Visa fullständig version : Må bra-känslan efter träning
Jag har hört att endorfiner är en av orsakerna att man känner sig helt euforisk & avslappnad efter ett hårt (nära utmattningsgränsen) träningspass.
Finns det fler hormoner som gör att man mår bra som påverkas av fysisk ansträngning?
Fultjack
2009-04-11, 12:27
Osäker men serotonin kanske?
Scratch89
2009-04-11, 12:30
Nu spånar jag lite, men jag tror att de allra flesta hormoner som påverkas av fysisk aktivitet påverkar humöret, om inte direkt så indirekt, eller att förhållanden mellan olika hormon ger utslag på humöret. Insulin, glukagon, adrenalin, noradrenalin, GH, serotonin, osv. Det allmänna försvinnandet av stresspåslag (sympatiskt -> parasympatiskt) är ju rätt så komplext.
Osäker men serotonin kanske?
Det kan ju vara. Jag tänker mig mest att serotonin påverkas mest av mat, men det är ju lite fånigt sätt att se på det... Av träning blir jag glad, så då borde förstås serotoninnivån spela in.
Nu spånar jag lite, men jag tror att de allra flesta hormoner som påverkas av fysisk aktivitet påverkar humöret, om inte direkt så indirekt, eller att förhållanden mellan olika hormon ger utslag på humöret. Insulin, glukagon, adrenalin, noradrenalin, GH, serotonin, osv. Det allmänna försvinnandet av stresspåslag (sympatiskt -> parasympatiskt) är ju rätt så komplext.
Hm. Träning i allra högsta grad något som påverkar det sympatiska nervsystemet med ökade halter av ffa adrenalin & kortisol m.fl. Fast, du menar att det blir ungefär samma effekt som när man går runt och bär på en bautasten, och sedan när man släpper den blir allt mycket lättare? :-) Det är förstås en tänkbar lösning.
Det underliga är att jag bara får någon effekt när jag tränar riktigt hårt. Känner mig helt mjuk i huvudet & kroppen efteråt. Annars gör det varken till eller från.
Nå, det får fortsätta vara en av livets gåtor. Tack för kommentarerna.
King Grub
2009-04-11, 12:39
http://cercor.oxfordjournals.org/cgi/content/full/18/11/2523
Cerberus
2009-04-11, 13:12
funderat på samma fråga faktiskt.
Tack Grub!
Det är alltså dags att börja odla vallmo hemma. ;-)
Jo, träning är nog så nära rusmedel man kan komma.
enzodiac
2009-04-11, 13:56
Jag har hört om missbrukare som blir träningsnarkomaner när dom lyckats sluta knarka. Mycket på grund av jusst denna känsla efter passen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.