Visa fullständig version : The World's Strongest Child and Me
Tycker det är rätt sjukt att pappan sporrar honom att tävla om att bli världens starkaste barn, enligt mig ska man inte hålla på med sådant vid en så låg ålder.
http://www.youtube.com/watch?v=wMx7rDE4m0w&NR=1
Vad tycker ni?
von huff
2009-04-12, 20:22
Svårt att säjja vad som är rätt eller fel, men att börja pressa ungar i den åldern tycker man att inte skulle vara bra för deras psyke.Såg förövrigt ett program om unga fighters i England och det var lite konstigt att se småbarn gråta när de förlorat en match och föräldrarna försöker dölja sin besvikelse och säjjer till barnet att de älskar honom endå, så man får lite avsmak mot föräldrarna
Han verkade ju skrika bara för att "det är så man gör" i slutet av lyftet. ;P
Sådär borde alla barn uppfostras så hade vi sluppit fetma, gnäll och vekhet som globala folksjukdomar.
Man gnäller inte mindre pga det här?
Condemned
2009-04-12, 20:55
Nu har jag inte sett resten av filmen och vet inte hur hans liv ser ut förövrigt. Men jag tycker att nog att är man ett barn så ska man få vara ett barn. Tror inte att barnet bryr sig om att han klarar av världsrekordet eller inte, bara han gör pappa stolt.
Så länge ungen inte mår dåligt så är det väll inga problem antar jag... Börjar däremot ungen att få prestationsångest, eller på något sätt må dåligt över det, så är det förstås inget han borde hålla på med.
Sådär borde alla barn uppfostras så hade vi sluppit fetma, gnäll och vekhet som globala folksjukdomar.
Du är korkad... Så du menar att alla barn, vare sig dem vill eller inte borde styrketräna? Som någon annan skrev i tråden så ska barn få vara barn, att slippa fetma kan man göra genom att bara tex låta dem äta godis på helger och att dem utövar en idrott.
von huff
2009-04-12, 21:29
Du är korkad... Så du menar att alla barn, vare sig dem vill eller inte borde styrketräna? Som någon annan skrev i tråden så ska barn få vara barn, att slippa fetma kan man göra genom att bara tex låta dem äta godis på helger och att dem utövar en idrott.
Ersätt lördagsgodis med tunga knäböj så slipper vi mesar i samhället!
Ersätt lördagsgodis med tunga knäböj så slipper vi mesar i samhället!
Vadå mesar? Varför skulle knäböj göra dig till en "man"? Jag förstår att ni försöker vara vittsiga och roliga, men era påståenden är bara larviga, ingen kommer att använda era svar i sin signatur.
Fast vad skiljer tävlande i styrkelyft mot annan idrott egentligen?
Precis vad jag tänkte också! Ni reagerar bara för att det är ovanligt.
Lelle Pelle
2009-04-12, 21:45
+1
Barnen lär ju få samma prestationsångest av alla andra individuella idrotter. Det är ju bara att köra, om barnen vill.
Du verkar sitta på alla svar du:thumbup:
Dissector
2009-04-12, 22:05
Jag ser inget större fel med styrkelyft som sport för barn, utan risken ligger väl snarare i överambitiösa föräldrar, och det är ju inget som har med sporten i sig att göra, utan något som drabbar barn inom alla sporter och idrotter.
Så länge föräldrarna är noga med att barnen inte far illa varken psykiskt eller fysiskt vet jag inte vad som skulle vara fel med just styrkelyft.
Herr Oberst
2009-04-12, 22:22
Jag började lira hockey när jag va 4 år. Kul som fan, hatade att förlora och älskade göra att mål. Mina föräldrar körde mig kors och tvärs genom hela södra Sverige och massor med stålar spenderades på utrustning. Snacket runt middagsbordet på kvällarna handlade nästan bara om hockey.
Vi va säkert 20 andra grabbar i laget som var i samma sits och hundratusentals andra ungar har genomgått exakt samma sak. Whats the big deal lixzom?
Men styrkelyft och kampsport är ju sååå farligt och destruktivt för barnen :smash: *bs*
Problemet med barnidrott idag är att den ofta är på för hög nivå, om ni förstår vad jag menar. Det toppas och rankas till höger och vänster när barnen är mycket unga, det gör att idrottandet blir så seriöst att ungarna måste fokusera på en eller max två sporter. Jag tycker att barnidrott ska vara på en så lättsam nivå att ungarna kan prova allt, när de sedan kommer upp i tonåren så kan de välja vad de verkligen vill satsa på.
Det är bara min åsikt förstås. Ser föresten inga problem med styrkelyft för barn.
Vadå mesar? Varför skulle knäböj göra dig till en "man"? Jag förstår att ni försöker vara vittsiga och roliga, men era påståenden är bara larviga, ingen kommer att använda era svar i sin signatur.
Kanske inte. Men någon använder ett citat från dig av en heeelt annan anledning. Orka bli jätteledsen *cry*
mattilainen
2009-04-12, 23:42
om ungen mår bra och tycker det är kul så tycker jag absolut inte det är något fel i det dom gör. I såna här situationer brukar det väl vara föräldrarna som misslyckas genomföra något de själva velat göra och istället pushar på sina barn att klara av massa.
Bara ungen mår bra och inte skadar sig så tyckerj ag det är skitcoolt att han har världsrekord i det han gör.
Sparven från Minsk
2009-04-13, 07:41
Så länge ungen själv vill tävla och träna SL är det helt okej. Risken som jag ser den är att pappan medveten och/eller undermedvetet påverkar ungen att tävla. Verkade mest vara pappan som vill leva ut sina egna krossade SL-drömmar genom ungen sin.
Sparven från Minsk
2009-04-13, 07:42
+ 1 på den.
Condemned
2009-04-13, 08:32
Det är ju inte just sporten i det här fallet som är problemet, det är pressen som blir på barnet från dess föräldrar. Blir han en liten prestationsmaskin så att hans pappa kan leva lite genom sin sons prestationer är det ju jävligt fel. Sen är det inte sagt att det är så, som jag sa i ett tidigare inlägg så har jag bara sett den lilla snutten av hans liv.
userfriendly
2009-04-13, 08:36
Det är ju inte just sporten i det här fallet som är problemet, det är pressen som blir på barnet från dess föräldrar. Blir han en liten prestationsmaskin så att hans pappa kan leva lite genom sin sons prestationer är det ju jävligt fel. Sen är det inte sagt att det är så, som jag sa i ett tidigare inlägg så har jag bara sett den lilla snutten av hans liv.
Absolut. Jag känner att det är lite grand som en manlig version av skönhetstävlingar för barn. Har bara svårt att se att det skulle vara ett individuellt val, samt att jag inte tycker att barn ska behöva träna någon sport på den nivån, det är viktigt att bara få vara barn ju. Men han kanske får det vid sidan av sporten. Även fast jag ju fattar att det krävs kosthållning, träning, diciplin osv. för att uppnå det där.
Wow, hur gammal är han egentligen? Har inget emot tävlanden under 14 år om det följer reglerna, men han kan väl knappast vara 14 eller över?
ChrisDEFC
2009-04-13, 10:56
+1
bara för att det är SL så blir det väsen, hade detta varit en 9-10åring som spelat fotboll och farsan stått brevid och skrikit -passa bollen! så hade förmodligen ingen brytt sig minsta lilla, förmodligen ingen som ens reflekterat över det.
Är de inte ännu värre om det är en idrots-talang? Exempelvis Staffan Holm, eller varför inte Fotbolls-genier? Mycket större press, varför skulle SL vara annorlunda? Folk borde tänka till lite innan dom slänger iväg vissa inlägg, och nu nämner jag inga namn, men det är ju sån dubbelmoral att man undrar hur folks hjärnor fungerar.
Condemned
2009-04-13, 13:08
Är de inte ännu värre om det är en idrots-talang? Exempelvis Staffan Holm, eller varför inte Fotbolls-genier? Mycket större press, varför skulle SL vara annorlunda? Folk borde tänka till lite innan dom slänger iväg vissa inlägg, och nu nämner jag inga namn, men det är ju sån dubbelmoral att man undrar hur folks hjärnor fungerar.
Läste du ens vad jag skrev?
Sålänge ungen tycker det är skoj och han inte känner sig tvingad, så är det bara bra att hans pappa pushar honom.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.