handdator

Visa fullständig version : kyckling i ugn

Salus
2009-04-07, 01:06
Hej!

Fick tag i ett kg billig färsk kyckling idag, försöker under våren äta lite nyttigare (så man slipper stå i vassen).

Testade att tillaga det utan något recept i nacken, så feel free att komma med förslag på förbättringar/förändringar:

1kg färska kycklingfileer
2 konserver krossade tomater
1 stoor gul lök (eller 2små)
1 bunt brocolli (om det nu heter "bunt")

En ugnsform, fileerna fick precis plats i min, lade löken och brocollin över. Sedan lite thai sweet n chili souce. Sedan de krossade tomaterna.

Kryddning: Salt, svartpeppar, basilika.
~50minuter
på 200 grader

Förtärdes med bulgur.

Den stora vinningen är att kycklingen blir så god när den görs i ugn, samt att det sköter sig självt under tiden det är i ugnen.

När man steker kyckling blir den bara torr, trött och tråkig.

Ciao

Snobbe
2009-04-07, 01:47
Kyckling behöver inte alls blir torr och tråkig om du steker den.

Salus
2009-04-07, 03:27
nee sant förstås, men jag tycker det är svårt att steka kycklingfileer bra.

CVN
2009-04-07, 07:08
Tycker snarare att steka kycklingen blir hur gott som helst, gärna om man kryddar den med lite citronpeppar och vitlökssalt.

944RS
2009-04-07, 09:02
Är oxå ett fan av att tillaga kycklingen i ugnen.

Brukar skära upp den i lite mindre bitar och lägga dem i en smord form.
Sedan så brer jag ut 1-2st smaksatt creme fraiche (gärna paprika-chili) över hela formen och låter den stå inne i 40 minuter. Ljuvligt gott!

cosmic_dancer
2009-04-07, 19:30
låt ugnen vara på 175 grader istället och ha kycklingen inne i minst 30 min. Då blir den i mitt ycke mer saftig.

Cohen
2009-04-09, 19:13
Ett ganska trevligt sätt att tillaga kyckling är med lergryta. Tar visserligen lite tid men är inte speciellt svårt. Smaksätta kan man göra efter tycke.