handdator

Visa fullständig version : Läsförståelse på Kolo?

Ganymedes
2009-04-09, 14:43
Det verkar vanligt med bristande läsförståelse här på Kolo. Antingen förblindar man sig på enstaka ordval och klarar därför inte att se till textens totala budskap. Eller så gör man (o)medvetet överdrivna misstolkningar.

Läs och rösta sedan på vad du tror att jag menar här nedanför. Jag gissar på väldigt spridda resultat...

Det värsta jag vet är när feta föräldrar varje vecka tar med sina små försvarslösa barn till McDonald's och trycker i dem massa strips och Cola, samtidigt som de inte för sitt liv kan förstå varför deras dotter efter några år väger tre gånger så mycket som en välgödd flodhäst.

Griip
2009-04-09, 14:45
saab
volvo
renault

rex
bmx

hund
katt

Nitrometan
2009-04-09, 14:46
Du tycker att hamburgare är värre än pedofili?

Om jag ska hänga upp mig på: Det värsta jag vet...

Annars tror jag att du inte tycker om att folk inte kan förstå konsekvenserna av sina handlingar. Och därmed inte förstår att de har ett ansvar för det som händer.

<Mike>
2009-04-09, 14:46
Edit: Oj jag såg inte pollen och skrev något som inte hade något med det hela att göra.

Mr.Cosybear
2009-04-09, 14:47
Det verkar vanligt med bristande läsförståelse här på Kolo. Antingen förblindar man sig på enstaka ordval och klarar därför inte att se till textens totala budskap. Eller så gör man (o)medvetet överdrivna misstolkningar.

Läs och rösta sedan på vad du tror att jag menar här nedanför. Jag gissar på väldigt spridda resultat...

Ingen av alternativen tycker jag stämde lika bra som: att du säger att alla föräldrar som har tjocka barn är dumma i huvudet :)

Ganymedes
2009-04-09, 14:56
Edit: Oj jag såg inte pollen och skrev något som inte hade något med det hela att göra.

Se där! I rest my case! *kissass*

Shakemynuts
2009-04-09, 14:58
"Ganymedes menar att alla feta föräldrar äter på McDonald's varje vecka."

helt klart.

mini
2009-04-09, 15:01
Jag röstar på Gaymendes är en överdrifternas taffliga mästare och begriper inte att det dåliga mottagandet av budskapet kan bero på dålig sändare och inte bara att han är missförstådd.

Griip
2009-04-09, 15:05
Jag röstar på Gaymendes är en överdrifternas taffliga mästare och begriper inte att det dåliga mottagandet av budskapet kan bero på dålig sändare och inte bara att han är missförstådd.

Va? Det alternativet finns ju inte ens, så det går inte!

Eddie Vedder
2009-04-09, 15:06
Jag vet att du menar "Ganymedes tycker att föräldrar borde värna om sina barns hälsa lite mer än om deras snabbmatssug." och det klickade jag på. Fast att du verkar ha dålig kunskap om flodhästars kroppsvikt håller jag också med om.:D

Ganymedes
2009-04-09, 15:22
Här är vad jag troligen skulle behövt inkludera för att inte bli "missförstådd" eller retat upp någon (eller för att undvika vara "en dålig sändare") om exemplet var ett riktigt inlägg:

*Det finns mycket som är värre än exemplet. Orättvisor t.ex.
*"Feta" är inte menat som nedsättande. Jag kunde skrivit "vikt som troigen överskrider hälsosamma riktlinjer".
*McDonald's är inte nödvändigtvis bättre än Burger King eller andra snabbmatskedjor.
*Om man jobbar på en snabbmatskedja är man inte nödvändigvis ond.
*Man kan äta skräpmat utan att det får negativa konsekvenser.
*Skräpmat är en nedsättande term och all mat är lika fin. I sin själ.
*Föräldrar får sköta sin uppfostran som de vill, inom vissa gränser.
*De gränserna är det inte jag som sätter upp.
*Överdrifter kan förekomma men är inte illa menade, se punkt 1. "Det värsta jag vet"-ursäkten.
*Föräldrarna trycker inte in stripsen med våld i barnens mun.
*Cola är inte den enda dryck som serveras eller konsumeras i nämnda exempel.
*Det måste inte vara dottern som väger tre gånger en flodhästs vikt. Det kan lika (jämställt!) gärna vara sonen.
*Jämförelsen med flodhästen är inte vetenskapligt bevisad utan endast taget som ett kvasihumoristiskt försök att måla upp en bild.
*Flodhästar är lika mycket värda som andra djur.
*Om jag missat någon politiskt korrekt friskrivning ovanför så ber jag om ursäkt för det.
*Om något kan tolkas som rasistiskt, icke humoristiskt, fientligt, otrevligt eller dumt så ber jag också om ursäkt.
*Om denna friskrivning också ters sig dum, onödig eller elak och om detta påverkat dig negativt, ber jag också om ursäkt.
*Fridens liljor, rosa hjärtan och kramar på er alla (om ni nu inte föredrar rosor, röda hjärtan och pussar, ni får det istället, jag vill inte kränka någon).
*Om något verkar oklart i min position går det bra att fråga.

End roid.

PS. Om min roid-text preics här ovanför kränkte någon eller kändes opassande eller negativ, ber jag om ursäkt. Och om någon tycker mitt ursäktande är överdrivet ber jag om ursäkt precis lagom mycket för att även denne ska bli glad. :)

Ganymedes
2009-04-09, 15:27

Det är sött att du jagar mig även i denna tråden, Mini. ;) Som jag försöker antyda i mitt långa punkt-för-punkt inlägg ovan, är det nog omöjligt att behaga alla. Och det är väldigt platt och grått att skriva utan någon som helst språklig krydda. Du gillar inte mitt sätt att uttrycka mig. Fine. Men det är nog lättare för dig att lära dig tolka text än att klaga på alla som inte är lika bra sändare?

Whistler
2009-04-09, 15:36
Bra tråd!
Tycker det är tråkigt att det är på modet att vara troll och bara leta fel i folks inlägg på kolo.

Ganymedes
2009-04-09, 15:41
Jag vet att du menar "Ganymedes tycker att föräldrar borde värna om sina barns hälsa lite mer än om deras snabbmatssug." och det klickade jag på. Fast att du verkar ha dålig kunskap om flodhästars kroppsvikt håller jag också med om.:D

Du har inte sett vissa av de ungarna jag tänker på, mannen... :D

Mescreant
2009-04-09, 16:09
Gaymendes.

LadyG
2009-04-09, 16:46
Underhållande tråd, undrar hur många som uppriktigt missförstår texten och hur många som bara tramsar sig?

C.E.J.
2009-04-09, 17:55
Men alltså vänta nu... Vad är det för fel på kött, va, va?

Ganymedes
2009-04-09, 18:12
Gaymendes.

It never gets old... :)

Underhållande tråd, undrar hur många som uppriktigt missförstår texten och hur många som bara tramsar sig?

Kanske lika bra att inte veta. :cryout:

r3mpuh
2009-04-09, 18:56
Betyder Gaymendes nått särskilt?

Har du bytt nick från Gaymendes till Ganymedes?

Har alltid läst ditt nick som Gaymendes och kommer alltid göra, men någon påpekade i en tråd för ett tag sen att det är Ganymedes.

/r3mp

MasterChief
2009-04-09, 19:05
Har alltid läst ditt nick som Gaymendes och kommer alltid göra, men någon påpekade i en tråd för ett tag sen att det är Ganymedes.

/r3mp

Men helvete. Ganymedes är en stolt och vacker måne i vår solsystemsfamilj. Hur man kan tänka "Gaymendes" istället för "Ganymedes" säger ju allt om sina premisser.

http://www.astro.utu.fi/zubi/jupiter/pic/ganymede.gif

;-)

r3mpuh
2009-04-09, 19:09
Men helvete. Ganymedes är en stolt och vacker måne i vår solsystemsfamilj. Hur man kan tänka "Gaymendes" istället för "Ganymedes" säger ju allt om sina premisser.

;-)

Haha!:laugh:

Okej, Det visste jag inte.:cool:

/r3mp

Chaan
2009-04-09, 19:17
Onödigt intellektualiserande.

Kwon
2009-04-09, 19:20
Gaymendes for the win! :)

We love ya though, you know it!

Ganymedes
2009-04-09, 20:11
Betyder Gaymendes nått särskilt?

Har du bytt nick från Gaymendes till Ganymedes?

/r3mp

Nä, jag minns inte vem det var som först gjorde sig lite lustig. Men jag minns vilken tråd det var iaf. :) Jag har aldrig hetat något annat än det samma som den största månen i vårt solsystem. G-A-N-Y-M-E-D-E-S.

Onödigt intellektualiserande.

Bah. Lika grundläggande som att veta att jorden snurrar runt solen och inte tvärt om. :)

Gaymendes for the win! :)

We love ya though, you know it!

Den kärleken är besvarad, det vet du brorsan! ;):D

Tolkia
2009-04-09, 20:28
Här är vad jag troligen skulle behövt inkludera för att inte bli "missförstådd" eller retat upp någon (eller för att undvika vara "en dålig sändare") om exemplet var ett riktigt inlägg:

*Det finns mycket som är värre än exemplet. Orättvisor t.ex.
*"Feta" är inte menat som nedsättande. Jag kunde skrivit "vikt som troigen överskrider hälsosamma riktlinjer".
*McDonald's är inte nödvändigtvis bättre än Burger King eller andra snabbmatskedjor.
*Om man jobbar på en snabbmatskedja är man inte nödvändigvis ond.
*Man kan äta skräpmat utan att det får negativa konsekvenser.
*Skräpmat är en nedsättande term och all mat är lika fin. I sin själ.
*Föräldrar får sköta sin uppfostran som de vill, inom vissa gränser.
*De gränserna är det inte jag som sätter upp.
*Överdrifter kan förekomma men är inte illa menade, se punkt 1. "Det värsta jag vet"-ursäkten.
*Föräldrarna trycker inte in stripsen med våld i barnens mun.
*Cola är inte den enda dryck som serveras eller konsumeras i nämnda exempel.
*Det måste inte vara dottern som väger tre gånger en flodhästs vikt. Det kan lika (jämställt!) gärna vara sonen.
*Jämförelsen med flodhästen är inte vetenskapligt bevisad utan endast taget som ett kvasihumoristiskt försök att måla upp en bild.
*Flodhästar är lika mycket värda som andra djur.
*Om jag missat någon politiskt korrekt friskrivning ovanför så ber jag om ursäkt för det.
*Om något kan tolkas som rasistiskt, icke humoristiskt, fientligt, otrevligt eller dumt så ber jag också om ursäkt.
*Om denna friskrivning också ters sig dum, onödig eller elak och om detta påverkat dig negativt, ber jag också om ursäkt.
*Fridens liljor, rosa hjärtan och kramar på er alla (om ni nu inte föredrar rosor, röda hjärtan och pussar, ni får det istället, jag vill inte kränka någon).
*Om något verkar oklart i min position går det bra att fråga.

End roid.

PS. Om min roid-text preics här ovanför kränkte någon eller kändes opassande eller negativ, ber jag om ursäkt. Och om någon tycker mitt ursäktande är överdrivet ber jag om ursäkt precis lagom mycket för att även denne ska bli glad. :)
Det var lite roligt första gången (d.v.s. i förra inlägget med samma innehåll, det första inlägget i tråden). En andra gång, redan på första sidan i samma tråd får det att framstå som att du joinat Madickens mamma och ligger och tycker synd om dig. Det är inte helt klädsamt.

Angående de två fetmarkerade punkterna undrar jag om du aldrig övervägt att helt enkelt inte skriva "det värsta jag vet är ..." respektive "(föräldrarna) trycker i dem (barnen) en massa strips och cola" istället för att skriva "det värsta jag vet är ... fast jag vet förstås att det finns andra saker som är värre", eller "trycker i dem ... fast jag menar förstås inte att de verkligen trycker i dem med våld". Det verkar jobbigt att behöva vederlägga sig själv hela tiden.

Angående svarsalternativet att föräldrarna inte skall tänka så mycket på barnens snabbmatssug som på deras hälsa - vilket framgår är det du vill att vi skall utläsa - så nämner du ju överhuvudtaget inte barnens önskningar eller sug. Det verkar också jobbigt, att inte på en gång skriva vad man menar istället för att skriva något vi skall förstå är något helt annat.

spoonchest
2009-04-09, 20:35
@ Ganymedes: Bitter av nån anledning?

hoikka poika
2009-04-09, 21:49

http://www.astro.utu.fi/zubi/jupiter/pic/ganymede.gif

;-)

Ursäkta bildciteringen ... men ser det inte ut som kanaler på ganymedes?

MasterChief
2009-04-10, 06:20
Ursäkta bildciteringen ... men ser det inte ut som kanaler på ganymedes?

Japp, med betoning på "ser ut" (om du menar kanaler med vatten). Men Ganymedes är en spännande måne och troligtvis finns det större vattensamlingar under ytan.

Wiki har en bra artikel:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ganymede_(moon)

Lellan
2009-04-10, 06:37
Förstår vad du menar, trots att du uttrycker dig provokativt, fördomsfullt och klumpigt.

Alla barn knarkar inte MacD, däremot är det ett helt ok mål att köpa ett happy meal om man ändå ngn gång skulle brista i planeringen el vilja käka "ute" (el öva på det) med barn.

Min grabb dricker vatten el mjölk, äter deras små hamburgare + påse med babymorötter + påse med äpplen.

Vad är så fasansfullt med det? Jag har aldrig köpt strips åt honom, en gång fick han det då gick han själv mot disken för att tala om att det var fel.

Jag tror den stora anledningen att feta föräldrar får feta barn är en en kombination med fel ätbeteende, för energität mat samt det stigma det är (vilket i sig förlamar många, iaf gjorde det mig) att vara fet, inte okunskap el hamburgerkedjor.

Ganymedes
2009-04-10, 08:25
Det var lite roligt första gången (d.v.s. i förra inlägget med samma innehåll, det första inlägget i tråden). En andra gång, redan på första sidan i samma tråd får det att framstå som att du joinat Madickens mamma och ligger och tycker synd om dig. Det är inte helt klädsamt.

Den andara gången var för att förtydliga för vissa som missat det som tydligen var subtilt i första inlägget. ;) En medveten provokation, visst.

Jag stör mig bara på att folk verkar kräva att få orden serverade som om livet vore en enda lång sändning av nyhetsprogrammet "Klarspråk" (du vet, det där radioprogrammet för de som har lättare handikapp).

Jag tycker inte synd om mig själv eftersom jag inte upplever problemet någon annanstans än bland vissa på Kolo.

Undrar hur mycket litteratur ni går miste om, där författaren inte skriver rakt ut vad han/hon menar. "Visst gör det ont när knoppar brista" - är ni arga på Karin för att hon inte skriver vad hon menar, istället för att tjaffsa om växter? :)

@ Ganymedes: Bitter av nån anledning?

Nä, inte bitter. Irriterad stämmer bättre.

Förstår vad du menar, trots att du uttrycker dig provokativt, fördomsfullt och klumpigt.

Det var inte tänkt som ett litterärt mästerverk. Det var tänkt att få folk att reagara och, i bästa fall, försöka klara utmaningen att förstå vad som egentligen menas. Men åter igen fäster ni kritiken på ordval och sätt att skriva och ägnar nästan noll tid åt att förstå vad som ligger bakom. Så på sätt och vis spelar ni mig rätt i handen.

Du lägger nästan hela inlägget på att debattera McDonlad's, eftersom du totalt missat poängen med hela inlägget. Trådan handlar inte ett skvatt om McDonald's egentligen, även om exempltexten handlar om det.

Ganymedes
2009-04-10, 08:36
Angående de två fetmarkerade punkterna undrar jag om du aldrig övervägt att helt enkelt inte skriva "det värsta jag vet är ..." respektive "(föräldrarna) trycker i dem (barnen) en massa strips och cola" istället för att skriva "det värsta jag vet är ... fast jag vet förstås att det finns andra saker som är värre", eller "trycker i dem ... fast jag menar förstås inte att de verkligen trycker i dem med våld".

Man ska inte behöva skriva alla sådana friskrivningar vid varje inlägg, läsaren måste ju kunna tillämpa lite tankeverksamhet också. "Tycker han VERKLIGEN att det är det värsta om finns, nä, troligen inte". Jag ska inte behöva skriva det, man ska kunna fatta det ändå.

Det verkar jobbigt att behöva vederlägga sig själv hela tiden.

EXAKT! Och det är ju det jag vill få folk att fatta, med hjälp av den äckligt enorma överdriften som jag punktade fram. Ska man behöva skriva en hel novell som ursäktar och undanröjer minsta lilla möjlighet till feltolkning, eller ska man kunna lita på att folk använder lite mentala filter?

Så som vissa här på kolo bemöter inlägg, tycks man ju vara tvungen att vederlägga sig själv hela tiden. Och det är precis där denna gnälla och medvetet (!) överdrivna tråd kommer in i bilden.

Men det förstod du säkert redan innan.

Ganymedes
2009-04-10, 08:41
Haha! Misstolkade ordet vederlägga märkte jag. :) Tycker inte jag motbevisar mig själv, jag tolkade ordet som "förtydliga". Sorry för eventuella (troliga) missförstånd.

Tolkia
2009-04-10, 12:09
Det verkar fortfarande enklare att skriva vad man menar, istället för att skriva något sjukt överdrivet och sedan whine:a över alla otäcka petmostrar som påtalar att man överdriver sjukt.

Ganymedes
2009-04-10, 13:15
Det verkar fortfarande enklare att skriva vad man menar, istället för att skriva något sjukt överdrivet och sedan whine:a över alla otäcka petmostrar som påtalar att man överdriver sjukt.

Äh, det är inte ett smack jobbigt att skriva vad man menar samtidigt som man överdriver av en eller annan anledning.

Jag tycker fortfarande att man måste klara att hantera en uppenbar överdrift, speciellt när den är så extremt uppenbar, utan att styra in tråden på överdriften självt istället för topic. Är man osäker trots överdriftens tydlighet går det ju lägga ett "det var väl en överdrift?" som ett PS i ett i övrigt on-topic inlägg, inte sant?

Själv tycker jag uppenbara överdrifter är roliga. Det verkar finnas fler som tycker det, iaf utanför kolo. Ett exempel är när Al Bundy berättar om alla feta kvinnor som förpestat hans dag i skoaffären. "En av dem var så fet att hon hade andra kvinnor i omloppsbana runt sig". Hade det varit lika roligt om han sa "en kvinna som kom in i skoaffären idag var väldigt överviktig"? Knappast. Tror de flesta att Al verkligen menade att kvinnan hade en så pass kraftig gravitionell påverkan på sin omgivning pga sin övervikt? Knappast.

Om mina överdrifter är roliga eller ej är en helt annan fråga och det är upp till var om en. Och för mig är det egalt vad som tycks där. Själv roas jag av att skriva på det sättet om ämnet klarar av det.

Jag roas dock inte av folk som inte klarar att identifiera en uppenbar överdrift och låter det gå ut över topicen totalt.

mikaelj
2009-04-10, 13:20
Min grabb dricker vatten el mjölk, äter deras små hamburgare + påse med babymorötter + påse med äpplen.

Vad är så fasansfullt med det? Jag har aldrig köpt strips åt honom, en gång fick han det då gick han själv mot disken för att tala om att det var fel.

+1. Det är bra mat.

Tolkia
2009-04-10, 22:00
Jag tycker fortfarande att man måste klara att hantera en uppenbar överdrift, speciellt när den är så extremt uppenbar, utan att styra in tråden på överdriften självt istället för topic. Är man osäker trots överdriftens tydlighet går det ju lägga ett "det var väl en överdrift?" som ett PS i ett i övrigt on-topic inlägg, inte sant?
Det finns ju även en möjlighet att de läsare du syftar på överdriver sin oförmåga att förstå, för att t.ex. tala om för dig att de tycker att du skrivit något jävligt puckat. Jag säger inte att det ÄR så, men möjligheten finns.

Lellan
2009-04-10, 22:14
Jag sa aldrig att tråden handlar om MacD, vem är det eg som saknar förmåga att förstå ett inlägg?

Däremot så försökte jag visa att ska man överdriva el skruva till det bör man iaf ha en poäng. Men jag misslyckades tydligen.

Min andemening var snarare att uttrycker du dig överdrivet, internskämtar med folk och de inte dansar med i din humor så är det ju en risk du tar, lite larvigt om du frågar mig - att beklaga sig över det faktumet.

Jag gör precis samma sak som du, ofta, men då måste man ju också vara beredd att bjuda på sig när folk tar en på orden? Känner du då ett starkt behov av att förklara dig så är väl det snarare ett tecken på att ditt sätt att uttrycka dig motverkar din önskan om att bli förstådd utifrån din andemening istället för det sagda/skrivna..

Har själv skapat en sån här tråd, sen kom iaf jag på mig själv att man faktiskt gör valet själv. Vill man bli förstådd får man skära ner på internhumorn man har med sig själv (och försöker få med andra på), bryr man sig inte så får man bjuda på att folk tycker man låter rabiat/överdriven/dryg/whatever.

Precis som att man med nära vänner drar värre skämt än med nya bekantskaper, för de förra har hunnit lära känna en och fattar om man är godhjärtad el ej typ, och inte tar en direkt på orden utan kan se ett smaklöst skämt för vad det är - inte som ett uttryck för min karaktär.

Upplevde en liknande grej när jag började gymnasiet. Tyckte jag var bra på tyska, hade alltid fått 5or i alla språk så ansträngde mig inte nämvärt. Sen kom nya tyskaläraren och undrade om jag ville börja i den "lätta" gruppen.. En näsknäpp som fick mig att inse lite att man inte kan leva på gamla meriter el tro att folk fattar vad man egentligen säger utan att man har sagt det.

Inte helt samma sak, men nästan.