Visa fullständig version : Är du en dum kund?
Ganymedes
2009-04-07, 15:01
Var nere på stan en sväng nyss och förvånades över en kund som stod före mig. Han frågade efter pris på usb-minnen och när han fick besked sa han direkt att "Media markt är ju mycket billigare!". Försäljaren frågade då om han jämförde samma minne och påtalade att det kunde skillja en del i hastighet också, vilket man utöver design också fick betala för. Det visste inte kunden och saken var över. Trodde jag. För när det var min tur trängde han sig före mig igen och skrek (bokstavligen!) "Jaha, men jag köpte ju en kamera hos er förra veckan och den var mycket billigare på Media Markt iaf!"
Eeh? "Vann" han då? Eller var försäljarens argument ogiltiga pga kamerapriset från förra veckan? Vad var vitsen med att kasta sig före för att få detta sagt?
Sådant här händer fan i mig nästan jämt när jag är i affären. Alltid är det någon som beter sig lite otrevligt. Är det bara jag som upplevt detta, eller finns det lite fler storys därute? Stoltz är ursäktad då han dragit mängder med anektdoter kring detta redan. :)
hahavaffan
2009-04-07, 15:03
Folk ÄR idioter, så är det bara.
Nordenator
2009-04-07, 15:04
Nej. Jag handlar sällan något utan att veta vad jag vill ha och läser på innan. Oftast beställer jag från webhandel. Jag har jobbat på detaljhandel så vet däremot att många har kunskapen av fyraåringar när det gäller något mer avancerat än att sätta in batterier i prylar. Faktum är att många till och med kan misslyckas med det. Något fall då någon inte hade batterier i fjärren och klagade på att den var trasig. Andra fall då de satt dem fel väg och liknande. Rätt imponderande.
Nej, jag använder aldrig en annan affär är billigare som argument. Isf hade jag gått dit och köpt istället.
Dumsnålhet borde straffas med förnedring medelst offentlig sodomi.
Jag hatar människor och Malmöbor.
Krampus målningar är billigare hos Ikea. :D
Krampus målningar är billigare hos Ikea. :D
Ner med brallorna kompis....
Inte jag men jag vet en känd person som är den drygaste dummaste jag hört i iaf, Martin Timell. Otrevligare människa får man leta efter, stod bakom honom i kön på nån snabbmats restaurang och stackarn i kassan stod fan och tjura när han va klar med henne.
Äldre män kan vara otroligt buttra och inbilska när det gäller detaljhandeln, de vet inte hur man ska bete sig helt enkelt. Kvinnor har lite mer fingertoppskänsla, givetvis finns undantag där också.
Scratch89
2009-04-07, 16:12
På vilket sätt skulle kunden vinna genom att säga att en kamera var billigare hos Media Markt, men ändå köpte den på det dyra stället? Snacka om att äga sig själv.
Musselbank
2009-04-07, 16:30
Extra tragiskt i en kultur som till så stor del kretsar kring konsumtion som vår, att så många är dysfunktionella på det här alldeles elementära planet. Hälften är för veka och går inte tillbaka med en produkt som är uppenbart defekt, andra hälften gnäller när det inte är något fel. Varannan expedit verkar ju också ha hamnat lite fel... "fan, en kund :-/ så jobbigt allt blev nu då".
De flesta av oss borde nog inte få ha egna pengar över huvud taget *grr27*
WHITEFOLKS
2009-04-07, 16:37
Extra tragiskt i en kultur som till så stor del kretsar kring konsumtion som vår, att så många är dysfunktionella på det här alldeles elementära planet. Hälften är för veka och går inte tillbaka med en produkt som är uppenbart defekt, andra hälften gnäller när det inte är något fel. Varannan expedit verkar ju också ha hamnat lite fel... "fan, en kund :-/ så jobbigt allt blev nu då".
Haha bästa posten :D
enzodiac
2009-04-07, 16:46
Det är inte bara kunderna som är helt tappade ibland. Media markt vägrade pricematcha mot webhallen för dom påstod att webhallen inte hade något lager. Då tackade jag för mig och media markt förlorade en kund.
WHITEFOLKS
2009-04-07, 16:53
Jag kan förstå om de inte vill matcha om webhallen inte har inne och de hade det. Däremot är det ju fel om de bara blankt säger att de inte matchar mot webhallen för att webhallen inte har ett lager.
Det värsta är väl kunderna som ska raljera och argumentera allt för att få -5% pris på något som kostar 199:- , visa respekt för dina "medkunder" och handla någon annanstans om du ska blockera kön i 10min eller ta det när det är mindre folk bakom dig. Brukar iofs sluta med att de "aaaaaaldrig" ska handla där igen.
För att sedan ungefär 1 vecka senare smyga runt hyllorna och leta imperfekta varor att stolt visa upp.
Scratch89
2009-04-07, 17:21
Det värsta är väl kunderna som ska raljera och argumentera allt för att få -5% pris på något som kostar 199:- , visa respekt för dina "medkunder" och handla någon annanstans om du ska blockera kön i 10min eller ta det när det är mindre folk bakom dig. Brukar iofs sluta med att de "aaaaaaldrig" ska handla där igen.
För att sedan ungefär 1 vecka senare smyga runt hyllorna och leta imperfekta varor att stolt visa upp.
Hahaha, det påminner mig om en händelse i somras när jag jobbade på Jula. En dam skulle köpa en radio att ha på sitt kontor, men det fick absolut inte bli ett dyrt kalas. Det fanns radio/kasettband/cd-kombinationer för typ trehundra, men det var "aaaalldeles" för dyrt. Det slutade med att hon hittade ett gammalt och dammigt visningsexemplar på en radio som endast hade radio och där batteriluckan var borta. Den hade kostat hundra kronor när vi sålde den; hon hävdade prompt att hon skulle ha 20% rabatt då den var skadad och hade försvunnit ur sortimentet. Sicket kap.
Var nere på stan en sväng nyss och förvånades över en kund som stod före mig. Han frågade efter pris på usb-minnen och när han fick besked sa han direkt att "Media markt är ju mycket billigare!". Försäljaren frågade då om han jämförde samma minne och påtalade att det kunde skillja en del i hastighet också, vilket man utöver design också fick betala för. Det visste inte kunden och saken var över. Trodde jag. För när det var min tur trängde han sig före mig igen och skrek (bokstavligen!) "Jaha, men jag köpte ju en kamera hos er förra veckan och den var mycket billigare på Media Markt iaf!"
Eeh? "Vann" han då? Eller var försäljarens argument ogiltiga pga kamerapriset från förra veckan? Vad var vitsen med att kasta sig före för att få detta sagt?
Sådant här händer fan i mig nästan jämt när jag är i affären. Alltid är det någon som beter sig lite otrevligt. Är det bara jag som upplevt detta, eller finns det lite fler storys därute? Stoltz är ursäktad då han dragit mängder med anektdoter kring detta redan. :)
Dumma kunder? Folk är väl mer eller mindre dumma. Handla på Elgiganten och andra elektronikaffärer undviker jag så gott det går, alla säljare brukar vara upptagna med att ljuga sig blåa för mindre vetande kunder om hur fantastiskt bra en dator med Geforce 7300 är till de senaste spelen. Sen när man väntat klart på offret kommer naturligtvis en missnöjd kund från förra veckan som alls inte fick ovan nämnda dator att dra igång Crysis.
Det som gäller är att läsa på först, och köpa produkten på nätet sen, man har fan ingen rätt att komma tillbaka och gnälla för att något är billigare någon annanstans. Det kollar man upp i förväg. Det är självsanerande. Tar en affär överpriser för en produkt utan att erbjuda mervärde borde den billigare affären ta alla kunder, men folk är för jävla lata för att kolla upp priser först. Men hittar man något billigare på Mediamarkt så får man väl lämna tillbaka produkten och köpa en ny där istället.
Det där med kamerna, jag har för mig att OnOff i alla fall förut hade en garanti som sade att om man hittade deras varor i någon annan fysisk affär billigare så drog de av mellan skillnaden. Men jag tror de slutade med det när Mediamarkt etablerade sig ;)
USA genen sprider sig snabbt, även kallad redneck dissorder
Som kund har jag nog bara "misskött" mig en gång och då gick jag tillbaka och bad om ursäkt.
Är ofta med om kunder som inte vill betala samma pris som alla andra, av någon anledning.
Det mest facinerande är nog dom kunder som frågar efter MIN åsikt om priset. Jag jobbar på ett multinationellt företag, vad fan(rent ut sagt) tror dom att jag har med prissättningen att göra(?).
Ganymedes
2009-04-07, 20:36
Jag skulle själv aldrig kunna med att komma in som förstagångskund i en butik och kräva rabatt. Om inte jag skulle betala fullt pris, vem fan skulle då göra det? Detta har dock min käre bror totalt omöjligt att förstå. Likaså ska han alltid hävda att något annat ställe är billigare på samma produkt. So what?! Varför ska du då gå in i "fel" affär? Jag skäms alltid när jag är med honom på stan, men men...
finns många idioter där ute och med all säkerhet är det ngn av de som sitter o läser i denna tråd just nu: sluta vara sådana, bete er som människor. man har varit med ett o annat när man jobbat i butiker osv, helt amazing
Supercharger
2009-04-07, 21:00
Håller med många av ovanstående här om att vissa kunder är riktiga idioter, möter dem dagligen.
Det gnälls, prutas, ifrågasätter, jämförs osv osv... Nu lät jag väldigt bitter, har haft dåliga kunder idag:D.
Hade en kund idag som skulle köpa skor till sin son, hon frågar om hon inte kunde få rabatt. Vänligt men bestämt så sa jag nej, hon köper skorna ändå på öppet köp och ska åka till konkurrerande butik för att kolla vad dem kan erbjuda. Klart som fan hon inte får någon rabatt.
Hur jag är som kund? Precis som jag själv önskar att alla kunder va, lite pålästa och lyhörda.
Mvh
Tja som argument för att pruta hade det väl varit ok, men det låter inte direkt som han hade det i åtanke.
Nordenator
2009-04-08, 11:31
Jag skulle själv aldrig kunna med att komma in som förstagångskund i en butik och kräva rabatt. Om inte jag skulle betala fullt pris, vem fan skulle då göra det? Detta har dock min käre bror totalt omöjligt att förstå. Likaså ska han alltid hävda att något annat ställe är billigare på samma produkt. So what?! Varför ska du då gå in i "fel" affär? Jag skäms alltid när jag är med honom på stan, men men...
Beror självklart på produkt. Att finlira på priset för en artikel tar vi talar tusenlappar i marginal är väl inte otänkbart. Det finns t.ex. väldigt få musikbutiker som inte kastar med lite småskit om man väl frågar om man köper mycket ifrån dem. Däremot för massproducerade skitartiklar á 1-3000:- skulle jag aldrig ens fundera på det. Det är ju inte stora marginaler vi talar om.
Jovisst, senast idag började en kund ralla om att jag begick folkmord när jag erbjöd henne kexchocklad för endast 1:- och började sedan föreläsa för mig om LCHF-dieten. Och lite tur hade jag allt, då jag senast i förrgår satt och lyssnade igenom ett helt seminarium på youtube av Annika Dahlqvist som drog igenom just detta.
Och hör och häpna, min kund stod alltså och citerade det här jävla seminariet och låtsades att det var hon som hade dessa sjukt pålästa åsikter. Jag fick höra om hur jävla bra mättat fett är och hur sjukligt hårt livsmedelföretagen ljög för oss och hitan och ditan, i en videobutik som kunden just sponsrade trots att vi begick folkmord. Starkt jobbat.
Oj, jag var visst ursäktad från att skriva... :em:
von huff
2009-04-08, 18:26
Jag har aldrig jobbat på en butik som haft direkt dummakunder menhar hört av många skolkompisar som jobbar på eletronikaffärer om män i 50-60års åldern som alltid vill ha det billigaste och bästa och naturligtvis är deras nyinköpta kylskåp inte lika bra som deras gamla som de använt i 30år:D
tänk alla frågor som skrivits här på forumet om icke leverade ordrar, kolozzeum är för dyrt och liknande.
kanske borde söka reda på dom och hänga ut alla dessa dumma kunder i den här tråden
Mer stoltz i tråden tack! :D
Idag på Runners store var det en kund innan mig som klagade på att hennes skor inte höll längre. Hon hade haft dom i 1 år och sprungit 3 gånger per vecka och ville typ lämna tillbaka dom.
hahavaffan
2009-04-08, 18:47
Idag på Runners store var det en kund innan mig som klagade på att hennes skor inte höll längre. Hon hade haft dom i 1 år och sprungit 3 gånger per vecka och ville typ lämna tillbaka dom.Hehe, när jag köpte mina förr-förra skor på Löplabbet, var där en något sur kund som fick livslängd osv förklarat för sig av butikschefen där. Hon var ganska irriterad över att skor som kostat 500kr(!!!!!!!!) inte ens höll två år när man använde dom dagligen i sitt stående arbete och nån gång i veckan som joggingsko.
Dumma kunder och säljare som utnyttjar det är tråkigt som fan. Förstår om en säljare vill tjäna pengar men att verkligen lura någon mindre påläst på tex datorer som inte alls är bra är bara sjukt dåligt. Dvs elgiganten onoff osv gör det hela jävla tiden fan va trött ja blir på sånt. Själv så brukar jag läsa och leta rätt på exakt vilken produkt det är jag vill ha innan jag går till en affär om det är elektronik saker. Skulle aldrig få för mig att gå till mediamarkt för att leta en TV utan att ha tittat på någon TV innan.
Granatgiraffen
2009-04-08, 19:00
Dumma kunder och säljare som utnyttjar det är tråkigt som fan. Förstår om en säljare vill tjäna pengar men att verkligen lura någon mindre påläst på tex datorer som inte alls är bra är bara sjukt dåligt. Dvs elgiganten onoff osv gör det hela jävla tiden fan va trött ja blir på sånt. Själv så brukar jag läsa och leta rätt på exakt vilken produkt det är jag vill ha innan jag går till en affär om det är elektronik saker. Skulle aldrig få för mig att gå till mediamarkt för att leta en TV utan att ha tittat på någon TV innan.
Såklart inte. Säljarna på Mediamarkt/Elgiganten/SIBA/Telenor/osv räknas knappast som toppskiktet bland säljarkåren i Sverige. Dom är mer utfyllnad i affären som kan hjälpa mig att rulla fram det jag vill ha till bilen. :) Rulla fram telefoner! Mmm.
Ganymedes
2009-04-08, 20:31
Jovisst, senast idag började en kund ralla om att jag begick folkmord när jag erbjöd henne kexchocklad för endast 1:- och började sedan föreläsa för mig om LCHF-dieten. Och lite tur hade jag allt, då jag senast i förrgår satt och lyssnade igenom ett helt seminarium på youtube av Annika Dahlqvist som drog igenom just detta.
Och hör och häpna, min kund stod alltså och citerade det här jävla seminariet och låtsades att det var hon som hade dessa sjukt pålästa åsikter. Jag fick höra om hur jävla bra mättat fett är och hur sjukligt hårt livsmedelföretagen ljög för oss och hitan och ditan, i en videobutik som kunden just sponsrade trots att vi begick folkmord. Starkt jobbat.
Oj, jag var visst ursäktad från att skriva... :em:
Hahah! Stolz, du är aldrig avstängd från att skriva, jag menade mest att du var ursäktad. Som i att du redan dragit ditt strå till stacken. Men har du mer på lager är jag all ears! Dina stories rular. :hbang:
Men lol - Hade problem med bankkorten idag och en kund kom in och skulle köpa flera filmer. Jag sade till henne att vi troligtvis inte kunde ta kort men jag var definitivt villig att testa det.
Hur som, det gick inte och jag sade att jag beklagade men det gick inte. Kunden stirrar på mig och säger inte ett ord. Ingen reaktion alls.
"Så... Har du möjligtvis kontanter med dig?"
"Nej"
"Okej, hm..."
Och kunden reagerar inte alls, utan bara tittar på mig.
"Jag ska försöka igen helt enkelt" sade jag och gjorde precis det, men det gick inte heller.
"Tyvärr, det går inte, det finns ingenting jag kan göra då det är leverantören som är problemet, ingenting i butiken i sig. Om du vill kan jag lägga undan filmerna ett tag, där är en bankautomat bara två minuter härifrån om du..."
"NEJ!" skriker kunden till. "Jag vill ha dem nu!". Seriöst, en vuxen människa sade detta.
"Jag beklarar verkligen, men det är ingenting jag kan göra. Jag vill sälja dem till dig men terminalen kopplar inte igenom kortet, och det är inget fel på ditt kort heller, utan det är leverantörprob..."
"NEJ!" skriker kunden till ytterliggare en gång. "Jag ville ha dem nu men du är så jävla dålig!" säger hon och stormar ut.
Härligt beteende, det enda man har som försoning med själen (Nu när jag måste föregå med gott exempel) det är att man vet att så fort det blir kris i den här människans liv så kommer hon falla pladask om hon inte klarar av att hantera en sådan här motgång.
Lol! Låter som nåt min 11-åriga styvbror skulle kunna häva ur sig, inte en vuxen människa. keep em' coming Stoltz.
Helt allvarligt Stoltz, din butik måste ligga nära ett gruppboende med kraftigt begåvningshandikappade, eller åtminstone psykhuset. Finns det verkligen människor som beter sig sådär? Inte desto mindre underhållande i efterhand :D.
keep em' coming Stoltz.
Stoltz berättelser är en av anledningarna till att jag är på den här sidan. Dem är guld värda.
Håll oss uppdaterade Stoltz!
Stoltz berättelser är en av anledningarna till att jag är på den här sidan. Dem är guld värda.
Håll oss uppdaterade Stoltz!
Jo de är finfina berättelser*kissass*
va till banken för 3mån sen. Först så märkte jag att en gubbe parkera sin audi Q7 på lastzon med motorn igång. Han går in i banken som en förvirrad höna. Han går fram till biljettautomaten och trycker för biljett men det händer inget så han går vidare in i banken. Jag går fram till automaten och ska precis trycka på biljett knappen, då märker jag att han kommer tillbaka. Jag trycker på knappen så kommer en kö lapp ut. VAD GÖR INTE GUBBEN DÅ ? ? ? ? jo precis då jag ska ta biljetten så tar han den före mig o går därifrån!!!! jag blev helt jävla paff, jävla FAIL! sa med lite högre ton att sådär kan man inte göra, men han bara går sin väg, vad jag har lärt mig så ska man inte tjaffsa i en bank så jag lät det gå...men hur fan kan man göra så! borde ha satt mig i hans Q7 o kört iväg.
va till banken för 3mån sen. Först så märkte jag att en gubbe parkera sin audi Q7 på lastzon med motorn igång. Han går in i banken som en förvirrad höna. Han går fram till biljettautomaten och trycker för biljett men det händer inget så han går vidare in i banken. Jag går fram till automaten och ska precis trycka på biljett knappen, då märker jag att han kommer tillbaka. Jag trycker på knappen så kommer en kö lapp ut. VAD GÖR INTE GUBBEN DÅ ? ? ? ? jo precis då jag ska ta biljetten så tar han den före mig o går därifrån!!!! jag blev helt jävla paff, jävla FAIL! sa med lite högre ton att sådär kan man inte göra, men han bara går sin väg, vad jag har lärt mig så ska man inte tjaffsa i en bank så jag lät det gå...men hur fan kan man göra så! borde ha satt mig i hans Q7 o kört iväg.
Otroligt att du intie gjorde något åt saken ;) Jävligt lugnt gjort alltså haha :)
Jag skulle förmodligen inte kunnat hålla mig lugn i den situationen, skulle rageat!(för jag är så manlig!)
Jämför med USA och Japan så är Sverige väldigt lite konsumptionskultur. Hur mycket man konsumerar är inte heller relevant för att avgöra om kunden är dum i huvudet eller inte. Om vi vänder på steken så finns det minst lika många korkade säljare och expediter.
Det enklaste är helt enkelt att säga att människor är korkade.
Otroligt att du intie gjorde något åt saken ;) Jävligt lugnt gjort alltså haha :)
Jag skulle förmodligen inte kunnat hålla mig lugn i den situationen, skulle rageat!(för jag är så manlig!)
ja blev iceblock på mig, stog o fundera på vad som just hade hänt :P
drog några wooozaaaah och tog ny lapp :P
ja blev iceblock på mig, stog o fundera på vad som just hade hänt :P
drog några wooozaaaah och tog ny lapp :P
hhaha, ibland är folk underliga :)
Skulle vara intressant och se hur en annan hade reagerat i en sådan situation. Hade man skällt ut han eller hade man stått som ett fån och bara tackat och tagit emot? Hoppas på det första :devil:
Appropå kortmaskiner som inte fungerar så ville en gäst (jag jobbar som black jack-croupier) betala med kort igår kväll.
Jag knappar in summan och drar hans american express-kort genom avläsaren. Maskinen säger att korttypen inte är giltig och jag visar det för honom varpå han snäser åt mig "Jag ville ändå inte spela!"
10 minuter senare kom han tillbaka med kontanter.
Patrick Bateman
2009-04-12, 14:54
Text
Du skulle haft denna på dig. :D
http://img237.imageshack.us/img237/3643/coolfacetshirtp23560039.jpg
Du skulle haft denna på dig. :D
http://img237.imageshack.us/img237/3643/coolfacetshirtp23560039.jpg
Vill ha!
Jag tänkte efter, men kunde inte hitta något bra exempel på dumma kunder från när jag jobbade i butik. Bara konstiga och irriterande kunder.
Appropå kortmaskiner som inte fungerar så ville en gäst (jag jobbar som black jack-croupier) betala med kort igår kväll.
Jag knappar in summan och drar hans american express-kort genom avläsaren. Maskinen säger att korttypen inte är giltig och jag visar det för honom varpå han snäser åt mig "Jag ville ändå inte spela!"
10 minuter senare kom han tillbaka med kontanter.
Det där påminner mig lite om när jag stod på loppis igår. Jag stod bakom ett bord med lite glasskålar och vaser. En dam kommer fram och undrar vad en skål kostar. Jag drar till med ett riktigt rövarpris, hade glömt vad jag hade tagit för andra skålar så jag tänkte, skitsamma, hon får väl pruta. Hon säger då att vi har underlige priser. Jag tänker efter, och håller med och sänker priset till en tredjedel. Jag skulle ändå inte ha den fnyser hon och går. Jahapp tänker jag.
Bara konstiga och irriterande kunder.Hade en psyksjuk alkis som sket ner sig framför kassadisken i torsdags..
Hade en psyksjuk alkis som sket ner sig framför kassadisken i torsdags..
Åh fy djävulen, det ska jag ännu till att uppleva...!
Arbetar extra i en butik, teknisk inriktning. Många nördar och familjefolk som handlar där, faktisk väldigt sällan någon utmärker sig negativt. Några undantag finns såklart, vanligaste är väl folk som gärna snackar. Stå och snacka fem minuter med någon främling om något helt ilrelevant, händer rätt ofta. Omegel i verkligheten helt enkelt...
Jag har aldrig jobbat på en butik som haft direkt dummakunder menhar hört av många skolkompisar som jobbar på eletronikaffärer om män i 50-60års åldern som alltid vill ha det billigaste och bästa och naturligtvis är deras nyinköpta kylskåp inte lika bra som deras gamla som de använt i 30år:D
Men det kanske de har rätt i faktiskt, i alla fall om kvalitén :)
Förr gjordes sällanköpsprodukter för att hålla och nu görs saker för att precis hålla garantitiden ut, då får man ju sälja oftare. Kylskåp är ett klockrent exempel på en sådan produkt.
Farmor och farfar bytte för ett par år sedan ut sin 25 år gamla kyl och frys, inte för att de var trasiga, utan för att de ville ha mer strömsnåla prylar. Tro på fan att sensorn i den nya kylen går sönder efter ett år! Vår kyl här hemma fick de också bytta sensor på, dock efter två år.
Farmors grannar slängde ut sin värmepanna från 1959 härom året och slängde in en ny ;) Efter några månader sprack den nya pannan.
Men lol - Hade problem med bankkorten idag och en kund kom in och skulle köpa flera filmer. Jag sade till henne att vi troligtvis inte kunde ta kort men jag var definitivt villig att testa det.
Hur som, det gick inte och jag sade att jag beklagade men det gick inte. Kunden stirrar på mig och säger inte ett ord. Ingen reaktion alls.
"Så... Har du möjligtvis kontanter med dig?"
"Nej"
"Okej, hm..."
Och kunden reagerar inte alls, utan bara tittar på mig.
"Jag ska försöka igen helt enkelt" sade jag och gjorde precis det, men det gick inte heller.
"Tyvärr, det går inte, det finns ingenting jag kan göra då det är leverantören som är problemet, ingenting i butiken i sig. Om du vill kan jag lägga undan filmerna ett tag, där är en bankautomat bara två minuter härifrån om du..."
"NEJ!" skriker kunden till. "Jag vill ha dem nu!". Seriöst, en vuxen människa sade detta.
"Jag beklarar verkligen, men det är ingenting jag kan göra. Jag vill sälja dem till dig men terminalen kopplar inte igenom kortet, och det är inget fel på ditt kort heller, utan det är leverantörprob..."
"NEJ!" skriker kunden till ytterliggare en gång. "Jag ville ha dem nu men du är så jävla dålig!" säger hon och stormar ut.
Härligt beteende, det enda man har som försoning med själen (Nu när jag måste föregå med gott exempel) det är att man vet att så fort det blir kris i den här människans liv så kommer hon falla pladask om hon inte klarar av att hantera en sådan här motgång.
Äsch, hon var ju uppenbarligen psykiskt labil, och det visar nog i andra sammanhang också. Kul historia dock.
Förr gjordes sällanköpsprodukter för att hålla och nu görs saker för att precis hålla garantitiden ut, då får man ju sälja oftare. Kylskåp är ett klockrent exempel på en sådan produkt.
Farmor och farfar bytte för ett par år sedan ut sin 25 år gamla kyl och frys, inte för att de var trasiga, utan för att de ville ha mer strömsnåla prylar. Tro på fan att sensorn i den nya kylen går sönder efter ett år! Vår kyl här hemma fick de också bytta sensor på, dock efter två år.
Farmors grannar slängde ut sin värmepanna från 1959 härom året och slängde in en ny ;) Efter några månader sprack den nya pannan.
Den där teorin ger jag inte mycket för faktiskt. Tänk på alla gamla produkter som inte har klarat sig fram till idag. Att ett fåtal faktiskt har gjort det säger ju ingenting om den generella kvaliteten.
Den där teorin ger jag inte mycket för faktiskt. Tänk på alla gamla produkter som inte har klarat sig fram till idag. Att ett fåtal faktiskt har gjort det säger ju ingenting om den generella kvaliteten.Självklart räknar man på hållbarhet. Precis som det är en självklart att se till att de är starka nog att klara garantitiden ut så är det en självklarhet att inte överdimensionera i onödan.
WHITEFOLKS
2009-04-12, 22:28
Nja. Man vill ju ha nöjda kunder också och folk är väldigt sällan nöjda bara för att produkten håller garantitiden.
mattilainen
2009-04-12, 23:49
jag har träffat på ett par riktigt jobbiga och otrevliga kunder som stått framför mig i kön och jag är en sån där som bara är tvungen att säga extra högt "MEN FY HELVETE VAD OTREVLIGA VI VAR IDAG" och då blir dom alltid lika generade och kollar ner i backen. Lika roligt varje gång.
Skillnaden mellan förr och nu var att det inte fanns lika mycket skräpprodukter förr. Videon min pappa köpte i början av 90-talet höll visserligen 15 år men den kostade också tio gånger mer än den senare videon som införskaffades 2004. Likadant med mikrovågsugnen. De gamla prylar som faktiskt hållt i +15 år var antagligen rätt dyra till att börja med, då många nu vill ha vitvaror relativt billigt så blir det också sämre kvalitét. Det säger sig självt att ett företag som har ett inarbetat varumärke har mer att förlora på att deras vara går sönder omgående än ett litet företag från Indien vars varor köps in som budget- och annansvara av stora affärskedjor.
Som det är nu så bedrar snålheten visheten i många fall.
Skillnaden mellan förr och nu var att det inte fanns lika mycket skräpprodukter förr. Videon min pappa köpte i början av 90-talet höll visserligen 15 år men den kostade också tio gånger mer än den senare videon som införskaffades 2004. Likadant med mikrovågsugnen. De gamla prylar som faktiskt hållt i +15 år var antagligen rätt dyra till att börja med, då många nu vill ha vitvaror relativt billigt så blir det också sämre kvalitét. Det säger sig självt att ett företag som har ett inarbetat varumärke har mer att förlora på att deras vara går sönder omgående än ett litet företag från Indien vars varor köps in som budget- och annansvara av stora affärskedjor.
Som det är nu så bedrar snålheten visheten i många fall.Anledningen att det är billigare handlar till stor del om att man har blivit ohyggligt mycket effektivare och att man producerar i mycket större mängder.
Se på bilar, även de mer dyra bilarna går sönder tidigt. Att tro att biltillverkarna är missnöjda med det är naivt.
Reservdelar är svindyra och drar in stora summor.
Ingen tillverkare tjänar på att deras produkt vara i en evighet.
Vissa kunder är och förblir dumhuvuden. Jag jobbade som servitör på en pol.mag sittning för ett par veckor sedan och hade just gått ut med avecken till alla bord. När jag sedan skall ut med kaffet springer en blond tjej ikapp mig och undrar högdraget varför deras sida av bordet inte fick någon aveck. Jag förklarade lugnt att det hade kommit aveck till alla bord men att det mycket väl kunde ha vartit så att hon varit borta vid tillfället. Hon sade då att hon inte alls varit borta och att ingen vid den sidan bordet hade fått någon aveck och att jag var tvungen att komma tillbaka med hela brickan istället för att hon bara ger mig sin aveckbiljett och att jag sedan hämtar hennes val av aveck.
Sagt och gjort, jag hämtar brickan och går ut bland allt tjoande och tjimmande folk och hittar bordet hon sitter vid. Mycket riktigt var det ett av de borden jag hade severat och hon satt på en av de två platser på det tjugo personer långa bordet som inte var närvarande när avecken delades ut och då jag inte sett någon aveckbiljett vid henne plats hade jag helt sonika gått förbi. De andra vid bordet hade aveck, hon hade alltså ljugit mig rätt upp i ansiktet. Irriterad över hennes dumdryga beteende och att jag helt i onödan släpat ut en hel bricka med aveck går jag fram och ser vad hon vill ha.
Då sträcker hon fram en hundralapp till mig och vill ha aveck, när vi mycket väl förklarat för alla innan sittningen att vi inte tar emot pengar vid borden, i varje fall inget annat än jämna pengar då vi inte kan gå runt och ha en växelkassa på oss med 100 sittande i lokalen. När jag förklarar för henne att det enbart är aveckbiljetter som gäller och att de såldes innan sittningen har hon mage att bli sur på mig och försöka skälla ut mig när det är jag som gått med på en särbehandling just för hennes del. Jag höll masken då det inte är särdeles professionellt som serivtör att bli sur på gästerna men det blev en del svärande när jag väl kom ut i serveringsrummet. Vi har ett tight serveringsschema och har inte tid för gnälliga gäster som inte har vett att erkänna sina misstag. *gah!*
Anledningen att det är billigare handlar till stor del om att man har blivit ohyggligt mycket effektivare och att man producerar i mycket större mängder.
Se på bilar, även de mer dyra bilarna går sönder tidigt. Att tro att biltillverkarna är missnöjda med det är naivt.
Reservdelar är svindyra och drar in stora summor.
Ingen tillverkare tjänar på att deras produkt vara i en evighet.
Visserligen är det så i många fall men skillnaden mellan då och nu är att det numera finns mycket mer ömtålig elektronik i bilarna. Det är väl klart att en av dagens bilar där det finns mycket mer som kan gå sönder i den är mer ömtålig än en volvo 740 som man kunde laga med tuggummi och ett snöre om man var händig.
Sedan är det som du säger också ofta så att speciellt biltillverkarna ofta gör sina produkter rätt dåliga så att man måste byta delar rätt fort. Det är därför de reservdelar man köper från andra oberoende tillverkare kan hålla mycket längre än originaldelarna.
Detta motsäger dock inte på något vis det jag sade innan, att det är skillnad på märke och märke. Köper du ett bra kvalitetsmärke som oftast kostar mer så får du en bättre produkt. Självklart med reservation för att vissa märke genom marknafdsföring kan få ett oförtjänt bra rykte.
Haha.. jag tänkte verkligen läsa igenom den här tråden, men som någon redan skrev så.. haha.. klockrent :)
Granatgiraffen
2009-04-13, 09:41
Vissa kunder är och förblir dumhuvuden. Jag jobbade som servitör på en pol.mag sittning för ett par veckor sedan och hade just gått ut med avecken till alla bord. När jag sedan skall ut med kaffet springer en blond tjej ikapp mig och undrar högdraget varför deras sida av bordet inte fick någon aveck. Jag förklarade lugnt att det hade kommit aveck till alla bord men att det mycket väl kunde ha vartit så att hon varit borta vid tillfället. Hon sade då att hon inte alls varit borta och att ingen vid den sidan bordet hade fått någon aveck och att jag var tvungen att komma tillbaka med hela brickan istället för att hon bara ger mig sin aveckbiljett och att jag sedan hämtar hennes val av aveck.
Sagt och gjort, jag hämtar brickan och går ut bland allt tjoande och tjimmande folk och hittar bordet hon sitter vid. Mycket riktigt var det ett av de borden jag hade severat och hon satt på en av de två platser på det tjugo personer långa bordet som inte var närvarande när avecken delades ut och då jag inte sett någon aveckbiljett vid henne plats hade jag helt sonika gått förbi. De andra vid bordet hade aveck, hon hade alltså ljugit mig rätt upp i ansiktet. Irriterad över hennes dumdryga beteende och att jag helt i onödan släpat ut en hel bricka med aveck går jag fram och ser vad hon vill ha.
Då sträcker hon fram en hundralapp till mig och vill ha aveck, när vi mycket väl förklarat för alla innan sittningen att vi inte tar emot pengar vid borden, i varje fall inget annat än jämna pengar då vi inte kan gå runt och ha en växelkassa på oss med 100 sittande i lokalen. När jag förklarar för henne att det enbart är aveckbiljetter som gäller och att de såldes innan sittningen har hon mage att bli sur på mig och försöka skälla ut mig när det är jag som gått med på en särbehandling just för hennes del. Jag höll masken då det inte är särdeles professionellt som serivtör att bli sur på gästerna men det blev en del svärande när jag väl kom ut i serveringsrummet. Vi har ett tight serveringsschema och har inte tid för gnälliga gäster som inte har vett att erkänna sina misstag. *gah!*
Ni studenter är för goa.
Jag är glad att jag inte jobbar med ett serviceyrke, och det ska ni förmodligen också vara. Jag hade inte pallat med idioter till kunder som beter som svin. Av mig hade de fått en ordentlig avhyvling, för att sedan kasta ut dem ur butiken. Skulle jag någon gång börja med ett sådant typ av jobb, hade jag inte blvit långvarig i den branschen.
Saken är ju den att man som kund oftast får vad man vill ha lättare om man beter sig som en vuxen och kan diskutera och förstå butiksbiträdets position och förstå att ett vanlig butiksbiträde inte har all makt i världen i en butik, de flesta är fruktansvärt begränsade och får enorm skit ifall de bryter mot de regler som företaget har, och idag är nog inte den bästa tiden att bli av med sitt jobb.
Exempel - Jag hade en kund som hade köpt en Pippi Långstrump-film och sedan insett att hon hellre ville ha ett rött fodral till den istället för ett gult. Sjukt enkelt egentligen, jag erbjöd att hon fick byta filmen mot en annan, med rött fodral. Detta trots att hon saknade kvitto och hela kittet - Men hon vägrade. Hon ville endast ha det här lilla insticket (det papper med bilder och info som sitter i fodralet) och ville att vi skulle byta det.
Detta kunde jag inte gå med på då det fanns koder kopplade på skivan och insticket som skulle göra det väldigt kladdigt i vårt system, och att min lösning var verkligen den helt klart bästa hon kunde erbjudas.
Vilket liv det blev, hon sade att jag var lat, oprofessionell och ute efter bråk. Det bildades kö och hon sade sedan "Jag tror du kan göra detta utan problem, men är rädd för att fråga någon hur du ska göra! Jag får prata med den filmansvarige!".
Sagt och gjort, det var ju det hon redan gjorde och jag förklarade detta för henne och hon bara suckade och tog sin film ilsket och gick därifrån.
Några dagar senare kommer en kund in med ett liknande problem - Hennes hund hade råkat bita itu ett fodral till en film hon skulle ge bort i present och ville se om det fanns något jag kunde göra. Det tog lite omvägar, i och med att jag kan inte byta tillbaka ett förstört fodral, men jag lyckades få en bekant på filmbolaget att hitta ett instick och skicka det till oss, och detta lyckades jag lösa pga att kunden betedde sig bra och inte stod och förolämpade och liknande.
Otrevliga kunder leder till större stressfaktor och därför blir man ju självklart inte lika kapabel som man är när man får ett trevligt bemötande. Man tycker att sådant här borde vara ren självklarhet, men ibland så inser man att vissa inte har den där gnistan i sina liv så att de orkar vara trevliga mot andra utanför deras personliga sfär.
Sedan finns det butiksbiträden som är helt under all kritik och bara står och hänger och helt klart visar att de inte är intresserade av butiken eller kunderna och tänker att "Jaja, jag jobbar i en klädesbutik nu, men snart så slår jag och mina designplaner igenom och då behöver jag inte de här nollorna". Som kund finns det inget värre än att betjänas av en sådan person.
Ja, dumma kunder har man fått sin beskärda del av
Kom in en kund på gymmet där jag jobbar och frågade om vi hade solarium, svarade vänligt att det vi tyvärr inte hade det hon säger då
- Det var ju j*vla dåligt
Jag fattar ingeting
- Men vad liten lokalen är, här kan man ju inte få plats
- Ja, det är det vi har, men vi har diskuterat på att bygga ut
- Jaha, när då?
- Vi behöver lösa det med centrumledningen först
- Jaha, dåligt av dig att inte veta!
Inte lätt alla gånger
Det roligaste jag fått var nog en man i ~35 års åldern som prompt tyckte Telia skulle betala för att blixten slagit ner i hans hus och knäckt tv/dator/modem/router, allt för att modemet var i inkopplat. Tog 5 min innan han gav upp. Trodde verkligen han skojade när han nämnde det första gången ^^
Jag är nog världens bästa kund.
Tror de flesta säljare/expediter älskar mig.
Köpte ett par pjuck på LIDL en gång (de var billiga halvsunkiga dojjor som låg i någon plastväska).
Hursom efter jag pyntat dom i kassan, så börjar kassörskan berätta hur mycket som helst om pjucken, om du finner några fel så kom tillbaka till mig så fixar jag dom bla bla bla.
Ja, de måste älska mig som kund, jag som inte ens sa något, bara pyntade och gick. Hon ansträngde sig verkligen för ett par billiga rabattdojjor för runt 99 spänn (hittar du något fel med dom så bara kom tillbaka till mig och byta!).
Jaha, grym service i kassan hos Lidl tänkte jag.
Kwon: Hon kan ju ha tänkt att: - "Jävlar. Han ser ut som en actionskådis från 80-talet. Om jag inte varnar honom angående de sunkiga skorna innan de går sönder så kommer han komma tillbaka och roundhousekicka mig till Hemköp."
Only she knows for sure.
Kan va, var under en sommar och jag hade tight tisha och ganska bra biceps på den tiden.
Fast jag måste säga att det var en sjuhelsikes service för så lite, tänk dig att du köper en påse chips på ICA och kassörskan börjar snacka om chipsen i flera min.
Helskumt. Vanligtvis är det mest "HEJ" man får på ICA.
Lidl kanske började köra med någon konkurrenskraftig formula det året, "vi skall ha bättre service än ICA" eller liknande.
Hursom, enormt engagemang av kassörskorna i kassan på LIdl (mer än vad som krävdes).
A lidl more service helt enkelt :thumbup:
Stora biceps = Good Service! :D
Hon tände väl helt enkelt på dig. Innerst inne kanske hon hoppades pjucken skulle gå sönder, så att du skulle få en ursäkt att återvända dit och söka upp henne. Raggning på hög nivå??? ;)
Luktar "The Game" a la Lidl.
Visserligen är det så i många fall men skillnaden mellan då och nu är att det numera finns mycket mer ömtålig elektronik i bilarna. Det är väl klart att en av dagens bilar där det finns mycket mer som kan gå sönder i den är mer ömtålig än en volvo 740 som man kunde laga med tuggummi och ett snöre om man var händig.Sedan är det som du säger också ofta så att speciellt biltillverkarna ofta gör sina produkter rätt dåliga så att man måste byta delar rätt fort. Det är därför de reservdelar man köper från andra oberoende tillverkare kan hålla mycket längre än originaldelarna.
Detta motsäger dock inte på något vis det jag sade innan, att det är skillnad på märke och märke. Köper du ett bra kvalitetsmärke som oftast kostar mer så får du en bättre produkt. Självklart med reservation för att vissa märke genom marknafdsföring kan få ett oförtjänt bra rykte.
Visst är det så med elektroniken, men elektronik i bilar går sönder relativt sällan med tanke på hur mycket det finns i dom. Däremot är ofta spindelleder och andra hjulupphängningsdetaljer under dimensionerade i många fall. Vad detta beror på är olika från fall till fall. Att spindelleder och styrleder behöver bytas relativt snart på både BMW och Audi är inte ovanligt, trots att de har mycket bra rykte. Toyota står förhållandevis lite på verkstäderna trots klent byggda bilar.
Att de däremot tillverkar originalreservdelar som är klenare än piratdelar, det köper jag inte. I många fall är de delar du köper på biltema och speciellt micro och mekonomen samma delar från samma tillverkare, med annan etikett.
Att de däremot pressar underleverantörerna så mycket att sänka tillverkningskostnaderna att vissa delars hållbarhet blir en ren chanstagning, det håller jag däremot med om. Grejerna ska hålla till dess att nybilsgarantin går ut, och gör det inte det får man ta den smälen, men oftast går det bra. Tänker här på Saabs tändkassetter t ex, som ett tag höll riktigt låg klass, eller Renaults spindelleder, 9 5:ans bakvagnsbussningar, eller varför inte de förbannade klena kolvringarna på T7- motorn. Vissa grejer var bättre förr :)
Jag jobbar i butik, inom hemelektronikbranschen.
Det finns nog hur mycket som helst att berätta egentligen.
Men det jag kan störa mig på mest är kunder som pratar 20-30 minuter för att sen säga: "Jag skulle bara kolla hur den ser ut i verkligheten, jag har beställt den på nätet".
Vissa är ärliga och säger det från början och frågar om min åsikt angående produkten och det är ju helt okej om inte butiken är full av andra kunder som faktiskt vill handla.
Det är relativt få som kan vara lugna och sansade, dom verkar tro att ju mer dom syns och låter ju bättre service får dom.
Råkade ut för en härlig "kund" idag när jag hoppade in som sopgubbe och tömde soptunnor i ett villakvarter. De boende SKA ställa ut soptunnorna vid vägen, annars tömmer vi inte, vi har inte tid eller ork att springa in på varenda tomt för att hämta deras skit.
Fin bild för att illustrera:
http://pici.se/pictures/iKZEQvfmE.jpg
Vi började (skulle börja åtminstone) med hus 1, men dom hade inte ställt ut, så vi körde bara för vi och fortsatte med resten av husen för att sedan avsluta med hus 2 på vägen ut. När vi så kommer dit börjar gubbjäveln (pensionär såklart, alltid pensionärer) härja med att vi skitit i både hus 1 och 2. Försöker förklara att hus 1 inte ställt ut, och att vi skulle ta hans hus (2) på vägen ut.
Rövhål: NEHEJDÅ, ni hoppade bara över, min granne hade redan ställt ut!
Samtidigt springer den grannen ut med sina kärl...
Jag: hon hämtar ju kärlen nu. Hon hade inte ställt ut, men vi fixar det nu.
Rövhål: Jamen... Ni körde ju så snabbt förbi!
Bra argument då sopbilen går max 30 när någon står på bakom den, och dessutom ska soptunnorna vara utställda redan dagen före utifall att vi startar arbetsdagen tidigare eller något.
Jag: Vi körde inte snabbt och vi hoppade inte över hennes tunna, den var inte utställd men vi fixar det nu.
Rövhål: *tystnad* Jaha. Ja, men min då! Den hoppade ni minsann över!
Jag: Nej, den tar vi nu, på utvägen.
Rövhål: Det gör ni bara för att jag stod här och vinkade!
Jag: Nej, det gör vi nu, för att inte behöva köra mot trafikriktningen.
Sen fortsatte han gorma om att vi försökte hoppa över hit och dit men då började jag vissla istället och orkade inte prata med gubbjäveln. Man blir på så bra humör när sånt händer.
Sen finns det många härliga människor (äldre gubbar) som kommer och klagar på att vi ibland lämnar sopor i soptunnorna. Vilket ibland händer på vintern då det händer att det kan frysa fast, men vi försöker alltid skaka loss skiten. Vissa förstår dock inte att det inte alltid är möjligt att få loss allt utan att stå där en timme, vilket hände i vintras då en gubbe blev rosenrasande för att jag råkade lämna EN(!!!!!!!!!) tidning i botten på hans soptunna. Eftersom att han stod och kollade på medans jag tömde (ett stort nöje bland äldre män) så försökte jag lite extra med att få loss tidningen, men det var helt omöjligt då det var ett lager is på typ 2cm som täckte tidningen, så jag gav upp. Det accepterade han minsann inte och började skrika att vi gjorde ett dåligt jobb. Till slut kom han jag jobbade med (en herre måttligt nöjd med sitt jobb) och sa att han kunde pissa i tunnan så att isen smälte om gubben ville det, och påpekade också att tidningar ändå inte ska slängas med brännbara sopor. Gubben muttrade bara "helvete" och gick därifrån. :D
EDIT: hjälp vad text det blev.
Idag var det något nöt på Willys som använde en av scanna-själv-kassorna. Han passade samtidigt på att beklaga sig för biträdet hur otroligt dåliga dessa kassor är på många sätt, bland annat eftersom man måste scanna varorna en och en, istället för att slå in flera i taget (t ex om man köpt fem paket mjölk). Till saken hör att dessa kassor är sjukt behändiga och smidiga och lätta att använda och med tanke på att det alltid är en miljon människor i affären så sparar man massor av tid på att använda dessa kassor. Grejen är dock att det är just snabbkassor och det är antagligen inte meningen att man ska använda dem om man storhandlar. Det tar alltså max ett par minuter att scanna in en välfylld varukorg, och att beklaga sig över att man måste scanna varje vara för sig är bara idiotiskt.
Idag var det något nöt på Willys som använde en av scanna-själv-kassorna. Han passade samtidigt på att beklaga sig för biträdet hur otroligt dåliga dessa kassor är på många sätt, bland annat eftersom man måste scanna varorna en och en, istället för att slå in flera i taget (t ex om man köpt fem paket mjölk). Till saken hör att dessa kassor är sjukt behändiga och smidiga och lätta att använda och med tanke på att det alltid är en miljon människor i affären så sparar man massor av tid på att använda dessa kassor. Grejen är dock att det är just snabbkassor och det är antagligen inte meningen att man ska använda dem om man storhandlar. Det tar alltså max ett par minuter att scanna in en välfylld varukorg, och att beklaga sig över att man måste scanna varje vara för sig är bara idiotiskt.Gissar att han dessutom scannade alla fem, istället för 5ggr på en(?).
Berguven
2009-04-14, 20:16
De redan inscannade varornas totala massa mäts kontinuerligt, och då en ny vara scannas måste den nya massan registreras innan nästa vara kan scannas.
De redan inscannade varornas totala massa mäts kontinuerligt, och då en ny vara scannas måste den nya massan registreras innan nästa vara kan scannas.Uppfattat. Har bara provat snabbkassa på Ikea. :)
Berguven
2009-04-14, 20:26
Hur som helst ganska lustigt att man klagar då man erbjuds en ny service utöver den ordinarie servicen.
Nitrometan
2009-04-14, 21:43
Jag råkade ut för en rolig tant på Willys idag. Framför mig stod två killar som var och en hade en hel del varor men kassörskan var snabb så det var inga problem (dessutom verkade killarna känna varann och diskuterade nåt, kvällsplaner eller så). Den ena killen gick fram och började packa några varor för att sen gå tillbaka och betala. Vilket hade funkat bra, han hade koll på kassörskans arbete, om inte en tant hade kommit in från vänster med två mjölkpaket som hon slängde på bandet (mellan hans varor) och sa "jag har bara de här!".
Hela situationen var så rolig att jag knappt kunde hålla mig för skratt.
grisbil3n
2009-04-14, 22:18
Har varit med om så mycket underbart att jag inte vet vart jag ska börja, ska sitta o klura en stund...
Xenomore
2009-04-15, 08:19
Tvångsarbete på serviceyrken för hela folket. Då kanske dom lär sig lite hut ;P
Händer mycket spännande på min arbetsplats, inte utan att man blir bitter.
Detta hände jobbarkompisen, inte mig dock, men liknande händer var och varannan dag.
Jobbar på ett stort företag som säljer möbler och har korv m.m vid utgången. (Gissa vilket ;P)
Iallafall så har vi självservering på läsken ett par meter ifrån kassan, kassörskan ser hur en karl kommer med en stor petflaska och börjar fylla den med Cola.
Hon går fram och påpekar att det faktiskt kostar att ta dricka och visar vart han kan gå för att betala. Gubben blir snortokig och skitelak, han har ju minsann köpt kök för 30 000kr (eller nåt), och då kan vi fan bjuda på dricka. S ringde jouren för gubben var inte helt klok, slutade med att han gick fram och slängde en femma på henne för drickan...som kostar 7kr.
Standard är annars att folk tycker att vi ska låta dom ta ditten och datten gratis för att det är så stort företag. Vill vi inte bjuda på en 2krsgodis så är det vi i kassan som är "snikna". :furious:
Själv är jag nog snällaste kunden som går att finna. Kommer på mig själv med att ta varor från längre bak på hyllor för att inte störa frontningen om det är snyggt uppradat och räta på saker som står snett... *host*
Nitrometan
2009-04-15, 08:36
Standard är annars att folk tycker att vi ska låta dom ta ditten och datten gratis för att det är så stort företag. Vill vi inte bjuda på en 2krsgodis så är det vi i kassan som är "snikna". :furious:
Ring Kamprad och låt honom förklara lite enkel ekonomi för dem.
Sir Anselm
2009-04-15, 08:38
Själv är jag nog snällaste kunden som går att finna. Kommer på mig själv med att ta varor från längre bak på hyllor för att inte störa frontningen om det är snyggt uppradat och räta på saker som står snett... *host*
Jag tar också varor längst bak, men enbart för att de, om frontningen är rätt gjord, är nyare och fräschare ;)
Jag jobbar på en mack, och till det vardagliga hör att kunder kommer in och skäller på mig för att bensinpriset har gått upp, alternativt att de har lägre pris i en närliggande stad (lokala priskrig). Bara att tacka och ta emot;)
Det vanligaste hos mig är att kunderna ska påpeka vad varor kostar på andra ställen.*gah!*
Oftast kommer det fram att dom andra butikerna inte har varan i lager.
Det händer även att kunderna säger att dom är så dryga i den butiken att dom inte vill handla där. (Men dom vill inte betala lite extra för att få min service.)
Jobbar i butik !
Min favorit är en person som vägrar betala för skalet på apelsinen. Det går ju inte att äta :D
Det är en väldigt liten konsumbutik, men ändå får jag konstant höra hur mycket billigare är på ica maxi, det blir irriterande i längden, jag bryr mig fan inte och dom kan ju handla där istället då om allt är så mycket bättre, det är ju nått vi kan erbjuda som gör att de kommer hit.
Jobba i fik är också rätt roligt ibland. Det bästa är när kunder som väntat i tjugo minuter går fram och klagar på tidsåtgången. Om man ser att det är kö på 20 personer och man specialbeställer en sallad som man vet att vi gör från scratch när vi får in beställningen så kanske man kan tänka sig att vänta en stund. Särskilt när man också vet att vi är frivilligarbetare, det står två stycken i köket och gör all mat och att du för 45kr får en mastodontstor fräsch sallad där du själv väljer godsakerna på den.
När man står i ett hav av beställningar och är sönderstressad är det ibland aningen svårt att hålla minen när någon kommer fram och anklagar en för att vara slö.
Ganymedes
2009-04-15, 13:01
Jobbar i butik !
Min favorit är en person som vägrar betala för skalet på apelsinen. Det går ju inte att äta :D
Är det sant!?!?!?!?!!? *gah!* Jag skulle nog kunna tänka mig att stampa ihjäl en så urbota snål människa. (fast inte egentligen).
Jobbar i butik !
Kan det vara samma person?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=61085
Jobba i fik är också rätt roligt ibland. Det bästa är när kunder som väntat i tjugo minuter går fram och klagar på tidsåtgången. Om man ser att det är kö på 20 personer och man specialbeställer en sallad som man vet att vi gör från scratch när vi får in beställningen så kanske man kan tänka sig att vänta en stund. Särskilt när man också vet att vi är frivilligarbetare, det står två stycken i köket och gör all mat och att du för 45kr får en mastodontstor fräsch sallad där du själv väljer godsakerna på den.
När man står i ett hav av beställningar och är sönderstressad är det ibland aningen svårt att hålla minen när någon kommer fram och anklagar en för att vara slö.
Kåren? :D
Jag stödjer absolut inte Kåren, men du har mina sympatier, det måste vara ett otroligt otacksamt arbete. Betalning i biobiljetter för ett dagsverke...;)
Är det sant!?!?!?!?!!? *gah!* Jag skulle nog kunna tänka mig att stampa ihjäl en så urbota snål människa. (fast inte egentligen).
Haha ja 100% sant, men jag tror personen lider av någon psykisk åkomma.
På tal om snålhet.
Min kompis mamma hade tidigare en blomsteraffär, där också min styvmor arbetade ett tag. En dag kom Öregrund-Gräsös mest beryktade snålkärring(tanten är miljonär) in i butiken. Hon frågade om de hade några gamla rosor som börjat vissna som de skulle slänga, hennes gamla mamma hade nämnligen precis dött, hon ville ha lite blommor att lägga på graven.
Kåren? :D
Jag stödjer absolut inte Kåren, men du har mina sympatier, det måste vara ett otroligt otacksamt arbete. Betalning i biobiljetter för ett dagsverke...;)
Nej, Östgöta nation. Betalningen för vanliga arbetare är gratis mat medan man jobbar, fikavärdarnas eviga tacksamhet och en fikabiljett som kan brukas i fiket.
Själv är jag fikavärd och jobbar då en gång i veckan plus att jag bakar en gång i månaden. För det får jag brytleg till nationen (vilket inte behövs då jag lyckats få KK genom annat ämbete). Två personalfester och personalpris på mat och dryck på min nation. Mina matkostnader har sjunkit med ca 600kr i månaden och spriten med lika mycket så jag klagar inte.:D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.