Visa fullständig version : högskola eller universitet?
champion
2009-04-13, 20:49
Om man ska söka en utbildning och både högskolan och universitet har utbildningen jag vill läsa. Vad ska jag då välja, högskola eller universitet?
Är båda skolorna bra?
same shit, gör bedömning och val efter andra kriterier än namnet efter eller före ortens... kanske exempelvis ortens
Ingen skillnad på utbildningarna i sig, du får vara mer specifik och jämföra mellan individuella skolor istället.
Vilken utbildning är det?
enda skillnaden är ju att man får bedriva forskning på ett universitet (vilket du inte får på högskola) så det kvittar ju vad du väljer.
tossefar
2009-04-13, 20:58
enda skillnaden är ju att man får bedriva forskning på ett universitet (vilket du inte får på högskola) så det kvittar ju vad du väljer.
Naj, stämmer inte. Det forskas på högskolor också.
edit: "Högskolor skiljer sig från universitet genom att universitet får examinera doktorer inom åtminstone två vetenskapsområden. " -wiki
champion
2009-04-13, 21:13
Utbildningen: Sjuksköterska
pragmatist
2009-04-13, 21:27
Naj, stämmer inte. Det forskas på högskolor också.
edit: "Högskolor skiljer sig från universitet genom att universitet får examinera doktorer inom åtminstone två vetenskapsområden. " -wiki
För att komplicera saken ytterligare finns det högskolor som får bedriva forskarutbildning och examinera doktorer, t.ex. KTH, Chalmers, Handelshögskolan i Stockholm, högskolorna i Jönköping och Kalmar, o.s.v.
Beror på om du menar Uppsala uni vs Högskolan i Borås, eller Örebro "uni" vs HHS Sthlm
viss skillnad i båda fallen
Scratch89
2009-04-14, 07:13
Det kan vara samma utbildning. Göteborgs sjuksköterskeprogram finns i Skövde också, och då är båda under Göteborgs Universitets beskydd, även fast det är högskola i Skövde.
champion
2009-04-14, 08:47
Det kan vara samma utbildning. Göteborgs sjuksköterskeprogram finns i Skövde också, och då är båda under Göteborgs Universitets beskydd, även fast det är högskola i Skövde.
Hur vet man om en skola har ett "beskydd"?
Funderar på att läsa i linköping, uppsala eller västerås.
forslund
2009-04-14, 08:52
Om du syftar på MDH i västerås är jag ganska säker på att de får bedriva forskning. Tänker inte sätta min hand på det ordet, dock.
champion
2009-04-14, 08:58
Om du syftar på MDH i västerås är jag ganska säker på att de får bedriva forskning. Tänker inte sätta min hand på det ordet, dock.
Yes, MDH i västerås.
Kan vara bra att välja en skola i anslutning till något sjukhus man kan tänka sig jobba på senare, om det är möjligt.
PixelMiner
2009-04-14, 10:36
Förr var kravet för att kalla sig universitet att man bedrev undervisning och forskning inom alla huvudämnesområden, vilka då var filosofi, medicin och teologi.
tossefar
2009-04-14, 15:10
Japp, MDH bedriver en väldig massa forskning och får examinera doktorer.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.