Visa fullständig version : EAA, vassle, kasein eller mix under deff?
Som topic säger, vad väljer du under deff? Allt har ju sina fördelar.
EAA som höjer proteinsyntesen otroligt mycket för väldigt lite kalorier.
Vassle som höjer proteinsyntesen och ökar fettoxidation.
Vassle & Kasein (Doublepro ex.) för "the best of both world" och möjligheten till pudding? ^^,
Kasein som är muskelbesparande genom att vara antikatabolt.
Vad väljer du under deff? Du behöver såklart inte göra det för att svara, bara känna efter vad du väljer.
Whistler
2009-04-08, 12:36
Alltihop.
EAA i samband med träning (före, efter och en timme efter) och vassle/kasein (50/50) som mellanmål eller frukost ihop med mjölk.
Alltihop.
EAA i samband med träning (före, efter och en timme efter) och vassle/kasein (50/50) som mellanmål eller frukost ihop med mjölk.
:thumbup:
AmericanDragon
2009-04-08, 12:43
Finns det några belägg nu att EAA direkt efter träning skulle "funka"? Sist jag läste så fanns det inga studier som hade testat efter träning.
King Grub
2009-04-08, 12:44
Finns det några belägg nu att EAA direkt efter träning skulle "funka"? Sist jag läste så fanns det inga studier som hade testat efter träning.
Sist du läste, läste du fel. Det finns mängder av studier på EAA efter träning och alla visar på en dramatisk effekt. Det är studier på just effekten efter träning det finns flest av.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&cmd=link&linkname=pubmed_pubmed&uid=10198297&ordinalpos=8:
Tror AD mer tänkte på om man tar innan hur pass det påverkar intaget efter träningen.
King Grub
2009-04-08, 12:47
Att det "funkar" efter oavsett vad man gör innan passet är det nog ingen tvekan om.
EAA är det som stimulerar proteinsyntesen, oavsett tillfälle. Det kommer aldrig att ändras.
Jag väljer alltihop, varför begränsa sig? ;).
Men om amino syror simulerar proteinsyntesen, måste det inte finnas något fullvärdigt protein då för att kunna simuleras med? Trodde de va att man tog EAA innan o sen 60-90 min efter (dvs när träningen är över) så intar man t.ex. vassel o då simuleras d mkt bättre...
Har ju hört att de skulle va opti o ta EAA innan o efter träning, men fattar inte hur d går ihop :o
De essentiella aminosyrorna är de enda som behövs för att stimulera proteinsyntes. Så är det.
Scratch89
2009-04-08, 15:14
EAA runt träning, vassle som mellanmål tillsammans med något annat.
Ganymedes
2009-04-08, 15:47
Rubbet. Kasein tar jag dock vanligtvis på kvällen före sängdax - har deffdagen gått bra kör jag med mjölk, annars "straffar" jag mig med att blanda med vatten. :)
Cerberus
2009-04-08, 15:56
ja använder allt, eaa runt träning. Hem o äta oftast, oftast en proteindrink av valfri typ, eller någon form av mat.
Kaseindrinkar blire inte mkt av direkt förutom doublepro som e så jäävla gott. Kvarg käkar ja väl varje dag typ.
Beroende på hur det ser ut, när jag ätit senast, när jag kommer att äta nästa gång, om jag nyss tränat osv, tar jag antingen BCAA, EAA, Vassle och/eller Kasein.
Föredrar Kasein efter träning, möjligtvis blandat med Vassle. Föredrar BCAA exempelvis mellan måltider om jag anser att jag har en fullvärdig aminosyrepool i kroppen om jag har ett lågt kaloriintag (och relativt lågt proteinintag för att vara på underskott). Kasein kan jag även använda som ett mellanmål tillsammans med annat, t ex en frukt eller nötter vid sidan av och/eller olja direkt i shakern.
Så använder i princip allt beroende på tillfället och hur jag äter.
Cappachino
2009-04-08, 19:23
Alltihop.
Kör precis samma!
Känns som en missvisande omröstning när "alla" föredrar att inte bara välja ut en enskild produkt.
Känns som en missvisande omröstning när "alla" föredrar att inte bara välja ut en enskild produkt.
Dock när det var ett val som skulle göras, som i pollen, så valdes EAA mest.
Eaa runt träning, mat annars.
AmericanDragon
2009-04-23, 05:51
Sist du läste, läste du fel. Det finns mängder av studier på EAA efter träning och alla visar på en dramatisk effekt. Det är studier på just effekten efter träning det finns flest av.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?db=pubmed&cmd=link&linkname=pubmed_pubmed&uid=10198297&ordinalpos=8:
Du missförstår mig. Det ifrågasätter jag inte och om jag uttryckte mig fel så låt mig omformulera.
Att intaget av EAA innan passet är det som verkar efteråt vet vi alla, men finns det någon anledning att ta ytterliggare en dos EAA EFTER passet och skulle det på något sätt vara mer "optimalt" än låt säga, äta en stor måltid?
Anton Fräs
2009-04-23, 07:46
Kör med alltihop. EAA kring träning, kasein på kvällen alternativt whey + grönsaker på kvällen.
vicarious
2009-04-23, 18:10
Otroligt onödig och ogenomtänkt undersökning med för få svarsalternativ, enligt mig.
Du ställde en fråga och gav oss bara möjlighet att svara med 1 eller maximalt 2 tillskott. De flesta använder nog allting du har räknat upp (förutom att de flesta kanske inte använder kasein-tillskott utan käkar vanlig mat istället).
Hursomhelst, back to topic. EAA, Vassle och MAT.
Pontus H
2009-04-23, 18:45
finns det någon anledning att ta ytterliggare en dos EAA EFTER passet
har läst att man ska ta 10g före 10g efter för optimalt resultat.. det stod att efter passet gav det mest effekt, men tog man innan passet också så förbättrades effekten ytterligare.
Ganymedes
2009-04-23, 19:08
har läst att man ska ta 10g före 10g efter för optimalt resultat.. det stod att efter passet gav det mest effekt, men tog man innan passet också så förbättrades effekten ytterligare.
Finns väl inga studier på effekten för både före och efter ett pass? Eller har det kommit någon som jag missat?
King Grub
2009-04-23, 19:23
Jag skulle bli förvånad om det inte var bra att rama in passet mellan intag, oavsett om det är aminosyror i fri form eller intakt protein.
Pontus H
2009-04-23, 19:23
Finns väl inga studier på effekten för både före och efter ett pass? Eller har det kommit någon som jag missat?
läste att:
före träningen så maximerar den proetinsyntesen.
efter träningen ska den "bromsa in" protein-nedbrytningen så att muskeln börjar bygga snabbare..
DOCK ska man ju aldrig tro på allt man läser! :p men så stod det iaf.
Edit: king grub jag blir jämt skitnödig när jag ser din bajsande blobb. :/
King Grub
2009-04-23, 19:29
lefter träningen ska den "bromsa in" protein-nedbrytningen så att muskeln börjar bygga snabbare..
Inkorrekt. EAA efter träning stimulerar proteinsyntesen.
Edit: king grub jag blir jämt skitnödig när jag ser din bajsande blobb. :/
http://img.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/happy.gifhttp://img.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/happy.gif
http://img.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/happy.gifhttp://img.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/happy.gif
Pontus H
2009-04-23, 19:31
Inkorrekt. EAA efter träning stimulerar proteinsyntesen.
tack för upplysningen, somsagt, det var vad det stod, jag är oftast ganska källkritisk, men jag tar iaf 10 gram både före och efter, "hoppas på att det blir bra"
Otroligt onödig och ogenomtänkt undersökning med för få svarsalternativ, enligt mig.
Oj, flame on!
Frågeställningen var "Vilket tillskott föredrar du under deff?", inte "Vad tar du under deff?". Jag ställde frågan för att jag undrade vilket "protein"tillskott som är mest poppis. De flesta använder lite av allt, och jag skulle nog själv föredra det.
Vilka alternativ vill du ha? Kanske såg du inte den röda tråden med "PROTEIN"? Vill du ha BCAA också?
Otroligt onödigt och ogenomtänkt att vara så aggressiv och ha taggarna utåt. Det är bara en poll på internet.
AmericanDragon
2009-04-24, 09:54
Det är ju den dosen du tar INNAN passet som används av kroppen direkt EFTER. Om du läser mitt tidigare inlägg så skrev jag det.
Precis det jag undrade jag också, eftersom jag ej hört något om några studier på det så det var därför jag frågade. Folk verkade inte förstå vad jag frågade bara, så jag får försöka lära mig att formluera mig bättre i framtiden :smash:
Otroligt onödigt och ogenomtänkt att vara så aggressiv och ha taggarna utåt. Det är bara en poll på internet.
+1, stingslig kille...
Om jag skall välja en blir det lätt EAA.
vicarious
2009-04-26, 21:54
Oj, flame on!
Frågeställningen var "Vilket tillskott föredrar du under deff?", inte "Vad tar du under deff?". Jag ställde frågan för att jag undrade vilket "protein"tillskott som är mest poppis. De flesta använder lite av allt, och jag skulle nog själv föredra det.
Vilka alternativ vill du ha? Kanske såg du inte den röda tråden med "PROTEIN"? Vill du ha BCAA också?
Ändå gav du inget alternativ för att välja fler än 2 tillskott, vilket betyder att pollen blir missvisande.
Jag har inte taggarna utåt, tycker bara det är onödigt när folk startar massa polls utan att ha tänkt igenom dom innan, plus formulerat sig dåligt.
frambogir
2009-04-26, 22:02
EAA kring passen, annars bara mat.
Gör ni någon skillnad på intagen under DIET kontra "bygg"/Bulktider?
EAA är ju förhållandevis dyrt...
Vore lika intressant som under diet :)
tvärt om är EAA billigt, sett per dos.
Reticulum
2009-05-08, 22:26
EAA om man måste välja.
tvärt om är EAA billigt, sett per dos.
Ja jäklar, så kanske det är. Så för att svara på min fråga, samma upplägg under uppbyggningen?
EAA is teh shizniz! :thumbup: and my weapon of choice
Ja jäklar, så kanske det är. Så för att svara på min fråga, samma upplägg under uppbyggningen?
Jag kör på det iaf, eftersom jag fick 1600 gram EAA i julklapp :D
en snabb fråga. kan man använda EAA utöver dagen? T ex. en portion på morgonen sen på förmiddagen etc, utspritt över dagen?
King Grub
2009-05-10, 20:51
EAA stimulerar proteinsyntesen (ökar muskeluppbyggnaden), utan påverkan på proteinnedbrytningen, oavsett tidpunkt för intag.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3657204&postcount=201
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.