Visa fullständig version : Fräsning av metall del
Jag har en fråga för att jag hamnat i diskussion med min projektgrupp, vi skall göra (simpelt sagt) en puck som har 45 grader fasning på sin runda form uppe på. Om det finns någon här som kan hålla med mig om att kör man maskinen i den barnan på bilden så blir det en "ankstjärt" där fräsen börjar.
Fräshuvudet är en fasningsborr som har 45 graders vinkel på bladen som den fasar kanter med.
Borren kommer gå in mot "objektet" och sedan gå ut från det när den åkt 360 grader. Vi har skrivit i CN-koordinater, så om någon förstår vad jag menar och kan hålla med mig blir jag glad.
Till Vänster är barnan borren skall åka, höger är objektet i genomskärning som den skall fräsas, 45 graders kant.
http://img258.imageshack.us/img258/7863/frs.jpg
tntballe
2009-04-07, 18:45
Så länge sakerna inte ger vika så ska det inte bli nån "ankstjärt". Vad är din förklaring till att det skulle bli det?
Så länge sakerna inte ger vika så ska det inte bli nån "ankstjärt". Vad är din förklaring till att det skulle bli det?
Jag tror maskinen exakt någon millimeter innan viker av sin barna lite, alltså den mjukar av den "kantiga" barnan, en polare hade kört exakt lika och fick det då, men tyvär kan jag inte fatta hur men det dära är väl min förklaring, kan tyvär inte på ett visuellt vis förklara.
Ni måste fortsätta och förslagsvis göra en kvart av en cirkel till.. Om jag förstått dig rätt...
Kör några grader till då med bordet/huvudet. Typ 362 grader.
tntballe
2009-04-07, 18:58
Jag tror maskinen exakt någon millimeter innan viker av sin barna lite, alltså den mjukar av den "kantiga" barnan, en polare hade kört exakt lika och fick det då, men tyvär kan jag inte fatta hur men det dära är väl min förklaring, kan tyvär inte på ett visuellt vis förklara.
Vissa system kan väl stänga av den avrundningen.
Som Kabuto sa, eller så kan det gå att ha med en fördröjning i cirkelstarten.
Ni måste fortsätta och förslagsvis göra en kvart av en cirkel till.. Om jag förstått dig rätt...
Precis exakt det jag tänkt, en halv cirkelbåge till.
Jag håller med, måste köra lite till runt. Men skall inte fräsen gå moturs, alltså tvärt om mot vad den bilden visar !!
Fräsen snurrar ju medurs och man vill ju hugga in i metallen och ej klättra så som den ritningen är om du förstår vad ja menar. Mkt större risk för fula skär iallafall samt matningsproblem och verktygs "fail"
Pd
Condemned
2009-04-07, 19:38
Då är det något fel på antingen frässtålet, cuttern eller maskinen i stort om det blir en sk ankstjärt utan att det är inprogrammerat.
Produktion och tillverkningsteknik på LTU? (eller vad den hette, grundkursen iaf, labb med Tore i E632 :) ) Kan kolla om jag har kvar koden, gjorde den förra året.
tntballe
2009-04-07, 19:56
Då är det något fel på antingen frässtålet, cuttern eller maskinen i stort om det blir en sk ankstjärt utan att det är inprogrammerat.
Vissa maskiner har den grundinställningen för att det går fortare och sliter mindre på maskinen.
Produktion och tillverkningsteknik på LTU? (eller vad den hette, grundkursen iaf, labb med Tore i E632 :) ) Kan kolla om jag har kvar koden, gjorde den förra året.
yes det är tore vi har! :D ja PMa mig den kan jag kolla och eran del blev rätt?
Condemned
2009-04-07, 20:14
Vissa maskiner har den grundinställningen för att det går fortare och sliter mindre på maskinen.
Säger du det så är det säkert så. Jag har själv aldrig upplevt ett sådant typ av fel om inte maskinen varit felkalibrerad eller att själva cuttern fått sig ett slag. Men sen har jag inte arbetat med alla maskiner heller. :)
Men om det är så som du säger så borde det ju vara en enkel sak att bara låta fräsen gå några mm extra.
tntballe
2009-04-07, 20:29
Säger du det så är det säkert så. Jag har själv aldrig upplevt ett sådant typ av fel om inte maskinen varit felkalibrerad eller att själva cuttern fått sig ett slag. Men sen har jag inte arbetat med alla maskiner heller. :)
Men om det är så som du säger så borde det ju vara en enkel sak att bara låta fräsen gå några mm extra.
Fast jag vill hellre se en paus i cirkelstarten :)
Borde göra att man får bort genvägen den tar då, och så ser det bättre ut ifall start o slut är på samma ställe. :D
Condemned
2009-04-07, 20:39
Fast jag vill hellre se en paus i cirkelstarten :)
Borde göra att man får bort genvägen den tar då, och så ser det bättre ut ifall start o slut är på samma ställe. :D
Ja absolut.
Jag håller med, måste köra lite till runt. Men skall inte fräsen gå moturs, alltså tvärt om mot vad den bilden visar !!
Fräsen snurrar ju medurs och man vill ju hugga in i metallen och ej klättra så som den ritningen är om du förstår vad ja menar. Mkt större risk för fula skär iallafall samt matningsproblem och verktygs "fail"
Pd
Det är ju lite olika om man vill med eller mot/fräsa, dessutom är det ju bara att välja att snurra vilket håll man vill :) M3/M4
Har för mig att det kunde ha att göra med radiekompenseringen i maskinen..
Durre: Vad för styrsystem och maskin ska ni använda?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.