handdator

Visa fullständig version : Utdrag ur belastningregistret

Samma_West
2009-04-09, 18:41
Hallå.

Ett bekymmer hava uppstått på Samma_Wests himmel. Jag var på anställningsintervju häromveckan. Allt gick bra, jag skulle få jobbet. Det enda jag behövde göra var att uppvisa ett utdrag ur belastningregistret.

Inga problem, tyckte jag: jag är ostraffad.

Så jag beställde ett och idag damp kuvertet ned i brevlådan. I samma ögonblick som jag sprättade upp det mindes jag att arbetsgivaren sagt att han ville ha ett oöppnat kuvert. Ajdå.

Men men, bara att beställa ett nytt, tänkte jag. MEN! Lagen säger att varje person har rätt att få ett utdrag avgiftsfritt EN gång per år. Inte två. Och ingenstans står det något om att man kan få ett nytt genom att betala avgift.

Frågan är alltså: vad i helsike gör jag nu? Har någon varit i samma situation? Måste ju finnas tusentals människor som söker två olika jobb samma år. Måste ju finnas fler klantpellar som jag. Hur gör de?

Det finns att beställa för en avgift: "utdrag ur belastningsregistret för ändamål utomlands". Men detta verkar vara ett begränsat utdrag. Eller kanske inte... Suck. Jag ringde 11414, men där visste de ingenting, inget annat än att det lät konstigt att man inte skulle kunna få fler utdrag. De sade att jag skulle ringa Rikspolisstyrelsen nu på tisdag, vilket jag ska göra, men det betyder att jag allra minst kommer att gå och oroa mig hela påsken.

OT: Är inte vidare ny på Kolozzeum. Smygläser ofta från mitt andra användarnamn från 2002, "West". Dock har jag av någon anledning aldrig kunnat posta från det. Om någon mod läser det här kanske denne kan hjälpa mig att aktivera det och avsluta det här?

Mago
2009-04-09, 18:47
Det låter ju skumt att man inte ska kunna fixa fler utdrag, men om det nu inte skulle kunna gå att fixa på något sätt så lär väl arbetsgivaren acceptera det hela efter en förklaring av situationen.

Samma_West
2009-04-09, 18:54
Det låter ju skumt att man inte ska kunna fixa fler utdrag, men om det nu inte skulle kunna gå att fixa på något sätt så lär väl arbetsgivaren acceptera det hela efter en förklaring av situationen.

Om jag inte kan få ett nytt, får jag försöka förklara. Ska väl inte vara omöjligt (intalar jag mig själv). Chefen verkar vara en riktigt juste laid-back kille. Dock "jag råkade öppna det" måste ju vara standardförklaringen för de som har något att dölja.

För de som aldrig har ansökt om ett: Vad man får hem är ett kuvert med ett papper. På pappret står att om man ÄR med i belastningsregistret så medföljer även ett utdrag på det. Om man INTE ÄR med i det så medföljer ingenting. På pappret står ingenting om huruvida man är med eller inte. Det är därför arbetsgivarna vill ha ett oöppnat kuvert.

MasterChief
2009-04-09, 19:02
Måste givetvis vara 100% möjligt att få hem flera/år. Allt annat verkar vara en fullständig absurditet.

Avesta
2009-04-09, 19:07
Det är utdrag ur dataregistret som har en begränsning, inte vanliga belastningsregisterutdraget. Beställde 2 efter varandra för 3 veckor sen, inga problem, beställ på bara.

Samma_West
2009-04-09, 19:07
Hittade det här i Per Westerbergs blogg. Inlägget är från Juli 2007. Saker kan ha förändrats, men om inte verkar det inte så lovande för min del:

Registerutdrag drabbar även den ostraffade
En enskild person har endast rätt att få utdrag ur belastningsregistret en gång per kalenderår. Många arbetsgivare kräver oöppnade kuvert och detta innebär att även den som är ostraffad drabbas av att arbetsgivare som saknar lagstöd begär registerutdrag inför anställningar. Det går nämligen bara att lämna över ett obrutet kuvert per kalenderår. Sådan är registerlagstiftningen.

Den 18 juli uppmärksammade jag att justitieministern uttalat en skeptisk hållning till det faktum att allt fler arbetsgivare kräver registerutdrag ur belastningsregistret. Min grundinställnng är att det ska finnas lagstöd för att begära registerutdrag. Arbetsgivare ska i stället lägga ner krut på att arbeta med en god referenstagning och risken är stor att den som straffats men som vill börja sköta sig aldrig får chansen.

Lagstöd, och till och med lagkrav, finns det när det gäller inom förskolan och grundskolan och sedan den 1 juli 2007 också för den som ska jobba på hem för vård eller boende som tar emot barn (HVB). Men i dessa fall handlar det om utdrag som redovisar vissa särskilt allvarliga brott och syftet är att sexualbrottslingar ska fastna i garnet.

Jag skrev den 18 juli:

Det är därför bra att justitieministern i Riksdag & Departement markerar att hon vill återupprätta den gamla "hederliga" principen att den som sonat sitt brott ska ha och ges en andra chans.- Min grundinställning är att registerkontrollen inte är relevant. Den fångar inte några pedofiler, säger hon och lovar att frågan om registerkontrollen kommer att aktualiseras under arbetet med en ny kriminalvårdslag. Det är ett bra sammanhang att ta upp frågan och inte minst gäller det att få bukt med alla enskilda arbetsgivare som begär att anställda ska lämna in utdrag ur påföljds- och belastningsregister. Inte minst efter som den förslagne lätt manipulerar dessa handlingar. Återigen falsk trygghet.

Riksdag & Departement, Justitieministern vill ge dömda en andra chans

När jag så i dag läser att fler arbetsgivare begär registerutdrag från arbetssökande ser jag att ett av mina argumnet fallit. Mitt påstående att det är lätt att manipulera registerutdraget handlar om att registerutdragen som lämnas från Rikspolisstyrelsen till den enskilde är inte paginerade och han eller hon kan enkelt smussla bort några blad.

Nu visar det sig dock att många arbetsgivarna kräver att kuvertet med registerutdrag ska överlämnas oöppnat. Detta sätter individen i en ännu mer knepig situation och nu drabbas plötsligt även den skötsamme.

Enligt 9 § första stycket lagen (1998:620) om belastningsregistret har en enskild rätt att på begäran skriftligen få ta del avsamtliga uppgifter ur registret om sig själv. Sådana uppgifter skall på begäran lämnas ut utan avgift en gång per kalenderår.

Den som söker jobb som inte omfattas av lagreglerade ändamål kan alltså bara söka ett jobb om året. Det blir till att vänta till nästa kalenderår för att kunna få ett oöppnat kuvert från Rikspolisstyrelsen i Kiruna. Hur ser Postens personaldirektör på detta?

Även denna regel kan förbigås men om detta tänker jag inte förtälja. Belastningsregsitret missbrukas redan idag i allt för stor utsträckning.

Det vore kul att veta hur man hanterar sådana här saker i andra länder. Söker man jobb utomlands kan man få ett särskilt registerutdrag men då brukar det vara det enskilda landets utlänningslagstiftning som kräver detta. Inte att den utländske arbetsgivaren tror att han eller hon kommer att undvika en presumtiv bedragare eller tjuv.

DN, Vanligare att företag kollar nyanställdas brottsregister
SvD, Allt fler jobbsökande brottsgranskas
Aftonbladet, Företagen kollar upp ditt förflutna

http://kyrkoordnaren.blogspot.com/2007/07/registerutdrag-drabbar-ven-den.html

Avesta
2009-04-09, 19:09
http://www.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Blanketter/Registerutdrag/442.3.pdf

Belastningsregister

http://www.polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Blanketter/Registerutdrag/442.2.pdf

Dataregister

Samma_West
2009-04-09, 19:10
Det är utdrag ur dataregistret som har en begränsning, inte vanliga belastningsregister. Beställde 2 efter varandra för 3 veckor sen, inga problem, beställ på bara.

Jippi! Fyfan, nu kan jag leva under helgen Tack för svaret.

MasterChief
2009-04-09, 19:10
Jobbigt om man söker två olika jobb under 365 dagar. Låter Kafka över detta faktiskt.

Hades
2009-04-09, 19:35
Hittade det här i Per Westerbergs blogg. Inlägget är från Juli 2007. Saker kan ha förändrats, men om inte verkar det inte så lovande för min del:

http://kyrkoordnaren.blogspot.com/2007/07/registerutdrag-drabbar-ven-den.html

Fin misstolkning av lagen där...

Så här står det i propositionen till lagen:

9 §

... Bestämmelsen innebär att den enskilde alltid skall ha rätt att få ut de uppgifter som finns registrerade om honom eller henne.

Samma_West
2009-04-09, 19:37
Jobbigt om man söker två olika jobb under 365 dagar. Låter Kafka över detta faktiskt.

Nu verkar det ju faktiskt som om det går att få fler utdrag - Avetsa har till och med fått det - till skillnad mot vad Per Westberg skriver. Reglerna kanske har ändrats. Eller så missuppfattade jag något tidigare.

Ett problem för företagen/en mysko grej är att "utdrag ur belastningregistret" inte på något sätt är menat att fungera som ett bevis för att man är ostraffad, vilket också framgår av pappret jag har fått. Någon som faktiskt är straffad borde lätt kunna ånga upp kuvertet och plocka bort de sidor han eller hon tycker minskar anställningschansen, kvarlämna bara detsamma papper som ostraffade får, och sedan återförsegla kuvertet.

MasterChief
2009-04-09, 19:45
Ja, det verkar som du inte har något att oroa dig för.

Avesta
2009-04-09, 19:52
Nu verkar det ju faktiskt som om det går att få fler utdrag - Avetsa har till och med fått det - till skillnad mot vad Per Westberg skriver. Reglerna kanske har ändrats. Eller så missuppfattade jag något tidigare.

Ett problem för företagen/en mysko grej är att "utdrag ur belastningregistret" inte på något sätt är menat att fungera som ett bevis för att man är ostraffad, vilket också framgår av pappret jag har fått. Någon som faktiskt är straffad borde lätt kunna ånga upp kuvertet och plocka bort de sidor han eller hon tycker minskar anställningschansen, kvarlämna bara detsamma papper som ostraffade får, och sedan återförsegla kuvertet.
Enda begränsningen jag kan hitta är att du har rätt att få det GRATIS en gång per år, inte att du bara kan få det en gång per år.

Samma_West
2009-04-09, 20:06
Enda begränsningen jag kan hitta är att du har rätt att få det GRATIS en gång per år, inte att du bara kan få det en gång per år.

Precis. Problemet var att det inte fanns någon information om hur man betalade för ytterligare kopior. Och sedan dök Per Westbergs blogg upp och sade att det inte gick. Vilket gjorde mig en smula nervig.

Men du har alltså beställt två gratis och fått två gratis?

Avesta
2009-04-09, 20:14
Precis. Problemet var att det inte fanns någon information om hur man betalade för ytterligare kopior. Och sedan dök Per Westbergs blogg upp och sade att det inte gick. Vilket gjorde mig en smula nervig.

Men du har alltså beställt två gratis och fått två gratis?

Ja, praktiskt är det väl ganska "krångligt" att kräva folk på porto, så att: såvida man inte beställer ett utdrag varje vecka är det nog ingen fara : )

Samma_West
2009-04-09, 20:19
Ja, praktiskt är det väl ganska "krångligt" att kräva folk på porto, så att: såvida man inte beställer ett utdrag varje vecka är det nog ingen fara : )

Perfekt! Du anar inte hur mycket ångest du har besparat mig från under de kommande dagarna. Så jäkla typiskt att de här frågorna skulle dyka precis inför en långhelg när det inte gick att få tag i någon myndighetsperson.

Återigen, tack.