Visa fullständig version : Varierande kost ett måste?
Johanovic
2009-04-06, 13:17
Hej mina vänner.
På grund utav att jag ska gå upp i vikt så käkar jag runt sju/åtta måltider per dag inkl serious mass 1250 kcal tre gånger per dag och mina aminos. (samt krea, och sportdryck vid träning)
Jag brukar bunkra upp med stora mängder pasta, köttfärs och falukorv. Dessa måltider går att ordna väldigt fort där av köper jag dessa i mängder.
utöver detta käkar man sallad (minimalt) och hårdbröd.
Blir det farligt att ej äta andra maträtter till? Tänker själv att kött är kött så att de ej ska spela någon roll vad för kött man äter. Folk börjar undra på jobbet om man är nån jävla tok som kommer med dessa köttprodukter gång efter gång.
tacksam för svar!
Jag är ingen expert men kan inte vara nyttigt att få i sig 3750kcal / dag bara av gainer och sen 8 måltider på det...
Scratch89
2009-04-06, 13:21
Vänta lite nu. Blir det 1250 kcal sammanlagt från gainer, eller är det 1250 kcal per gainer, alltså 3750 kcal, per dag?
WHITEFOLKS
2009-04-06, 13:33
Åh fy vad många kcal det borde bli.
Håll dig till gainer bara runt träningen och ordentligt med mat resten av dagen.
1250kcal gainer plus åtta "rejäla" måltider ska det mycket till innan man inte går upp i vikt på.
Kör någon fet fisk tre gånger per vecka så ser det direkt lite bättre ut.
Lägg till lite grönsaker, rotfrukter och frukt.
Slå i en skvätt rapsolja och/eller grädde i några av maträtterna för att få upp energiinnehållet utan att enbart lita på gainers.
Korv så pass ofta är en klar hälsorisk och jag skulle kika på alternativa livsmedel som inte innehåller nitrit.
Johanovic
2009-04-06, 15:31
Scratch89: Yes, 1250 per gainer.
Från början så fick man ju en rejäl kalorichock av gainern men nu börjar det bättra sig, dock så blandar jag med vatten. Är ju i grunden fotbollspelare och har grundfysiken så hälsodelen när de komemr till kondistionen och den biten av hälsan är jag inte rädd för, kanske vad som kan hända med hjärtat.
Jo man äter som en häst och det börjar synas att man börjar få på sig lite hull nu så det är ju bra, iaf för mig, dock så ska hullet bli till muskler.
Jo bumbi fisk är ju jävligt gott och de borde jag börja äta med potatis för de gör man aldrig, endast spagetti samt Penne Rigatepasta, den e grym för man kan blanda i smör och kryddor och det fastnar lätt på pastan.
Men jag får tacka och bocka, kom fram till att de är fan inte så bra att bara käka de jag käkar nu med andra ord ;)
Bara att börja spana i Datakokboken.
...
Jo man äter som en häst och det börjar synas att man börjar få på sig lite hull nu så det är ju bra, iaf för mig, dock så ska hullet bli till muskler.
...
Jag tror du ska lugna ner dig lite med kalorierna.
Hullet du börjar se nu blir inte till muskler senare.
Försök att inte ta detta så bra som möjligt, jag försöker bara få grepp om dig.
Är ditt mål att bli smällfet, kör du på AAS eller har du bara ingen särskilt bra koll på vad du håller på med?
Hullet kommer inte att bli till muskler senare, det kommer till att bli till mer hull om du fortsätter så där. Ta bort 2 av dina gainers och ta den som du har kvar efter träningen. Hur många kg går du upp i veckan just nu?
Johanovic
2009-04-06, 16:01
Försök att inte ta detta så bra som möjligt, jag försöker bara få grepp om dig.
Är ditt mål att bli smällfet, kör du på AAS eller har du bara ingen särskilt bra koll på vad du håller på med?
Jag är en kille som har lirat innebandy samt fotboll (div 3) i cirka 18 år. Alltid varit "spinkig" och haft extremt svårt att öka i vikt även att jag legat på cirka 6 måltider per dag, om det har med min ämnesomsättning att göra vet jag ej men fick för mig nu att nu ska jag verkligen gå upp i vikt. Jag är en sådan person som skulle kunna springa en två mil utan problem, men då har jag min muskelmassa där efter.
Jag har gymat förr lite hobbyverksamhet hemma så där, när man ej är "stor" så faller självkänslan och sjf ner lite så man körde bänk och hantlar hemma ist men inget har hänt.
Nej fyfan, avskyr allt vad doping heter, EAA är min väg.
Men jag har aldrig kunnat gått upp i vikt (fett,muskler) och det är där mitt problem ligger i. Jag äter och äter men inget händer. Så nu ska jag upp i vikt medans jag givetvis tränar, man har försökt allt men man tappar orken när inget verkar hända när man ändå har aptit som en häst.
Oavsett vilket utgångsläge du har så låter inte 3 Gainers om dagen a 1250kcal som en bra kost. På samma sätt så är inte pasta och korv världens bästa mat heller.
Jag förstå att du vill få i dig så mycket kalorier som möjligt men om du går upp i vikt i för snabb takt kommer du mest bli fet, detta kommer som redan sagts inte omvandlas utan för att bli av med detta måste du ligga på kaloriunderskott.
Mitt tips är att du läser lite i kostdelen här på forumet och sedan försöker variera kosten lite mer. Att få i sig grönsaker, frukter samt olika proteinkällor är enbart av godo. Sedan kan du inta din gainer kring träningspassen.
Sedan ang. att folk skulle titta konstigt på dina matådor,
Jag skulle nog tycka det var mer konstigt om en kille åt samma mat dag in och dag ut även om jag inte skulle bry mig nämnvärt vad någon annan har för preferenser vad det gäller mat.
Mitt tips är alltså, sätt dig in i vad som är bra mat och försök variera dig mer. Det är jag övertygad om att du tjänar och kommer må bättre på i längden.
När det gäller din självbild så är inte heller lösningen att snabbt gå upp 10kilo fett. Bulka med måtta och låt det ta den tid det tar. har du redan tränat 18 år vet du att det tar tid innan man blir riktigt bra.
Lycka till!
Eddie Vedder
2009-04-06, 16:20
Jag äter och äter men inget händer.
Jo det är just vad det gör om du lägger på dig hull (vilket är just vad du gör enligt egen utsago).
Hetsbulka inte upp dig för guds skull, det är extremt ohälsosamt och bara onödigt. Och i samma stund som du upplever att det kanske är dags att sakta ner så är det gainerkalorierna du ska minska ner på.
Jag har skrivit bulkbegreppet och min syn på sund viktuppgång:
http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.