Visa fullständig version : Frågor om bälte!
Masdonne
2009-04-12, 23:01
Jag funderar på att använda bälte för att stabilisera ryggen då jag kör tyngre marklyft och knäböj, min fråga är dock om man "förslappar" magen om man överutnyttjar bältet? För man tränar väl inte magen lika mycket ellers alls när man använder bältet under basövningarna? 2-3 set när man kör tungt går det väl alldeles utmärkt att köra med bälte?
Grejen är väl att man inte ska göra det till en vana och köra det alla set och kanske även till biceps? Eller hur ligger det till egentligen?
Tacksam för svar!
Bältesanvändning är individuellt. Jag använder bälte på de allra tyngsta seten i marklyft och knäböj (+90% av 1RM) och kör utan på de andra för att få med bra bålträning. Magen blir inte förslappad om du använder bältet på rätt sätt, dvs inte spänner det så hårt att du knappt kan andas.
Bör dock påpeka att det finns folk som klarar av att flytta grymt tunga vikter utan bälte. Ett bra exempel är nog Jwzrd.
Masdonne
2009-04-12, 23:40
Bältesanvändning är individuellt. Jag använder bälte på de allra tyngsta seten i marklyft och knäböj (+90% av 1RM) och kör utan på de andra för att få med bra bålträning. Magen blir inte förslappad om du använder bältet på rätt sätt, dvs inte spänner det så hårt att du knappt kan andas.
Bör dock påpeka att det finns folk som klarar av att flytta grymt tunga vikter utan bälte. Ett bra exempel är nog Jwzrd.
Ok, men det låter vettigt. Ska nog hålla mig till bältet enbart under tunga lyft. Är så grymt skönt att ha på sig det! :D
Beställde ett bälte från ************* nyligen så ville bara kollal äget och dte ska bli kul att testa det på rygg- och benpasset på onsdag! :thumbup:
Många ser ju bälte som en "extra säkerhetsåtgärd" så att säga. Även de som tycker att det behövs för att bygga rygg ordentligt, dvs. kunna köra tungt. Själv använder jag sällan bälte, isf vid tunga lyft!
Ronnie coleman kan inte ha fel, Använd bälte! =)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.