handdator

Visa fullständig version : Hur väl ljudisolerar fogskum?

Bönne
2009-04-07, 23:42
Håller på att renovera en lägenhet, en sak som jag lägger lite kraft på är att bättra ljudisoleringen då det går en ganska så trafikerad led utanför.

Öppna idag upp en inluftsventil och dömd av min förvåning så hade de mer eller mindre struntat i att isolera kring röret. Inte konstigt att det läckt in så mycket ljud. Rätt konstig miss att göra med tanke på att de smällt in treglas-fönster.

Har fogskum hemma och tänkte fylla upp kring röret med det. Fast fogskum kanske inte är det bästa för att isolera mot ljud? Känns ganska dåligt i det syftet. Kanske täta med fogskum sedan ösa på ett 8cm lager mjukfog och sedan fogskum igen?

Övriga tips på ljudisolering tas emot, tunga gardiner ska tydligen hjälpa lite.

Inget katastrofalt ljud i lägenheten, men när man ändå håller på att rusta upp den känns det lika bra att försöka få ner ljudnivån lite också.

Hemi
2009-04-07, 23:47
Båda kan isolera höga frekvenser, men gardiner på insidan gör nog inte så mycket. De lägre frekvenserna tränger nog in ändå, gissar jag. Det jobbiga dova ljudet, basen är nog svårast (?)

Condemned
2009-04-08, 05:58
Fogskum + mjukfog borde täta bra. Det blir nog ingen jätteskillnad iom att det är en ventil där från början som släpper in luft/ljud. Om du inte vill börja ljudisolera hela väggen så är det du har tänkt ett bra alternativ.

Plus att du slipper en del av kallraset som blir runt ventilen.

Torwald
2009-04-08, 06:25
Som någon nämde kommer det främst hjälpa mot högre frekvenser. Vill du på riktigt skydda dig mot buller är det innervägg med luftspalt och sedan stenull som gäller, tyvärr.

mangs
2009-04-08, 11:13
Sedan vet jag inte om det oisolerade utrymmet gav blåsljud från när det blåste ute? Jag hade problem med detta kring ett fönster där hemma, att man hörde hur viden ven. Genom att isolera detta försvann det helt. Jag vet dock inte om fogskum är det bästa när det gäller ljudisolering. Kolla på någon lösning liknande drevremsa (http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-16001.aspx)
Gullfiber och liknande isolermaterial har en bättre ljuddämpande förmåga än cellplast och fogskum