handdator

Visa fullständig version : När kan man kallas sig byggare?

Sparven från Minsk
2009-04-08, 17:08
Som trådens namn lyder, när kan man kalla sig byggare?
Minns en gång förra året då en tant kom och frågade mig och en polare vilken idrott vill höll på med, någon form av undersökning. Vi har bägge tränat seriöst på gym i några år, men man är ju inte speciellt grov för det! Kändes lite lustigt att kalla sig byggare, som idrottstitel alltså, så vi svarade bara att vi tränade på gym.

Så när kan man kalla sig för byggare? När man tränat x antal år? då man är x cm grov över armarna? Då man tävlat?

Låt definitionerna hagla! :D

Fultjack
2009-04-08, 17:10
Kroppsbyggare är man när man tränar på gym = bygger kropp.

Tävlande kroppsbyggare däremot är när man tävlar i BB/BF/AF/CBB. Tycker jag iaf.

Jeebus
2009-04-08, 17:11
När man tävlar i bodybuilding?

när man tränar för att bli större?

Sparven från Minsk
2009-04-08, 17:13
Kroppsbyggare är man när man tränar på gym = bygger kropp.

Förstår tänket dude, men om min mormor går och tränar gym, är hon då en byggare? ;)

von huff
2009-04-08, 17:15
Byggare=tävlande folk
styrketränande=vanligt tränande folk

Civilrätt
2009-04-08, 17:23
enligt mig tycker jag inte man kalla sig byggare före man struttat omkring i string på scen.

Wao
2009-04-08, 17:24
När man tränar för att bli större.

Officer
2009-04-08, 17:28
Egentligen sysslar man ju med kroppsbyggning då man har som mål att lägga på sig mer och mer muskler, men däremot har "kroppsbyggare" en extremt negativ klang i de allra flesta människors öron. Jag föredrar att säga att jag styrketränar.

CiCoro
2009-04-08, 17:28
Finns 2 "vanliga gymmare", vi som ändå försöker äta rätt, kämpar med vikterna året runt (oavsett om det är första året :)) och de som bara tränar från mars-juli för att hålla sig i form när kläderna börjar åka av inför sommaren..Första kallas väl styrketränare/gymmare och de andra förtjänar inget namn. Sen för att kallas byggare ska man iaf ha lite volym på kroppen och ha ett matschema och verkligen kämpa med att bygga kroppen på rätt sätt och sen har vi de tävlande byggarna som får kallas tävlande byggare :)

Rahf
2009-04-08, 17:51
Kroppsbyggare är väl när du tränar med inriktningen att tävla i bodybuilding i någon form. 'Byggare' är väl en generell term för gymfolk med inriktningen att bli så stora som möjligt men som inte kallar sig styrketränande?

Pez
2009-04-08, 17:56
Så när kan man kalla sig för byggare? När man tränat x antal år? då man är x cm grov över armarna? Då man tävlat?

Kan?
Vill du kalla dig byggare så kan du göra det.

Sen huruvida andras definition av begreppet överensstämmer med din definition.. det är en annan femma.. som kräver en annan frågeställning.

L-Sami
2009-04-08, 17:59
När man bulkar och deffar och kör mestadels träning för att öka muskelmassan, minimalt med konditionsträning och sånt.

kalle_kula
2009-04-08, 18:01
När man tränar biceps :)

Nitrometan
2009-04-08, 18:03
Byggare=tävlande folk

Instämmer. Byggare tävlar.

Sniggel
2009-04-08, 18:05
När man som tränande på gym har som mål att bygga muskler och som man vill ska synas. Behöver inte nödvändigtvis ha tävlingsplaner eller vara grov.
Det är iaf min definition.

Men jag förstår om man inte vill kalla sig själv byggare hur som helst.
Min sambo vill itne säga att hon "tränar på gym" för att hon är rädd för att folk ska tro att hon tränar för att "bli smal, tona musklerna och fettförbränna". Hon kallar sig själv inte bodybuilder även om det stämmer överens ganska väl med vad hon vill uppnå (bli "biffig", stark och få synliga muskler). Men folk har ju olika förutfattade meningar om titlar hit och dit.

130kg finsk sisu
2009-04-08, 18:06
För mej om man tävlar är man byggare.

-squat-
2009-04-08, 20:03
För mej om man tävlar är man byggare.

Ja eller har ambition att tävla.

Timme
2009-04-08, 20:05
för att vara byggare så ska man tävla i byggning. Ser detta som en självklarhet.

MasterChief
2009-04-08, 20:11
för att vara byggare så ska man tävla i byggning. Ser detta som en självklarhet.

Jag ägnar en ganska signifikant del av min fritid (och jobbtid, tack företaget!) åt cyklar. Jag är en rätt bra cyklist och jag ser verkligen ut som en tävlingscyklist när jag är ute och kör ett pass på 3 timmar. Jag blir ytterst sällan ägd av andra cyklister. Jag tävlar inte, men jag tränar flera hundra timmar per år.

Är jag en cyklist?

Sparven från Minsk
2009-04-08, 20:22
Jag ägnar en ganska signifikant del av min fritid (och jobbtid, tack företaget!) åt cyklar. Jag är en rätt bra cyklist och jag ser verkligen ut som en tävlingscyklist när jag är ute och kör ett pass på 3 timmar. Jag blir ytterst sällan ägd av andra cyklister. Jag tävlar inte, men jag tränar flera hundra timmar per år.

Är jag en cyklist?

Samma resonemang fungera ju på en kille som tränar fotboll på fritiden, jobbar kanske även med att kränga fotbollsskor och så, men blir han en fotbollsspelare för det? Han spelar ju fotboll, men för allmänheten ska se honom som en fotbollsspelare så måste han nog spela i ett lag på högre nivå.

Dillema *screwy*

Mourten
2009-04-08, 20:43
Samma resonemang fungera ju på en kille som tränar fotboll på fritiden, jobbar kanske även med att kränga fotbollsskor och så, men blir han en fotbollsspelare för det? Han spelar ju fotboll, men för allmänheten ska se honom som en fotbollsspelare så måste han nog spela i ett lag på högre nivå.

Dillema *screwy*

Haha så du menar att en 16 årig kille som spelar fotboll inte är en fotbollsspelare ? :smash:
Man är de man själv ser sig som, jag ser mig som byggare trots att jag inte tävlar (ännu)

Timme
2009-04-08, 20:46
Haha så du menar att en 16 årig kille som spelar fotboll inte är en fotbollsspelare ? :smash:
Man är de man själv ser sig som, jag ser mig som byggare trots att jag inte tävlar (ännu)

Jag tycker inte att han är någon fotbollsspelare om han inte spelar i något lag som går riktiga matcher.

Mourten
2009-04-08, 20:48
Jag tycker inte att han är någon fotbollsspelare om han inte spelar i något lag som går riktiga matcher.

De finns säkert 500 000 pers i sverige som spelar riktiga fotbollsmatcher.

Timme
2009-04-08, 21:14
De finns säkert 500 000 pers i sverige som spelar riktiga fotbollsmatcher.

ja, och de är fotbollspelare.

Random kille som leker fotboll på skolgården är inte någon fotbollspelare (tycker inte jag i alla fall).

Random kille som tränar styrketräning är inte byggare.

Mourten
2009-04-08, 21:18

Random kille som leker fotboll på skolgården är inte någon fotbollspelare (tycker inte jag i alla fall).

men jag har inte påstått random byggare, men tränar man med mål, fokus och motivation tycker jag man är byggare. Finns drösvis med SL-are här som tävlar som verkligen inte alla är några dunder-starkingar, men dom är fortfarande SL-are för dom har mål

ManuelIT
2009-04-08, 21:19
Byggare=tävlande folk

+1

Vart i gamet över 4 år men det skulle vrida sig i magen på mig om jag gick runt och sa att jag var en "byggare"

Nordenator
2009-04-08, 21:31
Byggaren är inte personen som tränar för att bli större. Byggaren är den som är större.

Three pigs
2009-04-08, 21:51
När man använder midjeväska för förvaring av piller och annat gott.

Sparven från Minsk
2009-04-09, 05:13
Själv håller jag med Von Hoff:
Byggare=tävlande folk

Hur mycket jag än tränar och hur seriös jag än är, så skulle jag nog inte kalla mig byggare förrens jag tävlat i en sådan disciplin.

z_bumbi
2009-04-09, 06:42

Är jag en cyklist?

Hur kan andra cyklister överhuvudtaget "äga" dig om du inte ställer upp i ett lopp? Först till nästa rödljus?
Självklart är du cyklist men det är enklare med någon som regleras i lagtexter dvs alla som cyklar är cyklister.

Eddie Vedder
2009-04-09, 06:42

Med det resonemanget är jag mer styrkelyftare än löpare. Jag satsar till 100% på löpning som träningsform men tillhör inte någon klubb. Dock är jag medlem i Degerfors Atletklubb.

Gör det mig till mer SL-are än löpare alltså?

Nitrometan
2009-04-09, 06:53
Har du tävlat i SL?

Det är deltagandet i tävlingsmomentet som är den springande punkten.

Nitrometan
2009-04-09, 06:56
Är jag en cyklist?
Ja. Alla som cyklar är cyklister.

På samma sät som alla som styrketränar styrketränar.

Om du tävlade skulle du bli tävlingscyklist.

Sniggel
2009-04-09, 09:50

Vad säger du om lilla Alejandro i Argentina som spelar fotboll med sina kompisar nästan varje dag. De har ingen riktig plan och de spelar inte i ett lag utan ett plank på en grusplätt som de har som mål som de ska träffa. Alejandros största dröm är att bli fotbollsproffs.
Är han fotbollsspelare?

men jag har inte påstått random byggare, men tränar man med mål, fokus och motivation tycker jag man är byggare. Finns drösvis med SL-are här som tävlar som verkligen inte alla är några dunder-starkingar, men dom är fortfarande SL-are för dom har mål

+1

Sniggel
2009-04-09, 09:52
Med det resonemanget är jag mer styrkelyftare än löpare. Jag satsar till 100% på löpning som träningsform men tillhör inte någon klubb. Dock är jag medlem i Degerfors Atletklubb.

Detta räcker för att du ska vara löpare imo, oavsett om du tävlar eller ej. Även om du så skulle ha en bästa löptid på 64 min på milen.