handdator

Visa fullständig version : Soffköpsetik

swiftin
2009-04-10, 17:27
Hejsan! Jag har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vad som är rätt och fel.

Situationen är såhär:

Jag var sugen på en ny soffa, och det visade sig att en klasskompis pojkvän ägde en soffa jag var sugen på att köpa. Han sålde nämligen mycket av sina grejer eftersom han och min klasskompis skulle flytta tillsammans.
Dagen kom då de skulle komma förbi med soffan, men det visade sig att soffan inte gick in i min lägenhet. Dörren var för trång.
Tyvärr kunde jag inte närvara just då, så min klasskompis och pojkvännen lämnde soffan i trappuppgången. Nu står den kvar där och jag är 1500 kronor fattigare.

PS. Soffan går i teorin att ta in via balkongfönster, men vi bor på andra våning så det blir ett himla meck.

Jag anser lite att jag borde ha mätt dörröppningen på förhand och så, och att min klasskompis inte har någon direkt förpliktelse att "ta tillbaka" soffan, då det är i grunden jag som faktiskt köpt soffan. Eller existerar det något så kallat "öppet köp" vid vänskapliga affärer?

POLL kommer! :)

LoTiX
2009-04-10, 17:30
Mellan privata personer gäller köplagen och inte konsumentköplagen och jag kan inte minnas något som skulle hjälpa dig i det här fallet.

johan karlberg
2009-04-10, 17:31
haha.. smart! går det inte att skruva isär soffan nåt då? har du provat alla möjliga vinklar det brukar gå när man trixar lite

om ni är vänner så är det väl bara att fråga honom om han tar tillbaka den liksom.

se det som en lärdom i livet.

Tabbe
2009-04-10, 17:32
Ditt fel, han måste va riktigt schysst om han skulle ta tillbaka den eftersom han inte är kompis med dig.

swiftin
2009-04-10, 17:33
Angående isärskruvning kan det säkert fungera, men på pojkvännen (som ägde soffan tidigare) lät det inte alls som något alternativ. Irrelevant, men just nu har jag hellre kvar min gamla soffa. Den jag köpte var faktiskt inte så fräsch som den lät.
Ja, jag kommer se det som en trkig lärdom! Hehe.

Patrick Bateman
2009-04-10, 17:34
Lite småtråkigt. De kunde ju faktiskt ringt och frågat. Dålig stil av dem.

Edit: Men skiten kanske går att skruva isär.

stafh
2009-04-10, 17:51
Sälj den till nån sucker på blocket.

hahavaffan
2009-04-10, 18:09
I princip alla soffor går att skruva isär, så det är nog lugnt.

Hades
2009-04-10, 18:34
Mellan privata personer gäller köplagen och inte konsumentköplagen och jag kan inte minnas något som skulle hjälpa dig i det här fallet.
Det finns i och för sig inget öppet köp i KKL heller.

OnT så får trådskaparen helt enkelt skylla sig själv. Om det var jag skulle jag lätt försöka hitta en lösning för att ta in den på något sätt, även om det blir knepigt. Ju svårare lösningen är, desto större är tillfredsställelsen när man lyckas :)

Rahf
2009-04-10, 19:06
Tråkigt det där, 1500 i sjön med andra ord?

PS: Öppet köp är ingenting man har enligt lag. Det fungerar mer som frivillig good will från en affär, bara så vi reder ut det.

LoTiX
2009-04-10, 19:09
Det finns i och för sig inget öppet köp i KKL heller.

OnT så får trådskaparen helt enkelt skylla sig själv. Om det var jag skulle jag lätt försöka hitta en lösning för att ta in den på något sätt, även om det blir knepigt. Ju svårare lösningen är, desto större är tillfredsställelsen när man lyckas :)

Nej öppet köp har jag aldrig yttrat ett ord om.

Hades
2009-04-10, 19:15
Nej öppet köp har jag aldrig yttrat ett ord om.

Tänkte att du kanske hade en poäng med att påpeka att KKL inte gäller.

grisbil3n
2009-04-10, 20:46
Testat o lyfta ur dörren?

capture
2009-04-10, 21:25
Så du kollade inte ens på den innan du köpte den? Tycker nog nästan som du får skylla dig själv lite. Sen att den inte gick in i din lägenhet är nog faktiskt också ditt problem tycker jag.

Pepparkakssmurfen
2009-04-10, 21:32
Är det bara jag som tycker att det är lite taskig stil att bara dumpa soffan i trappuppgången? Nä,de borde ha ringt dig och kollat vad ni gör när den inte gick in.

LoTiX
2009-04-10, 21:35
Tänkte att du kanske hade en poäng med att påpeka att KKL inte gäller.

Reserverade mig för de klart mer fördelaktiga paragrafer som existerar kring besiktning och dylikt som jag för tillfället enbart minns flyktigt men dock ändå vet existerar.