Logga in

Visa fullständig version : Tävling! - Snälla hjälp oss hitta rätt!

2digest
2009-04-08, 08:30
Hej!

Jag och en kompis ska för att sporra varandra ha en liten "defftävling".
Nu söker vi den bästa parametern för tävlingen så att den kan bli jämn och spännande, vi har lite olika förutsättningar nämligen.

Objekt 1 : 185 cm 92 kg bf% 20
Objekt 2 : 194 cm 93 kg bf% 16

Något förslag?

Kejet
2009-04-08, 08:32
Träna mera konditionsträning, tung styrketräning, käka lite mindre. Väg er varje vecka.
GL!

Eller du kanske förväntade dig ett svar som " Pröva den här nya supermetoden SUPERDIET30000x"?

Läs
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Eddie Vedder
2009-04-08, 08:38
Någon form av prestationstest före och efter kanske? x antal repetitioner på kroppsvikt x någon siffra i Smithbänk t.ex. Det är lättare at standiardisera än vanlig bänkpress.

Efter deffens avslutning testar ni igen. Då kan ni ju ställa skillnader i procentuell viktförlust mot siffran i eventuell styrkeförlust också. Vilket ju är en viktig faktor även det. Bara ett förslag.:)

Träna mera konditionsträning, tung styrketräning, käka lite mindre. Väg er varje vecka.
GL!

Eller du kanske förväntade dig ett svar som " Pröva den här nya supermetoden SUPERDIET30000x"?

Läs
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Du har inte ens läst frågan va?

Kejet
2009-04-08, 08:38
Oj jävlar sorry, jag läste helt fel. Ber om ursäkt :)

944RS
2009-04-08, 08:44
Tycker som Eddie att ni ska köra några olika styrkegrenar typ de i Fitness 5. Är ju dock lätt att fuska om inte båda ger 100% i första försöket.

Annars får ni väl ta en massa bilder på varandra och låta folket här på forumet "bedömma" er fysik. Före och efter bilder behövs såklart för att kunne se vem som förbättrat sig mest.

2digest
2009-04-08, 09:03
Oj jävlar sorry, jag läste helt fel. Ber om ursäkt :)

ah du gjorde nog det;)

2digest
2009-04-08, 09:05
[QUOTE=Eddie Vedder;3592269]Någon form av prestationstest före och efter kanske? x antal repetitioner på kroppsvikt x någon siffra i Smithbänk t.ex. Det är lättare at standiardisera än vanlig bänkpress.

Efter deffens avslutning testar ni igen. Då kan ni ju ställa skillnader i procentuell viktförlust mot siffran i eventuell styrkeförlust också. Vilket ju är en viktig faktor även det. Bara ett förslag.:)

QUOTE]

Ah kanon att ha ett mätinstrument som visar på styrketapp, för det vill vi ju såklart undvika i så stor grad det går.
Tack.

2digest
2009-04-08, 09:06
Tycker som Eddie att ni ska köra några olika styrkegrenar typ de i Fitness 5. Är ju dock lätt att fuska om inte båda ger 100% i första försöket.

Annars får ni väl ta en massa bilder på varandra och låta folket här på forumet "bedömma" er fysik. Före och efter bilder behövs såklart för att kunne se vem som förbättrat sig mest.

Bilder är tagna och ska om inte läggas upp här så iaf läggas fram till en tredje part.

Eddie Vedder
2009-04-08, 09:11
Ah kanon att ha ett mätinstrument som visar på styrketapp, för det vill vi ju såklart undvika i så stor grad det går.
Tack.

Anlledningen till att jag valde just bänkpress i Smith är som sagt möjligheten att hålla det standardiserat. Det är ju inte så att Smithbänk är en extra optimal övning eller så men det är lättare att jämföra individer emellan eftersom det ger mindre frihet att fuska.

Samma sak att t.ex. välja benpress istället för knäböj där rörelsefriheten är mycket större.

Att köra till absolut fail med sin kroppsvikt på stången t.ex.:) Eller kroppsvikt x 2.5 i benpressen typ. Återigen är det inga konkreta förslag utan bara exempel ur luften för att påpeka själva principen.:)

I övrigt känns bf% som ett trubbigt mått. Hur har ni mätt det? Med "fel" mätinstrument är risken stor för konstiga resultat som dessutom kan variera från gång till gång. Så är det bara kroppsfettvåg eller liknande föreslår jag att nu skippar den faktorn och kör på t.ex. vikt och midjemått eller så.

2digest
2009-04-08, 09:28
Anlledningen till att jag valde just bänkpress i Smith är som sagt möjligheten att hålla det standardiserat. Det är ju inte så att Smithbänk är en extra optimal övning eller så men det är lättare att jämföra individer emellan eftersom det ger mindre frihet att fuska.

Samma sak att t.ex. välja benpress istället för knäböj där rörelsefriheten är mycket större.

Att köra till absolut fail med sin kroppsvikt på stången t.ex.:) Eller kroppsvikt x 2.5 i benpressen typ. Återigen är det inga konkreta förslag utan bara exempel ur luften för att påpeka själva principen.:)

I övrigt känns bf% som ett trubbigt mått. Hur har ni mätt det? Med "fel" mätinstrument är risken stor för konstiga resultat som dessutom kan variera från gång till gång. Så är det bara kroppsfettvåg eller liknande föreslår jag att nu skippar den faktorn och kör på t.ex. vikt och midjemått eller så.

Jag får ta ett snack med min polare så får vi bestämma en bra, lättmätt övning. Kanontips, tack!
Angående bf% kan jag bara hålla med, de är tagna med personvåg som i ärlighetens namn inte är att lita på. Så den faktorn kommer vi att hoppa över.
Vi tar en övning sen direkt nergång och ffa så sätter vi upp konkreta mål vart vi vill med vår deff och den som lyckas bäst "vinner".
Så har vi tre olika parametrar.
Tack för tips!:)

jik
2009-04-10, 13:38
Dag1
Mäter ni er på olika ställen på kroppen som arm,ben midja m,m
Samt väger er på morgonen, och kollar en bf på ett seriöst sätt tex kaliper.

Sista dagen samma sak. Då kan ni även få uträknat och ett diagram hos personen som mätt eran bf. På hur mycket fett och muskelmassa ni tappat. Perfekt!!

Lycka till