Logga in

Visa fullständig version : Marinera kött

Diggler
2009-04-12, 16:02
Skall laga plockmatsbuffé imorgon till släkten. Det är grillspetten jag undrar över, skall skiva upp fläsk och nötryggbiff. I vanliga fall brukar jag marinera 2h, men vad händer om jag skulle marinera typ nu och laga till imorgon vid 16:00-snåret?

Tar köttet konstig smak av att marineras väldigt länge?

hahavaffan
2009-04-12, 16:03
Det beror väl lite på vad det är för marinad du tänkt dig...

Diggler
2009-04-12, 16:08
Det beror väl lite på vad det är för marinad du tänkt dig...

Olja, soja, salt, honung, finhackad paprika och rödvin.

hahavaffan
2009-04-12, 16:13
Olja, soja, salt, honung, finhackad paprika och rödvin.Nu är jag långt ifrån en mästerkock, men det går nog utmärkt att lämna över natten i marinaden. Jag hade dock inte marinerat något i nån form av rökig marinad över natten.. det lär bli för dominant röksmak då. Fast vad vet jag.

Rahf
2009-04-12, 16:18
Jag tror faktiskt att en google-sökning kommer ge dig bra svar. Det lär finnas nån FAQ nånstans.

Hoppas det blir gott i vilket fall som helst ;).

MyungChul
2009-04-13, 00:39
Du behöver inte marinera i soja OCH salt, finns ingen anledning.

Och, ja. Du kan lätt låta det köttet ligga och dra över natten. Släng i lite timjan också.

Icefire
2009-04-13, 13:23
Salt är vad jag har förstått bättre att tillsätta vid tillagningen, eftersom saltet drar ur vätska ur köttet om det får ligga länge.

shadowfire
2009-10-25, 17:10
Hijackar tråden lite. Har sökt i livsmedelsdatabasen mm men inte fått kläm på hur marinad påverkar näringsinnehållet. Jag har börjat grilla mkt på elgrill, t.ex. kyckling. Jag kan räkna ut näringsinnehållet per 100g marinad, men hur många g marinad kan en köttbit egentligen suga åt sig? Finns det någon uppskattning eller någon siffra man kan leka med?

F.W.Y.H
2009-10-25, 17:12
Hijackar tråden lite. Har sökt i livsmedelsdatabasen mm men inte fått kläm på hur marinad påverkar näringsinnehållet. Jag har börjat grilla mkt på elgrill, t.ex. kyckling. Jag kan räkna ut näringsinnehållet per 100g marinad, men hur många g marinad kan en köttbit egentligen suga åt sig? Finns det någon uppskattning eller någon siffra man kan leka med?

Väg köttet innan och efter marineringen. Tror inte det är många gram, plussa på 50kcal om det känns bättre.