problem att handskas med en stor grupp olika individer och utstrålar väldigt lite pondus. Fan våga säga till på skarpen.

Läs igen, mindre hastigt. Jag har redan redogjort för min syn på det fetstilta, och varför lärare agerar som de gör.

Ganymedes
2009-04-15, 19:26
De blir inte bättre människor av att de särbehandlas och kastas ut ur vanliga klasser, men det skiter du väl i.

Nä, de blir inte bättre av det. Men de andra eleverna blir heller inte bättre av att de får vara kvar. Eftersom du skriver i "du-form" så antar jag att det är mig du menar, och kan jag ju besvära mig med att skriva vad jag tycker. Nämligen att de gott kan slängas ut MEN att deras problem (vad det nu må vara) inte ska ignoreras. De ska helt enkelt få den typ av hjälp de behöver. Eller tycker du att störande och mobbande är någon hållbar hjälp för dessa elever, eftersom du verkar vilja ha kvar dem?

Condemned
2009-04-15, 19:27
Läs igen, mindre hastigt. Jag har redan redogjort för min syn på det fetstilta, och varför lärare agerar som de gör.

Bra för dig, och nu har jag redogjort för min syn på vissa saker. :)

Ganymedes
2009-04-15, 19:36
Du skriver om relevant utbildning - vad har du själv för bakgrund/objektivitet som backar upp ditt sätt att resonera? DU verkar säker på hur DU tycker systemet borde vara men du har ingen aning om vad beslutet skulle kunna ha för effekter på andras liv.

Allt är inte svart och vitt, tänk en gång till nästa gång.


När du snackar "effekter på andras liv" är du väldigt snabb med att glömma effekterna för de som blir mobbade alt. störda i klassen... Varför är de mindre intressanta?

Jag skriver ju att de som stör ska få hjälp som är av rätt karaktär. Dvs av personer med rätt utbildning för att handskas med vilket problem det nu må vara. En lärare i Svenska är inte utbildad kurator t.ex. Att flytta stökbarnen till särskilda klasser under ett annat vettigt utformat system kan ju vara en lösning.

De stökiga ska inte bara lämnas vind för våg. Men att ha kvar dem och låta dem stöka och störa i klassen är varken att hjälpa dem eller de andra. Inte sant?

Det känns lite som att du är rädd för att bli hemskickad? Ibland kan det vara bra att läsa alla meningar i första posten, så tänk till nästa gång innan du skriver:


Se då till att försöka lösa deras problem utanför skolan, med folk som har relevant utbildning

EkarN
2009-04-15, 20:04
Jag skulle bli högeligen glad om det hände. Dock skullej ag väl själv åka ut då och då. Men då skulle jag ju inte störa de andra. Och de gånger jag själv är seriös så slipper jag störas. Man får stå sitt kast. Det vore enbart bra tycker jag som elev på högstadiet.

saab900
2009-04-15, 20:58
Bra för dig, och nu har jag redogjort för min syn på vissa saker. :)

Och hur ska läraren kunna säga till på skarpen, skicka ut eleven etc, när läraren enligt lag inte får det? Jävla silkesvantar...

Aerials
2009-04-15, 21:03
När du snackar "effekter på andras liv" är du väldigt snabb med att glömma effekterna för de som blir mobbade alt. störda i klassen... Varför är de mindre intressanta?

Jag skriver ju att de som stör ska få hjälp som är av rätt karaktär. Dvs av personer med rätt utbildning för att handskas med vilket problem det nu må vara. En lärare i Svenska är inte utbildad kurator t.ex. Att flytta stökbarnen till särskilda klasser under ett annat vettigt utformat system kan ju vara en lösning.

De stökiga ska inte bara lämnas vind för våg. Men att ha kvar dem och låta dem stöka och störa i klassen är varken att hjälpa dem eller de andra. Inte sant?

Det känns lite som att du är rädd för att bli hemskickad? Ibland kan det vara bra att läsa alla meningar i första posten, så tänk till nästa gång innan du skriver:

Här blir det fel. Du gör antagandet om att detta är den rätta vägen, i det här fallet att separera dem av annan karaktär än majoriteten, vad talar för att detta ska vara rätt? Tänk igen, tredje gången gillt :)

ak3r
2009-04-15, 21:17
Lösningen att "skicka hem dom" är ju jävligt fel, snacka om att inte ta tag i problemet.
Är det någon som har sagt att det är lösningen?
Förslaget är att man ska ha rätt att göra det efter alla många övriga ''lösningar'' som redan finns har testats.

Fler stödklasser, elevassistenter, uppföljning utanför skolan skulle kanske behövas. Men som allt annat så kostar det ju pengar och det finns ju aldrig när det behövs.
Klart det ska finnas mer hjälp som du beskriver, men lite hårdare i skolan är nog också en del av lösningen. Varför hade vi inte den respektlösheten och odiciplineringen vi har idag, för 60 år sedan??

[text]

Sen så måste jag bara säga att vissa lärare är extremt dåliga på konflikthantering och har enorma problem att handskas med en stor grupp olika individer och utstrålar väldigt lite pondus. Fan våga säga till på skarpen.

Klart vissa lärare inte är ämnade för att lära.. men mycket beror på att "verktygen" inte finns. rör man en elev så blir man polisanmäld även fast man försöker dra isär ett bråk.
----

Som någon redan har sagt.. vi har haft lika sorts styre i skolan i 40år.. har har det fungerat?

Condemned
2009-04-15, 21:23
Och hur ska läraren kunna säga till på skarpen, skicka ut eleven etc, när läraren enligt lag inte får det? Jävla silkesvantar...

Nej det blir svårt, den delen av mitt inlägg var riktat åt extremfall, folk med alldeles för lite pondus. För lärare överlag så kan jag bara konstatera att det blir svårt just pga dom anledningar du skrev tidigare.

Tolkia
2009-04-15, 21:32
Här blir det fel. Du gör antagandet om att detta är den rätta vägen, i det här fallet att separera dem av annan karaktär än majoriteten, vad talar för att detta ska vara rätt? Tänk igen, tredje gången gillt :)
Han skriver vad jag kan se överhuvudtaget inget om karaktär, utan om beteende. Att vara störig under lektionstid är inte ett karaktärsdrag utan ett beteende. Och det handlar inte om att straffa folk för att de är individualister och inte liknar den tråkiga grå PK massan, det handlar om att straffa folk för att de beter sig som skit, samt låta de elever som inte beter sig som skit få studiero.

Angående klagomål på lärarna tycker jag att det verkar som om ganska många har ganska dålig koll på vad det är att vara lärare, vilka arbetsuppgifterna och förutsättningarna för att utföra dem är. När man diskuterar skolpolitik skall man akta sig för att trilla tillbaka dit där man var som skoltrött fjortonåring, när allt var de idiotiska och olämpliga lärarnas fel, och skulle ha varit så mycket bättre om lärarna bara varit de rätta och behandlat en så bra som man förtjänade. Tyvärr gör ganska många den här missen, även bland de politiker som beslutar i skolfrågor.

Condemned
2009-04-15, 21:35
Är det någon som har sagt att det är lösningen?
Förslaget är att man ska ha rätt att göra det efter alla många övriga ''lösningar'' som redan finns har testats.

Klart det ska finnas mer hjälp som du beskriver, men lite hårdare i skolan är nog också en del av lösningen. Varför hade vi inte den respektlösheten och odiciplineringen vi har idag, för 60 år sedan??

Klart vissa lärare inte är ämnade för att lära.. men mycket beror på att "verktygen" inte finns. rör man en elev så blir man polisanmäld även fast man försöker dra isär ett bråk.

Ja är det sista utvägen så är det såklart ok. Som jag skrev tidigare så läste jag lite hastigt.

Antagligen för att skolan var just hårdare och synen på utbildning var en annan tror jag. Jag är absolut för hårdare tag i skolan. Lärarna behöver kunna inge mer respekt hos eleverna.

Se inlägget av mig ovanför.

dared
2009-04-15, 21:59
Jag tycker det verkar vara ett väldigt ludermässigt beteende i dagens skolor.