handdator

Visa fullständig version : Förbränning vid Alkohol

Torres9
2009-04-11, 10:51
Vi leker med tanken att vi under en kväll har druckit riktigt mycket alkohol och fettförbränningen och proteinsyntesen är nerreglerad. Om man ligger på 7000 kcal i överskott, hur mycket går till att bilda fett på kroppen?

Fordon
2009-04-11, 10:57
Oj, och ändå är du uppe såhär "tidigt" :) Glad påsk och hoppas du inte är alltför bakis. Ledsen att jag inte svarar på frågan men jag känner mig inte alltför påläst för att kunna ge ett bra svar.

Flexipop
2009-04-11, 10:59
Kröka på bara! Jag hade en kanonfylla igår men hade ändå gått ner vid vägningen idag :D.

Dreas
2009-04-11, 11:02
Kröka på bara! Jag hade en kanonfylla igår men hade ändå gått ner vid vägningen idag :D.Du tror inte att din viktnedgång beror på all vätska du pissat ur dig? Hur mycket av överskottet du ligger på som lagras vet jag inte, det får någon som är mer kunnig säga.

Torres9
2009-04-11, 11:57
Oj, och ändå är du uppe såhär "tidigt" :) Glad påsk och hoppas du inte är alltför bakis. Ledsen att jag inte svarar på frågan men jag känner mig inte alltför påläst för att kunna ge ett bra svar.

Varken bakis eller, något, blev bara 3 öl igår för mig. Dock blev de rätt mycket mat och godis,chips och sånt, men det inget som oroar mig. Men intressant om man skulle kunna gå upp 1 kg fett på 1 dag.

Eddie Vedder
2009-04-11, 13:02
Om överskottet är just 7000kcal så är den. Den större delen av energin efter en rejäl fylla består av ATP från just etanolen. Men kaloribalansen är fortfarande det som avgör. Ogynnsam fördelning av fett/fettfri massa beror nog mer på hormonellt ogynnsam miljö iom fyllan.

Både glukosmetabolsim och fettmetabolism nedregleras kraftigt när alkohol finns i omlopp. Men det är aldrig någonting som "stängs av" till 100%.

Jag skrev om alkohol på nyårsdagen.:D

http://traningslara.se/blogg/alkohol/

Torres9
2009-04-11, 13:05
Om överskottet är just 7000kcal så är den. Den större delen av energin efter en rejäl fylla består av ATP från just etanolen. Men kaloribalansen är fortfarande det som avgör. Ogynnsam fördelning av fett/fettfri massa beror nog mer på hormonellt ogynnsam miljö iom fyllan.

Både glukosmetabolsim och fettmetabolism nedregleras kraftigt när alkohol finns i omlopp. Men det är aldrig någonting som "stängs av" till 100%.

Jag skrev om alkohol på nyårsdagen.:D

http://traningslara.se/blogg/alkohol/

Med andra ord så är det omöjligt att lägga på sig ett stort överskott under 1 kväll?

Eddie Vedder
2009-04-11, 13:11
Med andra ord så är det omöjligt att lägga på sig ett stort överskott under 1 kväll?

Klart det inte är. Det är ju bara att dricka och äta så mycket energi.

Flexipop
2009-04-12, 19:34
Du tror inte att din viktnedgång beror på all vätska du pissat ur dig? Hur mycket av överskottet du ligger på som lagras vet jag inte, det får någon som är mer kunnig säga.

Mycket möjligt, jag var fortfarande lite dragen när jag skrev inlägget :em:.
Bäst är så klart att avstå helt från alkoholen. För mig är det dock snudd på omöjligt bland alla uteserveringar i detta vårväder.

phel
2009-06-06, 00:37
Klart det inte är. Det är ju bara att dricka och äta så mycket energi.

Så en rejäl fyllekväll med klart kaloriöverskott kan inte räknas som en "ätardag"?

Eller är det, som med mat, att när kaloriintaget överstiger 4-5000kcal+ nånting är det skitsamma, kroppen kan ändå inte lagra mer den dagen...?

Eddie Vedder
2009-06-06, 06:00
Så en rejäl fyllekväll med klart kaloriöverskott kan inte räknas som en "ätardag"?

Jo det är ju just det jag skrev. Det är ju bara att häva i sig kcal så blir det ju lika mycket ätardag då som om det enbart är mat.

Eller är det, som med mat, att när kaloriintaget överstiger 4-5000kcal+ nånting är det skitsamma, kroppen kan ändå inte lagra mer den dagen...?

Så är det inte. Det finns ingen sådan uppmätt gräns, äter du 10 000 kcal för mycket kommer i stort sett varenda kcal tas upp.

phel
2009-06-06, 12:21
Jo det är ju just det jag skrev. Det är ju bara att häva i sig kcal så blir det ju lika mycket ätardag då som om det enbart är mat.

Så är det inte. Det finns ingen sådan uppmätt gräns, äter du 10 000 kcal för mycket kommer i stort sett varenda kcal tas upp.

Okej, ja det verkar ju enligt flera källor vara lite av en myt.

Eddie Vedder
2009-06-06, 12:23
Okej, ja det verkar ju enligt flera källor vara lite av en myt.

Vad verkar vara en myt och enligt vilka källor då?